Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gent32m
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12-06 15:27
Hoi,

Ik ben me aan het verdiepen in Passief Gekoelde NUC's (dus geen Intel NUC, Brix, etc die een fan in de behuizing hebben draaien).

Via google (en het lezen van wat reviews) kwam ik uit op volgend (vrij recent) bakje:
Tranquil PC Abel H2-5

Hierbij volgende vragen/bedenkingen:
1. De Abel H2-5 beschikt over 4x USB 3.0. Het moederbord is van Intel. Het geheugen van Kingston. Ik zou (op aanvraag) een SSD van Samsung 840 Evo erin kunnen laten zetten (ben heel tevreden van deze SSD in mijn desktop). Wifi gebruik ik niet (ik zal alles bekabeld op full Gigabit aansluiten). Er zit een Mini HDMI to HMDI Adapter in. Zodat ik mijn Bluray Televisie via een gewone HDMI kabel ermee kan verbinden. Een universele externe voeding wordt ook meegeleverd.

2. De behuizing heeft een ingebouwde IR Receiver, die ondersteuning biedt voor MCE remotes (RC6 Windows compliant). Ik zou de Intelli Remote software voor 25 dollar hierbij aanschaffen. Zodat ik de MCE remote hiermee naar wens kan programmeren. Moest dit met de ingebouwde IR Receiver (op de behuizing) niet lukken, kan ik een MCE Remote IR Receiver die ik nog liggen heb, via USB, op de behuizing aansluiten. Tranquil PC kon helaas niet voor me bevestigen, dat de ingebouwde IR Receiver met deze Intelli Remote software zal werken.

3. Ik zal Windows 8.1 (64 bit) hierop installeren + Media Player Classic. Het geluid verloopt via de HDMI kabel. Ondersteunt zo een intel moederbord D54250WYB + Core i5-4250U het bitstreamen van audio (DTS, DTS-HD, Dolby Digital, Dolby TrueHD) ? Is dit mogelijk met de huidige Intel Chip drivers ? Kan de audio zowel bitstream doorgestuurd worden (naar een reveiver) alsook gedownscaled worden naar stereo (voor op een tv) ?

4. Ik ben nu enkel nog op zoek naar een goed draadloos Azerty (ik ben een Belg :) ) toetsenbord hierbij. Voor het geval de afstandbediening niet voldoet (je wilt bv op de tv wat surfen). Ik zoek iets kleins dat je gemakkelijk in de hand kan nemen. En waarbij een mousepad ingebouwd zit.

Via het internet botste ik op volgende modellen:
- Rii Mini i8 - Azerty Wireless 2.4GHz keyboard
- Rii Mini - Azerty Bluetooth Keyboard

De Rii Mini zou (volgens gebruikerservaringen) niet altijd goed werken (een toetsaanslag wordt soms 5x uitgevoerd, ook al druk je die maar 1x). Bij de Rii Mini i8 is het bereik minder goed en gevoelig aan Wifi storingen. De Rii Mini i8 heeft wel meer Functie toetsen (tem F10) op het klavier staan.

Tot zover mijn eigen onderzoek.
Feedback is welkom.

Groetjes,
Gent32m

[ Voor 4% gewijzigd door Gent32m op 26-02-2014 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Koop zelf een NUC dat is veel goedkoper: pricewatch: Intel Next Unit of Computing (V3) Core i5-4250U :). Dit is de behuizing, voeding, moederbord en processor bij elkaar :). Zelf moet je enkel nog een SSD, geheugen en eventueel WLAN kaartje toevoegen. Vind je de fan toch te hard draaien dan kun je altijd achteraf nog een passieve behuizing aanschaffen. Je hebt ze bijvoorbeeld van Tranquil (99 pond), Akasa (75 euro) en Streacom. Je moet wel goed opletten als je de 4250U koopt dat je ook een behuizing koopt waar dat moederbord goed in past :).

Audio: Dolby TrueHD, DTS Premium Suite - bron: http://software.intel.com...-intel-processor-graphics

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2014 17:16 ]

• Gent32m
Ik heb geen zin om dit ding zelf samen te stellen of hardware matig aan te prutsen. Ik ben een systeem en software tweaker. Geen echte hardware tweaker :)

Ik zou de NUC bij Tranquil PC bestellen en laten leveren.

Je tweede link snap ik niet. Betekent dit nu dat je DTS-HD audio kan bitstreamen via de Intel drivers ? Of niet ? Ik zal er zelf nog eens wat verder op moeten googlen.

Zou leuk zijn als iemand met een NUC dit hier voor mij kan bevestigen.

Groetjes,
Gent32m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gent32m
Update:
1. Deze NUC zou audio moeten kunnen bitstreamen (volgens de specs).

2. De software van Intelli Remote voldeed niet. Ik ben overgestapt naar het gratis programma: LM Remote KeyMap. Heb een paar testen op Windows 8.1 (64 bit) gedaan, met een MCE Remote en dito receiver. En dit ding werkt schitterend ! Geen haperingen, uitgebreide programmatie mogelijkheden. Het voldoet alvast in waar ik het nodig voor heb (mce remote toetsen mappen naar keyboard aanslagen).

3. Normaal gezien zou de ingebouwde IR receiver (in de Abel behuizing) compatibel moeten zijn met mijn MCE Remote. Zou 'naar design' zeker leuk zijn. Zoniet, sluit ik mijn eigen receiver via USB er wel op aan. Die combinatie werkt alvast voor 100% zeker.

4. Het toetsenbord zal waarschijnlijk de Rii mini i8 worden. Ik heb een zwarte Azerty versie gevonden. Gezien ik voornamelijk de afstandbediening gebruiken zal, hoeft dit geen state of the art materiaal te zijn. Dit gaat niet zoveel gebruikt worden. Om de ontvangst te verbeteren, koop ik me best een Usb Docking Station. Kost maar 2 euro en je kan er je ontvangst wat beter mee regelen.

5. Tot slot, ik kan de NUC door Tranquil PC (in de UK) laten samenstellen. Maar ze rekenen me daar nogal veel aan voor de hardware. Ik heb hiervoor een offerte aangevraagd bij mijn computer winkel. Als ze dezelfde config voor pakweg 100 euro minder kunnen samenstellen, plaats ik mijn bestelling bij hun. Koop ik enkel de Abel H2 behuizing bij Tranquil PC.

Groetjes,
Gent32m

[ Voor 8% gewijzigd door Gent32m op 04-03-2014 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zoals ik je al eerder zei is het zelf in elkaar zetten een stuk goedkoper ;). Je hoeft hiervoor helemaal niet technisch te zijn maar wel nauwkeurig en even goed kijken hoe de dingen in elkaar moeten. De behuizing, een passieve voor de NUC, is er te vinden van verschillende fabrikanten. De ingebouwde IR receiver is gewoon van Intel en dus niet van Tranquill, die zit op het moederbord en hoort bij de NUC: http://www.intel.com/cont...uc/nuc-kit-d54250wyk.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gent32m
Ik wil alvast de behuizing Abel H2 (van Tranquil). Hij is duur, maar goed. Zeker volgens de reviews.

[ Voor 10% gewijzigd door Gent32m op 04-03-2014 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LukyLX
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 26-08 19:51
Ik heb zelf een Ivy Bridge NUC (Core i3) met Akasa Fanless behuizing.Een fanless behuizing (die van mij in ieder geval) koelt beter dan de standaard NUC behuizing (scheelt zo'n 10C).
De NUC streamt (onder OpenELEC in ieder geval) feilloos alle HD audio signalen. Ook downscalen naar bijv. Stereo is geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gent32m
Bedankt voor de info !

Ik heb ondertussen een installatie filmpje op het internet gevonden.

- Blijkbaar zit de fan standaard op het moederbord en moet die er eerst afgehaald worden.
- Ze doen dan nog wat coolerpasta op de processor, wat me niet helemaal duidelijk is (gezien er geen fan meer verder op gemonteerd wordt). Verdampt die koolpasta dan niet meteen ?
- De wifi module heb ik niet nodig

Groetjes,
Gent32m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LukyLX
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 26-08 19:51
Je haalt inderdaad eerst de standaard fan + koelblokje van het moederborden af.
Daarna maak je de processor schoon (verwijdert oude koelpasta) en breng je verse koelpasta aan.

Vervolgens plaats je het moederbord in de behuizing. De processor komt daarbij precies boven een speciaal daarvoor voorziene metalen verhoging uit waardoor je via de verse koelpasta contact maakt tussen de processor en de behuizing. Door het moederborden vast te schroeven aan de behuizing druk je het dan stevig tegen elkaar aan zodat de warmteoverdracht optimaal is.

Het is heel goed zelf te doen en eenmaal op z'n plaats heb je er geen omkijken meer naar. Het plaatsen van het geheugen en ssd kan wanneer het moederbord in de behuizing gemonteerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gent32m
Ik heb gisteren alle onderdelen (behalve de SSD) bij Tranquil PC besteld.
De communicatie verliep super (heel vlot).

Momenteel loopt er een actie bij pixmania.

75 euro (inclusief verzending) voor een Samsung SSD 840 Evo - 120 GB.
Dit is een heel mooie prijs.

Ik ga de SSD zelf in de Abel H2 behuizing steken. Tranquil PC zal me voorzien van een korte Sata data en stroom kabel, zodat ik de SSD gemakkelijk kan aansluiten in de behuizing (zonder teveel ruimte problemen).

Groetjes,
Gent32m

[ Voor 8% gewijzigd door Gent32m op 12-03-2014 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gent32m
De leveringstijd (Abel H2 Nuc) bedraagt drie tot vier weken.
Nog even geduld dus, voor ik hier meer info kan neerschrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vergeet de wifi-kit niet mee te bestellen, mocht je die nodig hebben en vergeten zijn. Dat had ik dus. :)
(zelf gebruik ik nu maar de vaste ethernetaansluiting, hij staat toch altijd onder de tv).

Voor de rest een erg mooi doosje die Tranquil H2. Helemaal stil en je ziet aan de voorkant geen lichtje. Ik had er eerst (naast mijn SSD) nog een 1TB 2,5" WD Red harddisk ingeschroefd, maar die maakte echt een onwijze herrie. Ik hoorde hem nog makkelijk van 5 meter afstand. Meteen een NAS gekocht en de harddisk dezelfde dag nog op marktplaats verkocht. Nu met alleen de SSD dus echt helemaal stil. Een verademing! :)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 01-05-2014 03:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gent32m
Een update (voor de geïnteresseerden)

De Abel H2 Nuc (met Core i5-4250U, 2x4Gb geheugen en Samsung 840 Evo SSD) is toegekomen.
Ik heb er even op moeten wachten (er waren stock problemen bij Intel).

Vorige week vrijdag heb ik alles in elkaar gezet. Hardware matig was daar niet veel werk aan. De kast openschroeven en de SSD onderaan in de behuizing monteren (het overige heeft Tranquil PC voor me gedaan).

Software matig ben ik wel nog een dagje bezig geweest....

1. Plasma TV schermen hebben problemen (via HDMI) om de UEFI bios weer te geven. Ik heb dit opgelost door de NUC met mijn Desktop monitor te verbinden (via een HDMI naar DVI-D kabel). De bios vervolgens bijgewerkt (via een Usbstick) naar de laatste versie. In de bios heb ik de energie instellingen op Balanced gezet (zodat de CPU iets minder stroom verbruikt, niet steeds op zijn piekvermogen presteert).

2. Windows 8.1 64 bit (ook via een Usbstick) op de NUC geïnstalleerd. Het duurde even voor alle updates gelopen waren.

3. 64 bit Drivers geïnstalleerd voor: LAN, Intel Chipset, Infrared Remote Receiver (op de behuizing), Intel HD 5000 Graphics.

4. LM Remote Keymap geïnstalleerd. De ingebouwde receiver (op de Abel H2 behuizing) werkt met de Hauppauge MC Remote Control. Een paar toetsen werden met de ingebouwde receiver wel niet herkend (* # Clear en Enter). Maar dit is niet zo erg, want ik gebruik die niet.

5. Bij de Intel HD Graphics heb ik manueel de scaling moeten instellen (naar 56 procent), zodat het Windows scherm volledig op het TV beeld past. Default (bij 100 procent) waren de randen weg.

6. Bij Windows \ Energie instellingen, ingesteld dat de Aan/uit knop = Uitschakelen (ipv Standbye).
Standbye knop op uit gezet. Op die manier kun je met de afstandbediening de NUC mooi uitschakelen. Met de standaard energie instellingen gaat de NUC steeds in standbye en blijft het aan/uit lampje achteraan flikkeren.

7. K-Lite Codec Pack geïnstalleerd. MPC geconfigureerd met DXVA (hardware acceleratie). De CPU belasting bij Full HD 1080p met HD audio piekt niet hoger dan 10 percent. Wat goed is om de temperatuur in de behuizing laag te houden.

8. Het Rii Mini 8 azerty toetsenbord werkt out of the box. Ik heb goed bereik op 3 meter afstand (verder heb ik niet geprobeerd en nodig). Een aantal speciale toetsen (zoals \ + =) zijn niet goed gemapt (andere toets op het toetsenbord staat afgebeeld). Dit is een minpuntje. Maar niet zo erg. 95% van de tijd werk ik met de afstandbediening. Het toetsenbord met ingebouwde muispad, gebruik ik enkel om te surfen, of software op de NUC bij te werken. Via remote desktop kan ik de NUC vanop een andere pc altijd overnemen. WOL is ook mogelijk (maar nog niet uitgetest, via de Fritzbox)

9. De MediaCenter software (eigen ontwikkeling) doet wat het moet doen. De Nassen wakker maken (via WOL), doorheen de bibliotheek scrollen, beoordelingen (gezien/niet gezien, etc) geven. Content afspelen (IMG bestanden worden hierbij eerst gemount via VirtualCloneDrive), etc.

10. Speedfan geïnstalleerd voor de temperatuur metingen. Alles blijft mooi onder de 60 graden celcius zitten. Er is één sensor (van 'System' ?) die steeds op 110 graden blijft staan (al van bij een koude start). Dit is volgens mij een valse meting, die ik heb afgezet.

Finaal verdict:
Deze Abel H2 behuizing is een klein kunstwerkje. Windows 8.1 (met UEFI bios, partities en SSD) start op in niet minder dan 5 seconden. De PC is razendsnel. En fluisterstil. 0 db is het niet. Soms hoor je heel lichtjes de condensatoren op het Intel moederbord wat lawaai maken. Maar dit is enkel hoorbaar, als je met je oor tegen het toestel aanleunt. De afstandbediening werkt schitterend, alsook mijn eigen software erop. De behuizing wordt nauwelijks warm. Door de lage CPU belasting en BIOS aanpassingen. Kortom, een compact, snel en fluisterstil pareltje, deze Abel H2 NUC.

Groetjes,
Gent32m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Wat heeft je die Abel H2 Nuc nu eigenlijk gekost, dus zonder geheugen en SSD?

@Slingeraap hieronder, die prijzen zijn me wel bekend, en ook de mogelijkheden daarvan, ik ben nieuwsgierig naar het betaalde bedrag voor enkel de Abel H2 (als barebone). Toch bedankt voor je opsomming ;)

[ Voor 57% gewijzigd door hardware-lover op 05-05-2014 16:23 ]

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ Gent32m: Wat raar dat je de Windows scaling op 56% moet zetten. Staat je TV wel op source 'PC'? Lijkt wel of hij nog op een analoge stand staat bij jou ofzo. Via HDMI moet 100% scaling goed zijn lijkt me. Is hier de enige stand met het juiste scherpe beeld, en alles past precies @60Hz en 1920x1080 op mijn Samsung 40".

@ hardware-lover: De mijne, prijspeil januari-februari 2014:
Nuc Core i5 4250U: 350 euro
Crucial geheugen 8GB: 71 euro
Crucial M500 120GB: 72 euro
Intel wireless AC 7260: 24 euro
HDMI -> mini HDMI 2,5 meter: 8 euro
Tranquil Abel H2 case: omgerekend van pond naar euro, inclusief verzendkosten: 150 euro
Totaal: 675 euro

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2014 23:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItsValium
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 29-08 23:17
Is dit misschien geen leuk alternatief (iets goedkoper misschien naargelang de configuratie) : http://www.logicsupply.be/systems/nuc-computers/core-ml320/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gent32m
hardware-lover schreef op maandag 05 mei 2014 @ 13:59:
Wat heeft je die Abel H2 Nuc nu eigenlijk gekost, dus zonder geheugen en SSD?
Dit kun je gemakkelijk uitrekenen op de website van Tranquil PC. Ik doe het even voor je :)
- Abel H2 behuizing + NUC i5 moederbord (D54250WYB + Core i5-4250U) + Power Supply (voor de Benelux) + Mini HDMI to HMDI Adapter + Montage + 5 jaar garantie = 355 pond + 15 pond (verzending naar Benelux) = 370 pond (exclusief 21% BTW)
- Totaal (inclusief BTW) = 448 pond
- Omgerekend naar Euro (aan de koers van vandaag) = 545 euro

Ik heb in totaal 800 euro betaald
+ 100 euro (voor 2x4 GB geheugen)
+ 80 euro (voor de Samsung 840 Evo SSD 120 Gb)
+ 75 euro randapparatuur (Hauppauge MC Remote + Rii Mini i8 toetsenbord)

Groetjes,
Gent32m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gent32m
Verwijderd schreef op maandag 05 mei 2014 @ 16:09:
@ Gent32m: Wat raar dat je de Windows scaling op 56% moet zetten. Staat je TV wel op source 'PC'? Lijkt wel of hij nog op een analoge stand staat bij jou ofzo. Via HDMI moet 100% scaling goed zijn lijkt me. Is hier de enige stand met het juiste scherpe beeld, en alles past precies @60Hz en 1920x1080 op mijn Samsung 40".
Mijn resolutie staat op 1920x1080 @60p Hz. De Abel H2 is via een HDMI kabel met de Panasonic Plasma TV verbonden. De TV staat op HDMI1 ingang. Het is wel een oude Panasonic Plasma Ready TV (van rond 2007). Ik heb andere resoluties geprobeerd, maar zonder scaling (aanpassing) blijven de randen van het scherm wegvallen. Op mijn desktop monitor had ik dit niet (HDMI to DVI-D kabel). Ik vermoed dat het aan de TV ligt. Hij heeft ook moeite met UEFI bios weer te geven.

In de TV kamer staat ook een Panasonic Plasma TV (zelfde model, iets groter). Daar zit een versterker tussen de HTPC en de TV. De grafische kaart is een insteekkaart van ATI (HD Radeon reeks). Scaling is daar niet nodig. Maar weergave van de UEFI bios lukt er ook niet. Ik heb dat daar opgelost door de Plasma TV via een VGA kabel met de HTPC te verbinden. Als ik naar tv kijk, zet ik de uitgang op HDMI1. Wil ik de UEFI bios raadplegen, zet ik de TV uitgang op PC (= VGA kabel en beeld)

Groetjes,
Gent32m

[ Voor 6% gewijzigd door Gent32m op 05-05-2014 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Gent32m schreef op maandag 05 mei 2014 @ 18:03:
[...]

Dit kun je gemakkelijk uitrekenen op de website van Tranquil PC. Ik doe het even voor je :)
- Abel H2 behuizing + NUC i5 moederbord (D54250WYB + Core i5-4250U) + Power Supply (voor de Benelux) + Mini HDMI to HMDI Adapter + Montage + 5 jaar garantie = 355 pond + 15 pond (verzending naar Benelux) = 370 pond (exclusief 21% BTW)
- Totaal (inclusief BTW) = 448 pond
- Omgerekend naar Euro (aan de koers van vandaag) = 545 euro
[knip]

Groetjes,
Gent32m
Duidelijk nu. Vroeg me even af of dit mogelijk een voordeligere oplossing zou kunnen zijn t.o.v. een ander fanless apparaat waar ik ook mijn oog op had laten vallen maar dat blijkt nu toch niet zo te zijn. Jammer dat het pond zoveel meer waard is geworden t.o.v. de €, het is wel eens aantrekkelijker geweest in het verleden.

[ Voor 9% gewijzigd door hardware-lover op 05-05-2014 22:01 ]

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ItsValium schreef op maandag 05 mei 2014 @ 16:23:
Is dit misschien geen leuk alternatief (iets goedkoper misschien naargelang de configuratie) : http://www.logicsupply.be/systems/nuc-computers/core-ml320/
Ik kom duurder uit met een soortgelijke config als die ik had met de Tranquil. Een SSD van meer dan 64GB meebestellen is trouwens niet mogelijk zie ik.

@ Gent32m: Aha, okee! Thanks for sharing. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gent32m
Die Abel H2 NUC is echt een schitterend apparaat. Snel, energie efficiënt, stil, compact, etc. Dit is gewoon de pc van de toekomst. Zie ook de reviews op de Tranquil PC site.

Let wel. Dit is een beperkt aanbod (het blijft niet eeuwig duren). En voorlopig krijg je 50 pond korting, als je de config zelf samenstelt (van die korting heb ik zelf ook gebruik gemaakt). Zie hier

Ik dacht eerst enkel de Abel H2 behuizing te bestellen en het moederbord, geheugen, etc in België te bestellen (en door een computerwinkel te laten monteren). Maar dit kwam duurder uit. Doordat je dan die korting van 50 pond verliest (als je enkel de behuizing zonder het Intel NUC moederbord erin bestelt).

Groetjes
Gent32m

[ Voor 63% gewijzigd door Gent32m op 06-05-2014 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aha. Het was trouwens ook een heel gepiel om het NUC moederbord uit zijn originele case te peuteren. Maar uiteindelijk lukte het wel. Ja, die Abel H2 NUC is super. Ik begrijp nu echt niet meer waarom mensen nog een werk-PC kopen met ventilators erin. Alleen om heftig te gamen kan ik dat me nog voorstellen.

Hopelijk houdt de NUC het goed en lang uit in zijn Abel kastje. Want over 3 jaar een nieuw mobo erin zetten zal lastig worden vrees ik. ;) Maar ik wil nooit meer anders dan fanless, dat is een ding wat zeker is. Qua compabiliteit zou je dan ook nog voor een fanless Streacom kunnen gaan natuurlijk, daar past gewoon alles standaard in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Of zoiets als hieronder misschien?
Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRMIvLz9GPcd0qVjic215mGU1WK3bs1KbAtQNgvRNohHCbmnkytMJvSCQ

[ Voor 39% gewijzigd door hardware-lover op 06-05-2014 17:47 ]

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gent32m
Een update (voor de geïnteresseerden)

De Abel H2 Nuc (met Core i5-4250U, 2x4Gb geheugen en Samsung 840 Evo SSD) is een paar weken geleden toegekomen. Ik heb er even op moeten wachten (er waren stock problemen bij Intel).

Ik beb alles in elkaar gezet. Hardwarematig was daar niet veel werk aan. De kast openschroeven en de SSD onderaan in de behuizing monteren (het overige heeft Tranquil PC voor me gedaan).

Software matig ben ik er wel nog een dagje mee bezig geweest....

1. Plasma TV schermen hebben problemen (via HDMI) om de UEFI bios weer te geven. Ik heb dit opgelost door de NUC met mijn Desktop monitor te verbinden (via een HDMI naar DVI-D kabel). De bios vervolgens bijgewerkt (via een Usbstick) naar de laatste versie. In de bios heb ik de energie instellingen op Balanced gezet (zodat de CPU iets minder stroom verbruikt, niet steeds op zijn piekvermogen presteert).

2. Windows 8.1 64 bit (ook via een Usbstick) op de NUC geïnstalleerd. Het duurde even voor alle updates gelopen waren.

3. 64 bit Drivers geïnstalleerd voor: LAN, Intel Chipset, Infrared Remote Receiver (op de behuizing), Intel HD 5000 Graphics.

4. LM Remote Keymap geïnstalleerd. De ingebouwde receiver (op de Abel H2 behuizing) werkt met de Hauppauge MC Remote Control. Een paar toetsen werden met de ingebouwde receiver wel niet herkend (* # Clear en Enter). Maar dit is niet zo erg, want ik gebruik die niet.

5. Bij de Intel HD Graphics heb ik manueel de scaling moeten instellen (naar 56 procent), zodat het Windows scherm volledig op het TV beeld past. Default (bij 100 procent) waren de randen weg.

6. Bij Windows \ Energie instellingen, ingesteld dat de Aan/uit knop = Uitschakelen (ipv Standbye). Standbye knop op uit gezet. Op die manier kun je met de afstandbediening de NUC mooi uitschakelen. Met de standaard energie instellingen gaat de NUC steeds in standbye en blijft het aan/uit lampje achteraan flikkeren.

7. K-Lite Codec Pack geïnstalleerd. MPC geconfigureerd met DXVA (hardware acceleratie). De CPU belasting bij Full HD 1080p met HD audio piekt niet hoger dan 10 percent. Wat goed is om de temperatuur in de behuizing laag te houden.

8. Het Rii Mini 8 azerty toetsenbord werkt out of the box. Ik heb goed bereik op 3 meter afstand (verder heb ik niet geprobeerd en nodig). Een aantal speciale toetsen (zoals \ + =) zijn niet goed gemapt (andere toets op het toetsenbord staat afgebeeld). Dit is een minpuntje. Maar niet zo erg. 95% van de tijd werk ik met de afstandbediening. Het toetsenbord met ingebouwde muispad, gebruik ik enkel om te surfen, of software op de NUC bij te werken. Via remote desktop kan ik de NUC vanop een andere pc altijd overnemen. WOL is ook mogelijk (maar nog niet uitgetest, via de Fritzbox)

9. De MediaCenter software doet wat het moet doen. De Nassen wakker maken (via WOL), doorheen de bibliotheek scrollen, beoordelingen (gezien/niet gezien, etc) geven. Content afspelen (IMG bestanden worden hierbij eerst gemount via VirtualCloneDrive).

10. Speedfan geïnstalleerd voor de temperatuur metingen. Alles blijft mooi onder de 60 graden celcius zitten. Er is één sensor (van 'System' ?) die steeds op 110 graden blijft staan (al van bij een koude start). Dit is volgens mij een valse meting, die ik heb afgezet.

Finaal verdict:
Deze Abel H2 behuizing is een klein kunstwerkje. Windows 8.1 (met UEFI bios, partities en SSD) start op in niet minder dan 5 seconden. De PC is razendsnel. En fluisterstil. 0 db is het niet. Soms hoor je heel lichtjes de condensatoren op het Intel moederbord wat lawaai maken. Maar dit is enkel hoorbaar, als je met je oor tegen het toestel aanleunt. De afstandbediening werkt schitterend, alsook mijn eigen software erop. De behuizing wordt nauwelijks warm. Door de lage CPU belasting en BIOS aanpassingen. Kortom, een compact, snel en fluisterstil pareltje, deze Abel H2 NUC.

Ondertussen is de Abel H22 serie al uit...

Groetjes,
Gent32m
Pagina: 1