Audio amplifier

Pagina: 1
Acties:

• Sir.Bacon
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16-10-2025
Ik overweeg om een versterker aan te schaffen voor mijn computer. Ik twijfel alleen tussen een modernere en een oude tweedehands analoog bak van marktplaats.
Mijn redenen voor het aanschaffen van een versterker zijn:

- ik heb recent een analoog platenspeler gekregen voor mijn verjaardag.
- ik heb een nieuwe koptelefoon aangeschaft waarvan ik verwacht dat hij het iets beter zal doen met een versterker.
- ik ben van plan om nieuwe speakers te kopen, en ik heb een voorkeur voor analoog speakers.

Ik heb echt geen flauw idee wat het verschil is tussen een oude analoog versterker en een ´nieuwe moderne´
zoals deze , behalve dan het prijsverschil...

Kan iemand mij hier verder helpen?

• DuDePrOdUcTiOnS
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 31-10-2025
Het apparaat waar je naar linkt is geen versterker. Het is alleen een D/A converter, oftewel een apparaat dat digitale signalen uit je PC omzet naar analoge signalen voor bijvoorbeeld een koptelefoon. Als je er alleen een koptelefoon op aan wilt sluiten is dat prima, maar als je er ook luidsprekers bij wilt heb je alsnog een versterker nodig. Dit kan dan prima een "oude analoge" zijn zoals je ze noemt. Ik denk dat je een surroundversterker in gedachten hebt als je het hebt over een "nieuwe moderne" versterker. Hier zitten namelijk ook digitale ingangen op.

Luidsprekers zijn altijd analoog trouwens, al zullen er vast exemplaren zijn met ingebouwde D/A converter + versterker.
Als je een platenspeler op een versterker wilt aansluiten moet je ook zeker zijn dat er een zogenaamde 'Phono' ingang op zit, hier zit namelijk nog een extra voorversterkertje in voor het zwakke signaal dat van een platenspeler af komt.

www.teamgenie.nl
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me

• Sir.Bacon
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16-10-2025
Bedankt voor je reactie.
DuDePrOdUcTiOnS schreef op woensdag 26 februari 2014 @ 14:17:
maar als je er ook luidsprekers bij wilt heb je alsnog een versterker nodig.
Even voor de zekerheid, want ik ben nogal onwetend. Zou je ideaal gezien behalve een versterker ook nog een D/A converter kunnen gebruiken? Ik weet dat je een prima een computer kan aansluiten aan een versterker, maar zou een D/A converter tussen computer en de versterker enig verschil maken?

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Een receiver heeft reeds een ingebouwde DAC dus dan heb je deze tussen computer en receiver waarschijnlijk niet nodig hebben. Of het moet zijn dat je per se een externe DAC wil gebruiken, omdat deze misschien kwalitatief beter is. Vanaf de externe DAC kun je dan analoog verder naar de receiver.

Wanneer je voor een stereo versterker gaat en de output van je computer is digitaal, heb je sowieso een externe DAC nodig. Als je computer ook een analoge output heeft, maak je gebruik van de DAC van de computer.

Het is maar net waar je voor kiest. Het lijkt me wel dat een externe DAC of de DAC van een receiver in nagenoeg alle gevallen beter zal zijn dan die van de computer.

Hoe je het wil gebruiken is natuurlijk aan jou.

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-01 13:27
S1NN3D schreef op woensdag 26 februari 2014 @ 15:06:
Een receiver heeft reeds een ingebouwde DAC dus dan heb je deze tussen computer en receiver waarschijnlijk niet nodig hebben. Of het moet zijn dat je per se een externe DAC wil gebruiken, omdat deze misschien kwalitatief beter is. Vanaf de externe DAC kun je dan analoog verder naar de receiver.

Wanneer je voor een stereo versterker gaat en de output van je computer is digitaal, heb je sowieso een externe DAC nodig. Als je computer ook een analoge output heeft, maak je gebruik van de DAC van de computer.

Het is maar net waar je voor kiest. Het lijkt me wel dat een externe DAC of de DAC van een receiver in nagenoeg alle gevallen beter zal zijn dan die van de computer.

Hoe je het wil gebruiken is natuurlijk aan jou.
Er wordt hier volgens mij alleen over een versterker gesproken, en niet over een receiver. Dat zijn toch 2 heel verschillende devices naar mijn mening.
Kort gezegd is een receiver (in de zin van de huidige generatie) een DAC en Multi-channel versterker in 1, terwijl een versterker in principe alleen een analoog stereo signaal versterkt.

Voor wat betreft wanneer het zinvol is een externe DAC te nemen, en wanneer een DAC van een ander device te gebruiken is helemaal afhankelijk van je componenten. Op een high-end versterker met high-end speakers wil je ook een high-end DAC hebben. Beschik je over een low-end versterker, dan voegt het weinig toe, aangezien de rest van de componenten je ook al de nodige verstoring van het signaal opleveren en kan je dus af met een veel mindere DAC.
Als je je in de DAC's gaat verdiepen blijkt dat er ook daarin nog een wereld van verschil zit, en de kwalitatief écht goede DAC's een klein kapitaal kosten helaas

iRacing Profiel