Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Nieuwe set-up: Denon AVR-X2000, X3000 of anders besparen?

Pagina: 1
Acties:

• Xerox
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:58
Dag allen,
Voor in mijn nieuwe woning willen mijn vriendin en ik een nieuwe set-up hebben. We hebben nu een oude stereo toren die van mijn vader is geweest, afkomstig uit het jaar 1988 o.i.d.
De 2 front speakers hiervan zijn misschien nog te gebruiken, maar voor ons niet. Er zaten ook 2 surround speakers bij, die ik mogelijk wil hergebruiken. Het geluid hiervan is mogelijk niet perfect, maar voor films beter dan niets. (Of kan ik deze beter helemaal niet gebruiken?)

Nu laat mijn vriendin alle technische zaken uitzoeken en beslissen we samen welke speakers erbij komen.
Omdat ik gebruik wil maken van streaming vanaf mijn telefoon (Android) en MacBook, moet de receiver dus AirPlay en DLNA ondersteunen. Nu kwam ik op de merken Denon en Marantz.

Binnen budget passen daarvoor de Denon AVR-X2000 (€450), AVR-X3000 (€700) en de Marantz SR5008 (€700).

Nu is het ook leuk om gebruik te maken van Zone 2, naar mijn TV op de zolderkamer, zodat ik de apparatuur beneden kan laten staan en er boven gebruik van kan maken, bijvoorbeeld de PS3 of Wii U, als mijn vriendin een film kijkt. (HDMI kabel ligt er al)
De Denon AVR-X2000 heeft geen HDMI Zone 2 uit, alleen analoog. De X3000 heeft dit wel, althans zeggen sommige sites van niet en anderen wel, uit de manual kwam volgens mij ook dat ie het heeft. De SR5008 heeft dan weer alleen audio over Zone 2 en geen video.

Met de speakers kwamen we in de winkel op de Dali Zensors. Voornamelijk de Zensor 3 (€200), die vonden we voller klinken dan de Zensor 1, maar wel weer duurder (verschil is €50). maar dat is natuurlijk voor iedereen anders. En als center zagen we de Dali Zensor Vokal (€280).

Nu zit ik met het volgende (budget rond de €1250 á €1300):
Ik zou graag gebruik willen maken van de apparatuur op de TV boven, wanneer mijn vriendin TV kijkt of iets anders aan het doen is. Dit betekent dat ik voor de X3000 moet gaan.
Maar als ik dit doe, reikt deze set-up net uit mijn budget. Namelijk een prijs van ongeveer €1400.

Doe ik er goed aan voor de X3000 te gaan, boven de X2000 of de Marantz SR5008?
En daarnaast, deze opties hieronder geven een beeld van besparen, maar welke?
  1. Ik kan besparen door b.v. de Center-speaker tijdelijk niet te kopen, en deze over een tijdje te nemen. (€1100)
  2. Ik kan besparen door de Zensor 1 speakers te nemen en geen Zensor 3, dit bespaart €100 en kom ik op €1300
  3. Besparen door de X2000 te nemen. Dit bespaard €250 en kom ik op €1150
  4. De bekende: ik breid mijn budget uit met €100 zodat ik alles kan kopen.
  5. Eventueel de X3000 via Amazon.de bestellen.
Mijn voorkeur gaat uit naar optie 1 of 4 (mits mijn vriendin deze laatste goed vindt).
Ik denk dat een besparing op speakers, dus een mindere versie, geen goed doet, omdat het geluid naar mijn mening minder mooi is.
Ook denk ik dat besparen op de receiver geen goede keuze is, omdat ik bijna zeker gebruik ga en wil maken van video naar Zone 2.

Kunnen jullie me helpen? Alvast bedankt.

[ Voor 3% gewijzigd door Xerox op 26-02-2014 11:18 ]

PSN: Redrafted

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:37

FeaR

In GoT we trust

Als je HDMI Zone 2 wilt dan wordt de keuze betreffende receivers beperkt waardoor je daar weinig tot niets mee kan doen. Enige wat je kan doen is de beste prijs zoeken en je zo wat meer ruimte in het budget geven. Totaalprijs van 1400 euro voor een 5.1 (of 3.1) én een receiver is wat uit verhouding als de helft al naar de receiver gaat. Ik ben er altijd meer voor om meer geld in de speakers te steken aangezien die het meest bepalend zijn voor het geluid. Met betere versterking haal je zeker wel meer uit de speakers maar die stappen zijn kleiner. Mail eens met H&C Hifi, de beste man heeft dikwijls goede aanbiedingen op merken als Marantz en Denon. Wellicht kan het net de honderd euro schelen die je mist.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Als ik bovenstaande lees, heb ik zelf het idee dat je je budget niet goed verdeeld; je geeft verhoudingsgewijs veel geld uit aan de receiver. Het verschil in geluidskwaliteit zul je maken met de speakers dus overweeg de Zensor 5 ook eens.

• Xerox
Bedankt voor de reacties.
Dat de verhouding niet optimaal is, dat idee kreeg ik zelf ook al. Het idee wat ik had, was om eerst twee maal een Zensor 3 te kopen als front speakers, waarna we later, wanneer we weer meer budget hebben, deze twee speakers naar achter kunnen verplaatsen en twee nieuwe front speakers kunnen kopen, welke wat meer power hebben, mogelijk zuilen.
Of zeggen jullie dat ik beter nu voor een X3000 en twee zuilen, b.v. Zensor 5/7, kan gaan? Zodat de verhouding nu beter wordt?

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Eerst de Zensor 3 als front kopen om deze na een upgrade als rear in te zetten is natuurlijk een prima manier om de kosten te spreiden.

Als het budget het toelaat is het natuurlijk mooier om meteen met vloerstaanders te starten omdat dit een beter en voller geluid zal opleveren. Qua receiver heb je in mijn ogen voldoende aan de X2000. Een duurdere receiver is in deze situatie zonde van het geld.

• scorpie
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:45

scorpie

Supra Addict

Als ik je een tip mag geven: De Denon AVR X2000 is bij amazon.de 'maar' 360,- ipv 450,- :)

wil een Toyota Supra mkIV!!!!! | wil een Yamaha YZF-R{1,6} | wil stiekem ook een Ducati
"Security is just a state of mind"
PSN: scorpie | Diablo 3: scorpie#2470

• Xerox
Dat de X3000 wat duur is, vergeleken de situatie, dat klopt wel. De reden on deze te nemen ligt voornamelijk aan de Zone 2. Dan moet ik natuurlijk wel nadenken of ik dit de €250 waard vind.
Het idee van de X3000 was ook meer voor de leuk, voor die €250 kan ik ook een center speaker erbij nemen namelijk.

Dan kom ik nu op de X2000 met een 3.0 systeem, waar ik later de front kan vervangen voor zuilen. Dit is voor mijn vriendin ook een meer geliefde oplossing.

Scorpie:
De X3000 is ook €100 goedkoper bij Amazon.de. Moeilijk ;)

[ Voor 35% gewijzigd door Xerox op 26-02-2014 12:58 ]

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:34
Wat wil je allemaal in die tweede zone doen? Wordt er bij de X3000 ook een sensor met verlengkabel voor de AB meegeleverd (of gaat inmiddels alles via wifi)?

Ik zou mij er niet op blindstaren. Voor de meerprijs van de x3000 kun je ook een simpele installatie op zolder neerzetten, bestaande uit een tweedehands receiver en de bestaande luidsprekers.

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13:18

mr.paaJ

generatie cmd+z

Gezien de wens ook boven te kunnen gamen lijkt me de X3000, ondanks iets scheef in budget, toch de logische keuze. En dan om te beginnen de center weglaten.

Wel even testen of je boven wel bereik hebt met de controllers.

[ Voor 17% gewijzigd door mr.paaJ op 27-02-2014 10:46 ]

liever de tong gebrand dan lauwe soep

Pagina: 1