Raid 1 voor desktop

Pagina: 1
Acties:

• KrazyJay
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:48
Ik ben al een tijdje RAID1 voor media op mijn desktop aan het overwegen, en kom er niet helemaal uit qua RAID-kaartjes en dergelijke. Ik heb hier nog geen topic over kunnen vinden dat mijn vragen beantwoordt, dus bij deze:

Ik heb thuis een NAS staan met RAID1. Nu wordt altijd gezegd: RAID is geen backup, ben ik volledig mee eens. Maar ik zou graag in mijn desktop een identieke kopie van mijn NAS in RAID1 willen, zodat ik mijn RAID1 NAS-setup wel als backup kan gaan zien. Die media is mij wat te dierbaar (foto's van de kleine, scans van bijvoorbeeld groene kaart auto, muziek, enzovoorts).

Nu wordt overal gemeld dat software RAID een no-go is, dus ben ik gaan kijken naar hardware RAID. Ik heb ondertussen gelezen dat kaartjes met batterijtjes het veiligst zijn, maar dan kom ik uit hetzelfde materaal wat we zelf in onze servers gebruiken (Ok, dat is SAS, maar toch), wat voor mijn desktop het doel volledig lijkt voorbij te streven. Ik las dat Areca's goed zijn, maar de prijzen zijn dan weer te hoog voor mijn wensen, denk ik dan. Zijn er geen goede consumer level PCI-E RAID-kaartjes te vinden met een beperkter budget? Ik denk zelf aan max. 50 Euro. En welke van bovenstaande punten (batterijen, Areca, hardware Raid) moet ik écht op letten? Het gaat maar een voorziening voor 2 schijven, en eventueel, als het weinig scheelt in prijs, 4 schijven.

Ter info: Mijn computer heeft een http://tweakers.net/price...us-h87-pro/specificaties/, welke ook RAID ondersteunt, maar of dit goed genoeg is, en of dit hardware RAID is, kan ik nergens terugvinden.

Ik weet er gewoon te weinig van af om een goede keuze te maken. (aankoop-)advies is welkom! :*)

Op zoek naar een blauwe menubalk? https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/3188/

Verwijderd

Softwareraid een no-go? waar haal je die wijsheid vandaan? Als je bedoelt een fake-raid kaart, dan kan ik me daar iets bij voorstellen, maar een software raid onder windows of linux is een prima raid (1) oplossing!

• mkroes
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19:15
Je moerderbord ondersteund ook raid 1. even in de bios instellen en geregeld. zit je alleen wel met het feit dat windows waarschijnlijk niet meer wil booten vanwege de ahci/ide/riad instelling. Even proberen en je weet het. vergt eigenlijk amper cpu.
Verder is het lang niet zo spannend als een raid5 set. een raid 5 set moet je beslist aan een zelfde controller weer hangen wil deze herkent worden. Elke disk bij een raid 1 set kan je overal aan hangen om weer bij je data te komen.

• KrazyJay
Verwijderd schreef op woensdag 26 februari 2014 @ 11:03:
Softwareraid een no-go? waar haal je die wijsheid vandaan? Als je bedoelt een fake-raid kaart, dan kan ik me daar iets bij voorstellen, maar een software raid onder windows of linux is een prima raid (1) oplossing!
De wijsheid stond verkondigd op fora zoals Tomshardware. Had zoals t.net het voorschrijft Google geraadpleegd, en op deze (voorlopige) conclusie uitgekomen, maar mocht software RAID wél goed zijn, ben ik zeker overtuigbaar. Mijn opinies over RAID zijn niet gestaafd door ervaring maar door aannames bij gebrek aan beter. Open voor discussie dus.
mkroes schreef op woensdag 26 februari 2014 @ 12:29:
Je moerderbord ondersteund ook raid 1. even in de bios instellen en geregeld. zit je alleen wel met het feit dat windows waarschijnlijk niet meer wil booten vanwege de ahci/ide/riad instelling. Even proberen en je weet het. vergt eigenlijk amper cpu.
Verder is het lang niet zo spannend als een raid5 set. een raid 5 set moet je beslist aan een zelfde controller weer hangen wil deze herkent worden. Elke disk bij een raid 1 set kan je overal aan hangen om weer bij je data te komen.
Ik heb dat even kort geprobeerd, maar op Windows 8.1 geeft het geen problemen, had voor de zekerheid Intel RST geïnstalleerd en in veilige modus gestart gehad. Ik ben niet verder gegaan dan het proberen, omdat ik nog geen omschakeling wilde maken zonder zeker te zijn het juiste pad te bewandelen qua RAID en zit dus nu nog op AHCI.

Is deze RAID softwarematig of hardwarematig? Ik heb me ingelezen over pro's en cons, maar weet niet precies welk systeem dit is. 8)7

Heeft RAID 1 via mijn moederbord een grote negatieve invloed op mijn processorkracht? Is dit een stabiele vorm van RAID, zodat het eigenlijk voor een simpele RAID-opstelling zoals RAID1 goed genoeg is?

Bedankt alvast! :)

Op zoek naar een blauwe menubalk? https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/3188/

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 25-01 12:54
RAID ondersteund vanuit je BIOS is eigenlijk een derde variant van RAID - naast soft- en hardware RAID. Volgens deze link de mindere van de drie varianten:

.
Hardware > Software > JBOD > Suicide > BIOS
Hoe dan ook, ik zou het gewoon proberen voordat je geld uitgeeft aan een controler, of tijd in RAID onder Linux stopt.

• KrazyJay
Bedankt voor de link. Ik ben ook zulke informatie tegengekomen, maar aangezien dit uit 2006 komt, en er misschien veel veranderd is voor RAID-ondersteuning in de latere chipsets, heb ik deze informatie tot nu toe genegeerd, ik weet alleen niet óf er veel veranderd is sindsdien.

Als het inderdaad nog zo is dat RAID uit de BIOS nog even slecht aangemerkt staat als 8 jaar terug, dan zoek ik liever gelijk een RAID-kaartje om mezelf RAID-leed te bespraken ;)

• mkroes
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19:15
KrazyJay schreef op woensdag 26 februari 2014 @ 13:54:
Bedankt voor de link. Ik ben ook zulke informatie tegengekomen, maar aangezien dit uit 2006 komt, en er misschien veel veranderd is voor RAID-ondersteuning in de latere chipsets, heb ik deze informatie tot nu toe genegeerd, ik weet alleen niet óf er veel veranderd is sindsdien.

Als het inderdaad nog zo is dat RAID uit de BIOS nog even slecht aangemerkt staat als 8 jaar terug, dan zoek ik liever gelijk een RAID-kaartje om mezelf RAID-leed te bespraken ;)
Mijn persoonlijke mening: probeer gewoon software raid. Helemaal bij raid1 moet dit echt geen probleem zijn. er komen geen parityberekeningen aan te pas.

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:46

Tazzios

..

KrazyJay schreef op woensdag 26 februari 2014 @ 10:58:
Ik ben al een tijdje RAID1 voor media op mijn desktop aan het overwegen, en kom er niet helemaal uit qua RAID-kaartjes en dergelijke. Ik heb hier nog geen topic over kunnen vinden dat mijn vragen beantwoordt, dus bij deze:

Ik heb thuis een NAS staan met RAID1. Nu wordt altijd gezegd: RAID is geen backup, ben ik volledig mee eens. Maar ik zou graag in mijn desktop een identieke kopie van mijn NAS in RAID1 willen, zodat ik mijn RAID1 NAS-setup wel als backup kan gaan zien. Die media is mij wat te dierbaar (foto's van de kleine, scans van bijvoorbeeld groene kaart auto, muziek, enzovoorts).

...
Ik vraag me af wat je er mee wilt bereiken.
  • Wil je je NAS klonen?
  • Wil je de gegevens die op je NAS staan ook op je PC zetten ter backup?
  • of iets anders?
Ik zie namelijk niet hoe een raid1 configuratie op de pc je backups zou gaan verbeteren. Kopie op je NAS en PC werkt net zo goed.

• KrazyJay
Het betreft een schijf waar ik regelmatig in werk, op mijn desktop, en vervolgens wordt dit regelmatig (wekelijks) gebackupt naar de NAS welke al in RAID 1 draait. Nu wil ik op mijn desktop ook RAID 1 voor de werkbestanden, deels omdat ik dan nog minder kans heb een paar dagen kwijt te raken en deels omdat ik het eens wil uitproberen op mijn desktop.

Ik heb vandaag trouwens een identieke schijf besteld om RAID 1 vanuit Windows in te stellen. Ik ga over een paar weken nog een update toevoegen met het resultaat. :)

Bedankt allen voor de feedback.

• Jolke
Prima, dan tot over een paar weken :w

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

In jouw geval is het allemaal zeer eenvoudig. Je hebt een ICH controller on-board. Dus als je RAID wilt is het heel erg simpel. Installeer de Intel Software. Zet je systeem in de BIOS op RAID. En boot je systeem. Werkt je systeem dan is het stap 2.

Stap 2 is, systeem uitzetten, 2e harddisk er in. Booten. Dan start je de Intel Software op en zegt dat je naar RAID-1 wilt converteren. Wel geduld hebben, hij is wel eventjes bezig ;)

Performance, je merkt er niks van, heb zelf al eens een kapotte eerste disk gehad, werkte probleemloos. Nieuwe disk er in, en in de bios rebuilden.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-01 16:25
Je zegt dat de files belangrijk zijn.
Je pc is geen backup.(de kopie op je pc).
Je hebt een nas als backup, maar dat is dus maar 1 kopie, dus geen backup.
Beter is om je nas te gebruiken als 1e backup en dan 1(of 2) externe schijven regelmatig en backup te maken.

Raid 1 op je pc kan indien jij dit nodig vind.

• Wim-Bart

Wim-Bart

RAID 1 op een PC is niks mis mee. Als de disk kapot gaat dan scheelt dat her-installeren, data recoveren en kan je gewoon doorwerken. Daarna defecte disk vervangen en je bent weer safe.

Het is natuurlijk iets persoonlijks, en ja het is geen backup, maar aan de andere kant geeft het wel een soort veiligheid. Je systeem blijft namelijk functioneel.

Overigens is er niks mis met een Intel RAID oplossing wanneer het om RAID 1 gaat. Je kan een dure RAID controller besparen, maar dat geldt ook voor AMD RAID (Promise is dat volgens mij). Wil je iets anders zoals RAID 5 dan wordt het een ander verhaal.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• n8tur3
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22-01 12:49
Ik heb 2x 1Tb op mijn H87 bord in RAID1 via het BIOS (dus via de Intel Chip/software) Toen mijn pc het niet meer deed en terug kwam van de hardware boer (met een clean install van W8.1), had ik bewust 2 disken met dezelfde data erop.
Dan weer RAID1 maken, zonder verlies van data, gaat niet. Je moet een backup hebben of maken en dan de data terugzetten. Die RAID1 draaide al vanaf juni 2013.

• Wim-Bart

Wim-Bart

Ik had een een Windows 7 boot op 2x1,5 TB met Intel. Eerste disk was kapot. Na vervangen disk en rebuild was alles weer zoals normaal. Dus totaal andere ervaring.

• KrazyJay
Ik ga het eerst vanuit Windows met de software-variant proberen. Nog even ter verduidelijking: RIAD1 op desktop wordt actief mee gewerkt en NAS (ook RAID1) wordt backup. Lijkt me redundant genoeg, heb ook nog een oudere Buffalo Linkstation staan met 1 schijf er in voor jaarlijkse backup. :)

• KrazyJay
Zo, daar zijn we weer. Even de bevindingen na een ruime halve maand RAID1 via Windows:

Alles lijkt soepel te werken, geen rare dataverliezen of afwijkingen. Snelheid dataoverdracht naar NAS bij het maken van backups gaat rond 95~98MB/s. Wel heb ik al een paar keer "Resynching" gezien in de Disk Management van Windows 8.1, wat me raar lijkt, maar misschien ondervangen kan worden door write cache uit te zetten?

Nu wil ik het graag naar een hoger niveau tillen. Ik heb nog een Seagate 2TB. Deze wil ik (als mijn opzet werkt, haal ik een 2e schijf) ook in RAID1 hebben, en dan samen met mijn huidige RAID1 (2x Seagate 3TB) hiervan 1 groot volume maken van 5TB. Kan dit zomaar? Ik heb gegoogled maar nog niet zoveel terug gevonden.

• Jolke
Je wilt dus van een 2x RAID1 setup met in totaal 4 schijven naar een nieuwe RAID1 setup waarin 3+2 gemirrord wordt? Dan lijkt me een nieuwe array aanmaken noodzakelijk.

• KrazyJay
Jolke schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 11:31:
Je wilt dus van een 2x RAID1 setup met in totaal 4 schijven naar een nieuwe RAID1 setup waarin 3+2 gemirrord wordt? Dan lijkt me een nieuwe array aanmaken noodzakelijk.
Dat zou nog geen probleem zijn, gelukkig, maar kan dit sowieso wel? En wat voor array moet ik aanmaken? Iets als een spanned-mirror zou niet kunnen denk ik, want krijg je dan niet iets als een RAID 1+0 wat dan weer niet kan in Windows RAID?

• Jolke
Ik bedoelde meer dat ik dan betwijfel of je met 4 disken nog wel een RAID1 kan configureren... dat lijkt me dan eerder een RAID5 of een RAID1+0 worden.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:37
KrazyJay schreef op woensdag 26 februari 2014 @ 10:58:
Waarom spreek je jezelf dan 100% tegen ?

Een identieke kopie is nog steeds géén backup (je kan het hooguit als failover/fallback zien).
Pas wanneer je (een) laatste en de voorgaande versie(s) kan terughalen kan je spreken van een backup.

Je kan beter geen raid 1 gebruiken en die disk gebruiken voor inactive storage i.c.m. een backup applicatie. Evt. kan je die nog offsite bewaren ook en zelfs kunnen rouleren tussen 2 disken.
Pagina: 1