Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

ESXI gebruiken voor HTPC/Backup PC

Pagina: 1
Acties:

• Daffie
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 28-11 23:37
Hoi GoTers,

Mijn broer heeft thuis een studio, waar geregeld gasten komen die hun instrumenten laten opnemen. Hij heeft daartoe de zolder omgebouwd tot studio. Het komt ook regelmatig voor dat er gasten blijven slapen daar voor de opnames.
Al het opnamewerk en de data daarvan staan op hun studio-PC. Deze PC wil hij voortaan gaan back-uppen naar een apart systeem.

Daarnaast wilde hij graag voor zichzelf, maar vooral voor het bezoek, een HTPC, waar bezoekers kunnen Spotify'en/netflixen/youtuben, en muziek luisteren & films kijken die reeds lokaal staan

Nu had mijn broer gevraagd of ik een goedkope oplossing kon bedenken om zowel dienst te doen als HTPC en als back-up PC. Nu had ik zelf al een poos mijn oude HTPC in de hoek stof laten happen, en nu bedacht ik mij dat het wellicht een goeie oplossing zou zijn om hierop ESXi te installeren, en dan twee OS'es; één voor de Back-ups, en één voor de HTPC.
De wens van mijn broer was namelijk wel om deze twee zo goed mogelijk te scheiden.

Ik heb zelf maar één of twee keer gewerkt met ESXi. Ik weet op zich wel hoe het werkt, maar nog niet precies wat de technische mogelijkheden/beperkingen zijn. Ik heb hierover twee belangrijke vragen.

- Gaat ESXi werken op deze hardware configuratie? (zie hieronder)
- Kan ik er voor zorgen, dat als ik een monitor (TV in dit geval) aansluit op de HDMI-poort van de PC, dat je dan een van de OS'es ziet, in plaats van de config UI van ESXi?

Hardware specs:
CPU AMD A8-3870K
CPU Koeler Scythe Big Shuriken Rev B.
Case Cooler Master Elite 342
PSU Cooler Master Real 450W (RS-450-ACLY)
Moederbord ASRock A75M-HVS
NIC Intel PRO/1000PT
RAM 2x G.Skill N T F3-10600CL9S-4GBNT (tot. 8GB)
HDD1 1TB WD Blue (voor ESXi + HTPC OS + Backup OS)
HDD2 3TB WD Red, staat samen met HDD3 in RAID-1.
HDD3 3TB WD Red, staat samen met HDD2 in RAID-1.

De RAID-1 configuratie is bestemd voor de back-ups, welke via het LAN netwerk met een programma vanuit de studio PC naar deze back-up PC 'gepusht' worden.

https://freight.associates

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:27

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Daffie schreef op woensdag 26 februari 2014 @ 09:25:
- Gaat ESXi werken op deze hardware configuratie? (zie hieronder)
Dat kun je zelf controleren met behulp van de HCL van VMWare... https://www.vmware.com/resources/compatibility/search.php
- Kan ik er voor zorgen, dat als ik een monitor (TV in dit geval) aansluit op de HDMI-poort van de PC, dat je dan een van de OS'es ziet, in plaats van de config UI van ESXi?
Nee. Op de lokale server draait VSphere. Je zult met een andere manier moeten verbinden (via een ander device) met het virtuele OS wat op de guests draait.

De enige optie die ik zie is om dit met 1 pc te regelen is om op de fysieke pc een HTPC te installeren en daar ook de backup naar toe kopieren. Maar dat gaat in tegen de eis van je broer om die systemen gescheiden te houden.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12:54
Ik ga hier even op inhaken ;)

Wat QM zegt klopt wel hoor ivm die HCL, maar voor de gewone hobbyist zijn dat vaak onnodig dure dingen die net niet doen wat wij willen (zuinigheid, performantie, prijs etc...). Je levert altijd wel ergens op in.

Voor een thuis omgeving (en sommigen doen het zelfs met die machines voor productie) is er op GoT bijzonder veel animo om eigenlijk aan zelfbouw (zogenaamde whiteboxes) te doen die dan zorgvuldig geselecteerd is op compatibiliteit met ESXi.

Nu... Zijn er toch wel een aantal moeilijkheden die je moet overwinnen en door deze te combineren ga je gewoon heel veel restricties opleggen.
  1. Je wil ESXi gebruiken. ESXi is "picky" qua hardware, het draait niet op alle hardware (even goed). Het grootste probleem is ondersteuning vinden voor je SATA chipset EN een goed ondersteunde netwerk-kaart. Intel scoort hier redelijk goed in.
  2. Je wil gebruik maken van een grafische kaart in je VM, dat (het gebruiken van de rekenkracht van een grafische kaart voor een VM) is op zich nog niet ZO speciaal. Voor VDI oplossingen in bedrijven ondersteunt VMware zelfs een aantal grafische kaarten die je net zoals een CPU kan virtualiseren en co-schedulen. Het feit dat je ook output wilt hebben impliceert dat je een grafische kaart 1 op 1 gaat moeten doorgeven naar een VM. Dit concept heet VT-d van Intel of ook well "passthrough PCIe". Hier zit het grootste probleem en komen heel wat restricties bij kijken. Voor Intel en VT-d te gebruiken heb je op zijn minst een i5 of vergelijkbaar nodig (i3, Celeron etc is doorgaans no-go voor VT-d)
Bedenk ook dat ESxi geen "chipset RAID" ondersteunt. Je gaat een dedicated RAID-controller moeten gebruiken die op de HCL staat of je gaat een nog meer geavanceerde setup moeten bouwen. Zoals ik er ooit eentje heb gebouwd voor een collega. (ook een prijsje mee gewonnen omdat er zo weinig deelnemers waren, maar die All In One vonden ze toch het coolst ;) )

http://nexentastor.org/boards/12/topics/7912#message-8260

Eens je er in geslaagd bent om een kaart te VT-d'en aan een VM moet je ook de VM nog een beetje tweaken zodat deze zijn "console" scherm van de VM zelf niet meer gebruikt maar beeld output naar de grafische kaart.

VT-d werkend krijgen voor een grafische kaart met een Intel based set up is vaak iets moeilijker dan AMD. AMD chipset/CPU heeft bv een hogere succesrate om dit te doen. Voor de grafische kaart ga je sowieso best voor een ATI-kaart, dat staat vast...

Aan de andere kant is AMD dan vaak minder performant en zuinig ten opzichte van Intel. Hier begint het al met het wikken en wegen...

Je zou het ESXi topic eens kunnen naslaan om te zien wie daar de laatste succesvolle build gemaakt heeft met een ge-VT-d'e grafische kaart...

In dit topic op VMware communities wordt eigenlijk een hele thread besteed aan dit soort setups: https://communities.vmwar...297072?start=735&tstart=0

Gecombineerd met:
Zuinige ESXi Server

Denk ik dat je hier mee wel een heel stukje verder geraakt.

EDIT: Met wat zoeken heb ik de laatste Excel sheet gevonden die normaal gezien continu geupdated wordt. Je moet wel bedenken dat er ook nog eens mensen zijn die het werkend krijgen maar wiens setup niet daar in gezet wordt (geven het niet door oid). Dat hele VMware communities topic is een SCHAT aan informatie, je moet alleen serieus wat tekst doorspitten om recente werkende setups tegen te komen. Jammer.

Betreffende dat, heb ik wel een van de "uberzuinige moederbordjes" gevonden:
mbreevoort yes Win 7 32-bit / Win 8 x64 SAPPHIRE HD 6450 1GB DDR3 Asrock B75 Pro3-M 1.7 Intel B75 Intel i5 3750 "Esxi 5.1 win7
GPU in PCI Express 3.0 x16 Slot (PCIE1, Black) closest to CPU.
Bios: Enabled Vtd, disabled audio, Primary Video to : PCIe - Disabled IGPU
Tiny7 32bit 2GB VM, vmtools installed
Used tightvnc (not console) to install ati catalyst drivers 13.4 (Custom install only the first 2 or 3 check boxes, not installed control center, video playback, AMD drag and drop).

Esxi win8
Works on my Asrock B75 PRO-m when I disable HD audio in the Bios (otherwise atikmpag.sys BSOD)
Also set:
primary graphics adapter : pci express
VT-d : enabled
IGPU Multi monitor: disabled
Render standby: disabled
Deep render standby: disabled
HD audio : disabled

Passthrough works in Windows7/8

In esxi 5.5 passthrough of the onboard usb controller #2 works also. Need to use EFI boot with windows8. The ati driver is included in w8 so no installation needed. Extra settings needed for ati 6450 and usb passthrough (otherwise EFI bios crash when init video, even with 2gb of ram):
pciHole.start=1200
pciHole.start=2200
Die PCIholes zijn belangrijk, die ga je 9/10 nodig hebben.
Also set memory to: reserve all guest memory (all locked) Don’t know this is needed." JA DIT IS NEEDED, kan je niet rond...
Opletten, ik denk dat de "doenbare limiet" vandaag de dag voor een VM met graka passthrough nog steeds 4GB is, maar er zijn er ook die het werkend hebben met meer dacht ik.

Als ik voor jou even mag samenstellen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3570 Boxed€ 175,90€ 175,90
1ASRock B75 Pro3-M€ 49,90€ 49,90
1Intel PRO/1000PT€ 0,-€ 0,-
2Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU€ 114,95€ 229,90
1Seasonic G-Serie 360Watt€ 51,-€ 51,-
1Samsung 840 EVO 250GB€ 129,-€ 129,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 635,70

Ik weet dat je geen SSD hebt in je originele setup, maar mag ik je een grote tip geven? Doe dat aub. ESXi is te runnen vanaf een USB stick, voeg die SSD toe als datastore (=VMFS) voor ESXi en je gaat VM's echt heel soepel, fijn en makkelijk kunnen draaien (of je mag er ook ESXi op installeren en daarboven op als datastore gebruiken, ESXi draait toch volledig in RAM). Dit gaat je ook de mogelijkheid bieden om je disks in spindown te zetten als je gewoon Netflix oid aan het bekijken bent.

Je gaat ook ergens iets tegenkomen van SATA passthrough of mensen die hun disk controller willen doorgeven aan een VM om binnen die VM met bv. Linux of FreeBSD een RAID aan te maken, dat ga je echt HEEL moeilijk kunnen combineren met je VT-d graka capable moederbord omdat bijna geen enkel moederbord een aparte SATA chipset heeft die passthroughable is...

That's it... Good luck!

[ Voor 46% gewijzigd door HyperBart op 26-02-2014 17:04 ]

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12:54
Sidenote: het heet VT-d van Intel, maar AMD heeft dat onder de naam AMD-Vi.

De algemene term voor VT-d en AMD-Vi is IOMMU dacht ik

Als je echt eens wilt proberen met je setup die je hebt staan, raad ik je dit kaartje aan:

pricewatch: Sapphire Radeon HD 5450 512MB DDR3 PCIE HDMI

Absoluut niet duur, maar het geeft je wel de kans om je setup te testen, want die kaart zelf kan doorgegeven worden, dus als het niet werkt ligt het aan jou (dat je niet hard genoeg geprobeerd hebt) OF aan je moederbord/BIOS.

Ik heb dat kaartje bij de setup van mijn collega laten gebruiken. Werkte prima.

Er zijn ook mensen die al R7 of R9 kaarten werkend hebben. Ik ben niet zo bekend in het graka wereldje maar je kan zelf ook nog een beetje bijspijkeren ;)

[ Voor 102% gewijzigd door HyperBart op 26-02-2014 23:51 ]

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 00:39
Ik weet niet wat het budget is, maar is het niet makkelijker de genoemde PC in te zetten als HTPC, en dan een NASje oid neer te zetten voor de HTPC media en voor het wegschrijven van de backups van de studio pc?