Projectje HTPC / Game PC

Pagina: 1
Acties:

• hazecase
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 11-04 13:04
Mede Tweakers,

Ben momenteel bezig met het samenstellen van een klein game pc'tje

Nu heb ik het een en ander samen gesteld en ben benieuwd naar jullie advies / reacties.

Probeer z'n goed mogelijk pc'tje te bouwen van ongeveer 400 euro

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon II X4 750K Boxed€ 65,80€ 65,80
1MSI FM2-A75IA-E53€ 72,94€ 72,94
1Sparkle Technology GeForce GT630 2GB Low Profile€ 55,03€ 55,03
1Cooler Master Elite 120 Advanced Zwart€ 38,08€ 38,08
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 30,04€ 30,04
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 64,95€ 64,95
1Corsair CX430M€ 40,98€ 40,98
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 367,82

Iemand tips?

• f3cuk
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14-03 14:31
Denk dat je wel wat beters kan doen. Een Intel build is van zichzelf wat koeler en verbruikt minder stroom. Gekozen voor de Elite 130 omdat ik daarvan zeker weet dat er een grote videokaart inpast. Je voeding heb ik omgeruild voor de Seasonic aangezien de door jou gekozen Corsair volgens mij vrij slechte condensatoren heeft. De stock koeler op de Intel CPU's is goed genoeg. Om niet te ver over je budget heen te gaan gekozen voor 1 bankje van 4GB. Daar heb je wel genoeg aan, mocht je in de toekomst wat tekort komen kun je er altijd een tweede bankje bijproppen.

Kom op dit uit. Behoorlijk bang voor buck volgens mij :) Eventueel kun je als processor de Intel G3420 nemen, voor dat geld echt een ongekend goede processor en zal de meeste spellen probleemloos aankunnen, al wordt multiplayer BF4 lastig. In processorland vind ik de i3 niet echt tot zijn recht komen en verliest hij eigenlijk van zijn AMD tegenhanger. Alsnog vind ik een Intel build persoonlijk interessanter vanwege het feit dat ze koeler zijn en ze minder stroom verbruiken. Rond de 50 euro is de G3420 je beste keus. Rond de 100 is dat de FX 6300 en als je doorgaat naar de 150 kom je weer bij die i5 uit. Dus eigenlijk is mijn advies, ofwel bespaar nu 40 euro en ga voor de G3420, of duw er 50 euro bij en neem de i5 4440.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 4130 Boxed€ 94,88€ 94,88
1ASRock Intel H81 H81M-ITX€ 55,-€ 55,-
1Club3D Radeon HD 7870 '13Series€ 143,70€ 143,70
1Cooler Master Elite 130€ 40,81€ 40,81
1Crucial CT51264BA160BJ€ 32,-€ 32,-
1Seasonic S12II-Bronze 520W€ 46,99€ 46,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 413,38

[ Voor 15% gewijzigd door f3cuk op 26-02-2014 00:19 ]

Bedrijfsverzamelpand De Drentse Werf - Escaperoom The Basement - E-Chopper.nu

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16-04 20:34
Ik zou net als hierboven heel snel de videokaart vervangen door een exemplaar waar je ook daadwerkelijk wat mee wilt gamen. De kaart hierboven is hier prima voor geschikt. Waar ik me echter niet echt in kan vinden is de CPU die f3cuk adviseert. Die i3 valt niet tussen het wal en het schip, een i5 is een echte quad core terwijl een G3420 doet niet veel onder voor een i3 op HT na (geeft f3cuk) hierboven ook al aan.

Het voordeel van Intel tov AMD is ook lang niet zo sterk aanwezig zoals hierboven wordt gesuggereerd. Als voordeel wordt stroomverbruik genoemd en dat is zeker niet helemaal onterecht, maar als je kijkt wat dit in de praktijk gaat doen valt het juist weer mee. Hoger verbruik resulteert namelijk in een hogere stroomrekening en meer geluidsproductie. Maar wanneer je je pc niet 24/7 aan hebt staan is het verschil in stroomverbruik ineens helemaal niet meer significant voor de stroomrekening. Ook is het verschil in stroomverbruik er ook alleen maar bij maximale belasting. Idle is er zo goed als geen verschil (stuivertje wisselen in de verschillende reviews) en aangezien je pc (zeker bij HTPC functies) 90% v/d tijd idle is kun je wel nagaan dat stroomverbruik geen argument is.

Daarnaast zorgt een hoger verbruik voor een hogere geluidsproductie echter is een AMD X4 met een goede koeler (en dat is die big shuriken) stiller dan een Intel met de stock koeler. Wat mij betreft een betere combi. Zoals je kunt lezen moet je niet teveel rekening houden met het verbruik (of ik moet je gebruik helemaal verkeerd hebben ingeschat) maar vooral wat je met de HTPC/Gamepc wilt gaan doen. Wil je sporadisch wat casual gamen dan is de Intel optie beter. Wil je iets serieuzer gamen, dan is de AMD juist voordelig door de betere multithreaded performance.

Wat ik me echter afvraag is wat je precies onder gamen verstaat. De videokaart uit de TS is namelijk vrij zwak. Wil je alleen een beetje casual gamen (potje fifa voor de TV of race spelletje op medium instellingen) dan zou ik gaan voor een APU, waar de CPU en GPU geïntegreerd zijn. Een pricewatch: AMD A8-6600K Boxed met een pricewatch: ASRock FM2A88M Extreme4+ retail is dan al prima.

Afhankelijk van de build zou ik inderdaad ook de voeding vervangen voor een beter exemplaar.

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:20

Tazzios

..

Als voeding is 350 watt ook voldoende en waarschijnlijk ook efficiënter = zuiniger.

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16-04 21:41
Die i3 4130 is een dual core... leuke cpu voor officetaken, maar niet om mee te gamen, dan is de TS absoluut beter uit met die X4 cpu. En buiten dat vind ik die i3 4130 redelijk aan de prijs... voor 3 tientjes meer heb je al een FX8150.

Het advies van JaapSander lijkt mij meer passend gezien de eerste setup van de TS, alhoewel dat wederom een dualcore is.

pricewatch: AMD A8-5600K Black Edition

en

pricewatch: ASRock FM2A88M Extreme4+ retail

Is een heel erg solide basis... prik daar nog wat snel geheugen bij en de TS komt al een heel eind voor weinig.

• jaapsander
@Micglou die A8-6600K is ook een quadcore.

• MicGlou
jaapsander schreef op woensdag 26 februari 2014 @ 09:55:
@Micglou die A8-6600K is ook een quadcore.
Vaag... ik klikte net op de link en kreeg de A6 te zien... 8)7 Ik was met twee dingen tegelijk bezig... dat zal het geweest zijn excuus! :)

Dan maakt wat ik gezegd heb ook niet veel meer uit... op de opmerking van het extra snelle geheugen na dan, want daar hebben de apu's van AMD best wel wat baat bij.

• jaapsander
MicGlou schreef op woensdag 26 februari 2014 @ 11:07:
[...]

Vaag... ik klikte net op de link en kreeg de A6 te zien... 8)7 Ik was met twee dingen tegelijk bezig... dat zal het geweest zijn excuus! :)

Dan maakt wat ik gezegd heb ook niet veel meer uit... op de opmerking van het extra snelle geheugen na dan, want daar hebben de apu's van AMD best wel wat baat bij.
Ja inderdaad. Bij een APU heb je wat sneller geheugen in dual channel nodig. Bijvoorbeeld pricewatch: Crucial BLT2CP4G3D1869DT1TX0CEU

• BigF25
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:00
@MicGlou
Je vergist je, de i3-4130 kan je prima op gamen (http://www.tomshardware.c...iew-overclock,3106-3.html)

Verbruik is ook veel minder.

• Baloes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:42
Het is een beetje lastig te zeggen welke combi het beste is voor de TS omdat we niet weten op welk niveau hij wil gamen.

In de titel staat HTPC maar in zijn post heeft hij het over een game PC'tje..misschien kan ie daar meer duidelijkheid over geven, dat maakt de discussie wat eenvoudiger.

En wordt hij aangesloten op een tv of monitor?
Wat voor een tv...

Ik heb zelf een G2020 met een HD7770 in een game/htpc combi onder de tv. Werkt prima. Natuurlijk niet op ultra, maar spellen als warthunder, tribes, skyrim en bf4 zijn toch speelbaar (voor zover je bf4 speelbaar kunt noemen :-) ) . En voor multimedia alles prima.

De i3 met de 7870 dan heb je zeker een aardige gaming setup,
Je kunt ook een athlon koppelen met de 7870, maar die combi presteert toch wat minder omdat de spellen gericht op quadcores nog steeds in de minderheid zijn. Ook komt de i3 een heel end met z'n hyperthreading.
En verder met het oog op mogelijke upgrade in de toekomst voor de FM2 CPU's zijn de verbeteringen vooral gericht op de prestaties zonder dedicated videokaart.
Trouwens een athlon 750K is eigenlijk een A10-5800K zonder IGP.

Als je voor AMD wil gaan dan kun je beter de fx6300 op een AM3+ mobo nemen. Dan heb je weer wel die aftermarket koeler nodig. Die presteert wel beter dan de i3 maar verbruikt wel meer energie.

En na het hele verhaal boven : Voor gamen op lage en soms medium instellingen kun je met een trinity en z'n interne GPU prima af. Maar ik heb niet het idee dat hij dat hier bedoelt.

Oh ja de trinities schijnen wel wat problemen te hebben met 4K (weet niet of TS in het bezit is van zo'n tv).
Dat staat ook in het reviewtje wat ik nog opgesnord heb waarin de trinities met Haswells vergeleken worden op gebied van multimedia en wat gaming :

http://www.xbitlabs.com/a...nd-intel-haswell-gpu.html

Helpt een beetje bij de beeldvorming.

Dus eigenlijk is het woord nu aan de TS om te laten weten wat ie nou precies wil.

• f3cuk
MicGlou schreef op woensdag 26 februari 2014 @ 09:51:
Die i3 4130 is een dual core... leuke cpu voor officetaken, maar niet om mee te gamen, dan is de TS absoluut beter uit met die X4 cpu. En buiten dat vind ik die i3 4130 redelijk aan de prijs... voor 3 tientjes meer heb je al een FX8150.

..
Nee ben ik absoluut niet met je eens. De meerdere cores zijn slechts in een beperkt aantal games een echt voordeel. De veel hogere performance per core van de Intel CPU's maakt het verschil vaak minimaal. Dat gezegd is het niet onwaarschijnlijk dat de volgende generatie games veel meer gaan hebben aan meerdere cores.

@jaapsander: Prima nuance, al ben ik niet met je eens wat betreft de videokaart. Daar sla je de plank een beetje mis. De APU van de A8 is een speeltje vergeleken met de 7870, wat gewoon een uitstekende kaart is, zelfs BF4 ga je daar nog prima op kunnen spelen. Als het budget 300 euro was geweest dan had ik de A8 een mooie optie gevonden.

Ik heb ook nog gekeken naar een AM3+ setup i.c.m. de FX-6300 en de 7870. Dat is denk ik het best mogelijke systeem wat binnen het budget zou moeten passen. Helaas zijn er echter geen Mini-ITX borden voor AM3+ en dus heb ik dat niet verder onderzocht. Tel daarbij op dat de AMD CPU's een groot deel van hun meerwaarde hebben zitten in het feit dat je ze kan OC'en en TS dat niet lijkt te gaan doen. Stroomverbruik is inderdaad persoonlijk en mogelijk niet zo belangrijk als ik had geschets, maar weet wel dat een zuiniger verbruik ook bijdraagt aan een koelere CPU en in een kleine kast als de Elite 130 (waar airflow toch een probleem gaat zijn) lijkt me dat geen overbodige luxe, opnieuw een puntje voor de Intel.

Voordelen Intel setup
  • Betere upgrade mogelijkheden
  • Lager stroomverbruik
  • Koelere CPU
  • Hogere performance per core
Voordelen AMD setup
  • Mogelijkheid tot overclocken
  • Meer cores bij budget ~100 euro (mogelijk betere prestaties in toekomstige games)
Omdat er geen AM3+ mini-ITX bord is, is het bovendien niet mogelijk een FX-6300 / 7870 te bouwen in een mini-ITX kast. Dan zou je dus al moeten uitwijken naar een microATX kast, wat natuurlijk ook een prima mogelijkheid is mocht TS dat willen en er een redelijke behuizing te vinden zijn binnen een net budget.

Edit: Baloes hierboven heeft het denk ik mooi verwoord. De discussie wordt wat makkelijker als wat beter aangeeft wat hij precies wil.

• jaapsander
f3cuk schreef op woensdag 26 februari 2014 @ 12:34:
[...]

Nee ben ik absoluut niet met je eens. De meerdere cores zijn slechts in een beperkt aantal games een echt voordeel. De veel hogere performance per core van de Intel CPU's maakt het verschil vaak minimaal. Dat gezegd is het niet onwaarschijnlijk dat de volgende generatie games veel meer gaan hebben aan meerdere cores.

@jaapsander: Prima nuance, al ben ik niet met je eens wat betreft de videokaart. Daar sla je de plank een beetje mis. De APU van de A8 is een speeltje vergeleken met de 7870, wat gewoon een uitstekende kaart is, zelfs BF4 ga je daar nog prima op kunnen spelen. Als het budget 300 euro was geweest dan had ik de A8 een mooie optie gevonden.
Ik denk dat je mijn post iets te snel hebt gelezen. In de eerste alinea geef ik juist aan dat een sterkere videokaart (bijvoorbeeld degene die jij adviseert) een veel betere combi is. Aan het eind geef ik aan dat we pas een zinnig advies kunnen geven wanneer we weten wat de TS onder gamen verstaat. Voor hetzelfde geld hoeft hij alleen maar een potje fifa te spelen wat al prima kan op een APU.

Het gaat er immers niet om om het budget vol te maken, maar om de PC het beste aan te laten sluiten bij zijn wensen.
Voordelen Intel setup
  • Betere upgrade mogelijkheden
  • Lager stroomverbruik
  • Koelere CPU
  • Hogere performance per core
Voordelen AMD setup
  • Mogelijkheid tot overclocken
  • Meer cores bij budget ~100 euro (mogelijk betere prestaties in toekomstige games)
Omdat er geen AM3+ mini-ITX bord is, is het bovendien niet mogelijk een FX-6300 / 7870 te bouwen in een mini-ITX kast. Dan zou je dus al moeten uitwijken naar een microATX kast, wat natuurlijk ook een prima mogelijkheid is mocht TS dat willen en er een redelijke behuizing te vinden zijn binnen een net budget.

Edit: Baloes hierboven heeft het denk ik mooi verwoord. De discussie wordt wat makkelijker als wat beter aangeeft wat hij precies wil.
Je vergeet bij +/- punten ook aan te geven dat een i3 een stuk duurder is dan een Athlon X4.

[ Voor 29% gewijzigd door jaapsander op 26-02-2014 12:52 ]

• Baloes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:42
Ik zie nu dat ik je post ook iets te snel heb gelezen en je herhaal. Sry.

Dus we hebben allemaal goede suggesties maar moeten even wachten op het antwoord van de TS :-)

• f3cuk
@jaapsander: De vergelijking die ik had gemaakt was dus de FX-6300 en de i3-4130. Die aardig bij elkaar in de buurt liggen. De Athlon X4 750 en i3-4130 vind ik qua prestaties niet te vergelijken. Alleen met een flinke OC komt de Athlon mogelijk in de buurt. De G3420 en X4 750 vind ik dan dichter bij elkaar liggen waarbij de meerprijs van de Athlon zeker te rechtvaardigen valt door de meerdere cores.

Je geeft toch echt aan dat je de videokaart 'vrij zwak' vindt. Ik weet niet wat ik daar anders aan kan lezen, maar daar ben ik het dus niet mee eens.

Alles valt of staat met de wensen / eisen van TS en daarin heb je dus helemaal gelijk. Alle opties besproken in dit topic zijn eigenlijk behoorlijk goed.

[ Voor 7% gewijzigd door f3cuk op 26-02-2014 13:03 ]

• MicGlou
BigF25 schreef op woensdag 26 februari 2014 @ 11:27:
@MicGlou
Je vergist je, de i3-4130 kan je prima op gamen (http://www.tomshardware.c...iew-overclock,3106-3.html)

Verbruik is ook veel minder.
@iedereen die er nu weer een Intel vs AMD discussie van aan het maken is mbt de rekenkracht per core... dat is helemaal niet het punt. Ja de i3 is marginaal sneller per core, maar de A8 heeft er twee meer en zal daarom in bepaalde situaties een flink voordeel bieden. Dat is bij dit soort builds bijna tot niet van toepassing...

Maar goed, dat is helemaal niet het punt... een A8 is een apu en een hele goede ook, beter dan wat Intel kan bieden. Gezien de TS al voor een GTX630 koos bij de voorgestelde build ga ik ervan uit dat de TS niet op zoek is naar ruwe gamingpower, maar een goedkoop zuinig systeem waar ook een game opgespeeld kan worden... en als je er dan geen losse videokaart bij hoeft te doen, dat zit je bij de apu's van AMD simpelweg het beste.

Het gaat erom dat de TS het beste voor het geld krijgt... over de gehele linie en niet alleen omdat de cpu 5% snellere cores heeft, daar komt nog wel wat meer bij kijken.

• jaapsander
f3cuk schreef op woensdag 26 februari 2014 @ 13:02:
@jaapsander: De vergelijking die ik had gemaakt was dus de FX-6300 en de i3-4130. Die aardig bij elkaar in de buurt liggen. De Athlon X4 750 en i3-4130 vind ik qua prestaties niet te vergelijken. Alleen met een flinke OC komt de Athlon mogelijk in de buurt. De G3420 en X4 750 vind ik dan dichter bij elkaar liggen waarbij de meerprijs van de Athlon zeker te rechtvaardigen valt door de meerdere cores.

Je geeft toch echt aan dat je de videokaart 'vrij zwak' vindt. Ik weet niet wat ik daar anders aan kan lezen, maar daar ben ik het dus niet mee eens.

Alles valt of staat met de wensen / eisen van TS en daarin heb je dus helemaal gelijk. Alle opties besproken in dit topic zijn eigenlijk behoorlijk goed.
Ik had het over de GT630 uit de TS...
Wat ik me echter afvraag is wat je precies onder gamen verstaat. De videokaart uit de TS is namelijk vrij zwak.
TS = topic start oftewel de videokaart uit het eerste lijstje.

• f3cuk
@jaapsander: Excuus, je hebt gelijk, verkeerd gelezen, vergeef me 8)7 :P

@MicGlou: Volgens mij is die discussie helemaal niet gaande en kijkt iedereen eerlijk naar alle opties. Je schetst een verkeerd beeld wanneer je stelt dat de i3 marginaal sneller per core is dan de A8, dat is gewoon niet waar. Op stock clocks haalt de i3-4130 ~ 25% meer uit zijn cores. Zelfs op de multi-core test van Passmark scoort de i3-4130 iets beter, wat natuurlijk vrij apart is, want de i3 heeft er twee minder. Dan kun je stellen dat single-thread performance niet zo belangrijk is, maar als hij met 25% extra performance het missen van twee extra-cores goedmaakt op een multi-cpu benchmark, dan denk ik dat je de kracht wat onderschat.

Het enige echt grote voordeel van de A8 (los van zijn grafische kracht) is natuurlijk de mogelijk tot overclocken. Als je dat ding klokt naar rete-hoge snelheden dan is de i3 uiteraard geen match meer. Maar zolang TS dat niet gaat doen is dat slechts potentie.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Het probleem is dat je voor de prijs van een i3 4130 ook een FX6300 hebt, welke simpelweg weer 25% krachtiger is (op singlethreaded na).

• jaapsander
f3cuk schreef op woensdag 26 februari 2014 @ 13:20:
@jaapsander: Excuus, je hebt gelijk, verkeerd gelezen, vergeef me 8)7 :P

@MicGlou: Volgens mij is die discussie helemaal niet gaande en kijkt iedereen eerlijk naar alle opties. Je schetst een verkeerd beeld wanneer je stelt dat de i3 marginaal sneller per core is dan de A8, dat is gewoon niet waar. Op stock clocks haalt de i3-4130 ~ 25% meer uit zijn cores. Zelfs op de multi-core test van Passmark scoort de i3-4130 iets beter, wat natuurlijk vrij apart is, want de i3 heeft er twee minder. Dan kun je stellen dat single-thread performance niet zo belangrijk is, maar als hij met 25% extra performance het missen van twee extra-cores goedmaakt op een multi-cpu benchmark, dan denk ik dat je de kracht wat onderschat.

Het enige echt grote voordeel van de A8 (los van zijn grafische kracht) is natuurlijk de mogelijk tot overclocken. Als je dat ding klokt naar rete-hoge snelheden dan is de i3 uiteraard geen match meer. Maar zolang TS dat niet gaat doen is dat slechts potentie.
Ik denk dat de A8 als enige voordeel heeft dat redelijke grafische en CPU kracht gecombineerd zijn in 1 chip. Dit komt vooral tot z'n recht wanneer de applicaties die de TS wil gaan draaien (HTPC en gamen) niet enorm veel vragen, oftewel niet meer dan casual gamen (Potje fifa of race game op low-medium instellingen). Is dit voldoende, dan heb je een ideaal systeem. Geen airflow belemmering door videokaart. Veel minder lawaai, minder warmteproductie in een kleine kast enz. Is de GPU van de A8 te zwak, dan zou ik de APU gelijk vaarwel zeggen en voor een Athlon X4 of een Pentium/i5 gaan afhankelijk van de wensen.

Wil de TS wat zwaarder gamen dan is de vraag welke GPU dan het handigste is. Aan de hand van de GPU kun je een geschikte CPU uitkiezen. Echter denk ik dat een Athlon X4 voor 65 euro en een mid-range kaart een prima combi gaat zijn. De meerprijs van een i3 gaat je geen fps extra opleveren in de meeste spellen.

[ Voor 7% gewijzigd door jaapsander op 26-02-2014 16:07 ]

Pagina: 1