Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.
Toon posts:

Welke kleur DC jack voor Toshiba satellite L500 1ZR laptop

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

1. Mijn simpele Toshiba satellite L500 1ZR laptop was standaard fabriek uitgerust met een geel uiteinde op de DC stekker van de power adapter.

2. Nadat iemand per ongeluk achter het netsnoer was blijven haken bleek de adapter geen stroom meer over te dragen aan de laptop.

3. Ik heb daarna - ter compensatie - van de ongelukkige struikelaar een (qua stroomwaardes gelijkwaardige) Coolermaster adapter aangeboden gekregen, maar deze adapter heeft een groene rand op de DC stekker / jack en de stroomtoevoer verloopt extreem problematisch.

4. Omdat ik dacht dat dit te wijten was aan de (female) DC jack in de laptop, heb ik de laptop geopend en de female jack gecontroleerd op ongerechtigheden, maar kan helaas geen breuk of andere afwijking constateren.

5. Daarom de vraag, of het wellicht aan de adapter stekker zou kunnen liggen.

6. Met andere woorden : Bestaat er een industrie-standaard, waarbij de kleurcode op het uiteinde van de jacks staat voor een specifieke maat van de diameter van de pin en de diameter van de buitenkant.

7. Zo ja wat is het verschil in maatvoering tussen de gele jack (buitenmaat 5.5 mm en binnenmaat 2.5 mm) en de groene jack....

Vast bedankt &
MVG
Diederik

• gangsta_playa
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12-11 17:44
Volgens mij bestaat er geen industriestandaard. Maar wees zeker dat de 2 jacks dezelfde zijn (+/- niet omgekeerd, afmetingen intern even groot,...). Natuurlijk moet de coolermaster adapter een groter of even groot wattage hebben als de originele adapter. Als dit het geval is: is de uitgangsspanning pressies even groot? Je zegt zelf dat de stroom gelijk is dus?

Volgens de site van dell:
uitgangsvoltage : 19 V
uitgangsstroom : 4.74 A
Dus 90 Watt

Dit moet gelijk zijn bij de coolermaster adapter. (Een groter wattage, dus meer Ampère, kan geen kwaad)

[ Voor 35% gewijzigd door gangsta_playa op 25-02-2014 22:41 . Reden: Verduidelijking ]

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

Is je power-input in je laptop niet kaduuk?

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Verwijderd

Topicstarter
gangsta_playa schreef op dinsdag 25 februari 2014 @ 22:34:
Volgens mij bestaat er geen industriestandaard. Maar wees zeker dat de 2 jacks dezelfde zijn (+/- niet omgekeerd, afmetingen intern even groot,...). Natuurlijk moet de coolermaster adapter een groter of even groot wattage hebben als de originele adapter. Als dit het geval is: is de uitgangsspanning pressies even groot? Je zegt zelf dat de stroom gelijk is dus?

Volgens de site van dell:
uitgangsvoltage : 19 V
uitgangsstroom : 4.74 A
Dus 90 Watt

Dit moet gelijk zijn bij de coolermaster adapter. (Een groter wattage, dus meer Ampère, kan geen kwaad)
Bedankt voor je snelle reactie,

Ik ben bij de probleemomschrijving waarschijnlijk niet helemaal duidelijk geweest :

1. De wattage- en de Voltage- en de Ampèrewaardes van de Coolermaster adapter zijn precies gelijk aan waardes van de originele adapter.

2. Het probleem schuilt in de aansluiting op de laptop : Alleen met veel heen en weer bewegen / duwen en trekken van de adapter-jack kan de stroomoverdracht plaatsvinden

3. Zo gauw de adapter jack echter wordt losgelaten, valt de stroomoverdracht ook weg.

4. Ik zag daarvoor twee mogelijke oorzaken :

5. a. de (inwendige) stekker in de laptop is stuk of

5. b. De jack van de adapter past niet op de stekker van de laptop (omdat bijvoorbeeld de binnen-diameter van de adapter jack te groot / te ruim is.)

6. Om mogelijkheid a. te onderzoeken, heb ik de laptop open geschroefd, maar ik heb geen afwijking op of bij het interne stekkergedeelte kunnen vinden.

7. Om mogelijkheid b. te kunnen onderzoeken, moet ik eerst weten of aan de hand van de verschillende kleuren op de beide adapters (de originele en de vervangende) is vast te stellen, of die verschillende kleuren ook staan voor verschillende diameters van de jacks.

8. Vandaar mijn vraag, of je uit de kleur op de uiteinde van de DC Jack van een adapter kunt opmaken, wat de afmetingen van die jack zijn.

9. De DC jack-kleur van de originele adapter (deze adapter is helaas al bij de milieustraat ingeleverd) was geel en de kleur van de DC jack van de vervangende Coolermaster-adapter is groen.

Ik hoop dat je hiermee iets kunt.

Mvg
Diederik ;)

Verwijderd

Topicstarter
CLB schreef op dinsdag 25 februari 2014 @ 22:36:
Is je power-input in je laptop niet kaduuk?
Hoi en ook jij zeer bedankt voor je reactie,

1. Voor zover ik dat heb kunnen zien - nadat ik de laptop-cover uit elkaar heb gehaald - is het inwendige van de stekker (en de vier draden die naar de aansluiting op het moederbord leiden) op geen enkel punt beschadigd.

2. Ik heb gekeken of er een draadbreuk is of dat de pin is afgebroken of dat het gedeelte van de laptop waar de inwendige stekker aan vastzit, op een of ander manier stuk is, maar ik heb niets kunnen ontdekken.

3. Wel heb ik gezien - zoals ik ook in mijn antwoord aan de andere Tweaker-reageerder heb gemeld - dat de kleur-code op het uiteinde van de DC jack (geel) van de originele adapter verschilt van de kleurcode op het uiteinde van de jack (groen) van de vervangende adapter.

4. Dus probeer ik aan de weet te komen, of dat verschil in kleur - groen tegen geel - ook betekent, dat er verschil in afmeting is tussen beide DC Jacks.

Ik hoop dat ik hiermee toch weer iets meer duidelijkheid heb verschaft

Mvg Diederik