Toon posts:

Aankoop High End Systeem!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik ben al een hele tijd uit de "computer" wereld, en weet niet meer waar op te letten om een high end systeem samen te stellen.

Ik heb 7 jaar met mijn vorig systeem kunnen werken, maar merk nu, dat deze echt wel op is :)

Graag jullie advies voor het samenstellen van een nieuw systeem!

Wat heb ik niet nodig?
Case
Scherm
Toetsenbord
Muis
Headset

Wat heb ik wel nodig?
Al de rest! Graag samenstellen op redcoon.be of azerty.nl

Waar gaat mijn voorkeur naar uit?
Ik zou graag een supersnel systeem hebben. Daarom dacht ik aan een RAID0 opstelling (als ik me goed herrinner verhoog je hiermee de snelheid van je SSD's, combineer je ze in feite, maar als het mis gaat, gaat alles verloren). In deze raid opstelling dacht ik aan 4 x 840 Evo Pro 512GB. Daarnaast wou ik dan 4 TB aan gewone HDD's in een andere RAID opstelling die dienen enerzijds als backup van die SSD's en anderszijds voor extra storage.

Voor de grafische kaart, zou ik willen gaan voor 1 sterke kaart! Mss een 780GTX?

Als geheugen graag minimaal 32GB ram

Verder laat ik jullie vrij!

Budget is ongeveer een 2500-3000€

Ik kijk alvast uit naar de reacties!

PS. Graag zorgen dat ik daadwerkelijk de bovenvermelde raids kan doen. Eventueel door raidcontrollers of rechtstreeks op het moederbord!

Deze setup heb ik even snel in elkaar gestoken, maar weet helemaal niet of dit goed is, en of het op elkaar past allemaal, en of ik daarmee alles kan wat ik boven vermeld.

2 x Kingston HyperX Beast 2x8GB
1 x Asus Rampage IV Black edition
1 x Be Quiet! Dark Rock Pro 3
1 x Corsair RM Series RM1000
1 x EVGA Geforece GTX 780 Dual w/ ACX Cooler
1 x Intel Core i7 4960X / 3.6Ghz
4 x EVO 840 Pro Series 512Gb

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 25-02-2014 18:35 . Reden: Toevoeging van setup ]

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Wat ga je met je pc doen?

• peakrever
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-02 20:00
Waarom 2TB SSDs? neem gewoon 1 480GB Crucial M500 ssd en dan neem je nog een 2TB HDD erbij. Ben je veel goedkoper uit, en de prestaties zijn echt niet minder.

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19:31
Beetje een karige TS. We zijn geen klantenservice he... We willen je graag helpen maar dan wel met gericht advies (want dat is leuk). Je hebt niet eens gespecificeerd waarvoor je de PC wilt gebruiken? We kunnen wel een miljoen pc's samenstellen voor 3000 euro. Welke het best voor jou is? geen idee.

Wat eigen onderzoek was ook leuk geweest. Dat lijstje wat je daar nu hebt gepost, zonder argumentatie, is natuurlijk nutteloos.
Zet dit om te beginnen eens in een mooi lijstje, waarbij we de prijzen kunnen zien, en beargumenteer waarom je voor die componenten hebt gekozen.

Om toch maar meteen wat commentaar te geven op je lijstje:
- 4 SSD's? why? totaal overbodig. Ziek duur voor weinig prestatie winst.
- Een 1000W voeding? ga je er een koelkast op aan sluiten?
- Asus Rampage.. kon je geen duurder moederbord vinden? waarom die? Ziek duur voor weinig prestatie winst.
- Een i7. Waarom? ga je prof. videobewerken? Als je alleen wilt gamen is een i5 genoeg.

Vragen vragen....

• jorisvdelsen
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11-04 19:10
Jouw systeem:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 4960X Boxed€ 879,-€ 879,-
1Asus Republic Of Gamers Rampage IV Black Edition€ 383,50€ 383,50
1EVGA GeForce GTX 780 3GB Dual ACX Cooler€ 494,30€ 494,30
1be quiet! Dark Rock Pro 3€ 67,09€ 67,09
2Kingston HyperX Beast KHX16C9T3K2/16X€ 139,20€ 278,40
1Corsair RM1000€ 153,-€ 153,-
4Samsung 840 EVO 500GB€ 256,30€ 1.025,20
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 3.280,49

+4TB HDD
Absolute overkill.
Als je antwoord hebt gegeven op bovenstaande vragen kunnen we verder gaan kijken....

V'nA! 3470@3,4 - P8H61M/B3 - Crucial 8GB DDR3 - Intel 330 120GB - NZXT S340 - Tranquillo Rev.2 - Nexus 430W - Gigabyte 270X-2GD

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt heren, en jammer dat ik reacties krijg van dat ik karig ben en geen moeite wil doen. HEt is moeilijk moeite doen als je niet echt weet hoe het moet en weet wat bij elkaar hoort, daarom dat ik dus hier een topic maak.

Joris, bedankt voor het overzichtje, als ik wist hoe ik het moest maken had ik het gedaan.

4SSD's why? --> Omdat ik op veel plaatsen lees, dat door ze in RAID te zetten, je zeker prestatiewinst hebt.
Waarom 2TB en geen 480GB? --> Ik heb nu 1 van 250GB en met de OS er op en een paar programma's staat het ding al vol. Ik wil nu gewoon snelle storage voor al mijn games en programma's
1000Watt voeding? --> Omdat ik altijd 700 watt heb gehad, en overal te horen kreeg dat het beter/veiliger is om meer watt te hebben zodat je voeding niet constant op volle toeren moet draaien (heb dan ook al 2 keer een kapotte voeding gehad)
Asus Rampage waarom? --> Omdat ik gewoon veel reviews gevonden heb waarop ze zeggen dat het het snelste mobo op de markt is. Je kunt er heel goed mee overclocken, en het heeft veel aansluitingen.
Een i7 waarom? --> Waarom niet? Ik koop niet graag "ouder" materiaal.

Ik ben van plan deze pc aan te schaffen, en dan weer 5-6 jaar er niets meer aan te veranderen en toch alle games kunnen spelen en alle programma's kunnen draaien.

Ik speel veel games, ik doe heel vaak zware programma's (photoshop, illustrator, excel met meerdere tabbladen en miljoenen gegevens, ...)

• jorisvdelsen
Maar je wilt dus wel gaan overklokken?

V'nA! 3470@3,4 - P8H61M/B3 - Crucial 8GB DDR3 - Intel 330 120GB - NZXT S340 - Tranquillo Rev.2 - Nexus 430W - Gigabyte 270X-2GD

Verwijderd

Topicstarter
Initieel niet...meestal doe ik dat na een jaartje of 2, om dan weer prestatie winst te hebben. Ik ken namelijk zelf TE weinig van overclocken om het goed te kunnen doen. Daarvoor zoek ik meestal iemand, die ik wat betaal om dat te doen.

• jorisvdelsen
Als die zware programma's gebruik maken van HyperThreading is een i7 4770K al genoeg.
Zoniet, dan is een Intel Core i5 4670K Boxed al ruim voldoende.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

hoe meer watt hoe beter is bullshit. Voor menig systeem zal een goede 500w prima zijn, en een goede voeding gaat zo 10 jaar mee.

Wss had je dus gewoon vrij slechte voedingen gekocht.

De vraag is: wat ga je ermee doen? 32GB RAM kan best nuttig zijn als je veel zware VM's gaat draaien, hetzelfde geldt voor je cpu.

Snelheidsverschil van mobo's was 20-15 jaar geleden nog belangrijk, nu is het milliseconden werk, totaal irrelevant dus.

Een i7 is even oud als een i5, enige verschil is HT in desktop versies.

RAID en SSD's wordt vaak afgeraden, echt geweldig werkt het niet en het snelheidsverschil is vaak niet geweldig. Ook moet je rekening houden met het feit dat lang niet alle programma's even veel hebben aan een SSD. Zeker veel games hebben er echt niet genoeg baat bij imo. Skyrim en BF4 bijv. wel, maar mijn natte vinger zegt dat het bij 90% van de spellen weinig uit maakt.

Sowieso kan eigenlijk geen enkele bak 5-6 jaar perfect draaien zonder onderdelen te vervangen. Het is veel beter om 3x een systeem van 1000 euro te kopen en die na 2 jaar weg te doen. Wat nu high-end is, is over 6 jaar low-end. Bij 3x 1000 kun je gewoon 3x een prima high-end systeem kopen.

Dus, onderstaande zou ik kopen, en dat over 2 jaar upgraden, wat wss zal betekenen: vervangen van mobo, cpu, geheugen en videokaart.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E3-1230 V3 Boxed€ 216,59€ 216,59
1Gigabyte GA-H87M-HD3€ 69,-€ 69,-
1Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X€ 390,-€ 390,-
1Seagate Barracuda 7200.14 ST3000DM001, 3TB€ 94,85€ 94,85
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 85,91€ 85,91
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 22,95€ 22,95
1Fractal Design Silent R2, 140mm€ 12,80€ 12,80
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 64,95€ 64,95
1Samsung SH-224BB Zwart€ 15,42€ 15,42
1Seasonic S12G 650W€ 87,-€ 87,-
1Crucial 2.5" M500 240GB€ 100,90€ 100,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.160,37

Wat je dan hebt:
Een Xeon, dus een niet overklokbare i7 zonder IGP. i7's zijn voor gamen niet heel interessant, maar deze is lekker goedkoop.
Simpel maar prima mobootje. Geen Z, want je kan toch niet overklokken.
Een erg goede videokaart, bijna even snel als een GTX780, Mantle ondersteuning en een erg goede koeler.
3 TB prima, snelle HDD
De, naar mijn mening, beste kast tussen de 75 en 100 euro. Stil, goed gekoeld, degelijk, mooi. Ook in wit te krijgen.
Goede CPU koeler, zwaarder is niet nodig, vanwege het niet kunnen overklokken.
Extra casefan: lekker stil met veel luchtverplaatsing.
8GB low voltage en low profile geheugen.
Brandertje.
Een kwalitatief erg goede voeding met hoge efficiëntie. Niet modulair, maar dat is bij de Fractal juist wenselijk: alle snoeren kunnen in 1x verdwijnen achter het mobo paneel.
240GB SSD die erg betrouwbaar [betrouwbaarder dan de Evo] en ook lekker vlot is [zoals iedere SSD].

Eventueel een extra 3TB HDD toevoegen en een grotere of extra SSD nemen.

Ja, nu niet het meest snelle systeem, maar, zoals ik al zei: over 2 jaar vervang je de boel gewoon met onderdelen die dan high-end zijn, en 2 jaar later doe je dat weer. Dan heb je over 6 jaar een veel beter systeem, wat je evenveel [zelfs minder, als je de oude onderdelen verkoopt] zou hebben gekost als nu een dikke bak kopen van 3 ruggen.

People as things, that’s where it starts.

• jorisvdelsen
VasZaitsev schreef op dinsdag 25 februari 2014 @ 20:30:
hoe meer watt hoe beter is bullshit. Voor menig systeem zal een goede 500w prima zijn, en een goede voeding gaat zo 10 jaar mee.

Wss had je dus gewoon vrij slechte voedingen gekocht.

De vraag is: wat ga je ermee doen? 32GB RAM kan best nuttig zijn als je veel zware VM's gaat draaien, hetzelfde geldt voor je cpu.

Snelheidsverschil van mobo's was 20-15 jaar geleden nog belangrijk, nu is het milliseconden werk, totaal irrelevant dus.

Een i7 is even oud als een i5, enige verschil is HT in desktop versies.

RAID en SSD's wordt vaak afgeraden, echt geweldig werkt het niet en het snelheidsverschil is vaak niet geweldig. Ook moet je rekening houden met het feit dat lang niet alle programma's even veel hebben aan een SSD. Zeker veel games hebben er echt niet genoeg baat bij imo. Skyrim en BF4 bijv. wel, maar mijn natte vinger zegt dat het bij 90% van de spellen weinig uit maakt.

Sowieso kan eigenlijk geen enkele bak 5-6 jaar perfect draaien zonder onderdelen te vervangen. Het is veel beter om 3x een systeem van 1000 euro te kopen en die na 2 jaar weg te doen. Wat nu high-end is, is over 6 jaar low-end. Bij 3x 1000 kun je gewoon 3x een prima high-end systeem kopen.

Dus, onderstaande zou ik kopen, en dat over 2 jaar upgraden, wat wss zal betekenen: vervangen van mobo, cpu, geheugen en videokaart.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E3-1230 V3 Boxed€ 216,59€ 216,59
1Gigabyte GA-H87M-HD3€ 69,-€ 69,-
1Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X€ 390,-€ 390,-
1Seagate Barracuda 7200.14 ST3000DM001, 3TB€ 94,85€ 94,85
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 85,91€ 85,91
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 22,95€ 22,95
1Fractal Design Silent R2, 140mm€ 12,80€ 12,80
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 64,95€ 64,95
1Samsung SH-224BB Zwart€ 15,42€ 15,42
1Seasonic S12G 650W€ 87,-€ 87,-
1Crucial 2.5" M500 240GB€ 100,90€ 100,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.160,37

Wat je dan hebt:
Een Xeon, dus een niet overklokbare i7 zonder IGP. i7's zijn voor gamen niet heel interessant, maar deze is lekker goedkoop.
Simpel maar prima mobootje. Geen Z, want je kan toch niet overklokken.
Een erg goede videokaart, bijna even snel als een GTX780, Mantle ondersteuning en een erg goede koeler.
3 TB prima, snelle HDD
De, naar mijn mening, beste kast tussen de 75 en 100 euro. Stil, goed gekoeld, degelijk, mooi. Ook in wit te krijgen.
Goede CPU koeler, zwaarder is niet nodig, vanwege het niet kunnen overklokken.
Extra casefan: lekker stil met veel luchtverplaatsing.
8GB low voltage en low profile geheugen.
Brandertje.
Een kwalitatief erg goede voeding met hoge efficiëntie. Niet modulair, maar dat is bij de Fractal juist wenselijk: alle snoeren kunnen in 1x verdwijnen achter het mobo paneel.
240GB SSD die erg betrouwbaar [betrouwbaarder dan de Evo] en ook lekker vlot is [zoals iedere SSD].

Eventueel een extra 3TB HDD toevoegen en een grotere of extra SSD nemen.

Ja, nu niet het meest snelle systeem, maar, zoals ik al zei: over 2 jaar vervang je de boel gewoon met onderdelen die dan high-end zijn, en 2 jaar later doe je dat weer. Dan heb je over 6 jaar een veel beter systeem, wat je evenveel [zelfs minder, als je de oude onderdelen verkoopt] zou hebben gekost als nu een dikke bak kopen van 3 ruggen.
True :*)

Verwijderd

Topicstarter
Nou nu ik dat zo lees VasZaitsev ga ik gewoon je redenering overnemen en akkoord gaan met wat je zegt! Bedankt voor je hulp

Persoonlijk zou ik dan idd een grotere SSD doen en mss iets meer ram geheugen.

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 25 februari 2014 @ 20:40:
Nou nu ik dat zo lees VasZaitsev ga ik gewoon je redenering overnemen en akkoord gaan met wat je zegt! Bedankt voor je hulp

als er budget is zou ik wel een grote (480gb of meer) ssd nemen aangezien die qua prijs vd opslag toch flink voordeliger zijn.

verder is een vlotte quadcore intel i5 al dan niet een K versie (voor overklokken) prima.

qua scherm wat heb je nu en wat is de resolutie???
qua videokaart is afhankelijk van resolutie scherm, maar begin maar te kijken bij een amd 290 of beter
opslag dat neem je zoveel je nodig hebt, neem dan ook direct 3/4tb schijven, minder herrie meer opslag

Nukezone FTW

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

2x 240GB M500 is momenteel goedkoper dan 1x 480, gezien de 240GB nu echt spotgoedkoop is geworden. Alleen de 960GB is een paar cent goedkoper per GB, maar, 3,5x meer betalen voor 4x zoveel ruimte vind ik geen hele geweldige deal, want ik zie de SSD prijs echt nog wel flink dalen de komende tijd, of zelfs af stappen van de SATA standaard, gezien die nu de bottleneck is.

People as things, that’s where it starts.

• Robbedem
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-03-2025
Volgens mij was de 480GB versie wel sneller... (maar wss niet sneller dan 2x 240GB in RAID 0 ;) )
Maar als je nu genoeg hebt aan 240GB, zou ik het daarbij laten.

[ Voor 48% gewijzigd door Robbedem op 25-02-2014 21:04 ]

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06-04 19:03

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Verwijderd schreef op dinsdag 25 februari 2014 @ 20:40:

Inderdaad, zeker sinds de ts zware programma's gebruikt is meer ram geen luxe :P. Ik heb vaak te weinig aan 8gb.

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19:31
Verwijderd schreef op dinsdag 25 februari 2014 @ 19:46:
Bedankt heren, en jammer dat ik reacties krijg van dat ik karig ben en geen moeite wil doen. HEt is moeilijk moeite doen als je niet echt weet hoe het moet en weet wat bij elkaar hoort, daarom dat ik dus hier een topic start.
Dit zal wel op mijn post slaan. Ik begrijp wat je bedoelt maar juist met de uitleg die je later geeft bij de beargumentatie voor je onderdelen kunnen we wat. Daarna zie je dat het topic een beetje op gang komt.
Op Tweakers wil men echter voorkomen dat er straks 1000 posts per dag staan van mensen met vage eisen die een PC willen. Dan is de lol voor de hobbyisten er snel af om mensen te helpen.
Vandaar dat we een kwalitatief goede topic start waarderen :). Jij hebt het nu gedaan in twee posts, ook best.
Vind echter dat je in de quote geen excuses moet maken, je hebt onderdelen gekozen en dat had een reden, juist die had ik nodig. Dat had je gewoon vooraf ff moeten bedenken.

Ok, genoeg er over. Ik sluit me volledig aan bij het advies VaiZaitsev. Koop twee of drie PC's over een periode van 6 jaar. Veel meer overall prestatie.
Op zijn lijstje is verder niks aan te merken, die PC lijkt me erg geschikt voor jou. Ik zou je alleen wel aan raden om 16GB RAM te nemen (gewoon twee maal zijn Crucial Balistix setje) vanwege je videobewerkingen. SSD van 480GB kun je indd eventueel overwegen. Deze kun je altijd mee nemen naar je nieuwe pc (zoals de techniek er nu bij staat ;)) dus daar kun je best in investeren.
Let even op dat je met zijn mobo niet kunt overklokken. Als je dat toch van plan bent moet je die even aanpassen. Succes!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt allemaal voor de hulp! Pc is besteld!
Pagina: 1