Verwijderd

Topicstarter
Hi,
Kan iemand mij verwijzen naar een goed forum waar ik een technische vraag kan stellen over de Bluetooth daughter card van mijn Thinkpad SL510?
Ik probeer namelijk (Win8) drivers van Broadcom te installeren, maar daarvoor moet ik eerst Bluetooth activeren. Kortom een prima voorbeeld van een vicieuze cirkel. )-;

Ik heb de indruk dat Lenovo geen hoge prioriteit (meer) geeft aan hun forums.
Twee of 3 berichtjes per week.

Bij voorbaat hartelijk dank !

Verwijderd

Probeer eens FN + F5

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Misschien eerst de system update draaien van Lenovo?

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Verwijderd

Topicstarter
System update (v.5.03.0008, de allerlaatste versie) meldt: No packages applicable to your system were found.
Fn-F5 doet helemaal niets, de Lenovo Hotkeys software is geïnstalleerd

Ik had niet iedereen met saaie details willen vervelen, maar dit is wat ik allemaal geprobeerd heb:
De BIOS gecheckt en geconstateerd dat Bluetooth enabled is
De Device manager is helemaal schoon, zonder uitroeptekens, maar ik kom er ook nergens de Bluetooth card tegen.
Via Charms | Change PC settings | Network | Connections | zie ik alleen WiFi en Ethernet staan en de mogelijkheid om een VPN verbinding toe te voegen. Geen Bluetooth optie.
Via Charms | Change PC serttings | PC and devices | Devices | heb ik geprobeerd een device toe te voegen maar krijg dan de mededeling 'No devices found'.
Waarschijnlijk omdat ik nog geen driver voor de Bluetooth kaart heb geïnstalleerd.
Tot ik dat kan doen, is het volgens mij slechts een stukje kunsthars en wat koper dat niet herkent wordt als een device.

Ik heb geprobeerd 'Bluetooth with Enhanced Data Rate Software II' (7zbv19ww.exe - version 6.2.1.3100, April 4, 2011, Win7 en Vista) van Lenovo te installeren.
Als eerste kreeg ik een error window van de Windows Compatibility Assistant omdat er sprake is van compatibility issues. Een click op de get help online knop resulteerde in de melding 'Broadcom Bluetooth software has been blocked from running because it might prevent your PC from starting correctly in the future'. Vervolgens heb ik geclickt op 'Tap or click to go online to the Broadcom website to find out if a solution or update is available'.

Op the Broadcom website heb ik geclickt op de WIDCOMM Customer Support link om daar de software voor mijn Bluetooth for Windows software te downloaden.
Ik heb vervolgens SetupBtwDownloadSE gedownload en aan de gang gezet, maar ............... dit programma wil dat ik mijn Bluetoot device eerst aanzet, en toen was ik terug waar ik begonnen was )-:

Ik zie nu verder geen mogelijkheid meer om die kaart aan de praat te krijgen.
Heeft iemand nog suggesties, want ik geef niet graag op.

Verwijderd

Het kan zijn dat er geen bluetooth op jouw model zit ;). Als er namelijk bij apparaat beheer geen vraagteken staat dan betekent dat alle drivers zijn geïnstalleerd. Anders zou er een vraagteken staan dan is een apparaat niet goed of niet voorzien van een driver.

Check je volledige modelnummer want er zijn veel verschillende Thinkpad SL510's.

Verwijderd

Topicstarter
Het complete type nummer luidt: SL510 2847-DFG

Volgens Lenovo is deze vanaf fabriek uitgerust met:
T4500(2.30GHz),2GB RAM,320GB 5400rpm HD,15.6in 1366x768 LCD,Intel 4500MHD,CDRW/DVDRW,Intel 802.11bgn wireless, Bluetooth,1Gb Ethernet,UltraNav,Camera,6c Li-Ion,Win7 Home Premium 64

Ik heb er 4GB RAM extra bij gezet en Win 8 geïnstalleerd (officiële versie, dus geen warez o.i.d.)
Volgens Lenovo en Microsoft Windows Update Assistant is deze laptop win8 compatible.

Verwijderd

Is jouw duits up to date?
http://thinkwiki.de/Bluetooth_aktivieren

Verwijderd

Het is in elk geval goed om te weten dat er wel bluetooth opzit :P. Dat zijn een hoop tips en als je geen goed Duits kunt dan kun je het met http://translate.google.com/ natuurlijk vertalen :).

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2014 22:27 ]

Verwijderd

Topicstarter
Beste E65,
Hartelijk bedankt voor deze super interessante tip.
ChicaneBT, mijn Duits is niet 100% maar, zonder google translate ben er toch uitgekomen (-;
Zo juist heb ik de Knoppix torrent gedload.
Straks haal ik de sw binnen en zal 'm op een dvd branden.
Volgens de draad in het Duitse Thinkpad forum is dit de manier om Bluetooth aan de gang te krijgen (soft block opheffen)
Het bericht heeft vermelding "gelöst", maar deze suggestie is niet iets dat ik even tussen de soep en de aardappelen door doe.
Ik heb weinig ervaring met Linux, alhoewel ik wel begrijp waarom het op deze manier zou moeten kunnen lukken.
Ik wil daar liever even rustig de tijd voor nemen, bijvoorbeeld komend weekend, maar wilde wel eerst je hartelijk bedanken !
Meteen daarna meld ik mij hier om door te geven of het gelukt is.
Grtz

Verwijderd

Topicstarter
Hoi E65 en ChicaneBT,

Gisteravond heb ik Knoppix gedownload, op DVD gebrand en de laptop met F12 opgestart met de Knoppix DVD in de speler.

Vervolgens een x-terminal geopend, maar zoals hieronder te zien is, was er geen soft block.
knoppix@Microknoppix:~$ sudo rfkill list
0: phy0: Wireless LAN
Soft blocked: no
Hard blocked: no
1: tpaci_bluetooth_sw: Bluetooth
2: hci0: Bluetooth

Ik heb niets gewijzigd, geen ander commando ingegeven en heb vervolgens Knoppix afgesloten, de DVD verwijderd en de laptop opnieuw gestart.
Uit nieuwsgierigheid heb ik toen de Device Manager geopend en zag tot mijn stomme verbazing daar ineens Bluetooth staan (met de native/generic drivers van MS) en op de taskbar stond het Bluetooth icoon ook ineens tussen de notifications area icons.
Daar heb ik geclickt op add a Bluetooth device, de laptop gepaired met de Bluetooth speaker set en alles werkte als een speer.

Ik moet nog wel wat zaken fine-tunen, zoals met Fn-F5 om Bluetooth aan en uit kunnen zetten, want die toetsen combi werkt nog niet. Zou wel handig zijn want nu staat Bluetooth continu aan en wordt er steeds gezocht naar andere Bluetooth connecties. Ik gebruik mijn processor liever voor andere zaken (-;

Misschien vinden jullie het interessant om te weten dat behalve Bluetooth ook ineens Audio inputs and outputs, Batteries en Human Interface Devices (met drivers van de speaker set) in de Device Manager stonden.

Afijn, dankzij de tip van E65 en de support van ChicaneBT heb ik Bluetooth aan de gang gekregen.
Hoe is mij (nog) niet duidelijk.

Is het op dit forum de gewoonte om een vraag als opgelost te klasseren?
Grtz

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 01 maart 2014 @ 12:28:

Is het op dit forum de gewoonte om een vraag als opgelost te klasseren?
Grtz
Het is altijd heel prettig als de oplossing gepost wordt, dat de oorzaak nog vaag is doet er niet echt toe.
Mogelijk hebben anderen door jouw werkwijze nu ook een handvat,
Blij dat het werkt!

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 01-03-2014 14:07 ]

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Wildfire

Joy to the world!

Een soortgelijk vaag probleem kom soms ook voor bij WiFi. In dat geval is de WiFi-adapter wel zichtbaar in apparaatbeheer en ook gewoon geïnstalleerd, maar worden er geen netwerken gezien. Door even met (in mijn geval) met een Ubuntu live-CD te booten wordt op de een of andere manier een blokkering opgeheven en daarna werkt WiFi in Windows opeens prima.

Dit Bluetooth-verhaal zit in hetzelfde straatje, zal wel komen omdat het wellicht een combi WiFi/Bluetooth module is.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Pagina: 1