Ubiquiti EdgeMax goeie vervanging voor Juniper SSG5-Serial?

Pagina: 1
Acties:

• Murfy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07-11 14:16
Goedemiddag,

wij hebben momenteel een Juniper SSG5-Serial in gebruik. Deze heeft nog 100Mbit poorten en een niet zo heel hoge througput met firewall ingeschakeld. Ook de IPSEC zou iets sneller mogen van mij.

De vaste leverancier stelt nu een nieuwe Cisco 2911 à € 2178.80 (zal wel nog goedkoper te vinden zijn maar goed) voor. Echter diezelfde stelde ons ook een duur enterprise WiFi-systeem voor indertijd en toen hebben we geopteerd om in de plaats daarvan de opstelling van Ubiquiti (UniFi) aan te schaffen voor een pak minder geld. Daar zijn we echt heel tevreden van, en het kostenplaatje was bijna een grap vergeleken met die hardwarecontrollers die ons werden voorgesteld.

Nu hebben zij ook een EdgeMax router die voor 99$ met Breakthrough Price/Performance: http://www.ubnt.com/edgemax

Volgens dat ik zie zou zelfs zo'n LITE model voldoende zijn voor ons (onze internetlijn is maar 120Mbit). De Pro is ook nog niet verkrijgbaar op de markt, pas in maart of april.

Nu vraag ik me dus af of ik dit te kort door te bocht bekijk? Zou dit toestel echt gelijkaardige prestaties kunnen leveren? Prestaties waar wij als web agency een voordeel uit halen wel te verstaan? We runnen geen datacenter, we willen gewoon het onderste uit onze internetkan halen :)

Thx voor jullie advies alvast.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Ja, dat kan. Als ik 't goed begrijp (ik heb zelf zo'n ding nog niet in handen gehad) moet je er wel enigszins voor weten wat je doet qua netwerken. Maar als je nu zelf die SSG configureert moet dat wel goed komen.

[ Voor 12% gewijzigd door CyBeR op 25-02-2014 17:17 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Murfy
Ik doe die SSG inderdaad zelf momenteel.

Ik bedenk net dat ik niet vermeld heb dat we 2 internetlijnen hebben, eentje van Telenet en eentje van Belgacom, en dat er dus telkens nog een modem van de beide partijen tussen hangt.

Maar je denkt dus dat performance-gewijs het een goede keus zou zijn, afgaande op specs? Ik vind weinig reviews terug op het internet van mensen die er eentje hebben, vandaar dat ik nogal onzeker ben.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Bij puur toeval zat ik eerder vandaag dit artikel te bekijken: http://smallnetbuilder.co...-ubiquiti-edgerouter-lite

Dat is dan wel iemand die eigenlijk meer een plug-and-play-oplossing zocht.

En ja qua performance gaat dat ding je internetverbinding makkelijk bijhouden.

[ Voor 15% gewijzigd door CyBeR op 25-02-2014 18:11 ]

• ihre
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12-02 09:36
Een Ubiquity EdgeRouter Lite vs. Cisco 3925 vs. Juniper J6350:

http://pliki.interprojekt...rLitePricePerformance.pdf
"Ubiquity Networks' EdgeRouter ... providing more than 100X higher perforance per dollar than the Cisco and Juniper product."
Het klinkt bijna te mooi om waar te zijn :+

Zou je de huide 2 modems achterwege kunnen laten? Zo ja, lijkt het volgende interessant (en een draak om in te stellen, maar dat terzijde):

http://community.ubnt.com...oad-balancing/ta-p/521957

[ Voor 9% gewijzigd door ihre op 25-02-2014 18:18 ]

• chickpoint
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 30-11 19:08
Ik heb een hier thuis een EdgeRouter Lite die het werk op zich neemt. Ik moet zeggen prima dingetje. Ik heb een 100/100 verbinding en die houd hij met gemak bij. Ik heb het idee dat hij 100 up of down (niet gelijktijdig) met 2 vingers in zijn neus doet, de load van de CPU komt niet boven de 10% uit.
Dus dat lijkt aardig te kloppen in verglijking met de review op http://smallnetbuilder.co...-ubiquiti-edgerouter-lite

Ze zijn inderdaad wat moeilijk in te stellen maar de CLI commands zijn niet heel erg moeilijk om te leren (al is het soms wel even zoeken). Edge OS is gebaseerd op Vyatta en daar kun je dan op de forums ook nog de nodige info vinden als je het op het forum van ubiquity niet kunt vinden.

Mocht je jezelf er echt makkelijk vanaf maken zitten er ook nog wat wizzards in om een internet verbinding op te zetten, portforwarding, upnp en TCP MSS Clamping.

Wat dat betreft vind ik het een flinke bang for your buck!

[ Voor 3% gewijzigd door chickpoint op 25-02-2014 18:48 ]

Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...

• Murfy
Bedankt voor jullie feedback, hier kan ik alvast wat mee. Wat vinden jullie van deze stellingen:

"You pay $$$ for Cisco because it will work, will go 5 years without a reboot & 10 million other customers have already ironed out all the bugs for you.
Buy Ubiquiti and you'll become one of their bug testers.... but you will save a few hundred bucks."

"Ik zou dit eigenlijk niemand aanraden. Zeker als niet een firma die "leeft" van z'n internetconnectiviteit.
Voor jullie (en de meeste van onze klanten) kan ik niets anders aanraden dan een bewezen a-merk."

"... reeds aanhaalde, zelfs de gekende (b?) merken (zyxel, netgear, …) hebben al hun problemen om een ‘goed en degelijk’ product af te leveren dat de verwachtingen inlost."
(en ik heb net 3 nieuwe stackable Netgear gigabit switches geïnstalleerd..)

Zijn uiteraard allemaal van 1 partij die al uitgebreid afkeer laat merken van UBNT. Maar zoals ik reeds zei ben ik vol lof over UniFi dus ik laat me niet zo snel afwimpelen :)
ihre schreef op dinsdag 25 februari 2014 @ 18:15:

[...]

Zou je de huide 2 modems achterwege kunnen laten? Zo ja, lijkt het volgende interessant (en een draak om in te stellen, maar dat terzijde):

http://community.ubnt.com...oad-balancing/ta-p/521957
Dat zou inderdaad ideaal zijn, echter het probleem is dat Telenet binnenkomt via coax en Belgacom via telefoonlijn, dus wat moet ik daar dan mee? :) Nu komen beide lijnen binnen op hun modem, en wordt gewoon alles geforward naar de huidige Juniper. Ik denk dat dat het dichtste is dat je kan komen bij de rand van je netwerk zeg maar?

Ik zit sterk te overwegen om gewoon zo'n ding aan te schaffen wel, als het niet werkt is het jammer van die 99$, maar als het wel werkt hebben we toch een paar honderden euro's uitgespaard..

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:30
Murfy schreef op woensdag 26 februari 2014 @ 09:45:
"You pay $$$ for Cisco because it will work, will go 5 years without a reboot & 10 million other customers have already ironed out all the bugs for you.
Buy Ubiquiti and you'll become one of their bug testers.... but you will save a few hundred bucks."

"Ik zou dit eigenlijk niemand aanraden. Zeker als niet een firma die "leeft" van z'n internetconnectiviteit.
Voor jullie (en de meeste van onze klanten) kan ik niets anders aanraden dan een bewezen a-merk."

"... reeds aanhaalde, zelfs de gekende (b?) merken (zyxel, netgear, …) hebben al hun problemen om een ‘goed en degelijk’ product af te leveren dat de verwachtingen inlost."
(en ik heb net 3 nieuwe stackable Netgear gigabit switches geïnstalleerd..)

Zijn uiteraard allemaal van 1 partij die al uitgebreid afkeer laat merken van UBNT. Maar zoals ik reeds zei ben ik vol lof over UniFi dus ik laat me niet zo snel afwimpelen :)

Ik zit sterk te overwegen om gewoon zo'n ding aan te schaffen wel, als het niet werkt is het jammer van die 99$, maar als het wel werkt hebben we toch een paar honderden euro's uitgespaard..
Zijn we nog een Cisco van $2000 aan het vergelijken met een alternatief van $99? Als je tevreden bent met Ubiquiti en het voldoet voor jullie omgeving, waarom dan het 20-voudige uitgeven?

Natuurlijk is Cisco hofleverancier en zal iemand met Cisco certificaten op zak nooit een ander merk gebruiken. Je gebruikt waar je thuis in bent. De vraag is hoe erg je leeft op je internet. (Al maakt het bij een internetstoring niet uit wat voor router je hebt 8)7 ) Bij een 'web agency' staat niet per definitie een high tech netwerk. Een 120Mbit internetlijn kan een beetje consumentenrouter ook prima bedienen. Als je met kuddes personeel gaat inloggen wordt het iets anders.
Echter diezelfde stelde ons ook een duur enterprise WiFi-systeem voor indertijd en toen hebben we geopteerd om in de plaats daarvan de opstelling van Ubiquiti (UniFi) aan te schaffen voor een pak minder geld. Daar zijn we echt heel tevreden van, en het kostenplaatje was bijna een grap vergeleken met die hardwarecontrollers die ons werden voorgesteld.
Klaar dan toch.

Waarom schakel je hulp in bij dat bedrijf als je alle advies negeert?

• Murfy
Miyamoto schreef op woensdag 26 februari 2014 @ 09:55:
[...]
Bij een 'web agency' staat niet per definitie een high tech netwerk. Een 120Mbit internetlijn kan een beetje consumentenrouter ook prima bedienen. Als je met kuddes personeel gaat inloggen wordt het iets anders.
Meestal zitten hier een 30-tal personen tegelijk te werken, en aangezien die nu ook niet klagen met een Juniper router met 100Mbit poorten.. :)

We gebruiken wel features zoals een IPSEC tunnel naar onze cloud omgeving met radius authenticatie, VPN, QoS voor voip, failover,..
Miyamoto schreef op woensdag 26 februari 2014 @ 09:55:
Waarom schakel je hulp in bij dat bedrijf als je alle advies negeert?
Is een beetje "legacy" verhaal. Zij zijn de hofleverancier van dit bedrijf geweest omdat er niemand ook maar van iets op de hoogte was. Sinds ik hier echter werkzaam ben durf ik al eens naar andere en vooral goedkopere leveranciers gaan, maar mijn baas heeft toch nog altijd graag dat ik daar even advies vraag. Het is dan wel eenvoudiger als ik die kritiek kan weerleggen met een aantal reviews, blogposts en een Tweakers-topic waarin een aantal mensen zeggen dat ik dat ding gewoon moet kopen.

Ik ben overtuigd, ik ga 'm proberen!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Murfy schreef op woensdag 26 februari 2014 @ 09:45:

Mja, dit een beetje. Het ding kost bijna niks dus 't is de gok waard. Vind je 't niks kun je alsnog naar iets anders kijken. Een Juniper SRX bijvoorbeeld. (Die Cisco is gewoon ruim overpriced en zou ik niet eens aan beginnen te denken.)

Pagina: 1