Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Famous
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-09 05:36
Hi Tweakers,

Ik zit al sinds augustus met een klein akkefietje met mijn ex-werkgever.
Rond de tijd dat mijn contract was afgelopen heb ik een aantal gesprekken gehad met mijn oud-directeur. Hieruit kwamen een aantal voorwaarden (of juist niet) waar ik het niet mee eens was en heb hierdoor de keuze gemaakt om te kiezen om te stoppen bij het bedrijf en een opleiding te volgen. Ik had echter nog salaris en andere kosten tegoed wat ook besproken was.

De andere komsten waren in november of december vergoed (al redelijk laat) en na twee gesprekken kwam was er duidelijkheid over hoeveel salaris er nog precies openstond (een deel was sowieso al duidelijk). Na meerdere keren contact te hebben opgenomen met de oud-directeur kwam in januari het onderwerp aanbod "Ik weet niet of het bedrijf het financieel gaat redden, maar we doen ons best.". Na nog wat contact tussen door, werd ik eind januari/begin februari gebeld door een juristen bureau met de melding dat het bedrijf eigenlijk failliet ging maar zij namen alle financiën over waardoor ze dus niet failliet gingen?? en ik op korte termijn een e-mail kreeg met meer informatie. Na een aantal keer bellen met het bedrijf kreeg ik de volgende e-mail:
Geachte heer Reijnen,

Tot mij wendde zich ****** gevestigd te ******. Momenteel wij bezig met een herstructurering van de bedrijfsactiviteiten. De afgelopen tijd zijn er te veel debiteuren geweest die hun betalingsverplichtingen niet na gekomen zijn. Daardoor zijn er schulden ontstaan, onder andere bij u als ex-werknemer. Deze schuld kan niet onmiddellijk worden betaald. Omdat wij nog druk doende zijn om een goed beeld te krijgen van de problemen en hoe deze op te lossen vragen wij u om uw vordering te bevriezen tot 31 mei 2014. Eind mei a.s. ontvangt u van ons een voorstel op welke manier de schuld zal worden afbetaald.

Wij hebben reeds een overzicht van het door u gevorderde bedrag in ons bezit. De hoogte van uw vordering bedraagt volgens onze informatie € ****,-.

Wij begrijpen dat u niet erg in schik zal zijn met dit voorstel, maar het is de enige mogelijkheid om –op termijn- integrale betaling te verkrijgen.

Ik hoop u op deze wijze voldoende te hebben geïnformeerd.
Nu wacht ik dus eigenlijk al vanaf augustus op mijn nog te krijgen salaris (november/december het definitieve bedrag vastgesteld) en zou ik nu nogmaals tot 31 mei moeten wachten totdat ik te horen krijg hoe de schuld wordt "afgelost". Het uitbetalen duurt dan, vanzelf sprekend, nog langer dan de genoemde datum.

Nu zijn mijn vragen;
- Kan een bedrijf dit zomaar bevriezen voor een ander bedrijf en mij?
- Kan ik zelf stappen ondernemen tegen dit bedrijf om de schuld sneller te incasseren?
- Kan er, ondanks het bedrijf "failliet"? is wettelijke rente worden geëist?
- Zijn er eventueel andere mogelijkheden die ik kan ondernemen?

Het verhaal zit nogal raar in elkaar omdat het bedrijf dus eigenlijk niet failliet is gegaan, anders zou UWV ook het achterstallige salaris betalen. Ik hoop dat het duidelijk is voor jullie en raad hiermee weten!

edit; Het bedrijf bestaat dus nog wel en verricht ook nog werkzaamheden. Op mij na is heeft niemand het bedrijf verlaten.

Xbox live: Ghesous | Polo AW GTI 275pk, 450nm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17:42
Je kunt een loonvordering de deur uit doen, onder aanzegging van rente wegens late betaling. De boeterente voor late loonbetaling is aanzienlijk.

Als je er niet uitkomt, bel je een ex-collega of een levenancier en ga je samen met de tweede gedupeerde het faillissement van je ex-werkgever aanvragen.

Deze opties zijn helaas niet bruikbaar als je een goede relatie met je ex-werkgever wilt onderhouden :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:20
t_captain schreef op dinsdag 25 februari 2014 @ 16:08:
Als je er niet uitkomt, bel je een ex-collega of een levenancier en ga je samen met de tweede gedupeerde het faillissement van je ex-werkgever aanvragen.
Had hij beter binnen 3 maanden kunnen doen aangezien dan het UWV het loon (onder voorwaarden) had uitbetaald ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Famous
t_captain schreef op dinsdag 25 februari 2014 @ 16:08:
Je kunt een loonvordering de deur uit doen, onder aanzegging van rente wegens late betaling. De boeterente voor late loonbetaling is aanzienlijk.

Deze opties zijn helaas niet bruikbaar als je een goede relatie met je ex-werkgever wilt onderhouden :o
Mijn oud collega's werken er dus nog en het bedrijf bestaat ook nog (zal ik even in de startpost melden. Ik ben de enige die is weggegaan binnen het bedrijf. Collega's die er nog werken werden nog wel betaald al was het soms wat later. De contact persoon die ik binnen het bedrijf had reageert amper meer op mijn vragen dus er zal vast iets gezegd zijn binnen het bedrijf. Ook al had ik een zeer goede relatie met de ex-werkgever, die kan mij momenteel niet meer zoveel boeien.

Een andere gedupeerde is mijn vader die nog een x bedrag krijg van hem maar dat is een ander verhaal (was voor reparatie aan zijn auto en die van zijn vrouw).

@Rakupul; Het bedrijf is dus niet failliet verklaard gezien het genoemde juristen bureau de financiën heeft overgenomen. Het klopt dat UWV tot 13 weken betaald maar die zijn dus nog niet om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:36

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Mijn advies zou zijn om juridisch advies in te winnen. Het Juridisch Loket of je rechtsbijstandsverzekering is de eerste stap.

Bij mijn weten val je niet onder die 13 weken-regeling omdat alleen het loon over de laatste 13 weken (+ vakantiegeld) vóór het faillissement onder deze regeling vallen.

[ Voor 40% gewijzigd door Ardana op 26-02-2014 00:01 ]

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13:58
Wachten tot eind mei zou ik niet doen. Je kan beter direct juridisch advies gaan inwinnen, voordat er straks niets meer te halen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19:05
Ben je niet gewoon een van de (vele) crediteuren van het bedrijf geworden? Je zou faillissement kunnen aanvragen omdat ze hun schulden niet kunnen voldoen, of akkoord gaan met deze regeling (uitstel van betaling vind ik nog heel wat! Ze kunnen ook voorstellen om maar bijvoorbeeld 50% te voldoen). Als ze failliet worden verklaard zal je het bedrijf geen plezier doen, en weet ik eigenlijk niet wat de positie is van oud werknemers...

Juridisch advies inwinnen lijkt me sowieso verstandig, zoals eerder gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giesber
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:17
Famous schreef op dinsdag 25 februari 2014 @ 16:04:
- Kan een bedrijf dit zomaar bevriezen voor een ander bedrijf en mij?
Mogelijk trek je hier een verkeerde conclusie. Als ik die brief lees dan bevriest het bedrijf helemaal niets. Ze doen enkel een voorstel om de schuld te bevriezen ("Omdat blablabla vragen wij u om uw vordering te bevriezen tot 31 mei 2014."). Men vraagt dus eigenlijk uitstel van betaling tot 31 mei 2014.

Mijn gevoel zegt dat een bedrijf niet eenzijdig een schuld kan bevriezen, maar men kan het natuurlijk altijd lief vragen.

Juridisch advies inwinnen lijkt mij aanbevolen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17:42
Ardana schreef op dinsdag 25 februari 2014 @ 23:59:
Mijn advies zou zijn om juridisch advies in te winnen. Het Juridisch Loket of je rechtsbijstandsverzekering is de eerste stap.

Bij mijn weten val je niet onder die 13 weken-regeling omdat alleen het loon over de laatste 13 weken (+ vakantiegeld) vóór het faillissement onder deze regeling vallen.
Belangrijk punt. Goede kans dat loondoorbetaling door UWV niet van toepassing is omdat de vordering al wat ouder is, en mogelijk kan de uitdiensttreding ruim voor de datum van een eventueel faillissement ook nadelig zijn ?

Dan is faillissement aanvragen slechts een pressiemiddel met een zeer onzekere uitkomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Famous
Even een kleine update met betrekking tot de zaak.

Zojuist heb ik het advocaten bureau gebeld welke aangaf 10% van de openstaande schuld te betalen. De directeur van het bedrijf heeft een x gedrag van zijn prive beschikbaar gesteld voor tien schuldeiser. Dit kwam uit op 10% wat hij prive wilde betalen aan de tien schuldeisers.
Hierbij heb ik aangegeven dat ik niet akkoord ga met de voorgestelde regeling waarop de advocaat mij probeerde over te halen om dit wel te doen. Ik bleef bij mijn punt en meneer gaf aan dat het bedrijf dan ging kijken naar de andere schuldeisers en de kans groot was dat het bedrijf failliet ging. Dit zal volgens meneer resulteren dat de schuldeisers "konden fluiten naar het geld".

Hierna heb ik contact opgenomen met UWV en die gaf aan; Als het bedrijf failliet gaat wordt er inderdaad 13 weken vanaf de einddatum uitgekeerd aan de werknemers. Toen ik aangaf dat mijn einddatum in augustus was, was dit geen probleem. Het gaat dus vanaf de einddatum en daar 13 weken vooraf. Dit zou dus betekenen het, nog openstaande, salaris [b]wel[/b] door UWV wordt uitgekeerd.

Ik ga nog even wat telefoontjes plegen en mocht er meer informatie zijn zal ik dat hier ook melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-09 11:54
Ik weet niet precies hoe het zit, maar ik verwacht dat jij pas geld van het UWV krijgt wanneer het bedrijf ook daadwerkelijk failliet verklaard is. Daar moet dus werk van worden gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Famous
Het is inderdaad pas wanneer het bedrijf failliet gaat.
Gezien er sowieso al twee schuldeisers zijn die niet akkoord gaan met de regeling gaat het bedrijf hoogst failliet.

Wanneer dit niet het geval is zal ik dit inderdaad zelf in werking moeten zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:25

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Niet alleen bij faillissement, maar ook al bij surseance of bij schuldsanering, kan je het UWV inschakelen, de basis is enkel of er een uitspraak is van de rechter.

http://www.uwv.nl/Particu...ak_van_de_rechter_is.aspx

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Pagina: 1