Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Zakelijke ultrabook voor consultants

Pagina: 1
Acties:

• Theodore24
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 28-11 16:12
Hallo,

Ben voor mijn werkgever aan het uitzoeken hoe we ons nieuw te ontwikkelen CYOD beleid moeten vormgeven. Onderdeel daarvan is dat we graag 3 'smaken' werkstations willen aanbieden, waarvan eentje me momenteel bezighoudt, namelijk een ultrabook voor zakelijk gebruik (de andere 2 zijn een tablet en een reguliere notebook). Heb alle LBBG's van het laatste jaar bekeken, alsook de topics zelf, en daar nuttige informatie uitgeplukt, maar kan nog niet helemaal wijs worden uit de veelheid aan opties. Het duizelt me een beetje, dus misschien kunnen jullie helpen.

Ik werk voor een adviesbureau, dus we hebben werknemers die veel onderweg zijn en voor wie mobiliteit en gemak enorme aandachtspunten zijn.

We hebben de volgende criteria/wensen voor onszelf gedefinieerd:
  • Budget:
    Indien het systeem beschikt over Windows 8 Pro licentie; 800 euro excl. (grofweg 950 euro incl.)
    Indien het systeem geen Pro licentie heeft: 625 euro excl. (grofweg 750 euro incl.)
  • Mobiliteit is een aandachtspunt, dus liefst geen 'ultrabooks' die neigen naar de 2kg (dat ligt bovendien te dicht tegen onze 3e smaak aan, zijnde normale notebook).
  • Onze sterke voorkeur gaat uit naar minimaal 13".
  • Voorkeur voor een SSD
  • Het gaat om zakelijk gebruik, dus de grafische prestaties zijn van ondergeschikt belang. Vaak komt het gebruik neer op veel browsen, werken met documenten en schakelen tussen veel verschillende (lichte) applicaties. Kortom: niet erg veeleisend gebruik, volgens mij.
  • Bouwkwaliteit is een aandachtspunt, hoewel ik dit moeilijk te vangen vind in harde eisen.
  • Goede accuduur is mooi meegenomen, maar het is geen harde eis om een volle werkdag te kunnen werken met het systeem op één accu.
Binnen dat spectrum zijn we feitelijk op zoek naar de best value. In de 'smaak' tablets hebben we ons oog laten vallen op de Surface, gezien de prijs/kwaliteitverhouding, dus in het geval je die tot de ultrabooks zou willen rekenen; die hoeft niet op het lijstje!

Onze eigen shortlist bevat momenteel:
  • Lenovo Thinkpad Yoga
  • Lenovo Thinkpad S1 Yoga
  • Lenovo Ideapad Yoga 11S
  • Sony Vaio Pro 13
  • Sony Vaio Fit 14A
  • Samsung Ativ Book 9 Lite (veelheid aan mogelijkheden binnen Ativ Book model, suggesties welkom)
  • Acer Aspire S5
  • Toshiba Portege Z930
Eigen gedachtes: de Vaio Pro zie ik veel terugkomen op dit forum, maar verhalen over de bouwkwaliteit alsook het feit dat die tak verkocht wordt baren me zorgen. Lenovo levert voor mijn gevoel degelijke machines en een enigszins zakelijk design is voor ons uiteraard geen probleem, maar daar kan ik maar moeilijk wijs worden uit alle opties. Ons budget laat in z'n algemeenheid weinig ruimte (veel van bovenstaande modellen blijven volgens mij niet binnen het budget), maar volgens mij zijn er goede systemen te verkrijgen. De vraag is; welke zijn dat...

Kortom: hopelijk hebben jullie ideeën, suggesties of feedback!

• GroundBreaking
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12:34
Ben persoonlijk wel weg van de bouwkwaliteit van Lenovo & Samsung, al is ASUS ook echt niet slecht.
Acer & Toshiba zou ik dan weer niet doen als je echt veel mee gaat nemen(zoals je beschrijft).

Zou niet misschien, maar sowieso voor een SSD gaan, tegen de snelheidservaring die dat geeft, kunnen de andere niet tegenop, ook niet wanneer deze een betere processor heeft of niet. Mag ook een SSD en HDD zijn let dan wel op dat deze groot genoeg is voor het OS en programma's. Gevens kunnen dan op de HDD.

Hier een lijstje met machine met Windows 8 Pro; http://goo.gl/rYWNAO
Die is vrij makkelijk. Allen onder de 1.6 kilo, Al verschilt hier het scherm diagonaal nog best wel!

Hier een lijstje met andere besturingssystemen: http://goo.gl/TkxxrA
Ook hier onder de 1.6 kilo.

Met max 20 opties, kun je denk ik makkelijk de gene wegstrepen waarvan je het merk niks vind, en daarna kun je natuurlijk op specs gaan kijken. Moet je best wel in de buurt komen denk ik.

[ Voor 4% gewijzigd door GroundBreaking op 25-02-2014 17:08 . Reden: verduidelijking ]

• Streup
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07-10 13:22
De Thinkpad Yoga is een mooie machine met een 12,5 inch touch screen en hij kan in verschillende standen worden gebruikt. Binnen je budget heb je hem met i3 CPU, W8 pro, 4GB geheugen, 256GB SSD. Nadeel is een lage resolutie scherm.

De Sony VAIO pro met 13 inch scherm is ook een mooie keus, maar ik weet inderdaad niet wat er gebeurt met de service als de tak verkocht wordt. Binnen je budget valt bv een i3 CPU, W8 pro, 4GB geheugen, 128GB SSD. Beeldscherm is full HD en schijnt erg mooi te zijn. Erg licht is de machine ook. Wel minder opslag dus dan de Lenovo.

En bij Dell staan nu ook drie interessante lichte laptops voor net onder de €1000 in de aanbieding

[ Voor 12% gewijzigd door Streup op 25-02-2014 17:16 ]

“Most people gaze neither into the past nor the future; they explore neither truth nor lies. They gaze at the television.” - (Radiohead)

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ten eerste: OS
Win8 laten varen en voor Win7 64 bit gaan.
Er zijn nog teveel applicaties die niet lekker met Win8 werken en dat wil je jezelf en de consultants niet aan doen. Gewoon lekker Win7 pakken, en zorgen dat je een versie met BitLocker hebt. meen dat dat Enterprise en Ultimate zijn. Professional heeft het iig niet.

Twee: Merken
Laat de Vaio's en andere design laptops voor wat ze zijn en ga voor iets dat zich bewezen heeft. Dell, HP, Lenovo. Je wilt gewoon zeker weten dat die dingen werken en er zo weinig mogelijk omkijken naar hebben, Aces en Samsung hebben wat dat betreft niet echt een reputatie meen ik.

Drie: Hardware.
i7, 8 of 16GB RAM, 256SSD. 15" Full HD scherm. En liefst niet te zwaar. Voor evt extra en snelle opslagcapaciteit indien nodig een externe 1TB eSATAp disk leveren.

Vier: Software
Naast Office en Outlook (via https aan OWA zodat je er altijd bij kunt): Stel VirtualBox beschikbaar voor je medewerkers. Als consultant wil je volledige controle over je laptop; het is een workstation. Oolk wil je hem zo min mogelijk vervuilen met testmeuk, en dan zijn VM's wel zo handig. Vandaar ook die 256GB SSD en externe opslag ;)

Vijf: backups
Laat je medewerkers zelf verantwoordelijk zijn voor backups. Ding in de soep gelopen: jammer dan, image er overheen. Niet gebackupt? Succes, policy is zelf backuppen. Leert je medewerkers ook meteen zuinig te zijn op hun spullen :)

Tot zover mijn tips. Staar je niet blind op budget in deze. Goed gereedschap kost geld en dat geld ook voor laptops. Maar dat betaalt zich dubbel en dwars terug in stabiliteit, tevreden werknemers en tevreden management. En bovendien scheelt het jou werk - want iemand mag het spul beheren en daar zul jij er ongetwijfeld een van zijn ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• GroundBreaking
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12:34
The Eagle schreef op dinsdag 25 februari 2014 @ 17:24:
Ten eerste: OS
Win8 laten varen en voor Win7 64 bit gaan.
Er zijn nog teveel applicaties die niet lekker met Win8 werken en dat wil je jezelf en de consultants niet aan doen. Gewoon lekker Win7 pakken, en zorgen dat je een versie met BitLocker hebt. meen dat dat Enterprise en Ultimate zijn. Professional heeft het iig niet.

Twee: Merken
Laat de Vaio's en andere design laptops voor wat ze zijn en ga voor iets dat zich bewezen heeft. Dell, HP, Lenovo. Je wilt gewoon zeker weten dat die dingen werken en er zo weinig mogelijk omkijken naar hebben, Aces en Samsung hebben wat dat betreft niet echt een reputatie meen ik.

Drie: Hardware.
i7, 8 of 16GB RAM, 256SSD. 15" Full HD scherm. En liefst niet te zwaar. Voor evt extra en snelle opslagcapaciteit indien nodig een externe 1TB eSATAp disk leveren.

Vier: Software
Naast Office en Outlook (via https aan OWA zodat je er altijd bij kunt): Stel VirtualBox beschikbaar voor je medewerkers. Als consultant wil je volledige controle over je laptop; het is een workstation. Oolk wil je hem zo min mogelijk vervuilen met testmeuk, en dan zijn VM's wel zo handig. Vandaar ook die 256GB SSD en externe opslag ;)

Vijf: backups
Laat je medewerkers zelf verantwoordelijk zijn voor backups. Ding in de soep gelopen: jammer dan, image er overheen. Niet gebackupt? Succes, policy is zelf backuppen. Leert je medewerkers ook meteen zuinig te zijn op hun spullen :)

Tot zover mijn tips. Staar je niet blind op budget in deze. Goed gereedschap kost geld en dat geld ook voor laptops. Maar dat betaalt zich dubbel en dwars terug in stabiliteit, tevreden werknemers en tevreden management. En bovendien scheelt het jou werk - want iemand mag het spul beheren en daar zul jij er ongetwijfeld een van zijn ;)
Dit zou idd het mooiste zijn, maar dan word het wel €1000+ ex.
En ging er vanuit dat het budget wel hard zou zijn.

• Theodore24
@Laurens: Dank! Ik zal de lijsten eens bekijken. Merk bij eerdere pogingen wel dat het moeilijk is om eenduidige kwaliteitsoordelen terug te vinden. Bovendien vind ik schiften op merkniveau ook tricky; het imago van een merk sluit niet altijd meer aan op de kwaliteit van de huidige producten.

@Streup: Dank voor de bevestiging, met name de Yoga viel hier intern ook in de smaak.

@Eagle: Dank voor de tips! Budget is inderdaad een knelpunt; ben volledig met je eens dat goede apparatuur een flinke investering vereist, maar waar ik dan weer weinig controle over heb is de beschikbare financiële middelen! Kortom: weinig speelruimte. Qua OS is er ook al een ander in gang gezet en min of meer al gekozen voor gebruik van Windows 8, ook daar ben ik redelijk beperkt in het advies.

• Freezerator
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:21
Om hoeveel stuks gaat het? Als je belt met Dell of een HP reseller is er vaak wel wat mogelijk met de prijs. Ik ben het ook eens met The Eagle, je wil gewoon goede hardware, geen gezeik. Ik zou nog eens goed praten over het budget en verkopen aan de budgethouder dat het nu te krap is.

• RienkK
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 04-11 08:47
Het advies bureau heeft advies nodig :P

Ik weet niet waar men vandaan haalt dat de sony vaio pro 13 een slechte bouwkwaliteit heeft. Hij is inderdaad flexibel maar dat komt de durabiliteit juist ten goede! Als je hem laat vallen of stoot, dan breekt hij niet maar dan buigt hij iets mee. Daarnaast heeft hij een zakelijk en strak design, is te verkrijgen voor 700 euro met minder goede specificaties en heb je voor 950 euro al een toestel met 8GB ram en evt een touchscreen. Overal op internet zijn kortingscodes voor de sony shop te vinden (meestal 6% op de vaio serie) en sony heeft zelf ook altijd een actie.

Daarnaast word sony inderdaad verkocht en veel mensen denken nu dat je dan geen garantie meer hebt of geen hulp lijn maar die houden we nog wel gewoon. Sony verkoopt zijn vaio serie aan een ander bedrijf die gewoon verder wil gaan met het ontwikkelen van de vaio series en ook gewoon technische hulp blijft bieden. Inderdaad we weten niet op het zit met hun service en dergelijke alleen ik denk dat, dat wel snor zit.

Dus ik zou 100 % voor de sony vaio pro gaan, hij voldoet aan al je eisen en heeft op dit moment de beste prijs kwaliteit verhouding!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

Theodore24 schreef op dinsdag 25 februari 2014 @ 17:43:
@Laurens: Dank! Ik zal de lijsten eens bekijken. Merk bij eerdere pogingen wel dat het moeilijk is om eenduidige kwaliteitsoordelen terug te vinden. Bovendien vind ik schiften op merkniveau ook tricky; het imago van een merk sluit niet altijd meer aan op de kwaliteit van de huidige producten.

@Streup: Dank voor de bevestiging, met name de Yoga viel hier intern ook in de smaak.

@Eagle: Dank voor de tips! Budget is inderdaad een knelpunt; ben volledig met je eens dat goede apparatuur een flinke investering vereist, maar waar ik dan weer weinig controle over heb is de beschikbare financiële middelen! Kortom: weinig speelruimte. Qua OS is er ook al een ander in gang gezet en min of meer al gekozen voor gebruik van Windows 8, ook daar ben ik redelijk beperkt in het advies.
Vraag anders bij de diverse fabrikanten even de uitvalpercentages van die dingen op, en doe wat navraag bij grote bedrijven die veel van het spul hebben staan. Als jij hard kunt maken dat een Sony of Acer een flink percentage aan issues meer heeft, en dat uit kunt zetten tegen de extra beheerslast (pak de kosten die jullie nu aan beheer kwijt zijn voor laptops als uitgangspunt), dan heb je gewoon een stok om mee te slaan. Kost initieel misschien 200 euro per laptop meer, maar als jullie daardoor ook meer uren kwijt zijn aan fixen (je weet zelf wat je bruto aan personeelslasten kost) heb je het er binnen een paar uur per laptop uit, en daarna verdien je er op :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-11 23:18
Lenovo is een prima keuze, hebben ook verschillende laptops die aan je eisen voldoen maar reken op €1800+ voor de zakelijke range met full HD scherm, en dat wil je zeker hebben. Yoga heeft een minder scherm en de Yoga Pro is weer te duur.

Processor i5, i7 is te duur en i3 is wel wat traag. Dat, plus een HD of hoger scherm en het gewicht moeten de lijst toch aardig korter maken.

Zelf zou ik voor de Vaio Pro gaan en dat heb ik dus ook gedaan. Goede laptops zonder uitval tot nu toe. Verkoop maak ik me niet zo druk om, IBM-Lenovo heeft ook alleen maar voordelen opgeleverd. Qua specs en prijs zijn ze nauwelijks te verslaan op het moment.

Acer zou ik niet doen, voor Samsung zou je het business centre in Eindhoven eens kunnen bellen. Die hebben zoveel modellen dat ik het daar niet bij kan houden...

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Theodore24 schreef op dinsdag 25 februari 2014 @ 15:45:
• Lenovo Thinkpad Yoga
• Lenovo Thinkpad S1 Yoga
• Lenovo Ideapad Yoga 11S
• Sony Vaio Pro 13
• Sony Vaio Fit 14A
• Samsung Ativ Book 9 Lite (veelheid aan mogelijkheden binnen Ativ Book model, suggesties welkom)
• Acer Aspire S5
• Toshiba Portege Z930
Lenovo en Toshiba hebben NBD en zijn zakelijk gezien dus goede keuzes.
Sony, Samsung en Acer hebben geen NBD en vallen voor vrijwel alle zakelijke gebruikers dus af.
Daarnaast is Acer van zulk slechte kwaliteit, dat je die sowieso nooit zou moeten nemen zonder NBD.

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 28-11 13:19
Ik heb sinds een maand een Thinkpad Yoga en kan 'm alleen maar aanraden.
De behuizing valt absoluut niet te torderen of in te drukken en voelt massief aan. De scharnieren zijn ook erg stevig. Alleen als ik de hoeken van het scherm vast pak kan ik het scherm wat verbuigen.

Het toetsenbord heeft een wat ondiepe aanslag, maar typt verder wel erg fijn.

De i7 die er bij mij in zit wordt niet warmer dan 76°C. Tijdens prime95 klokt de cpu terug naar 1.9GHz, maar tijdens normaal gebruik (foto's in Lightroom importeren en previews renderen) blijft die op z'n max. kloksnelheid draaien.

Lenovo levert verder kwalitatief goede ssd's mee. Ik heb er een 256GB Lite-on (Plextor) M6 in ziiten.

De Touch&Pen variant heeft een helder 1080p scherm (ips, 70%srgb, 400 cd/m2). Er zit een anti-glare coating op. Dat zorgt ervoor dat het niet zo erg reflecteert als een glossy scherm, maar echt mat kan ik het niet noemen. Wat dat betreft heeft een Vaio Pro een mooier scherm.

('Thinkpad Yoga' en 'Thinkpad S1 Yoga' zijn toch hetzelfde beestje?)

[ Voor 3% gewijzigd door wappiewappie op 25-02-2014 22:35 ]

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Heb je aan garantie gedacht? Moet er de volgende dag iemand met verstand van zaken voor de deur staan of is het acceptabel dat je de laptop zelf opstuurt en vier weken kwijt bent?

• Theodore24
@Trommelrem/Jadjong: NBD/Garantie is inderdaad een goede. Tot nu toe is het vaak zo geweest dat we de desbetreffende werknemer een vervangend apparaat konden meegeven, totdat het systeem weer gerepareerd en wel binnen was. Kortom: geen noodzaak gehad tot NBD, gezien onze reservesystemen. Wel een aandachtspunt, zal dat eens bespreken, verwacht dat dit geen absolute noodzaak is voor ons.

@Freeze: Qua hoeveelheden: het wordt een geleidelijke upgrade, met op voorhand een vernieuwing van naar verwachting 25-35 systemen. Over een periode van 2 jaar zullen er vermoedelijk rond de 60-70 systemen vervangen worden.

@RienkK/Jiriki: Duidelijke signalen over Acer, dank. Puur op prijs/kwaliteit en bouwkwaliteit kan de Vaio Pro dus ook mee, fijn om die bevestiging in ieder geval te hebben! Overigens, waarom is een Full HD scherm zo belangrijk, Jiriki? Gezien de manier waarop we de systemen gebruiken lijkt ook dat me van ondergeschikt belang.

@Wappiewappie: Volgens mij inderdaad zelfde beestje, maar kwam beide namen tegen en kon zo snel niet achterhalen of het om exact hetzelfde model ging. Denk, zet ze er gewoon bij. Van Lenovo in het algemeen hebben we een goede indruk, goede kwaliteit systemen, en dat NBD is toch mooi meegenomen.

@TheEagle: Je hebt ook gewoon gelijk, je wint er op de lange termijn naar verwachting gewoon mee. Doet er niet aan af dat de indruk heerst dat we voor minder geld ook degelijke systemen kunnen verkrijgen, die op voorhand gewoon een mindere investering vereisen. Ik denk dat dat tot op zekere hoogte waar is, maar ik ga eens onderzoek doen naar die uitvalpercentages, dank voor de tip.
RienkK schreef op dinsdag 25 februari 2014 @ 18:17:
Het advies bureau heeft advies nodig :P
Tja, wie geen advies kan aannemen, zou geen advies moeten geven!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 28-11 13:19
en dat NBD is toch mooi meegenomen.
Dat zit er bij dit model niet standaard bij. 2 jaar NBD kost €121,60 extra.
Maar misschien is er zoals Freezerator al zegt nog wel wat te regelen met Lenovo.

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

Vwb dat onderzoek: maak ook vooral een grafiekje waarin je de kosten uitzet tegen de terugverdientijd. op een gegeven moment heb je een break even punt namelijk. Als dat BEP binnen de verwachte economische levensduur van de laptop valt, zit je gebeiteld :)

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-11 23:18
@Theodore24: Full HD an sich is niet zo belangrijk, maar het voordeel is dat er meer tekst op het scherm past. Veel laptops hebben de nogal ouderwetse 1366x768 resolutie, je blijft dan aan het scrollen omdat alles of te breed of te lang is om in een keer op het scherm te kunnen staan.

Verder is de leverancier belangrijk, zij zijn verantwoordelijk voor de garantie. Bijna elke serieuze leverancier kan op elk merk dat ze ondersteunen elke garantie bieden die jij wilt, ook NBD of zelfs nog meer. Kijk dus niet alleen op de website van de fabrikant maar bel je leveranciers wat zij kunnen bieden.

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Pagina: 1