Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Local git repo naar server pushen/clonen

Pagina: 1
Acties:

• Ronnyrr
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16-02-2024
He Tweakers,

Wil voor het eerst Git gaan gebruiken, maar het wil nog niet lukken.
Ik heb een Local repository gemaakt van mijn CMS, welke ik wil clonen/pushen naar een server.

Ik verbind met SSH naar mijn server toe en probeer daar Git commands uit te voeren.
Echter krijg ik telkens "git: command not found". Persoonlijk lijkt me dit logisch omdat Git natuurlijk niet op de server staat. Heb gezocht op Google, "setup git on server" en meerdere Git getitngs started gelezen maar kan er niet uitkomen. Blijf vastlopen op dat ik niet eens commands kan uitvoeren.

Ik snap niet hoe ik Git op mijn server kan krijgen en commands kan uitvoeren. Kan hier ook geen goede duidelijke uitleg over vinden. 8)7

Is er iemand die het mij kan uitleggen of een goede uitleg heeft hoe je voor een beginner met Git echt vanaf begin af aan iets moet opzetten?

Thanks!

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-11 12:00
Je moet Git installeren op de server. Wat voor server draai je?

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

• farlane
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-11 15:12

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

• Ronnyrr
Zoiets had ik al verwacht, maar ik heb geen idee hoe ik zoiets kan doen en kan hier ook geen goede uitleg over vinden.

Heb even een phpinfo(); bestandje aangemaakt. Deze zegt het volgende:
PHP Version 5.3.18
Linux srv.yourhost.nl 2.6.32-279.11.1.el6.x86_64 #1 SMP Tue Oct 16 15:57:10 UTC 2012 x86_64

@Farlane,
Die had ik ook al doorgenomen (zie mijn start post). Zodra ik "sudo adduser git" probeer uit te voeren krijg ik hiermee de volgende melding: sudo: effective uid is not 0, is sudo installed setuid root?

Lijkt er dus op dat ik geen sudo commands op de server kan gebruiken.. Is het dan volledig onmogelijk om met Git te werken?

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05:11

Kettrick

Rantmeister!

Neem even contact op met yourhost, het is erg onwaarschijnlijk dat je zelf git kan installeren op een webserver.

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:02
Je kunt git ook opzetten over http(s), maar waarom wil je het op die server hebben staan ?
Wordt dat het main repo of is het meer bedoeld als een clone tbv productie ?

• Ronnyrr
Oke bedankt voor de reacties, ik zal contact opnemen met mijn hosting partij.

Wil het gaan gebruiken omdat ik lokaal een versie heb staan van mijn eigen CMS.
Deze zo ik dan als ik aan een niet project begin willen clonen naar de server zodat ik hiermee kan beginnen. Ook wil ik bestaande projecten updaten met Git.

• farlane
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-11 15:12
Github?

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

• Nedra
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17-10-2023
of bitbucket, unlimited private repositories :).

Maar zover ik begrepen heb is git op je eigen server installeren is vooral handig als je je repositories daar wilt bewaren / beheren ipv op bitbucket of anders. Projecten updaten op basis van git kan je ook op ander manieren doen (via (s)ftp met dandelion - https://github.com/scttnlsn/dandelion of ssh met capistrano - https://github.com/capistrano/capistrano bijv)

• Ronnyrr
Oke thanks, heb nu een account aangemaakt bij BitBucket. Snap alleen het principe nog niet helemaal. Daarmee kan ik wel clonen naar een server zonder op die server Git te moeten installeren?

Het is me via de documentatie van BitBucket nu namelijk al wel gelukt een repo die op hun server staat naar mijn lokale machine te clonen (maar lokaal heb ik natuurlijk Git geïnstalleerd).

Toen ik ditzelfde probeerde bij mijn server kreeg ik weer de fout "git: command not found"..

• Barryvdh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-11 14:12
Als je wil clonen van Github/Bitbucket heb je toch nog steeds Git nodig, ook al is het via https.
En met Capistrano ook volgens mij. Git is in principe decentraal, dus je hebt op elke plek waar je git gebruikt, een los repository. Alleen bitbucket/github zorgen voor makkelijke centrale plek, waar je alles naartoe kan pushen/pullen.

• Schonhose
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-11 17:12

Schonhose

Retro Icoon

Uit de opmerkingen van de TS lijkt het me dat hij probeert om zijn installatie op de server te updaten met de code uit de lokale repository.

Ik denk dan ook dat je even onderscheid moet maken tussen twee verschillende dingen: het centraal beschikbaar stellen van je repo (GitHub, Bitbucket, of je eigen Git server) en het updaten van de code met de laatste versie in je repo (lokaal, of GitHub, Bitbucket etc).

Het is mij echter nog niet helemaal duidelijk wat je nu precies wilt.

"The thing under my bed waiting to grab my ankle isn't real. I know that, and I also know that if I'm careful to keep my foot under the covers, it will never be able to grab my ankle." - Stephen King
Quinta: 3 januari 2005

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-11 18:52

Rmg

Ronnyrr schreef op dinsdag 25 februari 2014 @ 13:52:
He Tweakers,

Wil voor het eerst Git gaan gebruiken, maar het wil nog niet lukken.
Ik heb een Local repository gemaakt van mijn CMS, welke ik wil clonen/pushen naar een server.

Ik verbind met SSH naar mijn server toe en probeer daar Git commands uit te voeren.
Echter krijg ik telkens "git: command not found". Persoonlijk lijkt me dit logisch omdat Git natuurlijk niet op de server staat. Heb gezocht op Google, "setup git on server" en meerdere Git getitngs started gelezen maar kan er niet uitkomen. Blijf vastlopen op dat ik niet eens commands kan uitvoeren.

Ik snap niet hoe ik Git op mijn server kan krijgen en commands kan uitvoeren. Kan hier ook geen goede duidelijke uitleg over vinden. 8)7

Is er iemand die het mij kan uitleggen of een goede uitleg heeft hoe je voor een beginner met Git echt vanaf begin af aan iets moet opzetten?

Thanks!
Hoe het 'normaal' gesproken gaat.

Developer pusht naar een git server (github/bitbucket/selfhosted(gitlab)) (bij voorkeur op een develop branch)
Productie server draait een script pulled van een git server. (bij voorkeur van een release branch die gemerged word)

Op de productieserver draait dus geen Git Server alleen een Git client. (normaal gesproken).

git client installeren krijg je misschien ook nog wel voorelkaar met yourhosting. Git server kan je vergeten of je moet een VPS/Dedicated gaan huren en alles zelf doen

• Barryvdh
Rmg schreef op woensdag 26 februari 2014 @ 09:09:
[...]

Hoe het 'normaal' gesproken gaat.

Developer pusht naar een git server (github/bitbucket/selfhosted(gitlab)) (bij voorkeur op een develop branch)
Productie server draait een script pulled van een git server. (bij voorkeur van een release branch die gemerged word)

Op de productieserver draait dus geen Git Server alleen een Git client. (normaal gesproken).

git client installeren krijg je misschien ook nog wel voorelkaar met yourhosting. Git server kan je vergeten of je moet een VPS/Dedicated gaan huren en alles zelf doen
Er is niet echt verschil tussen een git client en server toch? In principe bevat elke repository alle informatie. Maar over het algemeen is het makkelijker om het gewoon centraal op 1 server te beheren, en met Github/Bitbucket etc kan je makkelijker repo's maken, toegang beheren en heb je een mooie webinterface voor je repository.

• Ronnyrr
Sorry voor als ik niet helemaal duidelijk ben geweest in mijn eerdere posts, maar dit is wat ik precies wil:

Ik heb een eigen cms gemaakt, welke ik lokaal heb staan/draaien. Daarnaast draait dit cms ook al op meerdere door mij ontwikkelde websites. Lokaal heb ik d.m.v. Github hier al een repository van. Gisteren heb ik er ook nog 1 aangemaakt op Bitbucket.

Lokaal blijf ik aanpassingen doorvoeren aan het cms. Deze aanpassingen wil ik ook graag op de websites waar mijn cms al draait doorvoeren. Daarom leek het mij handig hiervoor Git te gaan gebruiken, zodat ik de laatste versie (een aantal mappen en bestanden excluded) kan naar de website waar het al draait te pushen.

Ik dacht hiervoor Git te moeten installeren op de server waar mijn cms al draait. Maar dit blijkt dus niet te kunnen/mogen van mijn hosting.

Daarnaast wil ik ook dat wanneer ik aan een nieuw project begin ik ook makkelijk mijn cms kan pullen zodat ik direct kan beginnen.

----

Het leek mij dat dit makkelijk mogelijk moest zijn, maar het bleek dus iets lastiger (of ik begrijp het niet goed natuurlijk).
Bedankt voor de moeite in ieder geval al guys! Hoop dat iemand mij nog verder kan helpen _/-\o_

Had trouwens ook contact gehad met YourHost ja en die zeiden dat ik over moest op dedicated wat wel aardig prijzig zou worden ..

[ Voor 5% gewijzigd door Ronnyrr op 26-02-2014 10:09 ]

• Barryvdh
Misschien een andere hosting provider zoeken? Een VPS heb je al voor een tientje per maand bijvoorbeeld, kan je meerdere sites op draaien en wel Git op installeren.
(Maar zoals gezegd, zijn er ook oplossingen die via (S)FTP syncen.)

• eM.
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23-10 10:44

eM.

Wat Barryvdh zegt inderdaad. Als je echt niet wilt overstappen kun je eventueel ook overwegen om een dienst als Beanstalk te gebruiken. http://beanstalkapp.com/features/deployments

Daarmee kun je aanpassingen automatisch over (S)FTP laten uploaden. Zij ondersteunen GIT en SVN.

• Koopmans
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22-11 18:43
Wat ik hieruit begrijp is dat je eigenlijk gewoon een release/update wilt kunnen uitrollen op bestaande servers.
Lijkt me overkill dat je dan je complete repository op je (productie)servers wilt hebben.
Ben je niet gewoon op zoek naar een deploy script (of tooling) die een release voor jou kan uitvoeren?

In het simpelste geval zou je dan een scriptje kunnen maken welke vanaf je lokale machine met (s)ftp een versie van jouw CMS overzet

• Barryvdh
Koopmans schreef op donderdag 27 februari 2014 @ 09:14:
Wat ik hieruit begrijp is dat je eigenlijk gewoon een release/update wilt kunnen uitrollen op bestaande servers.
Lijkt me overkill dat je dan je complete repository op je (productie)servers wilt hebben.
Ben je niet gewoon op zoek naar een deploy script (of tooling) die een release voor jou kan uitvoeren?

In het simpelste geval zou je dan een scriptje kunnen maken welke vanaf je lokale machine met (s)ftp een versie van jouw CMS overzet
code:
1
git clone --depth=1 git://someserver/somerepo dirformynewrepo

Haalt niet je hele repo op, maar alleen de laatste versie. Is volgens mij stuk sneller dan sftp. Daarna nog even composer install doen en je bent weer helemaal bij.
Ik gebruik trouwens dit: https://github.com/Anahkiasen/rocketeer
Die kan via SSH verbinding maken en deze commando's (en andere taken) uitvoeren.

• Ronnyrr
@Koopmans,
Dit is inderdaad waar ik naar opzoek ben.
Ik was bekend met het gebruik van Git (standaard opties, niet de installatie ervan haha) en dit leek me een goede optie omdat het version control bied.

Maar eigenlijk ben ik inderdaad gewoon opzoek naar een tool waarmee ik mijn huidige versie kan updaten door de bestanden te overschrijven. Hierin moeten een paar mappen/bestanden niet meegenomen worden.
Barryvdh schreef op donderdag 27 februari 2014 @ 09:29:
[...]
Ik gebruik trouwens dit: https://github.com/Anahkiasen/rocketeer
Die kan via SSH verbinding maken en deze commando's (en andere taken) uitvoeren.
Heb atm. even geen tijd het goed door te lezen maar ziet er interessant uit.
Als ik het goed begrijp is dit zo'n tool zoals bovenstaand beschreven?

Zijn er meer van die tools die jullie kunnen aanraden? Dan ga ik hier vanavond even induiken :)

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21-11 15:31

TheNephilim

Wtfuzzle

eM. schreef op woensdag 26 februari 2014 @ 11:25:
Wat Barryvdh zegt inderdaad. Als je echt niet wilt overstappen kun je eventueel ook overwegen om een dienst als Beanstalk te gebruiken. http://beanstalkapp.com/features/deployments

Daarmee kun je aanpassingen automatisch over (S)FTP laten uploaden. Zij ondersteunen GIT en SVN.
Awsome! :D Daar ga ik eens even een gratis account aanmaken. Misschien wel een hele handige tool voor ons hier. Deployen via FTP is hier eerder regel dan uitzondering.

• Ronnyrr
Heb wat ik zocht nu toch werkend gekregen met git-ftp: https://github.com/git-ftp/git-ftp
Thanks voor jullie reacties! ;)
Pagina: 1