• Tunoi
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 05-02 22:44
He Tweakers,

Ik ben op zoek naar wat info voor volgende:

Ik heb volgende staan:
Intel Core 2 Quad 2 Q9650 (3Mhz)
Asus striker 2 extreme (4 x DIMM, Max. 8 GB, Dual channel)
RAM 2x2GB OCZ
Windows 7 64-bit

Nu wil ik een RAM Update doen.

Maar vroeg me af of dit mogelijk is?
Corsair Vengeance CMZ8GX3M4X1600C9
http://tweakers.net/pricewatch/295983/corsair-vengeance-cmz8gx3m4x1600c9.html
Wat is wel Quad channel.

Of kan beter
2x http://tweakers.net/pricewatch/279563/corsair-vengeance-cmz4gx3m2a1600c9.html kopen?

Alternative zijn altijd welcome.

De voorgeschreven QVL zijn bijna niet meer te koop voor dit motherboard.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Een quad channel kitje is niet veel anders dan vier dezelfde reepjes geheugen bij elkaar gestopt. Verder is er niets speciaals aan dat geheugen.

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15:11
daarbij ondersteunen je mobo en cpu geen quad channel. Dus het maakt eigenlijk geen zak uit of je 4 of 2 reepjes neemt.
Het enige is dat kleinere reepjes ergens een factor achter de komma sneller zijn, vrij weinig dus. Zoek gewoon een mooi setje uit met een mooie prijs/performance ratio. er worden hier veel crucial reepjes aangeraden omdat ze goedkoop en goed zijn.

• Tunoi
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 05-02 22:44
Thnx, ik kwam het ook al tegen op ander forum dat niks uit maakt. Mooi om ook weer te weten. Ik denk dat wel op zoek gaat naar een mooie prijs/performance ratio kitje. En zal kijken naar Crucial kitje kijken.

Vraag me allen af of ook in plaats van 2GB per DIMM naar 4GB per DIMM kan? Wat dan zoek liever naar een 2x4GB kitje? Iemand die een Asus striker 2 extreme met dat er in? De zoektocht gaat door. :P

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15:11
Mbt je vraag over 2x4 of 4x2 is wel een goede. Dan zou je even op de specs van de processor moeten zoeken, immers de geheugen controller zit in je processor. Wellicht dat in een oude review op bijv Anandtech het antwoord staat.

Safe zou zijn om voor 4x2 te gaan, maar dan zit je weer met uitbreidbaarheid 'vast op 8GB' mocht je de processor + mobo vervangen. En dat is ook iets duurder denk ik?
Misschien iemand in je buurt met 4GB latjes om het uit te proberen?

Mijn gevoel zegt dat het niet zoveel uit zou moeten maken, maar problemen met ram comptabiliteit zitten vaak verscholen in een klein onvoorspelbaar hoekje.. Dus ff zoeken op je processor en dan zal je het wel vinden, je bent vast niet de enige die dit probleem had.