xubuntu 12.04 op ssd te warm, oudere 12.04 op hdd niet

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvenHe
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 27-09 13:05
Een tijdje terug begon mijn xubuntu 12.04 na wat (kernel) updates te warm te draaien. Na een tijdje begon ie uit te gaan door of met oververhitting. Minimaal 70 graden, soms door naar meer dan 90 net voor het uitschakelen.

Dit is op een samsung 840 pro ssd.

Een paar andere distro's geprobeerd, worden allemaal heet.
Net voor ik uit pure wanhoop een nieuwe laptop wilde bestellen ("hij zal wel kapot aan het gaan zijn") even de oude hdd teruggezet.

Die draait ook xubuntu 12.04 maar van een maand of 10 geleden.

Geen centje pijn. normaal 60 graden als max, 70 bij een filmpje. Batterijduur is weer terug op een prettige 4 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

En wat als je die oude xubuntu 12.04 kopieert op je SSD?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-10 21:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Brahiewahiewa schreef op dinsdag 25 februari 2014 @ 18:33:
En wat als je die oude xubuntu 12.04 kopieert op je SSD?
Moet je wel goed letten op je configuratiebestanden waar UUIDs in worden genoemd, zoals /etc/fstab.

Beter om een vergelijking te doen tussen de twee installaties. Welke packages zijn geïnstalleerd? Welke versie ervan? Maak een full backup van de 'oude' installatie en doe een volledige update, is 't probleem er dan, of blijft 't hetzelfde?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Hero of Time schreef op woensdag 26 februari 2014 @ 08:26:
[...]

Moet je wel goed letten op je configuratiebestanden waar UUIDs in worden genoemd, zoals /etc/fstab.
Yuk! Ik dacht dat dat Windows-only was...

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Brahiewahiewa schreef op woensdag 26 februari 2014 @ 19:24:
Tot voor kort was dat ook zo, tegenwoordig kijkt Ubuntu (helaas!) niet meer alleen naar welke disk op de juiste plek aan de controller hangt, maar ook welk ID die disk heeft.

Is het niet simpelweg iets met powermanagement wat niet goed gaat? Performance vs. iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:59

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Brahiewahiewa schreef op woensdag 26 februari 2014 @ 19:24:
[...]

Als het bijwerken van 1 of 2 regels in dezelfde configuratie file al teveel gevraagd is... :z
Overigens kun je het ook terugzetten naar device names vantevoren, dan heb je heel dat "gedoe" niet.

Maar even terug naar het temperatuurprobleem.
Dit is een laptop neem ik aan? Omdat je het over batterijduur hebt. ;)
Ik mis alle info over dat apparaat, specs, etc. Wat heb je al gedaan om het probleem op te lossen?

Wellicht is het verstandig als je de koeling nakijkt. Zit de fan en/of de vinnen vol met stof? Draait de fan nog goed? Is het contact met de CPU, chipset en GPU nog goed?
Ik denk dat je CPU simpelweg meer voor zijn kiezen krijgt omdat hij niet zo vaak staat te wachten op data omdat de SSD het zoveel sneller kan aanleveren dan de HDD. Klinkt wat knullig, maar als je met een HDD een beetje op de grens zit qua warmte kan de flinke boost in IOPS van de SSD t.o.v. de HDD sneller van werk voorzien.
Om het te ontkrachten: Gebeurt dit enkel als je iets aan het doen bent of ook wanneer de laptop compleet idle is?

[ Voor 54% gewijzigd door Ultraman op 26-02-2014 19:49 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Pagina: 1