Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Hoog Wordpress PHP geheugen verbruik op meerdere servers

Pagina: 1
Acties:

• Virax
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 29-09-2022
Hi all. Ik heb een vraag over het verbruik van PHP geheugen bij een hoster, tijdens het draaien van een Wordpress-site (plus eventuele thema’s en plugins). Ik twijfelde dan ook of ik dit in het Internetproviders en hosting forum kwijt moest, of in dit Wordpress forum. Ik hoop dat ik hier goed zit.

De situatie is als volgt:

Ik heb jaren een website draaien bij partij A. Een redelijk standaard hostingpakket met 64 MB php geheugen. Nooit problemen mee gehad. Alles draaide goed.

Twee weken geleden ben ik overgestapt naar een andere hoster (partij B ). Zij zijn bijna twee keer zo goedkoop, en boden alle specs gelijk (ook 64 MB php geheugen) of hoger (bijvoorbeeld veel meer schrijfruimte, e-mailaccounts, datalimiet etc). Ik installeerde Wordpress, ging prima. Installeerde het thema, ging prima. En begon met het installeren en activeren van de plugins. Toen knalde de site eruit met fatal memory usage errors. Blijkbaar had ik het geheugenlimiet van 64 MB overschreden.

Ben de dagen daarna het een en ander gaan uitzoeken met behulp van de wp-memory-usage plugin, en kwam tot de volgende bevindingen:

* De installatie bij partij A (Wordpress, thema, plugins) nam 49 van de 64 MB geheugen in beslag.
* Exact dezelfde installatie bij partij B nam 58 van de 64 MB in beslag.
* Als extra test heb ik alles op een server van partij C geinstalleerd. Ook hier zat ik rond 49 van de 64 MB verbruik. Kortom: exact dezelfde installatie verbruikt bij partij B veel meer geheugen.

Ik heb contact gehad met de nieuwe hoster, maar een echte oplossing kwam er niet. Volgens mij is het ook lastig om bij dit soort situaties de vinger op de zere plek te leggen. Er werd mij geadviseerd om naar een hoger pakket over te stappen, maar dat pakket was veel duurder en dus voor mij geen optie. Bovendien denk ik: als het bij twee partijen ruim binnen de 64 MB kan, dan moet exact dezelfde installatie bij de derde partij toch ook lukken? Een paar MB verschil kan ik inkomen, maar 9?

Uit coulance mag ik kosteloos terug naar de vorige hoster (partij A), maar ik ben zo nieuwsgierig dat ik liever wil weten wat er aan de hand is. De hoster vertelde namelijk dat wanneer hij een installatie draait met het thema en de plugins, hij op 30 MB verbruik zit. Ook ben ik naar het support forum van de thema-maker gegaan, en hij vertelde ook dat hij op ± 30 MB verbruik zit.

Als ik alleen al een kale Wordpress installeer met het standaard Twenty Fourteen thema, zit ik al tussen de 30 en 40 MB. Zowel bij partij A, B als C. Rara, hoe kan dit? Ik kan me niet voorstellen dat ik bij drie servers iets fout doe, waardoor ik zo hoog zit qua verbruik. Maar ik kan me ook niet voorstellen dat alle drie de partijen niet goed zijn, of dat de hoster en theme-bouwer liegen dat het bij hun maar 30 MB verbruik eist.

Laatste wat ik me kon bedenken is dat de wp-memory-usage plugin misschien verkeerde waardes weergeeft. Maar zoals gezegd: bij alleen Wordpress gaf hij 40 MB aan. Zet ik het thema aan wordt het 52 MB. Zet ik bepaalde plugins aan wordt het 59 MB. En zet ik nog een paar extra plugins aan dan klapt hij eruit met fatal errors. Dus ik denk dat de waardes die de wp-memory-usage plugin weergeeft wel redelijk kloppen.

Mijn vraag:
Komt dit verhaal jullie bekend voor? Of hebben jullie enig idee wat dit zou kunnen zijn? Ik wil niet slecht denken over een hosting partij, terwijl ik zelf misschien iets fout doe.

Virax

P.S.
Heb de installatie ook lokaal gedraaid met MAMP. Toen gaf de wp-memory-usage tool aan dat ik maar ± 10 MB verbruikte. Geen idee of jullie hier iets aan hebben qua vergelijkingsmateriaal.

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21-11 15:31

TheNephilim

Wtfuzzle

Hoeveel plugins heb je geactiveerd in Wordpress?

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:24
Sowieso zal je moeten kijken:
- welke PHP versies worden er gebruikt
- welke architectuur (32bit of 64bit)
- zijn er nog verschillen in PHP modules tussen A, B en C?

Ik gok puntje 2, en dat kan al heel snel oplopen:
http://we-love-php.blogsp...sumption-with-arrays.html

• Virax
Ik draai Wordpress 3.8.1 (40 MB load) met het 3 clicks thema (12 MB load).

Daarnaast draai ik op dit moment de volgende plugins:

Geleverd bij thema:
* G1 Page Builder (0,12 MB load)
* G1 Social Icons (0,22 MB load)
* Revolution Slider (4,55 MB load)

Plugins die ik zelf nog wil draaien
* Redirection (1,49 MB load)
* Yoast Wordpress SEO (1,51 MB load)
* Contact form 7 (heb even geen waarde)
* WP Better Security (heb even geen waarde)
* Like - voor een Facebook like knopje (0,29 MB load)

Volgens mij niet heel veel vreemds. Als ik alle plugins - naast het deactiveren - ook nog eens van de server verwijder, scheelt het ongeveer 1,5 MB, maar daar ligt het hem dus ook niet aan denk ik. Zoals gezegd: Wordpress met Twenty Fourteen theme en zonder plugins zit al op 40 MB verbruik.

• TheNephilim

TheNephilim

Wtfuzzle

Nou, dat is geen enorme sloot aan plugins en dus zou het allemaal prima moeten draaien. Goed een thema op maat zal altijd sneller zijn dan een thema met alle mogelijkheden zoals je 3 clicks thema.

Ik heb al heel wat websites online gezet en eigenlijk nooit last van memory issues gehad. Wellicht heb je gewoon de verkeerde host gekozen, daar zit echt verschil in.

• Virax
@ _JGC_
Partij A: PHP Version : 5.2.17 / 64Bit OS
Partij B: PHP Version : 5.3.3-7+squeeze16 / 64Bit OS
Partij C: PHP Version : 5.2.14 / 64Bit OS

@ TheNephilim
Dat dacht ik ook. En uiteraard: een thema op maat zal altijd beter zijn, maar binnen de kaders van 64 MB geheugen moet er toch genoeg mogelijk zijn.

Partij B is mijndomein.nl. Volgens mij een vrij bekende partij met heel veel klanten. Het contact dat ik me ze voer verloopt zeer snel en prettig, dus over de service heb ik ook niets te klagen. Het vreemde is echter dat het bij hun dus 9 MB meer verbruikt dan bij de andere twee partijen. En die 9 MB maakt net het verschil waardoor het bij hun niet meer binnen de 64 MB valt, en bij partij A en C wel.

Nu zou ik terug kunnen gaan naar de vorige hoster, en daarmee kan de kous af zijn. Maar juist de mededeling dat zij alles draaien en 30 MB verbruiken (en de themabouwer gaf dit ook aan) triggerde mij om dit verder uit te zoeken. Een kale Wordpress met standaardthema verbruikt immers al tussen de 30 en 40 MB bij zowel partij A, B en C (volgens wp-memory-usage in ieder geval).

[ Voor 8% gewijzigd door Virax op 25-02-2014 10:17 ]

• _JGC_
Kan je linkjes naar phpinfo() plaatsen bij de betreffende hosters?

• Virax
Sorry _JGC_, die vraag snap ik niet helemaal. Kun je hem iets meer toelichten?

Ook zou ik overigens het url van de site willen geven mocht dit helpen. Ware het niet dat dat het DNS naar de oude site linkt, en ik mijn host-file heb aangepast zodat ik de nieuwe installatie in alle rust en zonder pottekijkers kan doen ;).

[ Voor 9% gewijzigd door Virax op 25-02-2014 10:21 ]

• TheNephilim

TheNephilim

Wtfuzzle

Virax schreef op dinsdag 25 februari 2014 @ 10:16:
Dat dacht ik ook. En uiteraard: een thema op maat zal altijd beter zijn, maar binnen de kaders van 64 MB geheugen moet er toch genoeg mogelijk zijn.

Partij B is mijndomein.nl. Volgens mij een vrij bekende partij met heel veel klanten. Het contact dat ik me ze voer verloopt zeer snel en prettig, dus over de service heb ik ook niets te klagen. Het vreemde is echter dat het bij hun dus 9 MB meer verbruikt dan bij de andere twee partijen. En die 9 MB maakt net het verschil waardoor het bij hun niet meer binnen de 64 MB valt, en bij partij A en C wel.

Nu zou ik terug kunnen gaan naar de vorige hoster, en daarmee kan de kous af zijn. Maar juist de mededeling dat zij alles draaien en 30 MB verbruiken (en de themabouwer gaf dit ook aan) triggerde mij om dit verder uit te zoeken. Een kale Wordpress met standaardthema verbruikt immers al tussen de 30 en 40 MB bij zowel partij A, B en C (volgens wp-memory-usage in ieder geval).
Vreemd! De hoster waar wij juist al onze klanten naartoe sturen, is mijndomein.nl. Daar hebben we juist goede ervaringen. Sterker nog, dat is één van de weinige hosts waar we nooit problemen hebben.

Wat nog wel van belang kan zijn; je hebt 'Webhosting instellingen' waar misschien 'safe_mode' nog aan staat. Wil wel eens voorkomen, al kan ik me herinneren dat die tegenwoordig standaard uit staat.

_JGC_ bedoeld http://nl1.php.net/phpinfo, als je die functie in een apart bestandje zet, kun je met de output zien welke instellingen er aanstaan en nog meer informatie over php en extensies.

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22-11 14:45
Apart. Ik zit al jaren bij MijnDomein en draai ook al tijden een Wordpress site. Sinds een paar maanden heb ik ook behoorlijke problemen met het geheugenverbruik terwijl ik nagenoeg dezelfde plugins gebruikte als voorheen.

Het automatisch laten maken van thumbnails na een foto-upload was het eerste waarbij mij dit opviel, dat ging altijd vlekkeloos en nu dus niet meer. Dat schijnt wel een behoorlijk geheugenintensief iets te zijn, maar toch.

Later kreeg ik ook problemen met het geheugengebruik na het updaten van Wordpress of simpelweg een plugin.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik er weinig aandacht aan gegeven heb en het niet tot op de bodem heb uitgezocht omdat ik er wel omheen kon werken. De support afdeling van MijnDomein vertelde mij overigens het volgende:
Op onze servers is een geheugen limiet ingesteld voor het gebruik van modules. De reden hiervan is het gebruik van een shared-hosting platform. Dit betekent dat op het moment dat er een te zware module op een website staat, andere websites op dezelfde server hier hinder van kunnen ondervinden.

Deze limiet staat ingesteld op 64Mb, wanneer deze wordt overschreden krijg je bijvoorbeeld de melding 'Allowed memory size of 67108864 bytes exhausted'.
Ik kan je adviseren om de modules die erg veel geheugen vereisen of de modules die niet nodig zijn uit te schakelen en hier de juiste verhouding in te vinden, zodat alleen modules geladen worden die nodig zijn.

Indien je dit al hebt gedaan is het wellicht een verstandig om voor ons Webhosting Plus pakket te kiezen. Aan dit pakket zit een hoger memory limiet verbonden (Standaard 128 MB, 225 MB Maximaal).

• Virax
@ _JGC_ en @ TheNephilim
Dank voor de toelichting. Ik heb hier het output bestandje staan van de phpinfo(). Let op: ik had even een plek nodig om het bestand te uploaden. De output gaat dus niet over die site of server waarop ik het bestand heb gezet. Het betreft de output van Partij B.

@ TheNephilim
Safe_mode stond aan. Heb het uitgezet, maar dit maakte verder totaal geen verschil op de load.

@ The Realone
Heb in eerste instantie exact dezelfde reactie gehad van mijndomein.nl. Echter was ik daar niet mee tevreden, aangezien exact dezelfde installatie op twee andere servers wel ruim binnen de 64 MB valt.

Edit:
Ook nog even een output van partij A gedaan. Ik zie dat de url's er ook in staan, dus wellicht een kleine toelichting: het betreft taaipop.nl. Hij draait nu nog via partij A. Op mijn computer kan ik hem ook zien via partij B, omdat ik m'n hostfile heb aangepast. Dat verklaart dus waarom ik twee verschillende bestanden heb bij twee verschillende partijen voor hetzelfde url.
Partij A
Partij B

Edit 2:
Heb inmiddels ook antwoord van de themabouwer. 10 tot 15 MB load voor het thema was normaal. Dus daar zit het 'm niet in. Hij vond de 40 MB voor een kale Wordpress wel wat hoog (hij zat zelf op 20/25 MB) en hij zei dat de hoster misschien dingen draait op de achtergrond waardoor het geheugenverbruik omhoog gaat. Maar dit komt niet naar voren in het contact dat ik hem met partij B.

[ Voor 44% gewijzigd door Virax op 25-02-2014 11:52 ]

• TheNephilim

TheNephilim

Wtfuzzle

Tjah, ik kan er niks vreemds aan zien.

Zoals ik al eerder aangaf, wij hebben zeker 25 websites bij mijndomein.nl ondergebracht. Daarnaast ook nog enkele websites die gebruik maken van Webhosting Plus. Dat is in sommige gevallen zeker sneller en met een caching plugin maak je het voor je bezoekers een snappy website.

Wellicht is er toch een specifiek onderdeel dat zorgt voor problemen. Updates van core en plugin doen wij zonder problemen op alle websites en ook wat grotere datasets zijn over het algemeen geen probleem.

Je website is niet heel groot, heeft geen uitgebreide of rare functionaliteit, dus ik zie zo aan de buitenkant niet waarom hij zo traag zou moeten zijn en zoveel geheugen zou gebruiken.

• MueR
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22-11 12:49

MueR

Admin Devschuur® & Discord

is niet lief

Schop naar Programming.

Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.

• Storm90
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 09-09 15:23
Als je plugins niet helemaal goed zijn opgebouwd en je gebruikt nog PHP 5.2, dan zou dit zomaar de oorzaak kunnen zijn van je probleem: http://www.php.net/manual...rmance-considerations.php

• Virax
@ Erik0

Dank voor je reactie, maar zoals ik eerder aangaf: op de betreffende server draait PHP 5.3.

Hopelijk komt er nog een briljante ingeving van iemand hier. Anders geef ik het op en ga ik terug naar de vorige hoster, maar dan zal ik me altijd blijven afvragen wat dit nou veroorzaakte ;)

• Storm90
Dit al geprobeerd?:

Increase WordPress memory limit
By default, WordPress is configured to limit the php memory it uses to 32M. If you receive a message such as “Allowed memory size of xxxxxx bytes exhausted”, you might want to increase this limit, as shown below:

define('WP_MEMORY_LIMIT', '96M');

Bovenstaand even in wp-config.php plaatsen.

En anders zou ik graag willen weten waar je deze foutmeldingen ontvangt, want dat zie ik hier in dit topic nergens terug (of ik lees er gewoon overheen :/ ) Krijg je deze op elke pagina? Slechts in de back-end? Slechts front-end? Bij een bepaalde handeling? :)

Want zoals je beschreef haal je de hoeveelheid memory usage uit een plugin. Maar ik zou eerder afgaan op de server logs, als die er zijn :) Als eenzelfde installatie daadwerkelijk meer geheugen in beslag neemt bij een andere host, lijkt mij dat gewoon de inrichting van de server.

[ Voor 44% gewijzigd door Storm90 op 25-02-2014 14:45 ]

• Virax
@ Erik0
Ook dat heb ik reeds geprobeerd. Het limiet van de server (shared hosting) is 64 MB. Ik heb de memory limit aangepast in m'n wp-config, maar het limiet blijft op 64 MB staan.

Ik krijg de melding wanneer ik plugins activeer. Ik heb namelijk een beperkt aantal plugins (hierboven genoemd) die ik actief wil hebben. Maar op een gegeven moment kreeg ik dus de fatal error-meldingen. Daardoor ben ik gaan uitzoeken wat er aan de hand was, en heb ik die memory-usage plugin geinstalleerd.

Naarmate ik meer plugins activeer, stijgt logischerwijs het geheugenverbreuk, totdat hij over de limiet van 64 MB heen gaat. En van daaruit zijn dus mijn vragen ontstaan:
* hoe kan het dat ik hier al op 64 MB zit, terwijl ik op twee andere servers onder exact dezelfde installatie pas op 55 MB zit?
* Hoe kan het dat ik met een kale Wordpress installatie al op 40 MB zit, terwijl de hoster en de maker van het theme beide aangeven dat ze max 30 MB verbruiken op een kale Wordpress?

En dat probeer ik dus uit te vinden :)

• Storm90
Volgens mij moet je iemand hebben die wat meer verstand heeft van webservers :) Op de servers zullen wellicht zogeheten "PHP handlers" geïnstalleerd zijn, die het mogelijk maken om via o.a. Wordpress plugins te installeren zonder een FTP wachtwoord e.d. op te geven. Er zijn verschillende handlers: mod_php, CGI, suPHP, FastCGI. FastCGI neemt zover ik weet het meeste geheugen in beslag. Maar of webmasters als jij, die een deel van die server gebruiken voor hun eigen hosting, daar ook last van kunnen ondervinden... Dat is de vraag.

Ik denk wel echt dat het met de inrichting van de server te maken heeft.

• _JGC_
mod_php of CGI/FastCGI doet voor het geheugenverbruik niet zo heel veel. Waar het grote verschil zit is 32bit vs 64bit, wordpress die van de ene op de andere versie ineens meer dingen gaat doen, verschillen in PHP versies (5.2 vs 5.3), het feit dat Debian z'n PHP met suhosin is gepatcht, het feit dat MijnDomein.nl daarnaast ook nog de suhosin extensie heeft geinstalleerd, dat soort ongein.

Feit blijft gewoon dat 64MB voor een simpele website zonder complexiteit zat genoeg is, maar voor een wordpress website met een handjevol plugins gewoon aan de krappe kant is.

• Virax
@ _JGC_
Dank voor de reactie. Alle drie de servers zijn 64bit. Begrijp ik hieruit dat jij denkt dat het wel eens de 5.3 versie zou kunnen zijn, terwijl de andere twee partijen 5.2 bieden? Of het feit dat Debian z'n PHP met suhosin patcht (wat dit ook moge betekenen), of dat mijndomein.nl daarnaast nog een suhosin extensie heeft geïnstalleerd (ook geen idee wat dit betekent)? (edit: aha, beveilig als ik het goed Google).

Aangezien ik verder nog geen duidelijk antwoord heb, de materie voor mij nu wel heel diep gaat en ik wel snel een keuze moet maken, denk ik erover na om weer terug te stappen naar de vorige hoster. Let wel dat zij ook 64 MB bieden, maar toch verbruik ik daar 9 MB minder (onder dezelfde installatie) waardoor ik nog voldoende speling overhoud.

Maar mocht die partij ineens overstappen van PHP 5.2 naar 5.3, dan zou ik zomaar weer in de problemen kunnen komen dus?

• _JGC_
Sowieso vraag ik me af waarom je nog overweegt PHP 5.2 hosting af te nemen. De huidige versie van PHP is 5.5, op dit moment wordt 5.4 nog ondersteund en van 5.3 is de ondersteuningsfase afgelopen december beeindigd. Als ik kijk naar de phpinfo() output die je van MijnDomein gaf zie ik dat ze je hebben gehost op een debian oldstable server waarvan de laatste 2 PHP security updates al niet geinstalleerd zijn.

Je zit met 64MB limiet gewoon vrij dicht op het randje. Een andere PHP versie, een patch, een module, etc, kan je net over die 64MB limiet tillen. Dat gebeurt je nu soms bij MijnDomein, maar gaat je ook gebeuren als een andere partij ineens besluit PHP 5.2 te vervangen door iets nieuws.

• Virax
@ _JGC_
Heel eerlijk? Mijn kennis gaat niet diep genoeg om hierop te letten. Ik kijk naar: hoeveel schijfruimte heb ik, hoeveel datalimiet heb ik, kan ik forwards aanmaken en een mysql-database, zijn er goede berichten over de hoster en zijn ze zelden tot nooit down. Ik keek niet eens naar het PHP geheugen, omdat dit altijd goed ging en ik hier nooit problemen mee had. Overigens denk ik dat de meeste mensen met een 'basic' website waar weinig vanaf hangt niet verder kijken dan dat.

Ik heb het zoals gezegd op drie verschillende servers geprobeerd. Kosten variërend van 40 euro per jaar, tot 100 euro per jaar. Twee draaien er nog op 5.2, en eentje dus op 5.3. Ze lopen allen flink achter als ik jou begrijp. Ik kan me ook niet voorstellen dat ik nu net toevallig de drie hosters eruit pik die hun server slecht onderhouden. Denk eerder dat het gewoon komt door het prijssegment waarin ik kijk.

De site is voor een stichting die elk jaar een festival geeft voor ±1000 man. 10 maanden in het jaar is er nauwelijks bezoek. De twee maanden voor het festival loopt het verkeer wat op, maar niets schokkends. Alle omzet gaat naar het goede doel, dus we kijken overal waar we kunnen besparen. € 100,- per jaar om zo'n site te hosten is het in mijn ogen niet waard. Dan maar een iets oudere PHP-versie en iets meer risico.

Op mijndomein zit ik nu al over het randje. Ik kan niet meer alle plugins draaien die ik wil. Maar op die server van partij A zit ik op 49 MB, hierbij draai ik alle plugins die ik wil. Ik houd dus nog 15 MB speling over, dat noem ik op een totaal van 64 MB niet 'vrij dicht op het randje'. Als er na een server-update 15 MB meer verbruikt gaat worden, denk ik dat ze heel wat telefoontjes gaan krijgen van sites die eruit klappen ;).

• TheNephilim

TheNephilim

Wtfuzzle

Nogmaals, dat je niet genoeg hebt aan het geheugen verbaasd me. Ik denk dat het aan je thema ligt, dat buitensporig voor geheugen nodig heeft voor alle dynamische thema opties.

Mijndomein.nl heeft in mijn ervaring een prima aanbod. Niet duur, juiste upload-limits, php 5.3 (itt. tot veel hosters die nog met 5.2 zitten) en het werkt eigenlijk altijd.

Je hebt volgens mij enkele opties.
  • Je blijft bij je oude hoster, met php 5.2.x.
  • Je stapt over, maar naar Webhosting Plus.
  • Je laat een thema op maat ontwikkelen, die zuiniger met resources omgaat en sneller is.

• Virax
@ TheNephilim
Dat kan ik me niet voorstellen. Op alle drie de servers scheelt het ± 12 MB wanneer ik het thema gebruik, of wanneer ik standaard Twenty Fourteen gebruik. De maker van het thema heeft ook aangegeven dat het thema tussen de 10 en 15 MB verbruikt. Lijkt mij geen issue.

Het issue is nogmaals:
* bij mijndomein verbruikt dezelfde installatie zo'n 10 MB meer dan op de andere twee servers.
* Een kale Wordpress, met standaard theme (zonder plugins en het thema waarvan jij denkt dat het problemen geeft) zit al op 40 MB verbruik. Volgens vele reacties is dat te hoog. Maar waardoor het komt is me tot nog toe niet duidelijk.

De drie opties die jij noemde zijn ook door mijn hoofd gegaan, maar twee daarvan zijn voor mij geen optie:
* terug naar hoster: die kant lijkt het op te gaan
* webhosting plus-pakket nemen: dan betaal je € 99,- ipv € 39,- en is voor mij geen optie.
* nieuwe website laten ontwikkelen: kost tijd en geld, terwijl we heel tevreden zijn over dit thema dat ook prima draait op de oude hoster. Is dus ook geen optie.

Enige wat ik hoopte te bereiken met dit topic was dat er misschien een antwoord kwam op de vraag waarom er zoveel geheugen wordt verbruikt, en hoe het komt dat er op de mijndomein-server nog meer verbruikt wordt. Als hier een simpele oplossing voor zou zijn dan blijf ik graag bij mijndomein. Ben zeer tevreden over hun service en tarieven. Maar als die oplossing er niet komt, omdat dit gewoon een te vaag probleem is, dan wordt het inderdaad weer terug naar de oude hoster.

Edit:
En over mijndomein. Ben het met je andere voordelen eens hoor. Maar als ik _JGC_ mag geloven is 5.3 ook al achterhaald, en hosten ze me ook op een debian oldstable server waarvan de laatste 2 PHP security updates niet zijn geinstalleerd. Daar gaan zij dus ook niet mee vrijuit ;). M'n oude hoster werkte ook altijd :).

[ Voor 11% gewijzigd door Virax op 25-02-2014 16:45 ]

• HuHu
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Hoe heb je dat geheugengebruik gemeten?

In de phpinfo() van partijA zie ik staan dat de memory_limit op 1000M staat en bij partijB op 64M. Je bewering dat je bij A ook 64M hebt is niet uit de phpinfo() af te leiden.

Het kan natuurlijk zijn dat een installatie die niets doen (in rust-stand) een X aantal MBs verbruikt, maar zodra je wat doet (een plugin installeren) hij tijdelijk over de 64M heen gaat. Bij partijA is dat mogelijk, maar bij partijB niet.

Ik kan me zomaar voorstellen dat partijA een tijdelijke piekbelasting toestaat, zolang (bijvoorbeeld) het 95e percentiel maar onder de 64M zit. PartijB gaat nooit verder dan 64M, gezien de memory_limit.

• Virax
@HuHu

De verbruik heb ik gemeten met de plugin: wp-memory-usage. Wanneer je inlogt in de backend van Wordpress, krijg je onderaan het venster een balkje te zien met daarin het verbruik. Wanneer ik op het dashboard zit, is die bijvoorbeeld lager dan wanneer ik op de plugins-pagina zit. Scheelt maar een paar MB hoor overigens, maar zo probeer ik het dus te meten.

Verder mijn complimenten. Partij A stond inderdaad ingesteld op 1000 MB. Daar kwam ik ook achter in de loop van de dag, maar ik wilde dit topic niet met nog meer randzaken vervuilen. Het aantal MB dat wordt verbruikt leek me in deze discussie belangrijker, en wat er bij partij B gebeurt leek me nóg belangrijker. Vandaar dat ik er niet meer op terug ben gekomen. Maar goed gezien inderdaad! :)

Jouw punt over die piekbelasting waardoor hij bij A over de 64 heen gaat (omdat hij op 1000 staat) zou zomaar kunnen. Zo had ik het nog niet bekeken. Maar nogmaals: als ik het thema en al mijn gewenste plugins bij partij A aanzet, dan kom ik nog steeds op iets van 55 MB uit. Dan zou hij dus een piek van een kleine 10 MB moeten hebben. Lijkt me vrij veel toch?

Inmiddels ben ik er wel achter dat dit een issue is waar heel veel over gediscussieerd en gespeculeerd kan worden, en waar het heel lastig wordt om 100% vast te stellen waar het fout gaat en wat er tegen te doen is. Ik ga de installatie en databases etc vanavond nog eens bij partij B verwijderen, en een nieuwe kale Wordpress installeren. Als de waardes hetzelfde blijven hak ik de knoop door en ga ik weer terug naar de vorige hoster.

In ieder geval dank voor het meedenken iedereen. En mocht er nog iemand iets willen weten, of een geniale ingeving hebben, vertel het gerust :)

===

Edit:
Geloof het niet of, maar ik heb de hele server leeggehaald en de database verwijderd en ben wat gaan testen en kwam tot een zeer verrassende bevinding:
* Engelse Wordpress-installatie (zonder thema en plugin): 28,75 MB usage
* Nederlandse Wordpress-installatie (zonder thema en plugin) 39,75 MB (!!!) usage.

What the?! 25% meer verbruik omdat het thema vertaald is?

Als ik 11 MB kan besparen door een Engelse back-end te nemen dan heb ik het er wel voor over. Ik ga nog even verder testen, maar dit zou wat zijn zeg.

Edit 2:
Het lijkt wel of de plugins ook minder MB verbruiken doordat de backend nu Engels is. Ik heb nu ALLE plugins aanstaan (uit de eerdergenoemde lijst) en ik zit op 51,43 MB. Ruim binnen de marge dus.

[ Voor 17% gewijzigd door Virax op 25-02-2014 21:39 ]

• _JGC_
Vertalingen gebruiken gettext met een .mo bestand. Dat bestand wordt volledig in geheugen geladen als je een vertaling nodig hebt.

Edit: nog erger, wordpress heeft een eigen gettext implementatie die meer geheugen vreet en zeker 50% trager is dan native gettext.

[ Voor 34% gewijzigd door _JGC_ op 26-02-2014 00:43 ]

• dylanvana
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 05-11-2021
Offtopic maar mocht je gratis webhosting willen ben ik best bereid een account voor je aan te maken in DirectAdmin. Ik draai al meer dan 7(!) jaar een server voor mijn eigen websites en mensen die ik (goed) ken.

memory_limit staat op 128MB

• Virax
_JGC_
Dat wist ik. Maar ik wist niet dat dit zo'n groot deel van het geheugen in beslag zou nemen. Maar thnx, weer iets geleerd :).

Enige vraag die voor mij nog overblijft is hoe het kan dat het op de servers van Partij A en C wel kan dat ik een Nederlandse Wordpress draai met alle plugins. Dat eerdergenoemde verschil blijft. Maar ik heb geen tijd (en op dit moment ook geen zin) meer om een Engelse en Nederlandse Wordpress te vergelijken op server A en C, en dit verder uit te zoeken.

Het lijkt nu mogelijk om Wordpress + Thema + Plugins ruim binnen de 64 MB te draaien bij partij B. Enige verschil is dat ik een Engelse back-end heb, so be it. De bezoekers zullen hier niets van merken. Thanks voor het meedenken!

@dylanvana
Dank voor het aanbod. Erg aardig. Maar ik houd het gewoon bij mijndomein. Gratis voelt niet goed. Gratis brengt toch altijd een verplichting, al is het alleen al dat ik het niet kan maken om te zeuren wanneer de dienst niet werkt ;). Dus dank voor het aanbod, maar het hoeft niet.

• dylanvana
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 05-11-2021
Virax schreef op woensdag 26 februari 2014 @ 08:57:
@dylanvana
Dank voor het aanbod. Erg aardig. Maar ik houd het gewoon bij mijndomein. Gratis voelt niet goed. Gratis brengt toch altijd een verplichting, al is het alleen al dat ik het niet kan maken om te zeuren wanneer de dienst niet werkt ;). Dus dank voor het aanbod, maar het hoeft niet.
Ik begrijp je :) Aangezien het een stichting is (die winst afstaat) leek het mij wel nobel om wat aan te bieden. Mijndomein is overigens een prima partij, heb daar ook ooit gezeten! Over de monitoring, ben zelf best paranoïde dus krijg via sms en email direct meldingen dat iets niet goed is :+

• Nedra
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17-10-2023
Wat een toeval dat ik laatst deze thread had gelezen, want ik loop nu tegen precies hetzelfde aan. Inderdaad de nederlandse back-end uitgeschakeld en het is opgelost. Bedankt :D
Pagina: 1