SSD Aangeschaft, waar moet ik rekening mee houden?

Pagina: 1
Acties:

• kokkie20
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-12-2025
Hallo allemaal,
Heb vandaag voor het eerst een SSD aangeschaft (Eindelijk na een behoorlijk lange tijd op een normale
HDD te draaien).
Ik weet alleen maar een paar dingen over de SSD (Zoals dat je niet mag defragmenteren)
Dus ben gaan zoeken op google en vond een website met allemaal dingen om je SSD te tweaken?
http://www.computing.net/howtos/show/solid-state-drive-ssd-tweaks-for-windows-7/552.html
Kloppen deze tweaks nog steeds dat het zo moet of moeten er bepaalde dingen anders gedaan worden?
Heb een samsung evo 840 120gb aangeshaft.

Alvast bedankt

p.s Sorry als de link niet toegestaan is, wist geen betere manier om al die tweaks die hun beschrijven hier neer te zetten zonder een flinke lijst ervoor te maken met beschrijving.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Sata modus op AHCI zetten, Windows installeren, klaar.. Meer hoef je eigenlijk niet te doen.

• Timba-
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21-01 13:12
Ik heb een 250gb samsung evo, en nooit iets getweaked of wat dan ook. Alles gedaan zoals ik dat ook bij een hd had gedaan. Nooit problemen gehad, en ding werkt supersnel.

Maar als iemand iets nuttigs weet dan hoor ik dat natuurlijk graag ;)

• kokkie20
@PilatuS
Dank je voor de reactie, dus niet veel bijzonders eigenlijk om te doen

@Timba-
Ok mooi zo :)
Ja daarom vraag ik het na hier op tweakers, aangezien vele tweakers hier waarschijnlijk meer verstand van hebben dan ik heb op het moment ;)

• polopolo150
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09:58
Samsung Magician kan je computer laten configureren voor de beste performance of voor meer een langere levensduur en een aantal andere tweaks, daar heb je in principe genoeg aan.
En waarschijnlijk wist je dit al maar zorg er voor dat je ssd vooral gebruikt om alles snel te starten en niet om uitgebreid honderden films per dag te downloaden. Deze SSD is daar totaal niet voor gemaakt dus als je PC daar voor word gebruikt, check dat je niet op je ssd download en ook niet temporary files (als je bijvoorbeeld sabnzbd gebruikt, check je settings).

En dan overdrijf ik misschien een beetje, maar bij normaal gebruik (zelfs meer dan dat), Windows en meest gebruikte apps installeren en je vraagt je af waarom je het niet eerder hebt gedaan ;)

• kokkie20
Ja daarvoor wil ik hem voornamelijk gebruiken.
Windows sneller + bepaalde software sneller laten opstarten.
Daar moet ik dan inderdaad even opletten met sabnzbd :) Bedankt voor de tip!

Verwijderd

kokkie20 schreef op maandag 24 februari 2014 @ 22:09:
Hallo allemaal,
Heb vandaag voor het eerst een SSD aangeschaft (Eindelijk na een behoorlijk lange tijd op een normale
HDD te draaien).
Ik weet alleen maar een paar dingen over de SSD (Zoals dat je niet mag defragmenteren)
Dus ben gaan zoeken op google en vond een website met allemaal dingen om je SSD te tweaken?
http://www.computing.net/howtos/show/solid-state-drive-ssd-tweaks-for-windows-7/552.html
Kloppen deze tweaks nog steeds dat het zo moet of moeten er bepaalde dingen anders gedaan worden?
Zoals gewoonlijk, is het gross van de tweaks bullshit, of wordt al automatisch gedaan.
Step 1. SATA Controller set to AHCI Mode:
Prima. (maar normaal gesproken automatisch)
Step 2. Verify TRIM is Enabled
Automatisch al gedaan.
Step 3. Disable System Restore
Flauwekul. Doet niks geen kwaad met de SSD.
Step 4. Disable Drive Indexing
Onzin. Indexing blijft nog steeds veel sneller dan zoeken op de SSD. Doet verder ook absoluut geen kwaad, aangezien het alleen lees acties zijn. en omdat een SSD sneller is dan een harddisk, is de indexing ook veel sneller.
Step 5. Disable Drive Defragmentation Schedule
Automatisch
Step 6. Disable PageFile
Totale onzin. De pagefile is de meeste SSD vriendelijke file die er is. Laat je dus lekker op de SSD staan. Als je 'm niet nodig hebt, omdat je genoeg ram hebt, kun je 'm gewoon heel klein maken. (bijvoorbeeld 40MB) En dan kan hij alsnog tijdelijk groeien in een onverwachte noodsituatie.
Step 7. Disable Hibernation
Heeft niets met de SSD te maken. Als je niet hybernate, dan zet je het uit. Als je wel hybernate, dan wil je het de hibernate file absoluut op je ssd hebben.
Step 8. Disable Prefetch and Superfetch
Automatisch
Step 9. Disable Windows Write-Cache Buffer Flusing
Automatisch
Step 10. Disable Windows Search and Superfetch
Automatisch
Step 11. Disable ClearPageFileAtShutdown and LargeSystemCache
Nutteloos, dit zijn de standaard settings.
Step 12. Adjusting the Power Settings
Is me echter nog nooit opgevallen dat het iets met de SSD doet. Dus hetzij negeert Windows dit voor SSD's, of het doet simpelweg geen kwaad.

Inderdaad dus allemaal volstrekt overbodige tweaks.

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
powersettings doet mijn laptop (met Crucial M4) niks mee op de SSD.. de WD Blue in de caddy wil die wel uit zetten :)

SSD is idle al zuinig genoeg denk ik

404 Signature not found

Verwijderd

Power settings is wat DIPM kan inschakelen. DIPM verlaagt de idle power consumption van goede SSDs van rond de 0,6 watt tot onder de 0,1 watt. Met DIPM verbruiken je SSDs praktisch niets meer dus. DIPM is alleen niet of nauwelijks in te schakelen onder desktop Windows; mobile Windows zou vaker deze instelling inschakelen. Ik weet de details niet exact meer. Installeren van de Intel driver zou zorgen dat DIPM vaker geactiveerd wordt; ofzoiets.

Onder BSD is het een stuk makkelijker; en daar heb ik ook power consumption testjes gedaan. DIPM is wel tof als je een heel laag idle power wilt hebben. En natuurlijk gewoon: omdat het kan. Niet alle SSDs ondersteunen DIPM; Sandforce heeft er in het verleden veel problemen mee gehad. Ook hebben Sandforce en Samsung SSDs minder baat bij DIPM; Intel en Marvell (Crucial M500) doen het veel beter op dat gebied. Intel doet een factor 10 minder power consumption; Marvell een factor 7. Bij Sandforce is dit volgens mij factor 2.
Onzin. Indexing blijft nog steeds veel sneller dan zoeken op de SSD. Doet verder ook absoluut geen kwaad, aangezien het alleen lees acties zijn.
Indexing betekent wel extra schrijfacties bij elke wijziging van het filesystem; omdat de index moet worden bijgewerkt. Hetzelfde geldt voor SuperFetch: het uitschakelen heeft vooral nut dat tijdens normaal gebruik er geen profiling gedaan hoeft te worden. Beide functies zijn vooral om trage seeks van mechanische hardeschijven te verzachten. Voor een SSD kun je Indexing op zich prima aan laten staan, maar als er alleen maar SSDs waren en geen mechanische hardeschijven, was de Indexing feature nooit ontwikkeld.

Voor de rest natuurlijk mee eens: al dat tweaken is niet nodig. Vanaf Windows 7 kun je met een normale kale installatie prima vooruit en hoef je niets bijzonders te doen. Enige waar je op moet letten is dat je je SSD op een échte SATA poort aansluit, en niet op een extra controllerchip zoals van Marvell. Als je cloning-installatie doet kunnen er dingen misgaan, maar bij een verse installatie zou dat niet mogen.

• kokkie20
Oké bedankt allemaal voor de hulp tot nu toe :)
SSD is wat vertraagd door een fout in het bestelsysteem bij de desbetreffende webwinkel.
Hij zou officieel vandaag binnen moeten komen dus het wordt morgen.

Nogmaals iedereen bedankt voor de reacties :)
Weet ik in ieder geval waar ik aan toe ben

Windows wordt inderdaad via een clean install gedaan

• piethoogland
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:11
stap 8, 9 en 10 van ahbdv's lijstje ook aan te raden eigenlijk? verder duidelijk lijstje

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Er staat toch automatisch. Dat betekend dat windows dat zelf al zo instelt.
Pagina: 1