• CalvinD
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 25-03-2025
Hoi, ik heb sinds vanavond een probleem met mijn PC. Ik was Guild Wars 2 aan het spelen toen ineens allebei mijn monitoren zwart beeld gaven. Mijn PC draaide nog maar het beeld was weg. De uit-knop in houden hielp niet, ik moest de stroom van de PSU afhalen.
Toen ik vervolgens mijn PC weer opstarte merkte ik dat geen enkele ventilator van mijn GPU draait. Deze start dus niet meer op. De GPU is 2 maanden oud (Gigabyte R9 270X windforce). Om te controleren of mijn GPU nou kapot is of niet, heb ik mijn oude HD4890 uit de doos gehaald. Deze aangesloten, deze startte wel op maar gaf juist geen beeld (ook geen BIOS, gewoon niets). Ik vermoed dus dat beide GPU's nog wel werken maar dat het moederbord ze niet meer aanstuurt? Mijn moederbord is nog geen half jaar oud van Asus.

PC specs:
Asus M5A78L-LE
AMD Phenom II X4 955 BE (Deepcool GammaXX 300)
Gigabyte R9 270X Windforce of ATI Radeon HD4890
Corsair Vengeance (8GB)
OCZ ModXStream 500W
OCZ Agility 3 120GB SSD met 250GB HDD

Alle onderdelen zijn nog geen jaar oud behalve de CPU (deze heb ik ongeveer een half jaar terug overgenomen van een mede-Tweaker). Wat kan hier zoal het probleem zijn? Ik vermoed dus zelf dat het moederbord de PCI-E slot niet meer aanstuurt.

Bij voorbaat dank,

Calvin

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02 10:05

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Heb je de hangen en opstarten troubleshooter al geprobeerd? Die geeft vaak wel uitsluitsel

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 03-02 17:12
ik denk dat je voeding het heeft begeven. je gpu en cpu nemen alleen al 305 watt. deze is gewoon iets wat krap.

• CalvinD
Hoezo start mijn voeding de ene GPU wel op en de ander niet, dat ligt dan toch niet aan de voeding?
Ik heb overigens i5 3570K en HD7970 gedraaid met dezelfde 500W en ik denk dat 500W wel genoeg is.
Hangen en opstarten troubleshooter? Is mij onbekend.. EDIT: gevonden, zal er ff naar kijken

Het is overigens zo dat ik ook mijn toetsenbord niet meer zie oplichten, normaal licht deze op als de PC aanstaat.

[ Voor 46% gewijzigd door CalvinD op 24-02-2014 21:47 ]

• CalvinD
Iemand nog suggesties...? Ik heb vandaag mijn PC opnieuw opgebouwd maar helaas zonder succes. Ik ga zo meteen een andere voeding proberen en als dat het niet is dan zal het waarschijnlijk mijn moederbord zijn.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:09

Nemesizz

Untouchable

Hoezo start mijn voeding de ene GPU wel op en de ander niet
Je gaf aan dat beide gevallen het beeld zwart bleef, dus neem aan dat de boel dan niet werkt?
Dat een ventilator draait zegt niks, die starten vaak al als er 5V op staat, maar een CPU en GPU worden niet blij als er een te grote afwijking op de 12V lijn zit.

Dat de voeding overigens eerder ooit een zwaardere config wel aankon zegt niks. Zo'n ding slijt over de jaren, of kan door domme pech van het een op het andere moment kapot gaan.

Qua wattage had die voeding je systeem wel aangekunt, maar als die voeding versleten is dan houdt het een keer op.

• Pataar
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-01 12:04
Ik denk een voeding probleem. Misschien opsturen voor garantie?

Stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online

Quad

Doof

Jouw moederbord zou een VGA uitgang moeten hebben.
Als je de GPU eruit haalt, en je boot vanaf de onboard GPU, krijg je dan wel beeld?

Edit; Nvm, had verkeerde moederbord voor me, jouw mobo heeft geen onboard uitgang. :F

Je kan proberen om te booten met zo min mogelijk hardware.
- HDD/ODD/SSD ontkoppelen
- Alle mogelijke PCI insteekkaarten eruit halen
- Geheugen op een enkele dimm, eventueel die afwisselen
- GPU omwisselen

Dit kan je ongeveer proberen.

Mocht het niet helpen, probeer eens een andere voeding (als je die ergens hebt liggen of kan lenen).

[ Voor 62% gewijzigd door Quad op 26-02-2014 11:15 ]

Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 08:14
dezejongeman schreef op maandag 24 februari 2014 @ 21:09:
ik denk dat je voeding het heeft begeven. je gpu en cpu nemen alleen al 305 watt. deze is gewoon iets wat krap.
Nonsens... kijkende naar de onderdelen in de machine is dat juist een heel goed passende voeding, totaal niet krap. Dat is een element wat zo vaak enorm wordt overdreven...

De kwaliteit van de voeding zou een issue kunnen zijn, maar ook dat is niet echt een factor in deze. Het is geen voeding die tot de allerbeste behoort, maar valt absoluut in de categorie goede voedingen.

@TS... je moet eerst een aantal dingen helemaal zeker weten. Je hebt de videokaart(en) volgens mij nog niet getest in een ander systeem toch? Voordat je het moederbord automatisch de verdachte maakt raad ik je aan eerst dingen uit te sluiten door het testen van de kaarten e.d. in het liefst een ander systeem. Ook zoveel mogelijk onderdelen van de pc uitschakelen/uitbouwen en vervolgens weer 1 voor 1 inschakelen/inbouwen en zo kijken of je stapsgewijs het probleem kan benaderen.

@Quad... dat moederbord heeft geen VGA, daar zit geen grafische chip op. De aansluiting waar jij op doelt is een seriële aansluiting.

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online

Quad

Doof

MicGlou schreef op woensdag 26 februari 2014 @ 11:25:

@Quad... dat moederbord heeft geen VGA, daar zit geen grafische chip op. De aansluiting waar jij op doelt is een seriële aansluiting.
Zoals ik al zei, ik had verkeerde voor mij.

Voeding moet voldoende zijn, dat klopt, maar kan het wel begeven hebben. In elk geval moet de TS diverse dingen even uitsluiten.

Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd

• CalvinD
Wat ik bedoelde met dat mijn voeding eerst een zwaardere setup draaide, bedoel ik mee dat de voeding met 500W altijd genoeg was, en niet 'te krap'. Dat de voeding kapot was heb ik ook uitgesloten door de voeding van mijn broertje zijn PC te proberen. Ik had nog een moederbord liggen (waarbij de CPU niet werkt) die ik heb geprobeerd om te kijken of mijn GPU wel zou booten. Op dat moederbord boot hij wel alleen doet de
PC het uiteindelijk nog niet door de CPU. Ik denk dat ik dus kan concluderen dat het moederbord gewoon kapot is gegaan. Hij is pas 5 maanden oud, van MyCom gekocht. Ik mag mijn PC compleet daarheen brengen en dan gaan zij nogmaals diagnose stellen, als dan mijn moederbord kapot blijkt te zijn dan gaat ie voor RMA bij Asus.

Bedankt allemaal, ik kom er verder wel uit zo!
Pagina: 1