Mijn 4,5 jaar oude thinkpad (R500) begint onderhand wel heel traag te worden, en valt bijna uit elkaar, dus ik dacht dat het wel weer eens tijd werd voor een nieuwe laptop. Probleem is alleen dat ik door de bomen het bos niet zie dus ik wend mij tot de tweakers die er wel kaas van gegeten hebben.
1080p 15-17" scherm.
Zeer fijn toetsenbord.
Degelijke dedicated GPU. Ik gok dat een GT750M wel voldoende is.
Goede koeling (mijn huidige laptop koelt voor geen meter en dat is een drama mbt de performance).
Core i5-i7 die minstens de komende 4 jaar mee kan.
Geen flashy "gamer" laptop onzin.
Ik heb ook even gegeken naar BTO notebooks, en die lijken best wel dikke specs voor de prijs te hebben, maar ik weet helemaal niks van hun bouwkwaliteit en betrouwbaarheid.
Overigens heb ik thuis een dikke desktop staan, dus het is niet zo dat die compleet vervangen moet worden. Het is vooral voor "erbij" zodat ik ook ter plekke op de uni en bij m'n ouders thuis fatsoenlijk kan werken.
Dusss dat is zo'n beetje waar ik nu sta. Jammer dat de UU niet zo'n awesome notebook programma heeft als de TU/e, anders had ik daar wel aan meegedaan.
Iemand suggesties?
- Wat ga je met je laptop doen (welke programma's wil je gebruiken)?
Ik studeer gametechnologie/informatica (nog minstens de komende 3 jaar), waar ik de laptop uiteraard voor ga gebruiken. Buiten studie voornamelijk software en game development. Dat betekent dat ook dingen als photoshop en 3D modelleerprogramma's (redelijk) te draaien moeten zijn. Daarnaast wil ik er af en toe wel een spelletje op kunnen spelen, maar ik hoef niet de nieuwste games op hoogste settings te kunnen draaien. Is natuurlijk ook nodig om zelfontwikkelde spellen te testen/spelen. Ik lees ook redelijk veel van het laptopscherm (ebooks en dergelijke), dus een goed scherm is gewenst. Verder wil ik af en toe wel eens een filmpje kijken onderweg. - Wat mag je laptop gaan kosten?
Ik zat te denken aan rond de €1000 voor een laptop waar ik een jaar of 4-5 mee vooruit kan. - Ben je van plan je laptop veel met je mee te slepen? (gewicht, accuduur, grootte etc)
Ja, ik neem m'n laptop vaak mee om op de uni te werken en in het weekend gaat ie vaak mee naar m'n ouders. ~15" is ideaal. 17" lijkt me erg prettig werken gezien het grote schermoppervlak, maar is misschien te groot en zwaar om constant mee te zeulen. Accuduur is niet zo belangrijk, minstens een uur of 3 is genoeg aangezien ik nooit lang zonder stroom zit. - Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Ik ben helemaal weg van het toetsenbord op mijn thinkpad en ben geloof ik nog geen andere laptop tegengekomen die de feel hiervan evenaart. Het typt echt heerlijk, en dat vind ik belangrijk aangezien ik dat toch enigszins veel ga doen. Het liefst zou ik weer een thinkpad halen, en dan een T of W serie, maar degenen die aan mijn eisen voldoen vallen helaas (ver) buiten mijn budget. (Overigens lijkt het wel dat de thinkpad kwaliteit de laatste jaren terugloopt dus daar ben ik ook nog niet zo zeker over.)
Ik heb vandaag al even wat zitten vergelijken en de Asus N56 en Lenovo IdeaPad Y510P leken wel aardig, maar heb de N56 en IdeaPad G500 (neem aan zelfde toetsenbord) vanmiddag even uitgeprobeerd en het toetsenbord van de N56 beviel me toch niet helemaal. De feel van het toetsenbord van die G500 beviel al beter en zou ik aan kunnen wennen, maar kwam helaas nog steeds niet in de buurt van wat ik gewend ben. Misschien ben ik wel teveel verwend met dat geweldige thinkpad toetsenbord.
Nou blijkt dat de Y510P flinke warmteproblemen heeft en daar zit ik niet op te wachten, dus die valt helaas ook af.
Bouwkwaliteit vind ik belangrijk, dus liever geen goedkope Acer rommel en zo.
Als het even kan heb ik hem ook graag makkelijk toegankelijk, zodat ik zelf gemakkelijk bij de hardware kan voor upgrades/reparatie/schoonmaak/etc.
1080p 15-17" scherm.
Zeer fijn toetsenbord.
Degelijke dedicated GPU. Ik gok dat een GT750M wel voldoende is.
Goede koeling (mijn huidige laptop koelt voor geen meter en dat is een drama mbt de performance).
Core i5-i7 die minstens de komende 4 jaar mee kan.
Geen flashy "gamer" laptop onzin.
Ik heb ook even gegeken naar BTO notebooks, en die lijken best wel dikke specs voor de prijs te hebben, maar ik weet helemaal niks van hun bouwkwaliteit en betrouwbaarheid.
Overigens heb ik thuis een dikke desktop staan, dus het is niet zo dat die compleet vervangen moet worden. Het is vooral voor "erbij" zodat ik ook ter plekke op de uni en bij m'n ouders thuis fatsoenlijk kan werken.
Dusss dat is zo'n beetje waar ik nu sta. Jammer dat de UU niet zo'n awesome notebook programma heeft als de TU/e, anders had ik daar wel aan meegedaan.
Iemand suggesties?
[ Voor 5% gewijzigd door Volv op 24-02-2014 21:03 ]