Laptopfan op laatste loodjes

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22:17
Hallo allemaal.

Om een lang verhaalkort te maken stond mijn laptopfan dit weekend lekker te ratelen..... :'(
Eerder was al eens een beetje gierend geluidje naar boven gekomen, waarna ik dacht "dat kan nooit lang meer goed gaan", maar het fannetje deed het toch nog bijna een half jaar zonder gieren....
Tot ik dit weekend opstartte en de fan lekker ratelde alsof de lagering er uit lag.
Laptop als tent neergezet en af en toe een bemoedigend zacht tikje, zodat het ratelen weg was hielp enigszins, enkele keren opnieuw opstarten later(over een paar dagen gezien) werkt hij weer vrijwel geruisloos. :? (laptop staat nog steeds als tent (/\) wat niet uitmaakt gezien ik altijd mijn 40" tv als scherm gebruik)

Toch moet de fan vervangen lijkt me, die is gewoon op.(na bijna 4 jaar zwoegen, de laptop is al bijna 4 jaar oud namelijk)
Mijn opgevoerde Acertje [url="http://http://tweakers.net/pricewatch/251713/acer-aspire-7740g-434g64mn/specificaties/"]7740G-434G64MN[/url] heeft nu een i7 820QM en 8GB DDR3/1333, het max wat het mobo aan kan, samen met een grote SSD.
De i7QM loopt echter iets warmer dan de oorspronkelijke i5 en de fan moet dus werken voor zijn geld.

Het meest logische is de hele heatsink met fan te vervangen, dat is de simpelste optie imo.
Via ReplaceDirect is hij leverbaar in ca twee weken en krijg je er koelpasta bij voor die prijs, maar die linkt niet lekker.(eerst producten daarna CPU koeler aanklikken)
Het gaat dus om type 60.PLX.01.001, het grote rechthoekje is voor de cpu, het vierkantje links voor de gpu, de heatsink ligt op de foto op zijn kop qua inbouwen.

Is echter ook alleen de fan te vervangen?
Weet iemand dat?
Bijvoorbeeld door een stillere dan Acer levert? En welke dan?

[ Voor 20% gewijzigd door Teijgetje op 24-02-2014 23:58 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je de fan en ventilatie gaten al eens schoon geblazen met perslucht?

Op zich als je die prijs niet te hoog vindt kun je die heatsink + fan kopen :). Een losse fan zal vast ook wel te vinden zijn als je op het internet zoekt, maar de vraag is welke je moet hebben en of die past. Verder lijkt het me ook handig als je goede koelpasta gebruikt als die niet al standaard op de heatsink zit. Deze processor heeft inderdaad een 10W hogere TDP :P.

[ Voor 82% gewijzigd door Verwijderd op 24-02-2014 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Ja, ik maak hem regelmatig schoon.
Openschroeven en schoonblazen met perslucht, maar dat doet niets aan de versletenheid van de fan.
De koeling is goed.......... zolang de fan draait. >:)

Ik heb nog koelpasta (Arctic Silver 5) van toen ik de cpu`s verving
Ik had ook nog ooit even een dualcore i7 640M er in, maar SiSandra gaf aan dat de oudere 820QM toch betere performance gaf, (mede omdat ik een aparte gpu heb en die dus van de Arrandale`s niet direct nodig heb), plaats 84 kwam ik uit meen ik, toen, met mijn simpele Acertje in een wereld van supercomputers. :) ) (en simpel natuurlijk tussen haakjes, ooit betaalde ik 850 euro voor mijn basismodel. :9 )
(de gebruikte cpu`s naast elkaar, ter vergelijk.)
Maar ReplaceDirect levert voor de prijs van informatique+verzendkosten er lekkere verse koelpasta bij (had dat aangepast in TS.)

En tja, voor die prijs heb ik geen andere laptop met die specs, zelfs de 600GB SSD kan niet mee waarschijnlijk naar een andere laptop gezien die SATA300 is, en inmiddels al weer "langzaam".
Maar mijn Acertje doet het prima, met W8.1 + touchmouse T620, en loopt nog rondjes om menig nieuw laptopje, een reparatie mag dus best. ;)

Ik vroeg me alleen af of ik ook alleen een stillere fan in kon bouwen.
De cpu draait op ca 63 graden idle op een Tmax van 100 graden (waar het nooit in de buurt komt eigenlijk).
De fan is dus vrijwel altijd aan, misschien is er een custom optie die beter koelt?

[ Voor 43% gewijzigd door Teijgetje op 24-02-2014 23:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kun je niet een heatsink nemen die in het i7 model zit? Het lijkt me dat de heatsink voor een hoger TDP processor ook groter/dikker is :). Een stillere fan, ja daar weet ik weinig van. Ik zie wel op bijvoorbeeld eBay dat er losse fans te koop zijn. Als je precies je type kan achterhalen kun je er op die manier goedkoop eentje aanschaffen. Het lijkt me dat je moet proberen om de temperatuur zo laag mogelijk te houden waardoor de fan zo laag mogelijk kan draaien. Als de heatsink standaard te krap bemeten is zal de fan harder gaan draaien om de temperatuur naar beneden te brengen. Verder zoals ik zei door het gebruik van koelpasta, eigenlijk had ik moeten zeggen premium koelpasta. Maar als er al koelpasta op de nieuwe heatsink zit is dat ook weer zo wat om dat eraf te halen.

Zo presteert Arctic Silver heel goed maar heeft deze wel enige tijd nodig om optimaal te werken.: http://www.hardwaresecret...ndup-February-2012/1490/5

Ook deze presteert goed:
pricewatch: Prolimatech Thermal Compound PK-1 (5 gram)
Arctic Silver 5:
- Well known product for it’s thermal transfer cooling properties
- Cure time 200 hours (gives best heat transfer)
- Needs to be re-applied after a year or 2 (No problem for desktops)
- Contains silver, which means it is conductive, need to be careful on application of.

Arctic Silver Ceramique:
- Almost as good as Arctic Silver 5, 3-4 degrees higher temps
- Cure time 25 hours (gives best heat transfer)
- Non-Conductive, will not short out near by components

Arctic Cooling MX-2 Thermal Compound:
- 3-4 degress higher temperature over Arctic Silver 5 Thermal Paste products
- No “Cure Time” (best heat transfer once applied)
- Non Conductive, will not short out near by components
- 8 year durability!
bron: http://augustapcrepair.wo...another-overheat-problem/
Een SATA300 (II) schijf kan gewoon worden aangesloten op een SATA600 (III) aansluiting. Qua snelheid zul je er ook niet veel van merken omdat de belangrijkste eigenschappen van een SSD, dus dat je OS en programma's snel aanvoelen worden al benut bij SATA300. En als de schijf SATA300 is kan die ook niet harder :).

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 25-02-2014 00:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hopelijk bij het schoonblazen wel de fan tegengehouden? Anders is de kans groot dat je de lagers om zeep hebt geholpen door met perslucht de fan rond te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Arctic Silver 5 staat op nr 3.... met een graad verschil met Prolimatech.

Als ik jouw link lees. ;)

Voor mij maakt die ene graad niet uit denk ik, of hij nu op 62 of 63 graden draait, de fan zal draaien.
Arctic Silver 5 voldoet dus prima voor mij.

En ja de fan houdt ik stil als ik hem schoonblaas, de lagering zal daar niet versleten door geraakt zijn(dat komt echt van drie jaar continu fannen).
En nee, ook niet met de stofzuiger er op..........
De build-up op de bladen reinig ik stilstaand met een wattenstaafje met wasbenzine. (en daar haal je ook prima, en snel, oude koelpasta mee weg)

En een grotere heatsink voor de i7 is een beetje moeilijk.
De zwaarste uitvoeringen van de 7740G waren de 624G50MN(4GB RAM) en de 628G64BN(8GB RAM met blu-ray), beiden met een i7 620M.
Mijn 640M draaide dan ook vrijwel geluidloos, de fan sloeg maar heel af en toe aan.
Ik kan me dan ook niet voorstellen dat die 624G50MN of 628G64BN een andere heatsink hebben, die voldoet namelijk prima voor dualcores. ;) (Edit; kon even niet op ReplaceDirect maar ze zijn idd hetzelfde voor 10 verschillende 7740`s)

Inderdaad een groot verschil met mijn quadcore die 10W meer kan verstoken en daarbij 2x zoveel berekeningen kan doen met veel sneller geheugen en een 1,2 x grotere geheugenbandbreedte. :P
`T is een keuze......één die Acer dus niet maakte om alles op zijn max te laten draaien. :P

Maar het draait dus prima verder.
En gezien de eenvoud van upgraden verdient Acer een pluim, het houdt het toch maar vol zo, ondanks dat zij een treetje lager zaten en ik alles op zijn uiterste max draaiend heb.

Op de fan na dan..........(en de optische schijf, eerlijk is eerlijk ;) )

[ Voor 8% gewijzigd door Teijgetje op 25-02-2014 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gewoon deze pakken :) : http://www.informatique.n...aspire-7740g-cpu-fan.html Of nog even doorzoeken of het goedkoper kan. Je hoeft alleen de fan te vervangen en je doet er weer nieuwe koelpasta op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die heb ik dus ook gekocht. Heel prettig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Bedankt voor de link ChicaneBT.

Helaas had ik je (jullie) post(s) gemist vóórdat ik deze bestelde in België. (doordat je geen notificatie krijgt dat er gereplied is, en doordat je niet opent op waar je gebleven was in een topic.)
De BTW vervalt vanuit België en er komt 7,81 verzendkosten bij, ik heb hem dus voor 55,56 euro compleet in huis.
Iets duurder dan jouw tip helaas.
Wel minder werk......

Edit;
Dat je SATA300 gewoon in een SATA600 aansluiting kan plaatsen snap ik, alleen upgraden naar een laptop met de nieuwste i7, veel RAM en veel GPU dat allemaal SATA600 snelheden aankan én dan een SATA300 plaatsen is in mijn ogen een beetje een superlaptop kopen met een HDD er in als bottleneck.en zgn een paard achter de wagen.
Als je die snelheden kan halen wil je ook de volledige geheugenbandbreedte gebruiken, bv tijdens 3D-rendering.

[ Voor 51% gewijzigd door Teijgetje op 03-03-2014 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Vandaag eindelijk de heatsink ontvangen.
Beetje vaag laat voor iets dat op voorraad is en 1 maart besteld was, maar dat schijnt vaker te gebeuren.
Zo heb ik ooit ook ruim drie weken op een hoesje moeten wachten wat waar ik bestelde, als enige op voorraad was en ook een paar euro duurder...........

De laatste dagen waren een crime, beeld je het geluid in van zo`n grote fan op een poot in de zomer met uitgelopen lagers. :9~
Het enige wat iets hielp was een heel klein stukje rubber tochtstrip zo in op de binnenkant van de dekplaat/achterzijde te plakken dat het bij montage van de plaat iets uit het midden van het fanhart drukte zodat de fan iets scheef liep en geen geluid maakte........tot na een uur of twee het rubber op was. Et cetera. (Bij mijn fan liepen de schoepen tegen het blad/huis aan omdat de fan "omhoog" wilde uit zijn "lager/magnetische positie")
Met de schroeven van de plaat was enigszins te stellen hoeveel frictie de fan kreeg, zodat hij wel bleef draaien. >:)
En natuurlijk met Real Temp GT erbij draaiend om te zien of e.e.a. niet te warm werd.
Met of zonder rubbertje(dus al ratelend) was de gemiddelde temp onder deellast ca 74-82 graden.

7 schroefjes, een paar drupjes koelpasta, en een stekkertje later, de heatsink vervangen duurde ca 5 minuten (incl schoonmaken van de GPU, CPU en nog een blokje(?), én de nieuwe koelpasta verwijderen van de nieuwe heatsink), draait mijn Acertje weer als een zonnetje nieuw.
Idle (10% last) draait hij op ca 50 graden met nauwelijks de fan te horen en onder grotere last hoor je de fan licht zoemen.De temp loopt dan op tot zo`n 67 graden.

Erg aangenaam, al heb ik soms de neiging nog om even dichtbij te horen of de fan (nog) wel draait. _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door Teijgetje op 12-03-2014 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kun je nog wat met die oude heatsinks knutselen om meer koeloppervlak aan te brengen? Soms zie je op internet ook wel mods van mensen die een tweede fan hebben gemonteerd in de laptop :P.

Het openmaken van jouw laptop klinkt niet als veel werk. Ik moet de mijne ook eens openmaken maar dan moet echt alles uit elkaar :(.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 13-03-2014 17:22 ]

Pagina: 1