Conus stuk (?), wat nu?

Pagina: 1
Acties:

• Omaatjehenk
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21-01 10:49
Nu net tijdens het afspelen van wat muziek hoorde ik bij de lage tonen een bijgeluid wat me niet bekend voorkwam, dus heb ik het speakerdoek er vanaf gehaald waarna ik een raar uitziende conus zag. De speakers hebben een lange tijd op een (mogelijk vochtige) zolder gestaan. Ik heb een aantal foto's bijgevoegd, dit geeft jullie misschien wat meer inzicht en informatie in het probleem.

De speakers naast elkaar
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/GBV0YPJ.jpg
De aangetaste conus
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/4iVenua.jpg
De goede conus
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/JZhX2CG.jpg
Foto van conus uit de behuizing
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Sw8D2ME.jpg

Deze speakers zijn zelfbouw (door mijn opa), daarom acht ik de kans groot dat deze woofers niet meer verkrijgbaar zijn. Zelf heb ik geen verstand van de techniek achter de speakers, daarom zou ik graag wat hulp willen. Is het mogelijk deze conus te vervangen en hoeveel kost deze conus momenteel? (ik heb zelf geen idee hoe ik aan de getalletjes kan zien met welke conus ik te maken heb en of deze überhaupt goed is of niet)

• TBTL
  • Niet online
Hoor je een schrapend geluid als je de conus voorzichtig induwt?

• Omaatjehenk
TBTL schreef op maandag 24 februari 2014 @ 18:09:
Hoor je een schrapend geluid als je de conus voorzichtig induwt?
Niet echt, het middelste "dopje" is gewoon helemaal vergaan en is deels losgescheurd waardoor hij heen en weer kan bewegen los van de rest.

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:33

AvK

Ready Set Go

Volgens mij heb je de foto's van de goede conus en de slechte door elkaar gehaald.

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

• Omaatjehenk
AvK schreef op maandag 24 februari 2014 @ 18:12:
Volgens mij heb je de foto's van de goede conus en de slechte door elkaar gehaald.
Klopt, is al gefixt ;)

• AvK

AvK

Ready Set Go

Die slechte speaker is niet meer te redden. Je kan proberen om beide woofers te vervangen voor en gelijksoortig type. Inderdaad, beide. Anders krijg je klank verschil. Heb je die getallen al eens in Google ingevoerd?

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

• TBTL
  • Niet online
Dat dopje (stofkap / dust cap) is niet zo belangrijk voor de werking. Als dat het enige probleem is, kan je die vervangen. Je kan ze kopen bij bijv. http://www.audiofriends.nl/ Misschien is er troep in de spleet gekomen waar de spoel in zit, die zal je dan ook moeten schoonmaken.

Maakt de speaker nog steeds bijgeluiden als je de kapotte stofkap weghaalt?

[ Voor 16% gewijzigd door TBTL op 24-02-2014 18:21 ]

• Omaatjehenk
AvK schreef op maandag 24 februari 2014 @ 18:15:
Die slechte speaker is niet meer te redden. Je kan proberen om beide woofers te vervangen voor en gelijksoortig type. Inderdaad, beide. Anders krijg je klank verschil. Heb je die getallen al eens in Google ingevoerd?
Ik heb de getallen al eens op google ingevoerd, het lijkt erg lastig om aan te komen. Zijn dit goede conussen en dus erg duur om te vervangen voor een gelijk presterende conus?
TBTL schreef op maandag 24 februari 2014 @ 18:19:
Dat dopje (stofkap / dust cap) is niet zo belangrijk voor de werking. Als dat het enige probleem is, kan je die vervangen. Je kan ze kopen bij bijv. http://www.audiofriends.nl/

Maakt de speaker nog steeds bijgeluiden als je de kapotte stofkap weghaalt?
Het is enkel het stofkapje wat het geluid veroorzaakt, kan ik dit dopje er gewoon aftrekken of iets dergelijk? Ik zou het zonde vinden om de speaker kapot te maken namelijk (zit toch wel enige emotionele waarde aan =p)

[ Voor 37% gewijzigd door Omaatjehenk op 24-02-2014 18:21 ]

• Abraxas1
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-05-2025

Abraxas1

PSN ID : Abraxas1971

It has been said that something as small as the flutter of a butterfly's wing can ultimately cause a typhoon halfway around the world - Chaos Theory -

• AvK

AvK

Ready Set Go

Omaatjehenk schreef op maandag 24 februari 2014 @ 18:19:
[...]

Ik heb de getallen al eens op google ingevoerd, het lijkt erg lastig om aan te komen. Zijn dit goede conussen en dus erg duur om te vervangen voor een gelijk presterende conus?
Gezien je opa voor de tweeters al 'bandjes' heeft gebruikt zal de rest inderdaad ook wel van goede kwaliteit zijn. Wat kwam er uit Google rollen? Maw: Wat voor woofers zijn het?

• Madshark
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Aan de bedrukking te zien doet het me sterk denken aan een Philips. En idd, AD10100.
Geen zorgen, ze zijn nog wel te krijgen, of het al de moeite waard is kan ik niet zeggen, bijzonder goed blijkt de AD10100 niet te zijn als ik de verhalen lees op http://forum.mfbfreaks.nl/viewtopic.php?p=34592 , daarentegen kun je er ook een 'moderne' speaker terugplaatsen. Makkelijker te krijgen, klinkt wellicht ook beter. ( zeker voor de muziek van nu )

• TBTL
  • Niet online
Omaatjehenk schreef op maandag 24 februari 2014 @ 18:19:
Het is enkel het stofkapje wat het geluid veroorzaakt, kan ik dit dopje er gewoon aftrekken of iets dergelijk? Ik zou het zonde vinden om de speaker kapot te maken namelijk (zit toch wel enige emotionele waarde aan =p)
De stofkap zit gelijmd. Je kan het grootste deel lossnijden. Pas op dat de conus niet beschadigd raakt. De stofkap ziet er sowieso niet meer uit, dus de speaker wordt er niet kapotter van. :) Een nieuwe kost een paar euro, of je kan bij de kringloopwinkel een donorspeaker halen.

[ Voor 11% gewijzigd door TBTL op 24-02-2014 18:29 ]

• Omaatjehenk
Madshark schreef op maandag 24 februari 2014 @ 18:23:
Aan de bedrukking te zien doet het me sterk denken aan een Philips. En idd, AD10100.
Geen zorgen, ze zijn nog wel te krijgen, of het al de moeite waard is kan ik niet zeggen, bijzonder goed blijkt de AD10100 niet te zijn als ik de verhalen lees op http://forum.mfbfreaks.nl/viewtopic.php?p=34592 , daarentegen kun je er ook een 'moderne' speaker terugplaatsen. Makkelijker te krijgen, klinkt wellicht ook beter. ( zeker voor de muziek van nu )
Ik lees hier eerlijkgezegd niet echt negatieve verhalen over deze woofer, waar lees jij dit precies als ik vragen mag?
TBTL schreef op maandag 24 februari 2014 @ 18:26:
[...]
De stofkap zit gelijmd. Je kan het grootste deel lossnijden. De stofkap ziet er sowieso niet meer uit, dus de speaker wordt er niet kapotter van. :) Een nieuwe kost een paar euro, of je kan bij de kringloopwinkel een donorspeaker halen.
Als ik de dust cap eraf haal en niet vervang voor een nieuwe, heeft dit dan negatieve effecten voor het geluid? Of is het puur om te doen wat de naam zegt; de stof uit de speaker houden?

• AvK

AvK

Ready Set Go

Philips staat over het algemeen niet hoog aangeschreven binnen 'Hifi-land'. Maar tegelijkertijd heeft deze firma op speaker gebied hoogstandjes uitgehaald en een behoorlijke range aan luidsprekers en boxen geproduceerd. Van utter crap tot zeer goede boxen / en of / losse speakers. Hun MFB uitvinding is nog steeds legendarisch. Dus niet te min praten over dit Oud Hollandse merk.

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:13

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Omaatjehenk schreef op maandag 24 februari 2014 @ 18:31:
[...]
Als ik de dust cap eraf haal en niet vervang voor een nieuwe, heeft dit dan negatieve effecten voor het geluid? Of is het puur om te doen wat de naam zegt; de stof uit de speaker houden?
Inderdaad, je wil namelijk geen stof en vooral geen metaalstof tussen spreekspoel en magneet. Nieuw kapje erop doen dus.
Handleidingen op youtube voldoende te vinden hoe je een recone doet, alleen het kapje is veel gemakkelijker te doen. Op MP en eBay zijn zat vervangende conussen en kapjes te krijgen, inclusief de benodigde lijm en handleidingen.
Philips is geen tetterdure high-end, wel betrouwbare werkpaarden voor een goed geluid. Ik heb een aantal series staan van de hierboven al gememoreerde MFB luidsprekers en deze hebben nog steeds een opmerkelijk goed geluid (na vervanging van de inmiddels dertig jaren oude onderdelen van de versterkers, dat dan weer wel). Met name de middentoner werd geroemd om zijn ongekleurde weergave en hoge belastbaarheid. Destijds had Alquin een deel van hun PA ermee gebouwd meen ik mij te herinneren, maar dat had geen meerwaarde boven de hoge DHZ factor :)

Specs ...ik doe er niets meer aan.

• Omaatjehenk
De dust cap heb ik zojuist verwijdert en het klinkt allemaal weer naar behoren. In de nabije toekomst zal ik er misschien een nieuwe dust cap op lijmen.

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

Dust cap kan je inderdaad verwijderen en even een nieuwe kopen. Je kan hem dan vastplakken met houtlijm. Eventueel kan je ook even proberen dan oude te lijmen. Die moet het zeker nog wel even houden.

Speel niet te lang zonder duts cap. Liever gewoon helemaal niet.

Heb toevallig vorige week ook een speaker gelijmd. :)

[ Voor 11% gewijzigd door Oyster op 24-02-2014 19:38 ]

• Omaatjehenk
Oyster schreef op maandag 24 februari 2014 @ 19:38:
Dust cap kan je inderdaad verwijderen en even een nieuwe kopen. Je kan hem dan vastplakken met houtlijm. Eventueel kan je ook even proberen dan oude te lijmen. Die moet het zeker nog wel even houden.

Speel niet te lang zonder duts cap. Liever gewoon helemaal niet.

Heb toevallig vorige week ook een speaker gelijmd. :)
De oude dustcap brokkelt heel erg dus die ga ik niet meer op lijmen, plus dat er een scheur in zit zodat ik er eigenlijk dwars doorheen kan kijken. Een nieuwe dust cap ga ik over nadenken inderdaad.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Niet nadenken, gewoon eentje bestellen. :Y

Wise enough to play the fool

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:13

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Met hierboven, ik zal mijzelf even quoten:

Inderdaad, je wil namelijk geen stof en vooral geen metaalstof tussen spreekspoel en magneet. Nieuw kapje erop doen dus.

Miniem metaaldeeltje die in jouw spoel gaat krassen en hoppa - speaker defect.

Specs ...ik doe er niets meer aan.

Verwijderd

Stofkapje kopen en vervangen.
Diverse maten bijvoorbeeld hier verkrijgbaar: http://www.speakerrepairs...group_id=10000003&lang=nl

Die paar euro zeker wel waard.

• Omaatjehenk
Ik zal er nu 1 bestellen, nog verschil tussen linnen en papier qua kwaliteit? Zelf neig ik naar deze

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:27

Bestla

Viking Kvinne

Ziet er goed uit, doen.
Pagina: 1