Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Virusscanner licentie geleverd en klant vlak daarna failliet

Pagina: 1
Acties:

• Rembert
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-11 18:59
Voor een klant heb ik de virusscanner licentie geupgrade voor groot netwerk en heb een factuur gestuurd. Een paar weken later is de klant failliet - mijn factuur ligt ergens op een stapel. Betaling zou mogelijk paulanieus zijn geweest, aldus de finance manager. Vanzelfsprekend klopt de leverancier nu bij mij op de deur voor betaling van de factuur - zij blijken bereid de virusscanner te annuleren.

Mag ik dit ook zomaar doen? Het stopzetten van de virusscanner kan snel schade opleveren aan de servers aangezien deze (incl. Exchange) gewoon nog draaien en email ontvangen. Ik heb de klant wel op de hoogte gesteld dat ik de virusscanner wil gaan annuleren en de factuur wil crediteren, daarnaast heb ik de klant een offerte meegegeven voor een beperktere licentie: voor de cruciale servers en een handjevol werkstations. De klant heeft dit integraal naar de curator gestuurd. Deze reageert niet, wel schijnt hij druk bezig met overname candidaten.

Ik heb al flink zitten googelen. Is de virusscanner onderdeel van de boedel? Betreft het een dienst? Wie zal verantwoordelijk worden gesteld voor eventuele schade? De klant weet het antwoord ook niet. Ik heb helemaal geen trek in juridisch getouwtrek. Wat te doen?

• Razr
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Als jij geen enkele andere overeenkomst hebt met die klant dan de koopovereenkomst van dat softwareproduct (de virusscanner) dan kan ik me niet indenken dat dat problemen geeft voor jou.

Het is misschien anders als jij iets van een onderhoudscontract hebt, dan gaan die voorwaarden wellicht spelen. Misschien is het handig eerst even wat duidelijkheid te scheppen over je relatie/overeenkomsten met de klant.

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 30-10 12:53

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Je moet gewoon de curator gaan lastig vallen. Verder boeit het absoluut -niet- wat alles en iedereen zegt. Verkapt gezien is de curator nu je klant. Zowel hij als jij hebben baat bij een oplossing. Indien jij namelijk je dienst/product zo laat staan, zal hij uiteindelijk een extra post open hebben staan. Nu zal dat wel inhouden dat je grotendeels naar je center kan fluiten, maar als hij deze post kan schrappen zou het een win-win voor beide kanten zijn.

Verder heb je geen zin in een juridische strijd, tip: begin dan geen bedrijf. Dit soort dingen horen er nou eenmaal bij. Uiteindelijk moet je ook in je achterhoofd hebben dat een curator heel erg voor zichzelf bezig is, dus als hij jou kan pakken op iets.. dan gebeurt dat zeer zeker ook :)
Probeer dus in contact te komen met deze curator, en dat zal waarschijnlijk zijn wanneer hij een duidelijk overzicht heeft. Zet vervolgens dingen op papier, en grote kans dat hij akkoord gaat met de terminatie van de dienst.

Hoe dan ook is het misschien wel slim om eens juridisch advies in te winnen, omtrent het stoppen van deze dienst. Met of zonder akkoord van de curator.

Een bepaalde rede is, is dat hun kunnen zeggen dat door het stoppen van deze dienst, hun geen doorstart hadden kunnen maken, of extra verlies hebben geleden om bepaalde kosten te voldoen. Hier zijn al vele rechtszaken over te vinden.

Om veilig te spelen, wacht je even af en dek je jezelf alvast in door middel van juridisch advies. Vervolgens zoek je contact met de curator en als alles op niets draait, val je terug op je juridisch advies en hak je dan de knoop door.

• SeaFish
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-12-2022
Misschien is dit wel een leuke vraag voor de 'Juridische vraag-rubriek' van security.nl:

"Heb jij een uitdagende vraag over beveiliging, recht en privacy, stel hem aan ICT-jurist Arnoud Engelfriet. Arnoud geeft elke week in een artikel antwoord op een interessante vraag."

Proberen kan geen kwaad!