• feite
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18-01 16:39
Een paar jaar geleden heb ik de volgende HTPC samengesteld (met 2gb ram):

#ProductPrijsSubtotaal
1MSI E350IA-E45€ 0,-€ 0,-
1LC-Power LC-1320mi€ 38,85€ 38,85
Totaal€ 38,85

Nu heb ik echter de laatste tijd steeds meer last van trager worden en haperende videos (waarschijnlijk door hogere bitrates en dergelijke) en ben ik opzoek gegaan naar een goede upgrade. Helaas is de Kabini upgrade van AMD nog steeds niet leverbaar op een mini-ITX bordje, zou graag bijvoorbeeld een ECS KBN-I/5200 willen hebben.

Aangezien dat dus helaas geen optie is op het moment ben ik op zoek gegaan naar wat er voor losse CPUs nog in het kastje te krijgen is en uitgekomen op de volgende 2 opties:

AMD:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A8-6500T Boxed€ 88,92€ 88,92
1Gigabyte GA-F2A88XN-WIFI€ 82,-€ 82,-
1Crucial CT51264BA160BJ€ 30,25€ 30,25
Totaal€ 201,17

Intel:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 3220T Boxed€ 108,36€ 108,36
1Gigabyte GA-Z77N-WIFI€ 93,92€ 93,92
1Crucial CT51264BA160BJ€ 30,25€ 30,25
Totaal€ 232,53

Limitatie zit vooral aan de 75 watt voeding die in het kastje zit maar denk dat het met deze 2 CPU's net goed moet gaan. Voordeel van de AMD is de betere GPU om nog eens een klein spelletje te spelen en voordeel van de Intel is een wat lager gebruik en iets snellere CPU. Op het moment neig ik vanwege het kleine prijs verschil en de betere GPU naar de AMD.

Is dit een beetje een goede afweging of zie ik nog dingen over het hoofd? Zijn natuurlijk ook nog wel wat bordjes met een Celeron te krijgen die weinig verbruiken maar ben bang dat de prestatie winst tenopzichte van de E350 maar gering is...

Verwijderd

Je hebt de oude i3 geselecteerd. Kijk even naar: pricewatch: Intel Core i3 4130T Boxed als je de nieuwste generatie wilt hebben. Je moet dan ook een nieuw moederbord kiezen. Met beide systemen kun je 3D kijken en zijn een stuk krachtiger dan je huidge setup. Een Celeron (1007U) is trouwens ook al een stuk krachtiger dan je huidige setup (2x qua processor). Is 3D geen eis voor je dan kun je gewoon een desktop Celeron of een Pentium kiezen ipv de i3. Verder kun je ook zo'n moederbord met CPU onboard nemen met een mobiele Celeron. Zeker met een combinatie van de laatste optie ben je voor zo'n 105 euro klaar: pricewatch: Biostar NM70I-1037U + pricewatch: Crucial CT51264BA160BJ

De AMD weet ik niet hoe die zit qua energieverbruik. http://www.bit-tech.net/h...-a8-7600-kaveri-review/12 Ziet er ook goed uit en je kunt inderdaad een spelletje erop spelen :). Als je de AMD neemt kun je beter wel kiezen voor 2x2GB of 2x4GB van een sneller geheugen.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 24-02-2014 16:10 ]

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Het is niet zozeer de CPU maar de GPU die waarschijnlijk te kort komt. Alhoewel de E350 qua CPU ook vrij langzaam is idd.
Intel HD onboard die in de Celeron en Bay Trail zit is ook grofweg twee keer sneller dan de HD 6310 van de E350. Nog niet snel genoeg om volledig 3D te renderen trouwens, daar heb je wel een i3 voor nodig. Overigens kun je ook prima een gewone (dus geen T) i3 ondervolten/onderklokken.

Deze is nog niet leverbaar maar een leuke stille/zuinige optie met dezelfde onboard video chip (Bay Trail D):
pricewatch: Gigabyte GA-J1800N-D2H

• feite
Oke bedankt voor de tips, dat bordje met J1800 leek me een mooie optie als kleine upgrade maar helaas niet leverbaar inderdaad...

Ik denk dat ik voor de AMD upgrade ga, goed punt over die 2x2 of 2x4GB, zou het nog zin hebben om meer dan 4GB ram te hebben?

• wagenveld
  • Niet online
Hij is inmiddels leverbaar btw.

Verwijderd

De J1800 is een heel interessant product zie ik nu omdat deze in tegenstelling tot de Celeron U varianten wel over Quick Sync beschikt. De IGP is wel minder krachtig en de CPU ook. Ga je veel transcoderen dan is het een leuke optie. Ga je dat niet doen dan heeft de J1800 voor- en nadelen. Het energieverbruik ligt laag maar je krijgt ook een minder krachtige processor.
Intel Quick Sync Video is Intel's hardware video encoding and decoding technology, which is integrated into some Intel CPUs. The name "Quick Sync" refers to the use case of quickly transcoding ("syncing") a video from, for example, a DVD or Blu-ray Disc to a format appropriate to, for example, a smartphone.
bron: Wikipedia: Intel Quick Sync Video
Of zou het een foutje zijn op de Intel ARK site? http://ark.intel.com/prod...0-1M-Cache-up-to-2_58-GHz

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2014 20:31 ]

• wagenveld
  • Niet online
Geen idee, dat zat volgens mij ook niet in de Bay Trail NUC? Zelfde generatie.
Wikipedia: Silvermont

Ik ben ieg wel van plan mijn E350 te vervangen door dit bordje.

• feite
Nou het is de j1800 geworden, afgelopen weekend ingebouwd maar helaas een vreemd probleem tegen gekomen.... mijn tv wordt niet herkend via hdmi. Mijn monitor doet het wel zowel via hdmi als VGA. Inmiddels volgens mij alles geprobeerd: andere volgorde alles aanzetten, nieuwste drives geïnstalleerd etc. In bios kan ik ook niks vinden over hdmi.

Iemand nog andere ideeën die ik kan proberen?
Pagina: 1