Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hi everyone,

Ik heb jullie advies nodig. Pc gebruik ik voornamelijk voor downloaden, streamen naar mediaspeler enzo maar wil ook fatsoenlijk nieuwe games kunnen draaien. Anno 2014 :)

Huidige systeem:

Besturingssysteem Vista
Moederbord Gigabyte Ga-Ep45C-ds3
CPU Type DualCore Intel Core 2 E8500, 3166 MHz (9.5 x 333)
Systeemgeheugen 3328 MB (2xDDR2)
Video kaart ATI HD 4800 (512 MB)
Harde schijf SAMSUNG HD642JJ ATA Device (596 GB, IDE)
Voeding EnerMax Pro82+

Upgradekit alternate:

Moederbord GigaByte GA-B75M-D3V
Processor Intel Core i5-3470
Geheugen 8 GB DDR 3

Zal ik de upgradekit halen of alleen een nieuwe videokaart en de geheugen van DDR 2 > DDR 3 wisselen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je processor is niet meer krachtig genoeg en je grafische kaart ook niet. Je hebt dus een nieuwe processor, moederbord, geheugen, grafische kaart en waarschijnlijk voeding nodig. Met alleen een nieuwe processor zul je niet de laatste games kunnen spelen.

Lees dit eens door: DAA beleid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hoe ga je het geheugen van ddr2 naar ddr 3 wisselen? je hebt hiervoor ook gewoon een ander moederbord nodig he.. dat je het even weet ;) en bovendien doet dit ook bijna niets voor de performance
voor de rest, de computer is gewoonweg te oud om te upgraden, je kan beter een heel nieuw systeem aanschaffen.
het heeft gewoon geen zin meer, als je het goed wil upgraden, moet je toch bijna alles nieuw hebben.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 24-02-2014 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gangsta_playa
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 10-09 22:15
Verwijderd schreef op maandag 24 februari 2014 @ 15:44:
hoe ga je het geheugen van ddr2 naar ddr 3 wisselen? je hebt hiervoor ook gewoon een ander moederbord nodig he.. dat je het even weet ;) ...
De upgradekit bestaat toch uit een CPU, een moederbord en geheugen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gangsta_playa schreef op maandag 24 februari 2014 @ 15:51:
[...]

De upgradekit bestaat toch uit een CPU, een moederbord en geheugen?
lees even goed wat er staat. er staat, zal ik de upgrade kit halen OF een nieuwe videokaart en geheugen van ddr2 naar ddr3.
Verwijderd schreef op maandag 24 februari 2014 @ 14:26:

Zal ik de upgradekit halen of alleen een nieuwe videokaart en de geheugen van DDR 2 > DDR 3 wisselen?

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 24-02-2014 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zalmanman
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 20:57

Zalmanman

So long,

Een nieuwe harde schijf mag dan ook wel als je je mobo en CPU toch verwisselt. IDE is vrij oud en volgens mij zijn er niet echt veel meer mobo's met IDE te vinden - als ze al te vinden zijn.

and thanks for all the fish.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11-09 16:42

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

ik zou dan direct de Haswell setup kopen en geen Ivy bridge.
verder zien heel veel hier over 't hoofd dat zijn s775 moederbordje zowel DDR2 als DDR3 sloten heeft ;)

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NLBUURMAN schreef op maandag 24 februari 2014 @ 17:12:
ik zou dan direct de Haswell setup kopen en geen Ivy bridge.
verder zien heel veel hier over 't hoofd dat zijn s775 moederbordje zowel DDR2 als DDR3 sloten heeft ;)
als ik naar de afbeeldingen kijk van zijn moederbord, zie ik er alleen maar ddr 2 sloten op zitten.
ik weet dat dit op sommige moederborden kan inderdaad, maar niet op die volgens mij.
en al kan het.. zal het niet zo veel zin hebben. het performance verschil is minimaal te noemen.
EDIT: nope alleen maar ddr2 sloten. http://www.gigabyte.com/p...uct-page.aspx?pid=2843#sp

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 24-02-2014 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Op een S775 heeft DDR2 op zich nog zat bandbreedte, dus als je geen upgradekit gaat halen dan hoef je ook niet naar DDR3 te upgraden eigenlijk, maar kun je gewoon bij DDR2 blijven. Je hebt wel wat winst, maar die is niet zo heel gigantisch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkroes
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09-09 18:01
Verwijderd schreef op maandag 24 februari 2014 @ 17:18:
[...]

als ik naar de afbeeldingen kijk van zijn moederbord, zie ik er alleen maar ddr 2 sloten op zitten.
ik weet dat dit op sommige moederborden kan inderdaad, maar niet op die volgens mij.
en al kan het.. zal het niet zo veel zin hebben. het performance verschil is minimaal te noemen.
EDIT: nope alleen maar ddr2 sloten. http://www.gigabyte.com/p...uct-page.aspx?pid=2843#sp
Hij heeft de GA-EP45C-DS3 waarbij het dus wel mogelijk is om of ddr2 of ddr3 geheugen te gebruiken.
Zie ook de website van Gigabyte: link

@TS:
Maar zoals al gemeldt, zal dit niet echt veel performance winst opleveren.
Een nieuw pc'tje samenstellen zal je meer opleveren, en meer 'future-proof'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mkroes schreef op maandag 24 februari 2014 @ 22:26:
[...]

Hij heeft de GA-EP45C-DS3 waarbij het dus wel mogelijk is om of ddr2 of ddr3 geheugen te gebruiken.
Zie ook de website van Gigabyte: link

@TS:
Maar zoals al gemeldt, zal dit niet echt veel performance winst opleveren.
Een nieuw pc'tje samenstellen zal je meer opleveren, en meer 'future-proof'
excuses.. dat was dus een copy paste foutje.. i stand corrected

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:24
En met DDR3 kun je er maximaal 4GB op zetten, dat haalt ook niet echt aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Spaar ff door joh.
Echter, de sprong van een E8500 naar een 3470 is al een quantumleap.
Spaar ff door naar een i7.
Ik heb een tuin van tig vierkante meter, ik betaal je leuk als je dat wilt opruimen.Plenty poen voor een pc dan. Lol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baloes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:06
De upgrade kit zal je niet veel opleveren. Ja problemen omdat je van ide van je harddisk en optische drive naar de SATA aansluitingen op je moederbord moet. Daar zijn wel speciale kabels en adapters voor maar dat schijnt niet altijd even goed te werken.

En vervolgens zit je nog steeds met een sterk verouderde videokaart die de spellen niet aankan.

Ik heb voor de grap es ff gekeken naar een lijstje van nieuwe componenten waarmee je in ieder geval dat zou kunnen wat je in je openingspost beschrijft.
Ik heb geprobeerd om in de buurt te blijven van die 280 euro van de upgrade kit omdat ik er van uit ga dat de reden dat je moet kiezen is dat je budget gebonden bent.

ff wat reviews gelezen en de voeding die je in je systeem hebt zitten werd toendertijd (2008) als een goeie beschouwd. Volgens mij kan ie nog wel mee mits het vermogen groot genoeg is (stond niet vermeld in je post).

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G2020 Boxed€ 45,-€ 45,-
1MSI H61M-P31/W8€ 33,99€ 33,99
1Club3D Radeon R9 270 royalQueen€ 149,98€ 149,98
1WD Blue WD5000AAKX, 500GB€ 39,95€ 39,95
1Corsair CMV4GX3M2A1333C9€ 39,99€ 39,99
1Lite-On IHAS124 Zwart€ 13,62€ 13,62
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 322,53

Veel goedkoper kon niet.

En nee het is geen i5 en ook geen 8Gb geheugen.
De videokaart is ook geen 280x of een 290 maar presteert prima en kan alle spellen eenvoudig aan.
Alleen niet alles op ultra.

En ondanks het feit dat de CPU de kaart heus wel wat zal bottlenecken zul je er heel wat huidige spellen mee kunnen draaien.

Ik heb expres voor een 1155 socket gekozen omdat je dan kunt upgraden naar sandy of ivy bridge.
Dit geeft 2e hands ook meer mogelijkheden.

Er staan nl heel wat i5's sandy/ivy voor schappelijke prijzen in vraag en aanbod.
Ik heb zelf een paar maanden geleden m'n i3 2120 geupgrade naar een i5 2400 voor 90 euro.
Functioneert prima.
Ik let er dan wel op dat ik het bij een tweaker aanschaf met veel positieve reviews.

Er staat bv nu al een i3 2100 voor 65 euro. Die zou je kunnen nemen ipv de Pentium.
Alles afhankelijk van je budget natuurlijk.

Gevolg van bovenstaande lijstje is dat je wel alles opnieuw zult moeten installeren op je nieuwe harde schijf...maar das eenmalig ff meer moeite.

Affijn lang verhaal...kon toch niet slapen..:-)

Mocht je nou helemaal niet het budget hebben voor bovenstaande of niet willen (kan ook natuurlijk :-) )
Dan zou je ook gewoon alleen de videokaart aan kunnen schaffen en die in je systeem kunnen prikken.
Dan spaar je vervolgens rustig verder voor de rest.

Je e8500 zal ook wel bottlenecken maar je zult toch wel een verbetering zien, zeker in spellen die niet perse een quadcore nodig hebben. Skyrim bijvoorbeeld.
In spellen als BF4 zal ie het natuurlijk wel zwaar krijgen.

heb nog een wat ouder reviewtje over een 7970 met een c2d e8500 gevonden :

http://www.ocaholic.ch/mo...ction/item.php?itemid=816

En op youtube staan ook nog wat filmpjes van core 2 duo's met een r9 280x...

Affijn..veel tekst maar misschien heb je er wat aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02:46
De G2020 is amper sneller dan de E8500 en als je die laatste overklokt naar 4GHz is hij zelfs sneller dan de pentium.
http://www.anandtech.com/bench/product/55?vs=404
(G850 is 5% langzamer dan de G2020)

Dan zou ik het geld toch in iets anders stoppen of doorsparen voor de upgrade kit.

PS: het lijkt erop dat je nog een 32 bit versie van windows hebt, die zou bij een geheugen upgrade ook naar 64 bit moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baloes
Ik wilde met het lijstje alleen maar laten zien dat je voor weinig geld al een systeempje in elkaar kunt zetten waarmee je alzou kunnen gamen.En je hebt hiermee een basis waarbij je nog maar 1 component hoeft te upgraden om een grote sprong te maken.
de i5 3470 en 3350p komen af en toe al voor 120 voorbij op V&A, en kosten nieuw een eurotje of 150.

De pentium verkoop je dan weer voor een paar 10tjes of je houd hem als back up igv problemen.
Die van mij zit nu in een HTPCtje met een HD7750.

En inderdaad door de E8500 te overklokken zal de e8500 ietsje beter presteren dan de G2020 maar wel flink wat meer stroom gebruiken en warmte genereren.
Vaak wordt stroomverbruik afgedaan als valt wel mee maar igv bv 100 watt meer dan is het alsof je de PC aanzet en daarnaast nog een bouwlamp gewoon laat branden..

Maar zoals ik al zei, hij zou er ook gewoon alvast die HD4800 kunnen vervangen en doorsparen voor de andere componenten.

Allemaal afhankelijk van budget.

Dit vond ik wel een mooie review waarin ze een c2d e8400 met een aantal modernere CPU's vergelijken zodat je een goede indruk krijgt van wat hij nog kan tov van oa de G2020.

http://www.tomshardware.c...ield-comparison,3487.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

G2020 is een vorige generatie processor koop dan als je een Pentium wilt de G3420.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nIghtorius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-09 13:28

nIghtorius

Poef!

Zalmanman schreef op maandag 24 februari 2014 @ 16:09:
Een nieuwe harde schijf mag dan ook wel als je je mobo en CPU toch verwisselt. IDE is vrij oud en volgens mij zijn er niet echt veel meer mobo's met IDE te vinden - als ze al te vinden zijn.
pricewatch: Samsung Spinpoint F1 DT HD642JJ, 640GB

Staat een beetje ongelukkig in de SP. Maar het is gewoon een SATA-300 schijf.

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baloes
Verwijderd schreef op woensdag 26 februari 2014 @ 13:53:
G2020 is een vorige generatie processor koop dan als je een Pentium wilt de G3420.
Klopt. Die is een stuk beter dan een 2020.
Dat is een Socket 1150 processor en de Haswell versie van de G2140 (die ook een stuk beter is dan de 2020). De 2020 is de goedkoopste pentium voor de 1155 socket.

Ik had de 1155 socket genomen omdat de prijzen van de i5's voor dat socket flink gedaald zijn en nog verder dalen. Maar nog meer omdat je op dat socket zowel sandy als ivy bridge kwijt kunt en dus meer kans maakt op een 2e hands buitenkansje.

En of je nou gamet met een i5 2400 een 3470 of een 4440..die verschillen zijn niet zo groot.
En dan ga ik er ook nog vanuit dat wanneer je eenmaal een i5 in je pc hebt zitten deze zeker een aantal jaren meekan. Games zullen waarschijnlijk wel meer gaan profiteren van meer dan 4 cores maar ontwikkelaars gaan hun eigen spellen de komende jaren echt niet buitenspel zetten door meer dan 4 cores te vereisen voor de speelbaarheid van een game.

En als je nu kijkt op V&A..een 2500K (die ook prima functioneert op een non overclock mobo) gaat al voor rond de 120 euro weg. Er staat nu zelfs een 3570K tussen voor 150 euro (die kan op hetzelfde mobo) Ben zelf niet zo'n voorstander van 2e hands overclocked processoren kopen maar bij een tweaker met goede reputatie durf ik dat nog wel aan. En verder stonden er een tijdje geleden nog stond er een i7 2600 voor 130 euro. De i7 2600K doet ong 150 - 175 euro.

Ik zie ook wel dat de Haswell meer future proof is maar Ik ben nu gewoon ff praktisch en ga uit van een erg beperkt budget.

Maar zoals ik ook al zei, het is maar de vraag of de TS dat wil/bedoelt.

[ Voor 15% gewijzigd door Baloes op 26-02-2014 14:58 ]

Pagina: 1