Toon posts:

Asus P3V-4X uit de handel? Via Apollo Pro 133A chipset buggy?!

Pagina: 1
Acties:
  • 128 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik besloot na jaren van trouwe dienst dat mijn AOpen AX6B, toe was aan vervanging. Na uitvoerig onderzoek in bladen en op internet via Tom's Hardware (www.tomshardware.com) en AnandTech (www.anandtech.com), wist ik het zeker: Ik neem het Asus P3V-4X moederbord.
Dit moederbord met een VIA Apollo Pro 133A chipset voor een Pentium II/III en Celeron Slot I ondersteund o.a. AGP4x, UDMA66, PC133 geheugen.
Ik ben toen naar die zaak (naam rijmt op chique) gegaan en wat blijkt daar: Het moederbord is uit de handel genomen door Asus en wordt alleen nog maar op uitdrukkelijk verzoek geleverd. Reden:
1. Het moederbord werkt niet met PCI netwerk kaarten.
2. Het werkt ook niet met bepaalde types videokaarten. (o.a. met Nvidia TNT2 chipset)
3. Er zijn bepaalde andere problemen die hardwarematig zijn en niet met BIOS updates zijn te verhelpen.
4. Het moederbord is gewoon heel buggy.

Asus is één van de eerste die dit probleem nou eindelijk toe heeft gegeven volgens een medewerker van die zaak. Het probleem ligt ook bij andere fabrikanten met dezelfde chipset van VIA. Het zijn ook problemen met videokaarten die niet werken op een moederbord, maar ook geheugenmodules van een bepaalde grootte (128 Mb 133MHz) die niet werken. Deze problemen schijnen al een hele tijd te spelen, maar werden de kop ingedrukt. (door wie?)

Het rare is dat er wel wat wordt genoemd over problemen met de snelheid van het Asus moederbord op de internet site van Tom's Hardware. Dit waren echter alleen driver problemen die zich voordoen bij de nieuwere versies van de 4in1 drivers van VIA (4.18+) en niet bij de meegeleverde 4.17 drivers. Na een update bleek het bord alsnog als goed bestempeld als snel en stabiel. Verschillende sites prezen Asus aan als beste uit hun test.

Door dit alles ben ik enorm in de war gebracht, ik was er heilig van overtuigd, dat dit een goed moederbord is. Nu heb ik zelfs niet de mogelijkheid uit te wijken naar een andere fabrikant (Tyan Trinity 400 was mijn 2e keus), omdat het probleem waarchijnlijk in de chipset zit.

Mijn vragen zijn dus:
Wat is er van dit alles waar?
Heeft iemand ervaringen die dit onderstrepen of tegenspreken?
Wat moet ik doen?
Zijn er alternatieven?

Ik moet niets hebben van de Intel 8xx serie, die bewaren ze maar voor de Intel liefhebbers (of diegenen die aandelen in Rambus hebben).

Verwijderd

Wat een gelul, ik heb dit bordje en het is DROOM.
Alles werkt perfect en super super snel, ook mijn videokaart werkt goed.
Ze kunnen zeggen wat ze willen maar mijn pc crashed NOOIT(coppermine 500@750mhz)
Dus gewoon kopen het werkt echt perfect.

• Bomberman
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-01 15:31
Dat de Via Appolo Pro 133a buggy zou zijn is volgens mij bullsh... Geloof je nou echt dat ze daar nu pas achter komen of het nu pas zouden willen erkennen? Lijkt me sterk aangezien het marktaandeel chipsets van Via (40%) voor het grootste gedeelte uit de 133a bestaat (en da zijn er dus veeeel). Om eerlijk te zijn heb ik alleen maar positieve dingen gehoord over de P3V4X ... vaak zelfs verkozen tot het beste 133a bord around.

Ik heb er zelf ook een gehad met 133a chipset (MSI6309) en kan je vertellen dat een PCI netwerk kaart en een 128MB 133MHz module er allebei 100% stabiel in werken. Ik had er dan een GeForce DDR inzitten, geen TNT2, maar die gaf ook 0,0% problemen, zelfs op AGP4X.

Verder als die problemen al een hele tijd zouden spelen dan zou ik (we) het echt wel in een forum gelezen hebben; niks dus. Dat met die 4.17 en 4.20 was wel vreemd, maar de nieuwste (4.22) heeft dit probleem niet meer. Ik denk dat die meneer bij die winkel (rijmt op chocoladefabriek ;)) het allemaal nogal verzonnen heeft >:). Kweet het natuurlijk niet zeker, maar je hebt natuurlijk altijd je terugbreng-garantie binnen 8 dagen, so nothing to lose right? Ik ben wel benieuw wat andere mensen hierover gehoord hebben (dat de 133a buggy zou zijn).

Suc6 ermee!

PC Specs

• ken
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 06-09 07:52

ken

Zeker Bullshit

ik heb deze bord ook en ik kan zeggen dat die zwaar roeleert
erg stabiel en ook nog eens snel
ik heb er een copermine 600E852 in
hiervoor had ik een abit be6 II en die ging niet verder dan 800
stabiliteit en performence zijn zeker niet verminderd tov de bx chipset
als je alles een beetje gaat tweaken dan is die zeker sneller

ik zou alleen voor een via 133A chipset gaan als je een copermine hebt
anders zou ik gewoon de bx chip paken

Canon 5D Mark II, Canon 35 f/1.4L

• Jasper Janssen
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01-08 13:30
Bullshit. Geef electronique of welke zaak dat ook is maar een 1 in de t.net shop review.

Als Tom, Anand, Sharky, Kyle, en Femme er niks vanaf weten is het er niet. En ze kunnen nooit alle vijf door Via omgekocht zijn...

Tenslotte is Tom al door AMD omgekocht. :P

• Bomberman
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-01 15:31
Bullshit seems to be the magic word today ;) ;).

PC Specs

• sHELL
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 05-08 15:00

sHELL

VR "connoisseur"

yep, BULLSHIT!

netwerkkaartjes zouden niet op een P3V-4x werken?

doet prima bij mij.

engiste probleempje dat ik had is dat m'n sblive! in het onderste pci slot moest... (wat dus voor mij niet echt een probleem is)

voor de rest, ken gasten die op hun P3V-4x mobo DVD en Branders, ViperII en TNT2U & MPEG kaarten en nog veel meer, zonder problemen. oh.. hehe die viperII is van mij :)

kortom... BULLSHIT

/offtopic
is trouwens een nieuwe bios versie van.. kwam ik van het weekeinde achter, moet toch vaker tweakers.net lezen.
/endtopic

het is niet mijn boedoeling om die oude koeien weer uit de sloot te halen.

• Exterazzo
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:20

Exterazzo

Qeasy

STIERENSCHIJT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Audentia

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-09 21:06
^^^

Zo is het...

Verwijderd

Onze TD heeft diverse VIA 693 en VIA 694 moederbordjes getest. Geen problemen what so ever....

Verwijderd

Nou....

geen probleempjes....

zie mijn andere post in het hardware forum, maar de geheugenprestaties zijn nog al laag op een via..... met pc100 in ieder geval, pc133 weet ik niet, maar ik wacht ff met pc133 geheugen kopen, omdat het nu allemaal stervensduur is...

heb een Aopen AX64, misschien dat dat scheelt met de Asus, maar ik heb al posts gezien op www.viahardware.com dat het met de asus ook laag ligt

qua stabiliteit enzo absoluut geen klagen, ik had hiervoor een 820 chipset, dat was pas tobben.....

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13:51

Shuriken

Life is all about priorities

Om nog maar even wat toe te voegen: BULLSHIT.

Asus vindt de VIA chipset buggy....daarom brengen ze nu ook nog de CU4VX uit die ook op de VIA Apollo 133 Serie is gebaseerd. Right...volgens mij klopt die computershop van je nie helemaal.

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

Verwijderd

rijmt op chique...... effe denken hoor...

;)

• Chemist
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-11-2025
Klinkt eerder als: 'shit we kunnen niet leveren en de importeur mag ons niet zo, laten we dit kereltje even omlullen om ons van de ouwe voorraad BX-borden af te helpen.'

Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me

• Johnny E
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:21

Johnny E

Dôh !!

De Via chipset is niet buggy, het is de clock generator op de P3V4X die niet helemaal goed is. Bij snelheden boven de 140Mhz wordt dat ding zo heet dat hij het weleens kan gaan begeven.

Op www.viahardware.com hebben ze er een stukje over geschreven.

Specs!

Verwijderd

Uhm... weet iemand dan hoe je een Creative geluidskaart werkend krijg op dit verder fantastische moederbord ?

Verwijderd

Wat bedoel je met niet werkend ? En welke Creative kaart en CPU ?

Verwijderd

Creative Ensonique AudioPCI met Pentium 2 processor. als ik de drivers instaleer en de keert word ingeschakeld loopt de handel vast

Verwijderd

Heb je al een ander PCI slot geprobeerd ?

Verwijderd

Ja... 4 5 en 2 ga 3 nog proberen..

Verwijderd

Is dat die Info zaak?

Ik heb ook nergens wat vernomen en als er al geruchten waren, stonden die ook zeker op T.net en de bekende guys...dus a gogo voor de 496X..................... !

Verwijderd

Dit soort geruchten word volgens mij door intel verspreid om te zorgen dat mensen toch maar hun chipset kopen ik heb een CUV4X met 128MB PC133 ram en een 3dblaster2 en werkt goed

Verwijderd

OMG Mun P3V4X kent het woord "PROBLEEM" niet eens,,
ik heb er 4 kaarten inzetten waaronder 1xvideokaart, 1xgeluidkaart, 2xnetwerkaart en heb alle kaarten in verschillende sloten gedouwd en alles werkt nog dus wat wil je meer :)
Enkel mijn geheugen draait niet ECHT optimaal maar dat komt bij de volgende bios (of via ) update wel :)

Verwijderd

Ik heb de AudioPCI maar omgewisseld met een SBlive uit me andere pc, het draait nu als een zonnetje. Zal wel de creative zijn.

Ik moet denk ik alleen de ICS clockgenerator nog voorzien van een koelelement. Dat kleine zwarte chippie voor de memory-banken heeft me al een blaar opgeleverd.

En bij de eerste cpufan connector, dicht bij de cpu, zit een jumper verstopt. Daarmee regel je Vio standaard is 3.5V die ander is 3.7V en zonder jumper is net 3.31V. Ik ga voor 3.7V natuurlijk :)~

Verwijderd

Ik heb een MSI-6309 , werkt GEWELDIG !

Die verkoper LULT uit zijn NEK !

Het klinkt inderdaad zoals :

Chemist
posted 26-06-2000 17:43 by Chemist

--------------------------------------------------------------------------------
Klinkt eerder als: 'shit we kunnen niet leveren en de importeur mag ons niet zo, laten we dit kereltje even omlullen om ons van de ouwe voorraad BX-borden af te helpen.'

R22

Verwijderd

Jullie bedoelen toch niet die zaak wat op Antiek lijkt he?
Pagina: 1