• AkiraVos
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 04-01 11:27
Ik heb een lastig probleem waar ik niet uitkom.

Probleem:
Bij het opstarten krijg ik een CPU Fan error. De fan draait helemaal niet, het is dus geen probleem met de afstelling van de begrenzingen/alarmen in de bios.

Mijn componenten
Voeding: Antec Earthwatts EA-650
Moederbord: Asus Sabertooth X58
Processor: Intel i7 950 3.06 Ghz
Koeler: Scythe Mugen Rev 2.b
Geheugen: Kingston 12800 6Gb
Videokaart: Sapphire ATI radeon HD 6870

Harde schijven:
samsung ssd 840 pro 128gb
seagate 1tb st1000dm003 barracuda

Wat er aan vooraf ging:
Enkele dagen geleden kreeg ik bij het opstarten een melding van S.M.A.R.T. dat de status van mijn harde schijf slecht is en dat ik hem moest vervangen. Ik heb dus 2 nieuwe harde schijven gekocht (samsung ssd 840 pro 128gb en een seagate 1tb st1000dm003 barracuda) en in mijn computer aangesloten. Daarna Windows 7 geinstalleerd en toen kwam ik er achter dat ik hem per ongeluk op de verkeerde schijf had geinstalleerd, dus via de windows setup bijde partities weer geformatteerd en opnieuw windows 7 op de goede schijf geinstalleerd. Toen ik opnieuw opstartte bleef de pc hangen bij het eerste beeld van de bios waar je DEL kunt drukken om naar de bios setup te gaan. Lang gewacht, maar er gebeurde niets, dus gereset. Nu kreeg ik alleen nog maar zwart beeld, verder helemaal niets. Er brandde een rood lampje op het moederbord bij DRAM_Led en CPU_led. Toen heb ik de CMOS gereset door de batterij uit t moederbord te halen, en na 10 minuten weer terug gestopt. Na aanzetten start de bios weer normaal op, moest setup doen of defaults kiezen (dat laatste gedaan), maar sindsdien krijg ik dus de CPU fan error.

Wat heb ik al geprobeerd:
  • nog een keer CMOS gereset, geen effect.
  • Alle apparaten en onderdelen losgemaakt van het moederbord behalve de CPU, de FAN draait nog steeds niet. Alle piepjes en lampjes van het moederbord gingen af wanneer het moest.
  • Daarna 1 voor 1 weer aangesloten, maar geen verandering.
  • CPU FAN aangesloten op de connectors voor Chassis fan. De CPU fan heeft echter wel 4 draadjes en de chassis fans maar 3. De FAN deed niets.
  • CPU FAN aangesloten op andere PC (dit moederbord had maar 3 connectors/draadjes voor de cpu fan). Geen effect.
Mijn vragen:
  1. Is de CPU-fan gewoon kapot?
  2. Kan het nog zijn dat de CPU fan niet werkte op de andere connectors omdat het 4 contacten heeft en de andere connectors maar 3?
  3. Hoe kan dit opeens, net nadat de HDD kapot was, of heb ik iets beschadigd bij het inbouwen?
  4. Kan het worden veroorzaakt door een defecte voeding? Zijn er nog trucs om dit te testen?
  5. Kan het moederbord nog beschadigd zijn?

• NielsjeNL
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06-02 20:18
Denk dat de fan inderdaad kapot is, vooral als je hem bij een andere PC hebt getest.

Wat puntje 2 betreft, als je hem in een connector zou stoppen met maar 3 poorten lijkt mij het dat hij dan te weinig stroom zou kunnen krijgen. Ik weet niet of hij dan wel langzamer door zou draaien of helemaal niks zou doen.

Heb je de mogelijkheid om bij een PC te testen die wel 4 pins heeft? (ouders oid?)

• AkiraVos
Nee helaas niet. Ik haal wel een nieuwe fan, dan is de defecte fan in elk geval opgelost.
Maar wat me niet lekker zit, is waar het nou door komt, en is mijn voeding misschien niet goed meer?

• NielsjeNL
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06-02 20:18
Ik zou nog even wachten met een nieuwe fan halen tenzij je er erg veel baat bij hebt, misschien hebben andere Tweakers wel iets te zeggen.

Misschien kun je dit ook even proberen, komt van Tom's Hardware. Het probleem is denk ik ongeveer hetzelfde als de jouwe;
Plug the small 4-pin connector to the "CPU-Fan" 3-pin on your motherboard. The connector has a tab that will leave the blue wire from your fan unconnected. This blue wire is the fan speed sensor. Reboot your pc and press the DELETE key to go into the Bios Setup. Disable the "Smart CPU Fan" and save/reboot. Your CPU fan should now run full speed, because when you disable "smart cpu fan in the bios, your motherboard will provide full power to the "CPU Fan" connector.

http://www.tomshardware.c...08-28-motherboard#2520076
edit; Ik was wel even vergeten dat je fan helemaal niks doet :P Misschien even een ventilator erop zetten?

[ Voor 6% gewijzigd door NielsjeNL op 24-02-2014 13:02 ]

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:41
In combinatie met de SMART melding zou het ook maar zo kunnen zijn dat het moederbord niet meer goed is. Misschien had je de schijven helemaal niet hoeven vervangen.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• Dogaer
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 25-01 15:18
Heb ik ook een keer in een heel oud systeem gehad. Nieuwe fan op geplakt en daarna werkte het weer als een trein.

• AkiraVos
Nja, ik denk dat ik dat sowieso maar ga doen... maar ik hoop niet dat inderdaad mijn moederbord naar de filistijnen is. Want als ik die nu moet vervangen kan ik geen bord vinden van onder de 200+ euro. En dat vind ik een beetje zonde voor een PC van 3 jaar oud. Temeer omdat ik de voeding ook niet vertrouw.

• Dogaer
Je cpu fan zou wel moeten werken ook al sluit je hem aan op een 3 pins connector de vierde pin is vaak voor het moederbord zodat die de snelheid kan regelen.

Ik gok niet dat je moederbord zomaar kapot is persoonlijk zou ik zeggen. Zet op de cpu fan en system fan eens andere fans op gewoon heel even totdat ie door het probleem gebied heeft geladen. Als dit zo is dan is de cpu fan echt gewoon kapot en moet je daar een nieuwe cooler voor halen.

• AkiraVos
Bedankt voor alle reacties.

Uiteindelijk heb ik een case-fan op de CPU-fan aansluiting aangesloten en die deed het gewoon.
Dat heb ik nu al een paar dagen zonder problemen draaien, dus ik denk dat het toch gewoon pech was en alleen een doorgebrande CPU-fan was.

• Dogaer
Heb je nu geen fan draaien op je cpu koelblok? :s
Lijkt me niet helemaal verstandig. Heb je al een nieuwe proc cooller bestelt?
Pagina: 1