Ik heb een lastig probleem waar ik niet uitkom.
Probleem:
Bij het opstarten krijg ik een CPU Fan error. De fan draait helemaal niet, het is dus geen probleem met de afstelling van de begrenzingen/alarmen in de bios.
Mijn componenten
Voeding: Antec Earthwatts EA-650
Moederbord: Asus Sabertooth X58
Processor: Intel i7 950 3.06 Ghz
Koeler: Scythe Mugen Rev 2.b
Geheugen: Kingston 12800 6Gb
Videokaart: Sapphire ATI radeon HD 6870
Harde schijven:
samsung ssd 840 pro 128gb
seagate 1tb st1000dm003 barracuda
Wat er aan vooraf ging:
Enkele dagen geleden kreeg ik bij het opstarten een melding van S.M.A.R.T. dat de status van mijn harde schijf slecht is en dat ik hem moest vervangen. Ik heb dus 2 nieuwe harde schijven gekocht (samsung ssd 840 pro 128gb en een seagate 1tb st1000dm003 barracuda) en in mijn computer aangesloten. Daarna Windows 7 geinstalleerd en toen kwam ik er achter dat ik hem per ongeluk op de verkeerde schijf had geinstalleerd, dus via de windows setup bijde partities weer geformatteerd en opnieuw windows 7 op de goede schijf geinstalleerd. Toen ik opnieuw opstartte bleef de pc hangen bij het eerste beeld van de bios waar je DEL kunt drukken om naar de bios setup te gaan. Lang gewacht, maar er gebeurde niets, dus gereset. Nu kreeg ik alleen nog maar zwart beeld, verder helemaal niets. Er brandde een rood lampje op het moederbord bij DRAM_Led en CPU_led. Toen heb ik de CMOS gereset door de batterij uit t moederbord te halen, en na 10 minuten weer terug gestopt. Na aanzetten start de bios weer normaal op, moest setup doen of defaults kiezen (dat laatste gedaan), maar sindsdien krijg ik dus de CPU fan error.
Wat heb ik al geprobeerd:
Probleem:
Bij het opstarten krijg ik een CPU Fan error. De fan draait helemaal niet, het is dus geen probleem met de afstelling van de begrenzingen/alarmen in de bios.
Mijn componenten
Voeding: Antec Earthwatts EA-650
Moederbord: Asus Sabertooth X58
Processor: Intel i7 950 3.06 Ghz
Koeler: Scythe Mugen Rev 2.b
Geheugen: Kingston 12800 6Gb
Videokaart: Sapphire ATI radeon HD 6870
Harde schijven:
samsung ssd 840 pro 128gb
seagate 1tb st1000dm003 barracuda
Wat er aan vooraf ging:
Enkele dagen geleden kreeg ik bij het opstarten een melding van S.M.A.R.T. dat de status van mijn harde schijf slecht is en dat ik hem moest vervangen. Ik heb dus 2 nieuwe harde schijven gekocht (samsung ssd 840 pro 128gb en een seagate 1tb st1000dm003 barracuda) en in mijn computer aangesloten. Daarna Windows 7 geinstalleerd en toen kwam ik er achter dat ik hem per ongeluk op de verkeerde schijf had geinstalleerd, dus via de windows setup bijde partities weer geformatteerd en opnieuw windows 7 op de goede schijf geinstalleerd. Toen ik opnieuw opstartte bleef de pc hangen bij het eerste beeld van de bios waar je DEL kunt drukken om naar de bios setup te gaan. Lang gewacht, maar er gebeurde niets, dus gereset. Nu kreeg ik alleen nog maar zwart beeld, verder helemaal niets. Er brandde een rood lampje op het moederbord bij DRAM_Led en CPU_led. Toen heb ik de CMOS gereset door de batterij uit t moederbord te halen, en na 10 minuten weer terug gestopt. Na aanzetten start de bios weer normaal op, moest setup doen of defaults kiezen (dat laatste gedaan), maar sindsdien krijg ik dus de CPU fan error.
Wat heb ik al geprobeerd:
- nog een keer CMOS gereset, geen effect.
- Alle apparaten en onderdelen losgemaakt van het moederbord behalve de CPU, de FAN draait nog steeds niet. Alle piepjes en lampjes van het moederbord gingen af wanneer het moest.
- Daarna 1 voor 1 weer aangesloten, maar geen verandering.
- CPU FAN aangesloten op de connectors voor Chassis fan. De CPU fan heeft echter wel 4 draadjes en de chassis fans maar 3. De FAN deed niets.
- CPU FAN aangesloten op andere PC (dit moederbord had maar 3 connectors/draadjes voor de cpu fan). Geen effect.
- Is de CPU-fan gewoon kapot?
- Kan het nog zijn dat de CPU fan niet werkte op de andere connectors omdat het 4 contacten heeft en de andere connectors maar 3?
- Hoe kan dit opeens, net nadat de HDD kapot was, of heb ik iets beschadigd bij het inbouwen?
- Kan het worden veroorzaakt door een defecte voeding? Zijn er nog trucs om dit te testen?
- Kan het moederbord nog beschadigd zijn?