Toon posts:

Budget workstation voor financiele modellen voor scriptie

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ben op zoek naar een workstation voor 400e. Wil er voornamelijk op werken voor mijn scriptie en financiele modellen op draaien. Twee schermen wil ik daarom aansluiten. Misschien een keer een filmpje, maar games ga ik voor de rest niet spelen. Ik ben dus niet van plan veel geld uit te geven aan een videokaart.

Nu is mijn vraag: betaalt het zich uit om zelf een desktop in elkaar te flansen, of is het met dit beperkte budget beter om een (al dan niet gebruikte) desktop op marktplaats te kopen voor hetzelfde bedrag.

Zoiets dus

http://www.marktplaats.nl...abe740c1b&previousPage=lr

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:03
Als je voor die specifieke pc gaat, wel eerst om foto's vragen van de pc zelf (ook van de binnenkant); een doos kan leeg zijn of gevuld met bakstenen ;)

Als je niet gaat gamen kun je zonder een losse videokaart; de gpu in moderne processoren zou voldoende moeten zijn. Dat scheelt je aardig wat geld bij een nieuw systeem. Ik weet overigens niet hoe veeleisend die financiële modellen zijn.

Maar die monitoren, moeten die ook van die €400 betaald worden? Want dan kun je het eigenlijk wel vergeten om een systeem te kopen, zowel nieuw als tweedehands.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• batsenbv.
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13-04 13:06
Voor 400E heb je een mooi systeem zonder randapparatuur. Het nadeel van 2 scherm is dat het ook 2 keer zoveel geld kost. Neem een scherm van 120E en je betaald al de helft wat het gehele systeem moet gaan kosten. Dit zou betekenen dat je nog maar 160E overhebt voor het systeem. Moeten hier nog randappaturen bij komen gaat het niet lukken.
Mocht je al beschikken over de benodigde randapparatuur veranderd het hele verhaal en kan je dus een mooi systeem samenstellen.

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:49
Verwijderd schreef op maandag 24 februari 2014 @ 12:32:
Wil er voornamelijk op werken voor mijn scriptie en financiele modellen op draaien. Ik ben dus niet van plan veel geld uit te geven aan een videokaart.
Financiële modellen... Dat kan nogal wat zijn. Maar kan ook niets zijn (qua rekenkracht dan).
Als je financiële modellen doorgerekend kunnen worden met GPU kracht, zou ik maar wel wat geld uitgeven aan een videokaart.

Wat bedoel je precies met financiële modellen?
Je scriptie is peanuts, voor je pc althans.

De info bij je aangehaalde marktplaats advertentie is dusdanig karig dat ik 'm nooit zou kopen. Er staat geen enkel woord in wat enige garantie of betekenis heeft. Laat staan dat het überhaupt vreemd is dat iemand een nieuw systeem van 1200 voor 500 weg doet. Wat mij betreft zouden daar nogal wat alarmbellen af moeten gaan.

Verder inderdaad is een scherm een groot deel van de kostenpost.

Verwijderd

Topicstarter
Ik doel dus op excel files waarbij het enkele minuten duurt om alles door te rekenen. Dit wil ik opvangen door een desktop te komen ipv op de kutdesktops van uni te moeten zitten. Totale budget is 650, waar de schermen in moeten zitten. Deze wilde ik echter op marktplaats kopen, omdat dat geld scheelt.

Ik hoop voor rond de 400 gewoon een mooi systeem aan te schaffen, het liefst voor veel bang of the buck. Is het dan niet beter op marktplaats te kijken?

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Dan zou ik eerst uitzoeken waar excel met name gebruik van maakt (kan het met meerdere cores werken? schat in van niet maar dat weet ik niet), kloksnelheid, een SSD en redelijk wat snel geheugen is misschien belangrijker?
Pas dan kan je een beeld vormen (evt met onze hulp) wat je voor een systeem denkt nodig te hebben en hoe dat zo economisch mogelijk in elkaar gezet kan worden, of via marktplaats aangeschaft.

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Streup
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 31-03 07:41
Excel werkt wel degelijk met meerdere cores en heeft baat bij snelle CPUs en zelfs van hyperthreading gebruik maakt. De buren gebruiken bij hun benchmarks Montecarlo simulaties en daar komen de quad (of meer) cores bovendrijven. Ik werk ook met ingewikkelde gezondheidseconomische modellen in excel en heb gemerkt dat mijn build ook erg geschikt is voor dergelijke bewerkingen. Thuis gaat het ineens ipv binnen 30 minuten in 10 minuten. In het artikel bij de buren zie je dat de AMDs ook best bij kunnen blijven, maar ik denk dat je qua prijs/kwaliteit verhouding het best voor een i5 Hasswell (4670) build kan gaan. Die snelle AMDs hebben geen geintegreerde GPU dus daar zou je extra in moeten investeren terwijl die van Intel best wel mee kunnen (en als je toch GPU kracht mist kan je die later nog bijprikken).

[ Voor 14% gewijzigd door Streup op 26-02-2014 19:56 ]

“Most people gaze neither into the past nor the future; they explore neither truth nor lies. They gaze at the television.” - (Radiohead)

Verwijderd

Die computer in de TS kan moeilijk zo goedkoop zijn. Het model kost nieuw meer dan 1200 euro, dat zou iemand nu al voor minder dan de helft gaan verkopen?

Als je zelf iets gaat bouwen op basis van de i5 4440 en 8GB geheugen dan ben je snel zo'n 450 euro kwijt:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4440 Boxed€ 154,89€ 154,89
1ASRock B85M Pro4€ 56,50€ 56,50
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 46,90€ 46,90
1Cooler Master K280€ 32,95€ 32,95
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 61,90€ 61,90
1be quiet! System Power 7 300W€ 32,15€ 32,15
1Crucial 2.5" M500 120GB€ 59,-€ 59,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 444,29

• Streup
^Dit is inderdaad een heel mooi voorstel. Voor iets meer dan je budget heb je een prima build met een i5 hasswell en zelfs een SSD. En is het misschien een idee om 1 groot beeldscherm te nemen ipv 2 kleine? 250 euro is best weinig geld maar tweedehands heb je bv al een hele aardige 27 inch Dell Ultrasharp voor dat geld.

“Most people gaze neither into the past nor the future; they explore neither truth nor lies. They gaze at the television.” - (Radiohead)

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@Streup uit je link van de buren :" Excel werkt in de laatste versies volledig multi-threaded. "
Dat had ik gemist (als wist ik niet), paar jaar geleden deed access het niet echt (had dual quad en erg vervelend om dat 1 core voluit te zien gaan van de 8) vandaar mijn aanname dat excel het wel niet beter zou doen, goed dat dat in 2013 is opgelost.
Alsnog kan je dan voor een AMD octocore gaan, met een mobo met een simpele video kaart erin, zoals een pricewatch: Gigabyte GA-78LMT-USB3 die ik in een flightsimmer/cruncher gebruik (met video kaart ernaast maar dat is hier niet nodig). Mobo en proc ben je dan EUR 210 kwijt, ssd, geheugen en kast zal TS dan ook zo richting EUR 400 brengen. Maar een i5 doet het ook, en energie zuiniger.

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
franssie schreef op woensdag 26 februari 2014 @ 21:08:
@Streup uit je link van de buren :" Excel werkt in de laatste versies volledig multi-threaded. "
Dat had ik gemist (als wist ik niet), paar jaar geleden deed access het niet echt (had dual quad en erg vervelend om dat 1 core voluit te zien gaan van de 8) vandaar mijn aanname dat excel het wel niet beter zou doen, goed dat dat in 2013 is opgelost.
Excel 2010 ook al ;)

https://discord.com/invite/tweakers

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Verwijderd schreef op woensdag 26 februari 2014 @ 19:35:
Ik doel dus op excel files waarbij het enkele minuten duurt om alles door te rekenen. Dit wil ik opvangen door een desktop te komen ipv op de kutdesktops van uni te moeten zitten.
Als je écht alleen een desktop wilt aanschaffen om Excel te kunnen draaien tijdens je scriptie, moet je misschien even nadenken over wat je ná de zomer met je computer denkt te gaan doen... Want voor alleen een scriptie zou ik écht geen desktop aanschaffen; stel je voor dat je met je mooie graad straks in een bedrijf terecht komt waar ze alleen maar laptops+dockingstations uitgeven ;) /statingtheobvious :P

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

offtopic:
Wat iedereen doet met zijn thuiscomputer die niet voor zakelijk gebruik gebruikt mag worden, netflix :+
Serieus, de computer op je werk heeft weinig te maken met die je thuis hebt staan, of zeul jij je desktop met scherm mee naar je werk?

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 13:07
Dat Excel multi-threaded kan werken, ligt neem ik aan ook het type berekening.

Verwijderd

Topicstarter
Heb op dit moment een 3 jaar oude Dell 15r laptop (i3-370M processor, 2.40 GHz HD 5650 1.024 MB DDR3, 4 GB 1333 DDR3-werkgeheugen en 640-GB-harde schijf) voor films en ontspanning en heb ook nog een Playbook (die ik nauwelijks gebruik).

Daarvoor wil ik eigenlijk gewoon en clean apparaat voor scriptiewerk, die gewoon stabiel is, snel werkt en niet vol zit met virussen en andere shit. Ik doe slechts economie, dus matlab achtige programma's zal ik niet gebruiken. Zal eerder aankomen op Stata, Eviews, word en excel.

Het zou ook nog een optie zijn mijn laptop te formatteren en een clean install te doen. Alleen ik denk ook lekkerder te werken met een groter scherm, toetsenbord en muis. Plus mijn laptop lijkt zijn beste tijd te hebben gehad. Als ik hem bijvoorbeeld dichtklap gaat hij soms helemaal uit en ook verscheen er laatst een blauw scherm met hdd error.

• Streup
Ah, dan is het wellicht een beter idee om je laptop te upgraden met een SSD, windows 8 en eventueel wat extra geheugen. Reken maar dat hij het dan weer doet als een zonnetje. Die (Stata en Excel) modellen die runnen wel, al duurt het wat langer dan op een nieuwe bak. Dan heb je wel nog genoeg geld over voor een mooi scherm (of twee).

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:49
Verwijderd schreef op woensdag 26 februari 2014 @ 19:35:
Ik doel dus op excel files waarbij het enkele minuten duurt om alles door te rekenen.
Misschien toch eens nadenken om een ander programma of algoritme te gebruiken/bedenken ipv nieuwe hardware te kopen.

Verwacht geen wonderen met een nieuwe build t.o.v. je laptop. Een clean apparaat bereik je ook met een herinstallatie van Windows.

Verwijderd

Topicstarter
Ik vind de suggestie om SSD en extra geheugen toe te voegen een goede. Ben alleen bang dat deze aanpassingen de problemen van laptop niet verhelpen. Laptop wordt namelijk regelmatig te heet en valt dan uit. Daarnaast had een monteur van Dell een jaar geleden gezegd dat de koelpasta ook bijna helemaal weg was (?), waarschijnlijk vanwege disfunctioneren van ventilatoren.
Is het niet beter eerst een aantal runs op hardware storingen e.d. te doen voor ik uberhaupt beslis nog te investeren in hudige laptop ipv een nieuwe aan te schaffen? En zo ja, welke programma's zijn daarvoor geschikt?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2014 11:38 ]

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:13
Het kan makkelijk voor minder dan € 400,00 ;

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G3420€ 53,-€ 53,-
1ASRock Intel H81 H81M-DGS€ 38,36€ 38,36
1Antec VSK-3000E€ 22,69€ 22,69
1BenQ GL2023A Zwart ( 2x ! )€ 142,-€ 142,-
1Crucial CT51264BA160BJ€ 30,25€ 30,25
1Samsung SH-224DB Zwart€ 13,30€ 13,30
1be quiet! System Power 7 300W€ 32,15€ 32,15
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 390,75

Deze CPU ( Dual-Core Pentium "Haswell" @ 3,2 Ghz ) is vlot genoeg voor wat jij ermee wilt.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Evt. kan later op dat mobo ( met Sata-600 & USB3.0 ) ooit nog een i5 of i7.
En als je er ooit een zwaardere voeding inzet kan er op dat mobo ook makkelijk bv een R9 270X.
De monitoren kan je altijd weer lozen.

[ Voor 13% gewijzigd door WiLLoW_TieN op 27-02-2014 12:35 ]

Verwijderd

Dat hierboven is wel een beetje een rommel build. Die monitoren zijn klein en lage resolutie. Je kunt beter dan voor 100 euro gewoon 1080p schermen kopen. De Pentium presteert in de Excel benchmark van HWI in elk geval een stuk slechter dan een i5.

Over die Dell laptop.
Je hebt twee stages die je kunt uitvoeren.

1. Schoonmaken vanaf de buitenkant. Met perslucht kun je de fan en ventilatie gaten schoonspuiten. Zorg er voor dat je de handleiding bij de notebook leest hoe je dit het beste kunt doen. Het is meestal handig om de fan tegen te houden want als deze te snel draait gaat de fan wel kapot. Zoals hier bij HP staat uitgelegd: https://h10025.www1.hp.co...oc=true&docname=c01662723

2. Maak de notebook open. In een reparatie handleiding of op YouTube staat daar vast iets over. Dit is vaak een hoop meer werk. Je moet het toetsenbord verwijderen en veel interne kabels loshalen. Je kunt nu vanaf de binnenkant de fan schoonmaken en wat je dan ook gelijk doet is de koelpasta verversen. Je moet dan ook het koelblok schoonmaken want daar zit nog oude koelpasta op.

Een goed programma voor het testen van je hardware ken ik zo even niet uit m'n hoofd. Als je die stappen doorloopt dan werkt je notebook weer als nieuw :). Zet er een SSD in en voeg geheugen toe. Als je een SSD neemt moet je toch een schone install doen en dat is ook wel nodig als ik je zo hoor. Verder als je economie studeert moet je toch in staat zijn je systeem clean te houden. Installeer een goede en gratis virsscanner en draai om de zoveel tijd Malwarebytes Anti-Malware.

[ Voor 91% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2014 13:48 ]

• WiLLoW_TieN
Verwijderd schreef op donderdag 27 februari 2014 @ 13:40:
Dat hierboven is wel een beetje een rommel build. Die monitoren zijn klein en lage resolutie. Je kunt beter dan voor 100 euro gewoon 1080p schermen kopen. De Pentium presteert in de Excel benchmark van HWI in elk geval een stuk slechter dan een i5.
Tuurlijk is een Pentium G3420 ( S1150 ) @ 3,2 Ghz trager dan een i5 ? Een i5 kost ook 3x zoveel ;)

Oke maar het budget was toch maar € 400,-- ? Ik snap ook wel dat 2x een Full HD scherm beter is.

En met 2x een 19,5" @ 1600*900 heeft de TS meer desktop space dan 1 laptop scherm....

[ Voor 8% gewijzigd door WiLLoW_TieN op 27-02-2014 18:06 ]

Verwijderd

Hij heeft een totaal budget van 650 euro ;). Zelfs al zou z'n budget 400 euro totaal zijn dan zou ik zeker aanraden om 1080p monitoren aan te schaffen. Monitoren met een lagere resolutie zijn haast niet te verkopen.

[ Voor 66% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2014 17:31 ]

• WiLLoW_TieN
Verwijderd schreef op donderdag 27 februari 2014 @ 17:30:
Hij heeft een totaal budget van 650 euro ;). Zelfs al zou z'n budget 400 euro totaal zijn dan zou ik zeker aanraden om 1080p monitoren aan te schaffen. Monitoren met een lagere resolutie zijn haast niet te verkopen.
Oke...that makes it a different ballgame @ € 650,-- ;)

Dit ? ; Nu met i5, 8GB ram, en 2x een Full HD scherm 22"

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4430 Boxed€ 151,-€ 151,-
1ASRock Intel H81 H81M-DGS€ 38,36€ 38,36
1Antec VSK-3000E€ 22,69€ 22,69
1BenQ DL2215 ( 2x ) @ Full HD€ 182,-€ 182,-
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 61,90€ 61,90
1Samsung SH-224DB Zwart€ 13,30€ 13,30
1be quiet! System Power 7 300W€ 31,-€ 31,-
Bekijk collectie
Importeer producten