Nieuwe HDD's voor NAS

Pagina: 1
Acties:

• JustinoFTW
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 24-02 18:58
Hallo allemaal,

Ik wil voor mijn Synology DS214+ een nieuwe HDD kopen (en later eventueel de 2e)

Mijn huidige situatie:
DS214+
WD 1TB GREEN

De NAS word vooral gebruikt voor series, film (streaming) en het downloaden op afstand.
Daarbij word hij binnenkort ook voor Cloud gebruikt, en wat websites

Ik wil het liefst 2x 4TB, maar weet nog niet of ik dit in RAID wil of niet (heb ook geen verstand van RAID)
De volgende schijven kwam ik tegen:
WD RED 4TB

Lijkt mij een mooie optie, maar de meningen zijn verschillend.
De één vind hem super, de ander slecht, en weer een ander zegt dat die RED snel kapot gaan.
Dus hoor ik graag van jullie hoe en wat, of eventueel alternatieven.

Alvast bedankt!

Tip van Kroegtijger: Mijn budget is momenteel 160€ (helaas) voor de tot eind maart.

[ Voor 31% gewijzigd door JustinoFTW op 24-02-2014 12:07 . Reden: tips van kroegtijger ]

5120Wp Oost/West - PV Output

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:41
De voornaamste vraag die je moet stellen is wat je precies met de disks gaat doen. Disks die zeer intensief worden gebruikt hebben andere eisen dan disks die sporadisch worden aangesproken. Daarnaast is het interessant om te kijken naar wat voor data dat is, hoe snel dat beschikbaar moet zijn, en hoe groot de data is. Tot slot is van belang hoe belangrijk de data is. Belangrijke content wil je niet op een Raid0 zetten en zeker niet als er geen backup van wordt gemaakt om maar eens wat te noemen.
Werk je met heel veel heel grote bestanden die op zeer regelmatige basis worden aangesproken en snel beschikbaar moeten zijn, dan zijn de WD RED disks in een raid0 de snelste oplossing (niet per sé ook de beste oplossing). Gaat het met name om media-content, dan zijn meestal de WD Green disks de logische keuze, in een stand-alone opstelling. Daarnaast heb je natuurlijk nog allemaal andere mogelijkheden die elk weer met andere disks en configuratie-opties de beste resultaten geven. Voor een constructief advies is dus (aanzienlijk) meer info nodig. Overigens is een budget erbij vermelden natuurlijk ook altijd handig ;)

iRacing Profiel

• JustinoFTW
kroegtijger schreef op maandag 24 februari 2014 @ 11:59:
De voornaamste vraag die je moet stellen is wat je precies met de disks gaat doen. Disks die zeer intensief worden gebruikt hebben andere eisen dan disks die sporadisch worden aangesproken. Daarnaast is het interessant om te kijken naar wat voor data dat is, hoe snel dat beschikbaar moet zijn, en hoe groot de data is. Tot slot is van belang hoe belangrijk de data is. Belangrijke content wil je niet op een Raid0 zetten en zeker niet als er geen backup van wordt gemaakt om maar eens wat te noemen.
Werk je met heel veel heel grote bestanden die op zeer regelmatige basis worden aangesproken en snel beschikbaar moeten zijn, dan zijn de WD RED disks in een raid0 de snelste oplossing (niet per sé ook de beste oplossing). Gaat het met name om media-content, dan zijn meestal de WD Green disks de logische keuze, in een stand-alone opstelling. Daarnaast heb je natuurlijk nog allemaal andere mogelijkheden die elk weer met andere disks en configuratie-opties de beste resultaten geven. Voor een constructief advies is dus (aanzienlijk) meer info nodig. Overigens is een budget erbij vermelden natuurlijk ook altijd handig ;)
Ik heb hem even aangepast.
Hij word voornamelijk gebruikt voor Streaming en downloaden, maar binnenkort ook voor Cloud opslag en wat websites.
Mijn budget ligt (helaas) tot eind maart op 160€

• kroegtijger
In dat geval zou ik, uitgaande van een thuis-situatie, kiezen voor ofwel pricewatch: WD Green WD40EZRX, 4TB, ofwel voor pricewatch: Seagate Desktop HDD.15 (OEM), 4TB kiezen. De Seagate is wat sneller, maar iets minder zuinig en maakt iets meer geluid. De WD Green is snel genoeg voor vrijwel al je bewerkingen, tenzij je met heel disk-intensieve bewerkingen met de website(s) gaat werken (denk aan zeer intensief gebruik van MySQL bijvoorbeeld). Bij een relatief simpele database voor bijvoorbeeld XBMC of Wordpress zal een WD Green prima volstaan.

iRacing Profiel

• JustinoFTW
kroegtijger schreef op maandag 24 februari 2014 @ 12:28:
In dat geval zou ik, uitgaande van een thuis-situatie, kiezen voor ofwel pricewatch: WD Green WD40EZRX, 4TB, ofwel voor pricewatch: Seagate Desktop HDD.15 (OEM), 4TB kiezen. De Seagate is wat sneller, maar iets minder zuinig en maakt iets meer geluid. De WD Green is snel genoeg voor vrijwel al je bewerkingen, tenzij je met heel disk-intensieve bewerkingen met de website(s) gaat werken (denk aan zeer intensief gebruik van MySQL bijvoorbeeld). Bij een relatief simpele database voor bijvoorbeeld XBMC of Wordpress zal een WD Green prima volstaan.
En mocht ik nou over gaan naar RAID1 (dus mirroring) blijft de keus dan nog steeds bij de GREEN?
Heb net even het een en ander gelezen over RAID0 en RAID1

• kroegtijger
JustinoFTW schreef op maandag 24 februari 2014 @ 12:41:
[...]

En mocht ik nou over gaan naar RAID1 (dus mirroring) blijft de keus dan nog steeds bij de GREEN?
Heb net even het een en ander gelezen over RAID0 en RAID1
Raid1 is mbt performance niet interessant. De controller van je NAS heeft daar geen enkele moeite mee, en je disks winnen of verliezen er qua performance niets mee. Je past Raid1 in principe alleen toe voor fail-over doeleinden. Dus als disk 1 ermee stopt, draai je verder op disk 2. Het is dan wel zaak om disk 1 zo snel mogelijk te vervangen (meestal zijn de disks namelijk tegelijk aangekocht / zelfde productie-batch, met zelfde aantal draai-uren en bijbehorende slijtage, dus moment van failure is aannemelijk ook dicht bij elkaar te liggen). Zelf kies ik met betrekking tot media-content vrijwel altijd voor stand-alone disks die ik via een share met symlinks aanbied aan de clients. Het voordeel hiervan is dat je de maximale disk-space kan benutten, en toch zonder enig probleem alles via 1 share kan benaderen. Het nadeel is dat je dus bij een defect van disk ook alle content op die betreffende disk kwijt bent. Voor media-content neem ik dat risico. Voor wat betreft belangrijke content, zoals foto's en bestanden maak ik gebruik van dezelfde storage, maar wordt dat naar een online locatie gesynchroniseerd. In mijn geval is dat een skydrive-locatie, maar het kan ook dropbox, of een andere storage-locatie zijn zoals een NAS bij vrienden of familie, of een online backup-dienst. Zolang het maar buiten de deur staat is het in principe al wel goed. Let wel op dat als je voor een online dienst kiest, dat je goed de voorwaarden doorneemt. Zo is het in veel gevallen van cloud-storage zo dat je content ingezien mag worden (encrypten kan dit voorkomen), en hebben veel aanbieders de voorwaarde dat je actief het account moet gebruiken. Kijk je er langere tijd niet naar om, dan heb je kans dat je data wordt gewist. Ook de storage-limieten en je internet-snelheid spelen uiteraard een rol, maar meestal betreft hetgeen dat écht belangrijk is en bewaard moet blijven slechts enkele documenten. Foto's zijn vaak een groter probleem, dus bij grote foto-collecties is van tijd tot tijd een backup maken naar DVD(s) of externe HDD en die buiten de deur bewaren meestal de wat praktischere oplossing.

iRacing Profiel

Pagina: 1