Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azerox
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11-09 23:39
Hoi Tweakers,

Even een vraag, ik heb een laptop omdat ik veel op reis ben.

Dit is een MSI GE60 2OC 225NL, i5 4200 met 750M en 6GB RAM.

Nu heb ik onlangs een 32GB SDHC 30mbps kaartje gekocht.

Nu stop ik hem erin en zie ik dat ik me laptop 'sneller' kan maken met readyboost.

Mijn vraag is natuurlijk of dit het wel waard is?

Ik zie overal tegenstrijdige berichten, de ene zegt dat het alleen helpt als je minder dan 1 gig ram hebt.

De ander zegt weer dat in ze systeem helpt ondanks dat hij/zij 8GB heeft.

Ik heb nu 16GB ervan toegewezen, Windows voelt iets sneller maar dit kan ook placebo effect zijn.

Graag jullie mening.

Mvg,

Arjan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:51
Het hangt er een beetje vanaf hoe je interne cardreader is aangesloten, op USB2 merk je veel minder snelheidswinst dan op USB3 of SATA.

Met een 7200 RPM schijf en een USB2 cardreader merk je er waarschijnlijk weinig van, de winst is op een aantal disk-bewerkingen het verschil tussen de uitkomst van Wikipedia: ReadyBoost op je HDD en je SD-kaartje.

Het kan sneller zijn, maar bij de laptop van mijn vrouw (met USB 2.0 cardreader) was het verschil te verwaarlozen. Het vervangen van de HDD door een SSD gaf een veel grotere boost.

Nu lijkt het erop dat jouw laptop ook maar één schijf kan herbergen (zoals ze meeste :) ) dus dan moet je de HDD vervangen door een SSD en er op achteruit gaan qua schijfruimte (of het diep voelen in je portemonnee) of er een SSHD (hybride HDD + SSD) in zetten. Andere optie is de DVD-speler vervangen door een caddy waar een 2.5" HDD in kan.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:40

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Wat heb je zelf al gedaan om tot een antwoord te komen? Benchmarken lijkt me niet zo lastig.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoeveel nut ReadyBoost heeft, hangt af van hoeveel vrij ram je nog beschikbaar hebt.

ReadyBoost is gewoon een file cache voor kleine files. En dat kan inderdaad je disk I/O behoorlijk versnellen. Windows heeft echter óók een filecache in het ram staan. En die is uiteraard veel sneller dan de file cache op je flash.

Wanneer je erg krap in je ram zit, dan zal windows maar heel weinig filecache in je ram toewijzen, en zal ReadyBoost een merkbaar voordeel opleveren. Wanneer je echter voldoende ram hebt, dan zal de ram filecache de taken overnemen, en Readyboost overbodig zijn.

In de praktijk zal Readyboost daarom inderdaad alleen nuttig zijn bij systemen met heeel weinig ram. Bij benchmarks waar je alleen Windows start, en wat met office speelt, heb je alleen significant verschil bij 1GB ram, en daarboven niet meer. Maar dat is natuurlijk omdat je bij 2GB ram al vrij ram krijgt. Draait je veel zwaardere applicaties, die meer van je ram opslokken, dan kan het zijn dat je ook bij grotere hoeveelheden ram in je computer een merkbaar verschil hebt. Maar bij 6 GB ram in je laptop lijkt me het uiterst onwaarschijnlijk dat je veel baat hebt. Dan moet je echt heel erg zware software draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janarkesteijn
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 12-12-2024
Ik heb Readyboost in Windows 7 geprobeerd en weer laten vallen omdat het weinig tot niets opleverde. In Windows 10 heb ik het nog eens geprobeerd en merk nu dat het systeem aanzienlijk sneller opstart. Ik moet wel opmerken dat ik geen SSD heb.