HTPC aansluiten op oude TV

Pagina: 1
Acties:

• Ruudjewee
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 24-02 20:40
Hallo,

Ik ben een HTPC samen aan het stellen. Hiervoor heb ik de Biostar NM70I-1037U al klaarliggen (cadeau gekregen).

Een probleempje, ik heb een tweetal oude tvs die enkel composite (dit gele RCA plug, met rood wit voor geluid) en scart aansluitingen hebben. De vraag is nu hoe zorg ik dat ik mijn HTPC aan kan sluiten op mijn tv?

Het moederboard heeft VGA en HDMI aansluitingen, ik heb kabels gevonden die deze naar composite of tv-out omzetten, maar het lijkt erop dat deze het signaal niet omzetten, waardoor ze zeer waarschijnlijk niet zullen werken.

Een andere optie leek mij een PCI-E kaart met s-video (wat wel naar scart omgezet kan worden) of composite aansluiting. Deze zijn echter erg lastig te vinden tegenwoordig.

Heeft iemand een goed idee hoe ik dit probleem op kan lossen?

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-02 11:54
Je kan een converter kopen van VGA of HDMI naar composite, maar meestal zijn die dingen vrij duur. De beste oplossing lijkt mij een aparte videokaart erbij te prikken, die je eventueel uit de V&A vandaan haalt. Ik neem aan dat het een tijdelijke oplossing betreft totdat er een TV beschikbaar is die wel HDMI-inputs heeft. Dan zou ik er niet al te veel geld en moeite in stoppen.

iRacing Profiel

• Ruudjewee
De alternatieve optie is inderdaad een tweedehands tv die wel HDMI input heeft, ik zie dat deze voor zo'n 100 euro wel te krijgen is, dus dit ga ik overwegen.

Ik heb even in V&A gekeken, daar lijkt wel wat goeds tussen te staan.
Het enige wat ik me nu nog afvraag is of een videokaart wel in een mini-itx kast past.

Zelf zat ik aan pricewatch: Antec ISK 300-150 te denken. Passen PCI-E kaarten van normaal formaat daar altijd in?

• kroegtijger
Dat gaat waarschijnlijk niet passen inderdaad, maar met een andere TV heb je dat dan ook weer niet meer nodig, omdat je bord zelf al HDMI-output geeft. Overigens is dit bordje wel actief gekoeld, dus je kan nog wel eens een issue met geluid ermee gaan krijgen. De Celeron 1037U zal wel sterk genoeg zijn voor de meeste content af te spelen, maar je zal waarschijnlijk wel problemen krijgen bij 3D-content (maar gegeven de specs van de TV is dat niet heel interessant waarschijnlijk)

iRacing Profiel

Verwijderd

Een TV met HDMI is wel de beste optie want die verloopkabels werken soms wel en soms niet.

[ Voor 88% gewijzigd door Verwijderd op 24-02-2014 14:44 ]

• Ruudjewee
Ik denk dat ik dan inderdaad voor een tweedehands tv ga. Bedankt allemaal!

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12:21
Jarenlang heb ik aan lopen modderen met PCI VGA kaartjes waarop een composite TV-out opzat (Viper kaartjes, iemand?). Tot voorkort had ik die nog op een stapel oud spul liggen, maar heb onlangs een grote schoonmaak gehouden. Had je zo kunnen krijgen :)

• kroegtijger
Jolke schreef op maandag 24 februari 2014 @ 15:37:
Jarenlang heb ik aan lopen modderen met PCI VGA kaartjes waarop een composite TV-out opzat (Viper kaartjes, iemand?). Tot voorkort had ik die nog op een stapel oud spul liggen, maar heb onlangs een grote schoonmaak gehouden. Had je zo kunnen krijgen :)
In de V&A kan je er nog wel genoeg van terug vinden voor (heel) weinig. Alternatief is converteren van het VGA of HDMI-signaal, maar wat je er ook mee, doet, het zal nooit een geweldig mooi resultaat opleveren (waarbij o.a. het scherm een van de beperkingen is). Een upgrade daarvan levert je dus uiteindelijk veel meer op dan investeren (hoe weinig het ook is) in een technologie die eigenlijk al zwaar gedateerd is en zeer waarschijnlijk toch al op de nominatie stond om eruit gegooid te worden. Ik denk dat TS dus het meeste plezier beleefd aan een investering in een nieuw beeldscherm.

iRacing Profiel

• itsalwaysme
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 25-02 13:11

itsalwaysme

Graast voor DB

Je hebt toch een vga-port zover ik kan zien. Dan kan je toch gewoon zoiets gebruiken?

Graast voor Division Brabant
It's hardware that makes a machine. It's software that makes it work (most of the time).

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12:21
kroegtijger schreef op maandag 24 februari 2014 @ 16:00:
[...]

In de V&A kan je er nog wel genoeg van terug vinden voor (heel) weinig. Alternatief is converteren van het VGA of HDMI-signaal, maar wat je er ook mee, doet, het zal nooit een geweldig mooi resultaat opleveren (waarbij o.a. het scherm een van de beperkingen is). Een upgrade daarvan levert je dus uiteindelijk veel meer op dan investeren (hoe weinig het ook is) in een technologie die eigenlijk al zwaar gedateerd is en zeer waarschijnlijk toch al op de nominatie stond om eruit gegooid te worden. Ik denk dat TS dus het meeste plezier beleefd aan een investering in een nieuw beeldscherm.
Eens. Hoewel je lagere kwaliteit na de conversie niet eens zal merken op een oude(re) TV.

.
itsalwaysme schreef op maandag 24 februari 2014 @ 16:04:
Je hebt toch een vga-port zover ik kan zien. Dan kan je toch gewoon zoiets gebruiken?
Zo'n kabel is niet nieuw voor me... ik heb alleen nog nooit iemand gehoord die zo'n ding ook werkend heeft gekregen. :?

• kroegtijger
itsalwaysme schreef op maandag 24 februari 2014 @ 16:04:
Van lang geleden weet ik nog dat dit in bijna geen enkel geval goed functioneert. Er was maar een handje vol videokaarten waarop dit toe te passen is. Daarnaast pluk je voor dit bedrag zo ongeveer wel een PCI(e)-kaartje met composite of s-video output wel uit de V&A vandaan, waarmee je redelijk gegarandeerd beeld hebt, maar zelfs dat is imho nog zonde van 't geld en kan je beter in een ander beeldscherm steken.

iRacing Profiel

Pagina: 1