Advies voor bekabeling en opstelling apparatuur nieuw huis

Pagina: 1
Acties:

• filipy23
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:16
Hallo,

Ik heb een nieuw (rijtjes)huis gekocht met een redelijke standaardindeling. Ik heb naar de volgende kamers loze leidingen laten leggen voor internet, televisie en telefoon: huiskamer (1 leiding naar het punt waar televisie en telefoon komen), drie slaapkamers op de eerste verdieping (ieder een leiding), game/werkkamer op zolder (twee leidingen).

Mijn huis heeft een glasvezelaansluiting, en ik ga nieuwe apparatuur aan te schaffen om het allemaal optimaal in te regelen.

Ik ben het volgende van plan:
- Een draadloze router (van de glasvezelprovider) in de meterkast te plaatsen (zodat ik ook in de huiskamer kan internetten van laptop/tabloid).
- Een NAS (model moet ik nog uitzoeken) in de meterkast te plaatsen.
- Het huis te bekabelen met CAT5 kabels.
- Een switch te plaatsen bij de TV zodat daar ook telefoon op kan
- In de game/werkkamer ook een switch te plaatsen omdat daar 3-4 computers/laptops en een tv worden aangesloten.

Zijn hier nog tips/adviezen? Ik ving ergens anders op dat het niet altijd mogelijk was om TV/Telefonie/Internet over dezelfe kabel te laten lopen. En haal ik wel een lage ping als ik vanaf de zolder over cat5 ga zitten gamen en eventueel ook tv kijk? Zijn er nog glasvezelproviders die een type router leveren dat ik moet mijden?

[ Voor 5% gewijzigd door filipy23 op 23-02-2014 16:10 ]

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Tip: trek twee kabels door elke leiding.

Telefoon kan alleen op je switch als 't een IP-telefoon is natuurlijk.

Nieuwbouw is typisch gezien superkut voor wifi, dus denk ook aan access points op andere plaatsen.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• ShadowAS1
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 27-11 12:16

ShadowAS1

IT Security Nerd

-Gebruik CAT5e op z'n minst, CAT5 gaat maar tot 100Mbit en wordt volgensmij nauwelijks meer geleverd. Bij voorkeur zou ik 6/6A leggen.
-Je zegt een switch te willen plaatsen bij de TV zodat daar ook telefoon op kan, ik neem aan dat je het dan hebt over IP telefoons? Met een RJ45 aansluiting en niet de 'standaard' RJ11 aansuiting op een telefoon.
-Verder, afhankelijk van de grootte van je huis, zou ik me afvragen of de router van je provider afdoende is. In geval van een KPN-Achtige partij zou ik deze zeker weten vervangen (KPN, TriNed, Tweak) (Xs4All ook, maar das een apart geval) zie http://netwerkje.com
-Zorg dat alles gigabit is, dus koop geen goedkope meuk switches (zoals sitecom) (een TP-Link switchje van 20 euro voldoet prima)
-Je weet dat glasvezel meestal met VLANs werkt? Je kan niet zomaar een TV en een PC op dezelfde switch prikken en maar verwachten dat het werkt, hiervoor zul je een opstelling met managed switches moeten hebben
-Zorg voor access points, aangezien je een nieuwere woning hebt en wifi dus over t algemeen een ramp qua bereik is

Om gerichtere informatie te kunnen geven is het handig om te weten wie je provider is.

PA-ACE / RHCE / SCE // Any post or advice is provided as is, and comes with no warranty at all.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

ShadowAS1 schreef op zondag 23 februari 2014 @ 16:30:
-Gebruik CAT5e op z'n minst, CAT5 gaat maar tot 100Mbit en wordt volgensmij nauwelijks meer geleverd.
Hoewel cat5 idd niet meer te krijgen is, is dat niet correct.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• filipy23
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:16
ShadowAS1 schreef op zondag 23 februari 2014 @ 16:30:
-Je zegt een switch te willen plaatsen bij de TV zodat daar ook telefoon op kan, ik neem aan dat je het dan hebt over IP telefoons? Met een RJ45 aansluiting en niet de 'standaard' RJ11 aansuiting op een telefoon.
Ow, ik ben hier even in de war. Ik heb een DECT-telefoonset, die ik nu op een Telfort-router heb staan, maar die is natuurlijk gewoon analoog. Kan dus de hele analoge kabel gebruikern, want daar ligt ook een leiding voor in mijn huis.
-Verder, afhankelijk van de grootte van je huis, zou ik me afvragen of de router van je provider afdoende is. In geval van een KPN-Achtige partij zou ik deze zeker weten vervangen (KPN, TriNed, Tweak) (Xs4All ook, maar das een apart geval) zie http://netwerkje.com
Dank voor de site. Ziet er erg handig uit.Ga ik eens nader bestuderen. Wat bedoel je precies met je opmerking over je modem. Bedoel je dat ze niet voldoende draadloos-bereik hebben, of niet de capaciteit om netwerkverkeer van meerdere computers goed af te handelen?
-Je weet dat glasvezel meestal met VLANs werkt? Je kan niet zomaar een TV en een PC op dezelfde switch prikken en maar verwachten dat het werkt, hiervoor zul je een opstelling met managed switches moeten hebben
Kijk, dat wist ik niet. Ik zag op netwerkje.com die managed switch langs komen, dat worden er dus twee voor mij (huiskamer, en zolder).
-Zorg voor access points, aangezien je een nieuwere woning hebt en wifi dus over t algemeen een ramp qua bereik is
Die accespoints kan ik gewoon op de managed switches opstellen?
Om gerichtere informatie te kunnen geven is het handig om te weten wie je provider is.
Ik wil in de komende week een keus maken. Zat nu te kijken naar Tweak DSL 60/60 voor EUR 50. Leek me een goede prijskwaliteitverhouding hebben. Andere optie is Tele2.
Hoewel cat5 idd niet meer te krijgen is, is dat niet correct.
Hmm, mijn pa was helemaal enthousiast dat die dat voor mij ergens goedkoop op de kop had getikt. Vrees ik toch dat ik hem moet teleurstellen en nieuwe kabels moet kopen :|

• ShadowAS1
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 27-11 12:16

ShadowAS1

IT Security Nerd

Kijk voor de zekerheid even op de kabel, als daar Cat5e staat zit je goed ;)

Tweak kan prima, maar dan zou ik inderdaad wel een aparte router nemen.

Access points kun je prima op je switch opstellen zolang je ze op het goede VLAN zet. lees hiervoor netwerkje.com goed door en als je er vragen over hebt mag je me gerust een PM sturen.

Met de opmerking over het modem: Beide dingen die je noemde zijn meestal het geval, ik zou gaan voor een acces point per verdieping. Ik heb op meerdere plaatsen goede ervaring met access points van het merk Ubiquiti. (de UniFi access points)

Je DECT toestellen kun je inderdaad prima gebruiken, maar daar moet je dus een aparte kabel voor trekken.

Je hoeft alleen een managed switch te hebben voor plekken waar je het verkeer moet scheiden. Ik zou deze aanraden: pricewatch: TP-Link JetStream TL-SG3210

PA-ACE / RHCE / SCE // Any post or advice is provided as is, and comes with no warranty at all.

Pagina: 1