[linux] POPUSERS zonder shell

Pagina: 1
Acties:
  • 183 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• RemcoX
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-02 20:05
Hay,

Ik wil een aantal users een pop account geven op mijn Red Hat 6.0 server, maar zonder dat ze shell toegang hebben. Hoe ga ik dat aanpakken?

Kan dat niet toevallig dmv een of ander filetje in de homedir?

• banaan-X
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Je kunt in /etc/passwd gewoon de users als shell /bin/false opgeven. dus: user:x:##:##:echte naam:/home/user:/bin/false

Volgens mij kun je ook nog die 'x' vervangen door '*', maar dat weet ik niet zeker...

• jant
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Op vrijdag 08 juni 2001 18:47 schreef RemcoX het volgende:
Ik wil een aantal users een pop account geven op mijn Red Hat 6.0 server, maar zonder dat ze shell toegang hebben. Hoe ga ik dat aanpakken?
Je kunt eerst gewoon een user aanmaken en dan vervolgens de shell op /bin/false of een zelf gemaakt scriptje met een of andere tekst.

Een andere mogelijkheid is het maken van virtuele mailboxen met bijvoorbeeld Courier imap. Daar zit ook een pop3 server bij met een aparte authenticatie module. Tis wat ingewikkelder om te installeren, maar het werkt prima.

Een album per dag; een selectie: https://open.spotify.com/playlist/6s3nNLl8pJpCwLR3LPligA?si=dddc51153b2a49e8

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

Nog even voor de 'veiligheid': ga niet in /etc/passwd lopen frutten met een texteditor (1 foutje is genoeg en zo gemaakt), maar gebruik 'chsh' om de shell te veranderen :)

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

• pjottum
  • Laatst online: 20:34

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

hmm.. nu weet ik niet meer wanneer ik voor het laatst op linux in de passwd heb zitten rommelen, maar op freebsd heb je zoiets als vipw.
En anders is man usermod je vriend.

I have usernames older than you.

• RemcoX
aha, die /bin/false werkt wel ja (ik vraag me trouwens af wat het probleem is om dit met een texteditor te veranderen :? )
Maar ik heb ook wel eens een /etc/passwd gezien waar als shell gewoon /bin/bash stond, en waar je evengoed niet kon inloggen. Hij gaf dan gewoon 'Login incorrect', terwijl je met POP wel kon inloggen.

Maar dit werkt, dus het is eigenlijk al voldoende, thanks :)

• banaan-X
  • Niet online
Op vrijdag 08 juni 2001 23:41 schreef RemcoX het volgende:
aha, die /bin/false werkt wel ja (ik vraag me trouwens af wat het probleem is om dit met een texteditor te veranderen :? )
Maar ik heb ook wel eens een /etc/passwd gezien waar als shell gewoon /bin/bash stond, en waar je evengoed niet kon inloggen. Hij gaf dan gewoon 'Login incorrect', terwijl je met POP wel kon inloggen.

Ja, dat is dus volgens mij iets met dat 'x''je vervangen door een '*'tje, maar dat weet ik dus niet zeker. Probeer maar ff.

• RemcoX
Op vrijdag 08 juni 2001 23:48 schreef banaan-X het volgende:

[..]

Ja, dat is dus volgens mij iets met dat 'x''je vervangen door een '*'tje, maar dat weet ik dus niet zeker. Probeer maar ff.
Ik heb dat geprobeerd, dat maakt niets uit, dan kan ik gewoon nog inloggen.

• banaan-X
  • Niet online
Op vrijdag 08 juni 2001 23:51 schreef RemcoX het volgende:

[..]

Ik heb dat geprobeerd, dat maakt niets uit, dan kan ik gewoon nog inloggen.
Oh, nou dan was dat ergens anders voor. ;)

• Mark
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08-08 09:24
Op vrijdag 08 juni 2001 23:41 schreef RemcoX het volgende:

De meeste POP servers kun je ook configureren dat ze geen gebruik maken van /etc/passwd maar usernaam en password bijvoorbeeld uit een database halen.

• BOOTZ
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-03 09:38
bij redhat 6.2 kan je via userconf users aanmaken die alleen een pop account hebben en verders niks

Maak je eigen poll

Pagina: 1