Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

macbook of vaio pro

Pagina: 1
Acties:

• MrTobias
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 03-03 14:37
Beste,

Ben al een klein weekje aan het zoeken naar een nieuwe laptop.

Ik zou de laptop gebruiken voor school vooral office, ik zou ook nog een beetje ontspanning willen door CSGO te kunnen spelen.

Aangezien ik met de laptop vaak heen en weer moet sleuren vind ik de vaio pro wel ideaal (licht goeie accu en strak design).
Prijs kaartje tussen de 1100-1300euro

vaio pro 13inch

Intel® CoreTM i7-4500U, 1.8GHz (Turbo Boost up to 3GHz)
128 GB PCIe Flash SSD (sneller dan de normale SSD die er inzit)
8 GB 1600 MT/s DDR3L-SDRAM
Grafische kaart:Intel® HD Graphics 4400

De link werkt niet :(
Maar ik zou voor deze vaio 1000 euro uitkomen met korting als student.

Macbook pro 13inch

2,4-GHz dual-core Intel Core i5, Turbo Boost tot 2,9 GHz
4 GB 1600-MHz DDR3L SDRAM
128 GB PCIe-flashopslag
Intel Iris Graphics

http://store.apple.com/be...uct=ME864FN/A&step=config

Nog een paar kleine vraagjes:
Zijn er mensen hier die ervaring hebben met de vaio pro ?
Maakt hij niet te veel lawaai bij normaal gebruik (niet gamen uiteraard)?
Heb problemen gehoord bij het internet gebruik?

Paar mac vrienden die zeggen koop gewoon een mac en dan ben je klaar, maar er houd mij toch iets tegen.

vriendelijke groeten

[ Voor 9% gewijzigd door MrTobias op 23-02-2014 14:35 ]

• .ScorpionSquad
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11 23:06

.ScorpionSquad

Nickname van een 14-jarige

Die macbook heeft natuurlijk OSX en het is maar de vraag of je dat wil.

Voordelen van de macbook zijn de snellere CPU, GPU, het betere scherm (waar je, als je er windows op gaat zetten, meer last dan plezier van hebt door scaling issues).

De Sony is dan weer lichter, biedt 8GB RAM (wat bij de macbook weer een lieve duit kost).

Je moet dus even beslissen of je OS X een optie vindt (ook ivm dat spel, geen idee of dat werkt op OSX), en of je de extra power van de macbook de extra prijs voor jou wel waard is.

'Quaevis terra patria' - Desiderius Erasmus | 'Il faut cultiver son jardin' - Voltaire

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:11

Umbrah

The Incredible MapMan

Het scherm weet ik nog niet zo zeker, qua kwaliteit heeft Sony erg goeie schermen, de resolutie is me onbekend, maar niet-retina macbooks hebben doorgaans niet de allerbeste schermen (TN paneeltjes, lage helderheid). De vaio is gewoon stil, en de garantie bij sony is doorgaans beter geregeld dan bij Apple (waar je altijd op je rechten moet staan en ze je altijd applecare willen verkopen). Op dezelfde wifi probleempjes die de mac ookhad na kan ik niet inzien waarom de sony niet voor internet goed zal zijn, sterker nog, zelfs de GPU is hetzelfde... een IGP. Voordeel van de Sony is dat hij wel zelf te onderhouden valt, "retina" macs (dus niet deze 13"-er) zijn het compleet niet omdat alles vastgesoldeert zit. Bij deze Vaio kan je zelf nog wat aan de SSD/Geheugen doen.

• .ScorpionSquad

.ScorpionSquad

Umbrah schreef op zondag 23 februari 2014 @ 14:22:
Het scherm weet ik nog niet zo zeker, qua kwaliteit heeft Sony erg goeie schermen, de resolutie is me onbekend, maar niet-retina macbooks hebben doorgaans niet de allerbeste schermen (TN paneeltjes, lage helderheid). De vaio is gewoon stil, en de garantie bij sony is doorgaans beter geregeld dan bij Apple (waar je altijd op je rechten moet staan en ze je altijd applecare willen verkopen). Op dezelfde wifi probleempjes die de mac ook had na kan ik niet inzien waarom de sony niet voor internet goed zal zijn, sterker nog, zelfs de GPU is hetzelfde... een IGP. Voordeel van de Sony is dat hij wel zelf te onderhouden valt, "retina" macs (dus niet deze 13"-er) zijn het compleet niet omdat alles vastgesoldeert zit. Bij deze Vaio kan je zelf nog wat aan de SSD/Geheugen doen.
De GPU's zijn dan wel IGP's, maar die Intel Iris in de macbook is weldegelijk sneller dan een HD4400.

De TS linkt naar de Retina Macbook Pro, dus vandaar mijn opmerking over het scherm. Daar komt inderdaad bij dat de Vaio Pro ook een prima Full-HD scherm heeft dat een stuk geschikter is voor windows dan het 2560×1600 scherm in de mac.

Garantie zelf geen ervaring mee maar wat je zegt komt wel overeen met wat ik meestal lees en hoor.

'Quaevis terra patria' - Desiderius Erasmus | 'Il faut cultiver son jardin' - Voltaire

• RienkK
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 04-11 08:47
Ik heb 1 week geleden een sony vaio pro 13 besteld met precies dezelfde specs als jij. Ik zou zeker voor de sony vaio pro 13 gaan. De wifi problemen zijn gefixt, en de fan problemen vallen ook reuze mee. En bij de macbook krijg je veel minder voor meer geld.

Daarnaast zou ik het wel even snel beslissen want de gratis upgarde van I5 naar i7 duurt nog maar 2 dagen volgens mij.

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Umbrah schreef op zondag 23 februari 2014 @ 14:22:
de garantie bij sony is doorgaans beter geregeld dan bij Apple (waar je altijd op je rechten moet staan en ze je altijd applecare willen verkopen).
Nou, 'altijd'.. Ik heb de afgelopen jaren een stuk of 5-6 Mac's aangeschaft, deels voor mezelf en voor anderen en ik heb nog nooit iemand van Apple gehad die me iets over Applecare heeft verteld. En de ene keer dat ik iets had (na 1.5 jaar een dode pixel) is het gratis en snel vervangen door Apple. Dat zie ik bij andere merken niet snel gebeuren.

@TS: Je noemt studentenkorting bij Sony. Ik neem aan dat je bij Apple ook daar aan denkt. Dan kom je voor jouw configuratie op €1222 uit.

[ Voor 12% gewijzigd door fsfikke op 23-02-2014 15:20 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
.ScorpionSquad schreef op zondag 23 februari 2014 @ 14:08:
Die macbook heeft natuurlijk OSX en het is maar de vraag of je dat wil.
De Sony heeft natuurlijk Windows en het is maar de vraag of je dat wilt.

Kortom: loze opmerking. Ja, OSX werkt net iets anders, niet minder of meer dan Windows. Het is maar net in welke omgeving het apparaat moet functioneren. In een volledige Windows-server omgeving is het in de meeste gevallen makkelijker om een Windows machine te hebben zodat inloggen en dergelijke geen probleem geeft.

Voor privé gebruik (maar ook zakelijk) is OSX écht wel tof om mee te werken. Ja, het kost een paar centjes meer maar daarvoor krijg je wel hardware en software die op elkaar is afgestemd, zonder driverproblemen...

• .ScorpionSquad

.ScorpionSquad

sypie schreef op zondag 23 februari 2014 @ 15:21:
[...]
De Sony heeft natuurlijk Windows en het is maar de vraag of je dat wilt.

Kortom: loze opmerking. Ja, OSX werkt net iets anders, niet minder of meer dan Windows. Het is maar net in welke omgeving het apparaat moet functioneren. In een volledige Windows-server omgeving is het in de meeste gevallen makkelijker om een Windows machine te hebben zodat inloggen en dergelijke geen probleem geeft.

Voor privé gebruik (maar ook zakelijk) is OSX écht wel tof om mee te werken. Ja, het kost een paar centjes meer maar daarvoor krijg je wel hardware en software die op elkaar is afgestemd, zonder driverproblemen...
Zonder hier een hele OS X vs Windows discussie van te maken, bedoelde ik hiermee dat OS X voor de TS misschien geen voordelen biedt. Dat hoeft niet te zeggen dat er wel nadelen zijn, maar het houdt wel een switch tussen 2 OS's in. Dat is altijd even wennen en waarom dat doen als je er niets aan hebt?

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

.ScorpionSquad schreef op zondag 23 februari 2014 @ 16:09:
[...]

Zonder hier een hele OS X vs Windows discussie van te maken, bedoelde ik hiermee dat OS X voor de TS misschien geen voordelen biedt. Dat hoeft niet te zeggen dat er wel nadelen zijn, maar het houdt wel een switch tussen 2 OS's in. Dat is altijd even wennen en waarom dat doen als je er niets aan hebt?
Misschien stapt de TS bij aanschaf van de Sony ook wel over van Windows 7 naar 8. Dat is ook een nogal ander OS en is dus ook even wennen. Maar hij heeft schijnbaar een aantal vrienden die erg tevreden zijn over hun Mac's dus misschien wil is het voor hem het uitproberen waard. Daarbij kan je bij Apple je laptop binnen 14 dagen zonder enkel probleem retourneren mocht het je niet bevallen.
Voor de TS zijn denk ik de twee voorname minpunten aan de Mac:
-een nieuw en onbekend OS
-Hogere aanschafprijs
Dat eerste punt is een persoonlijke vraag, en dat tweede punt wordt imo opgeheven door de veel hogere resell waarde.

[ Voor 7% gewijzigd door fsfikke op 23-02-2014 16:19 ]

• -TAZZ-
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-11 19:35

-TAZZ-

X

Een MacBook vs Sony Vaio Pro? Dat is in mijn ogen een non-discussie, MacBook 100 van de 100 keer.
Waarom veel betere bouwkwaliteit en langere 'houdbaarheid' (gemid. Windows laptop doe je 2 jaar mee dan te traag voor volgende versie Windows). Windows vs OSX is ook een non-discussie, OSX went snel en is heel intuïtief en voor de Windows apps die niet op OSX draaien, installeer je gewoon een Windows VM.

Maar wat mij vooral tegenstaat, is dat Vaio onlangs door Sony is verkocht. Dus hoelang bestaat de merknaam Vaio nog en wat doet dat met de prijs, ondersteuning, restwaarde van je laptop.
nieuws: Sony verkoopt Vaio-tak en schrapt 5000 banen
Quote: "In de praktijk betekent dat dat het Vaio-merk voorlopig uit veel landen, waaronder Nederland en België, zal verdwijnen"

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:47
-TAZZ- schreef op zondag 23 februari 2014 @ 16:23:
Waarom veel betere bouwkwaliteit en langere 'houdbaarheid' (gemid. Windows laptop doe je 2 jaar mee dan te traag voor volgende versie Windows)
Bouwkwaliteit kan ik me wat bij voorstellen, maar het punt houdbaarheid is totale onzin. Op het werk hebben we Windows 8 prima draaiend op een oude, uit het Pentium 4 tijdperk stammend, Intel Atom pc met 2GB geheugen. Het enige wat Windows, t/m Windows XP in ieder geval, te verwijten valt is dat het na verloop van tijd trager werd. Een reinstall bood wel altijd uitkomst, echter sinds Windows 7 heb ik hier totaal geen last meer van.

Terug ontopic: als MrTobias de Vaio Pro 13 overweegt, dan zou ik persoonlijk wachten totdat Sony de gratis PCIe SSD upgrade aanbiedt i.p.v. de Core i5 > i7. Voor schoolwerk zoals Office, internetten enzovoorts biedt de i7 4500U geen meerwaarde, gratis 128GB meer schijfruimte scheelt wel een hoop.

Zelf ben ik in het bezit van een Vaio Pro 13 (non-touch) met Core i5, 8GB RAM en 256GB PCIe SSD en deze bevalt prima. De doorslaggevende punten voor mij waren destijds de prijs (met kortingen minder dan 1000 euro destijds) voor de gegeven specs en het gewicht. Dat laatste is iets wat mij, en anderen, blijft verbazen. Een collega dacht dat zijn Macbook Air "het lichtste van het lichtste" was, maar dat ding voelt aan als een baksteen vergeleken met de Vaio Pro. Zijn iPad (3 of 4) inclusief case weegt zelfs ongeveer evenveel als de Vaio Pro 13. Daarnet nog eens gecheckt en een non-touch Vaio Pro 13 weegt 914 gram, dus zelfs nog minder dan de 1060 gram wat ze opgeven op de website.

Een ander, imo groot, voordeel van de Vaio Pro is de matte afwerking van het non-touch model. Zelfs in direct zonlicht, met de helderheid op 1 standje boven het minimum is het scherm nog redelijk goed af te lezen. Kleurreproductie is verder ook uitstekend. Ik durf zelfs te stellen dat het scherm van de Vaio Pro het beste scherm is dat ik ooit gebruikt heb (van pc's, laptops, tablets en telefoons).

De Macbook Pro heeft een puntje voor op bouwkwaliteit, grafische performance en wellicht geluid (sommige Vaio Pro's hebben een wat luidruchtige fan). Het uiterlijk is iets heel persoonlijks en zelf vind ik beide devices erg mooi en gelikt uitzien. Uiteindelijk denk ik dat je voor de Macbook een paar honderd euro neertelt (zeker als je 8GB geheugen en/of een 256GB SSD wilt), wat het in mijn ogen niet waard is. Een dergelijke Macbook Pro kost in de Pricewatch zo'n €1470,-. Mijn Vaio Pro 13 met diezelfde specs (wel een mindere CPU) kostte mij destijds netto zo'n €960,-.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• -TAZZ-
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-11 19:35

-TAZZ-

X

Moi_in_actie schreef op zondag 23 februari 2014 @ 16:51:
[...]
Een dergelijke Macbook Pro kost in de Pricewatch zo'n €1470,-. Mijn Vaio Pro 13 met diezelfde specs (wel een mindere CPU) kostte mij destijds netto zo'n €960,-.
En bijkomend voordeel, die Vaio is straks als de Vaio-verkoop rond is nog €600,- waard en verkrijgbaar voor €300,- bij Vraag & Aanbod :( :P

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:29
-TAZZ- schreef op zondag 23 februari 2014 @ 16:23:
Een MacBook vs Sony Vaio Pro? Dat is in mijn ogen een non-discussie, MacBook 100 van de 100 keer.
Waarom veel betere bouwkwaliteit
De bouwkwaliteit van Apple is echt niet "beter", het is anders. de Vaio Pro buigt en breekt daardoor niet, terwijl de macbooks niet buigen of breken, maar wel deuken.
en langere 'houdbaarheid' (gemid. Windows laptop doe je 2 jaar mee dan te traag voor volgende versie Windows).
Dit is typische onzin van iemand van wie Windows XP of Vista de laatste gebruikte Windows was. Sinds Vista zijn Windows versies alleen maar lichter en sneller geworden. Je kan nu 8.1 installeren op een PC die voor Vista eigenlijk te traag was en dan heb je een prima ervaring.
Windows vs OSX is ook een non-discussie, OSX went snel en is heel intuïtief
Dit is natuurlijk persoonlijk maar ik werk nu anderhalf jaar met OS X op mijn werk, maar intuitief kan ik het echt niet noemen, de multitasking vind ik echt een drama en al die dialoogvensters die zonder muis niet te gebruiken zijn, zijn erg irritant als je gewoon bent om dat vaak met cursors en enter te doen, zoals op Windows. En het ontbreken van delete-knop en home/end toetsen vind ik ook bizar (maar gelukkig kan je die laatsten erin hacken).
en voor de Windows apps die niet op OSX draaien, installeer je gewoon een Windows VM.
Is een optie, maar ook niet echt ideaal.
Maar wat mij vooral tegenstaat, is dat Vaio onlangs door Sony is verkocht. Dus hoelang bestaat de merknaam Vaio nog en wat doet dat met de prijs, ondersteuning, restwaarde van je laptop.
Dat is zeker een onzeker puntje waar rekening mee gehouden moet worden.

Misschien is de Yoga 2 Pro ook wel een goede optie? Wel iets duurder maar goede specs voor het geld, mooi HiDPI scherm en scharnieren die 360 graden kunnen draaien pricewatch: Lenovo Yoga 2 Pro (13-00164)

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Ramon schreef op zondag 23 februari 2014 @ 17:30:
[...]
de multitasking vind ik echt een drama en al die dialoogvensters die zonder muis niet te gebruiken zijn, zijn erg irritant als je gewoon bent om dat vaak met cursors en enter te doen, zoals op Windows. En het ontbreken van delete-knop en home/end toetsen vind ik ook bizar (maar gelukkig kan je die laatsten erin hacken).
Waar mensen de trucjes van Windows inmiddels kennen, is er bij OS X nog veel te ontdekken.
Bijvoorbeeld: http://tips4mac.blogspot....through-dialog-boxes.html
En ook erg handig:
http://www.danrodney.com/mac/
Het zijn er veel, maar er zitten een hoop handige dingen bij die je op andere OS'en niet snel hebt.

(Lijkt me een goed motto voor gebruikers van Tweakers.net, als iets niet werkt: Zoek naar een oplossing ipv bitchen :P)

[ Voor 13% gewijzigd door fsfikke op 23-02-2014 18:14 ]

• MrTobias
Even terug op de topic ben redelijk overtuigd om de sony te kopen.. ook al is het verkocht enzovoort zijn waarde zal het wel behouden lijkt mij.

Maar laatste vraag kan ik nu Counterstrike GO hierop spelen ?

grt

• RienkK
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 04-11 08:47
Op youtube zie ik iemand die dat spel speelt op intel HD graphics 4000 met een slechter systeem en dat werkt ook prima. Als je turbo boost aanzet zou het wss wel mogelijk moeten zijn op mid settings.

• MrTobias
RienkK schreef op zondag 23 februari 2014 @ 18:47:
Op youtube zie ik iemand die dat spel speelt op intel HD graphics 4000 met een slechter systeem en dat werkt ook prima. Als je turbo boost aanzet zou het wss wel mogelijk moeten zijn op mid settings.
ja ik had juist ook even op youtube gekeken en zag het ook ik ga hem morgen bestellen :)

topic mag gesloten worden

iedereen vriendelijk bedankt !

• Gadgetfreak
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-09-2024
Veel plezier van je Vaio!

Ik heb de Pro 13, i7 4500u, 8 GB DDR3, 256 GB PCIe met touch.
Geweldig fijne laptop, die ik op kantoor aansluit op een 27' 1080p monitor en die ik onderweg gemakkelijk 6 uur kan gebruiken.

Daarbij vind ik het hele flexverhaal zwaar overdreven. Het valt allemaal wel mee. Je kunt delen een beetje indrukken, maar dat kon met diverse andere laptops die ik heb gebruikt ook.

Het scherm van de Sony bevalt mij geweldig goed. Wel heb ik de touch versie = gloss, dus met buiten gebruiken heb je spiegeling. Part of the deal, maar erg gemakkelijk als je een cliënt onderweg iets laat zien en met je vingers op het scherm kunt zoomen, aanklikken enz.

Het allerbelangrijkste: een laptop van 1 kg is echt draagbaar, ik kan er mee rondlopen zonder hinder ervan te hebben.

Wat betreft OSX en Windows: vooropgesteld: ik heb ook nog een Apple laptop en OSX is een prima besturingssysteem, maar in de zakelijke omgevingen kom ik veel meer Windows tegen. OSX is in zoverre een nadeel. En ik wil daar zeker geen Apple - MS discussie mee starten, maar het is mijn persoonlijke ervaring.
Pagina: 1