ik.ben.iemand. schreef op maandag 24 februari 2014 @ 10:30:
Het minen van Bitcoins is overigens maar tijdelijk. Over een aantal jaar zijn ze simpelweg op, en dat houd het gewoon op.
Het minen van Bitcoins is overigens veel zuiniger in vergelijking met de energie die je nodig hebt voor het drukken van papieren briefjes geld.
Je kan uiteraard ook van je Bitcoins die je ge-mined hebt een betere GPU kopen, dat een aantal keer herhalen en dan met je nieuwe verzameling GPU's daadwerkelijk iets nuttigs doen. Lijkt me een win-win situatie

Volgens mij is dit niet correct, bij het minen worden namelijk ook de transacties bevestigd. Dit is om te voorkomen dat bitcoins meer dan 1x uitgegeven kunnen worden. Hiervoor wordt bij elke transactie een fee meegeven, zodra alle bitcoins dus gedelfd zijn kan nog steeds die fee verkregen worden. Dit is juist essentieel voor het functioneren van het netwerk. En is vergelijkbaar met banken die op dit moment ook servers hebben draaien om transacties af te handelen.
Ben het overigens niet volledig met TS eens dat de berekeningen nutteloos zijn(de berekeningen opzich wellicht wel). Geld heeft een hoop welvaart opgeleverd en dus ook een betere gezondsheidszorg etc. Het belangrijkste voor goed functioneren van geld is het vertrouwen erin. Dat vertrouwen ontbreekt juist bij een hoop bitcoin supporters in "oud geld". De energie die nodig is om te minen levert dus, vanuit de optiek van de supporters, een betrouwbare munt op. Wat weer goed is voor handel, welvaart etc.
Ik vind het persoonlijke een beter idee om de menselijke, misschien wel natuurlijke, egocentrische te accepteren en er proberen het beste van te maken. Dan te pogen ze vrijwillig hun rekenkracht ergens anders voor te gaan inzetten. Het zou daarom natuurlijk erg mooi zijn als die berekeningen ook nog eens op zich al een goed doel hebben. Maar een vereiste voor het goed functioneren van zo'n coin is dan wel dat er een proof of work blijft. En het liefst dat de rekenkracht die er voor nodig is continu te schalen is(om een difficulty systeem na te maken). Curecoin project suggereert dat het mogelijk is.
Zelf heb ik wel eens gedacht een om een genetic algorithm te gebruiken als proof of work. Dan zou het netwerk elk probleem waarvoor een continue functie te schrijven is die aangeeft hoe goed een oplossing is kunnen oplossen. Alleen is er nog wel wat sleutelwerk nodig zoiets een goede difficulty schaal te geven en de vraag is voor hoeveel problemen zo'n functie goed te maken is.