Toon posts:

[Mac mini 2007] Nieuwere versie Mac OS X?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Naar mijn weten is die mini mac van 2007 en draaid nog op 10.2.
Deze heb ik gekregen , maar ik ondervind dat heel veel software hier niet op draaid.
Kan de 2108 OS X versie vervangen worden naar een hogere?

Alvast bedankt voor de reacties,

Mvg,
Charles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17:06

Umbrah

The Incredible MapMan

Wat voor specs heeft het beestje? Al geprobeerd op te starten van het installatie medium van een nieuw besturingssysteem? Bootcamp + windows; gewoon Windows op de EFI, of een nieuwe versie van MacOS.

En wat bedoel je met "heel veel software"? Probeer je er gameboy cartridges in te steken? Dat gaat niet werken, nee. En Crysis3 ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roytoch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:15

Roytoch

Nietes

Jep, zijn core2duo macs. Het probleem is dat de meesten erg weinig ram-geheugen hebben. 10.2 is wel erg oud, 10.6/.7 zou toch minimaal wel moeten lukken, en dan heb je veel meer keuze ind e software die je gebruikt. Ik zou gewoon proberen een mavericks installatie te bouwen, en te kijken of dat installeert? Blijft toch stukje trial en error :)

[ Voor 13% gewijzigd door Roytoch op 23-02-2014 11:31 ]

Welles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de snelle reacties (op zondag :-)
Geloof dat hij 1.85 ghz is, 1 gig ddr intern en 800 gig hd.
Wat ik wil is bepaalde programma's laten draaien die je voor windows niet heb.
bepaalde foto bewerking programma's, eventueel photoshop om web aplicaties te ontwerpen, geen zwaar werk dus
In iedergevaal geen games, daar heb ik een game pc voor waar ik trouwens supersnel photoshop op heb draaien (cs6)

Zoals ik al zij , geen verstand van apple nog dus een mavericks installatie en bootcamp + Windows zegt mij niet veel . (Gaan we even op googlen)

De meeste programma's draaien wel op 10.4 dus als 10.6 erop kan zou dat mooi zijn.
Ik geloof dat ik hem wel kan uitbreiden naar 4 gig intern.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tio Nordin
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 23 februari 2014 @ 11:24:
Naar mijn weten is die mini mac van 2007 en draaid nog op 10.2.
Deze heb ik gekregen , maar ik ondervind dat heel veel software hier niet op draaid.
Kan de 2108 OS X versie vervangen worden naar een hogere?
10.2 (Jaguar) stamt uit 2002!
Vreemd dus dat dat er bij jou op staat, want de eerste Mac Mini (uit 2005) is geleverd met 10.3 (Panther).
Als er nu 10.2 op staat issue dus een keer gedowngrade.
Jouw MacMini (late 2006 of mid 2007) is geleverd met 10.4 (Tiger) en kan maximaal 10.6.8 Snow Leopard (late 2006 model) of 10.7.5 Lion (mid 2007 model) hebben.
Verwijderd schreef op zondag 23 februari 2014 @ 11:49:
De meeste programma's draaien wel op 10.4 dus als 10.6 erop kan zou dat mooi zijn.
Zie hierboven, zoek dus even uit welk model je exact hebt. Zie http://support.apple.com/kb/HT3476 .
Ik geloof dat ik hem wel kan uitbreiden naar 4 gig intern.
Jouw Mini kan max 2GB aan (2 slots van 200-pin PC2-5300 (667MHz) DDR2 SO-DIMM).
Instructies: http://support.apple.com/kb/ht4432#3 .

(Bronnen: Mactracker for iOS en de Apple-website)

My gear: Laptop, camera en telefoon. Me happy ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zit in de buurt Tio,

Heb hem ff aangesloten om te kijken wat er echt op draait

Draait op Mac OS X 10.5.4, op de kaart die erbij zit staat 1.1.
Dit kastje is nooit gebruikt, mn pa had hem voor les te geven op mac, maar kwam maar 1 cursist op af daarna niemmand meer. Nieuw dus met office pakket 2008 en verder niets, geen updates gehad nog niets

Hardware:
Model naam: Mac Mini 2.1
Processor: Intelcore 2 Duo
Sneheid: 1,88 GHz
1 processor
2 Cores
L2 Cache 2mb
Bus snelheid: 667 Mhz
Opstart Rom versie : MM21009A. Boo
Smc versie: 1.19F2

Ik heb programma's die zeggen dat de instalatie niet gedaan kan woorden en dat ik minimaal 4.1 moet hebben, dus dat snap ik niet als dit kastje al met 5. werkt

Ondertussen gekeken naar Bootcamp + windows, maar wil juist met een aantal mac programma's werken erbij. snelle windows machine heb ik staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tio Nordin
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 23 februari 2014 @ 16:34:
Hardware:
Model naam: Mac Mini 2.1
Processor: Intelcore 2 Duo
Sneheid: 1,88 GHz
1 processor
2 Cores
L2 Cache 2mb
Bus snelheid: 667 Mhz
Opstart Rom versie : MM21009A. Boo
Smc versie: 1.19F2
Dit is het Mid 2007 model
Ik heb programma's die zeggen dat de instalatie niet gedaan kan woorden en dat ik minimaal 4.1 moet hebben, dus dat snap ik niet als dit kastje al met 5. werkt
Dat snap ik ook niet. Vreemd. Om welke programma's gaat het?
Je kunt dit model zoals eerder aangegeven upgraden naar max OS X 10.7.5 (Lion). Ik zou voor 10.6 (Snow Leopard) gaan incl een RAM-upgrade naar 2GB. Lion lijkt me toch iets te zwaar voor deze processor.

Deze machine heeft trouwens wel degelijk een upgrade gehad, want 800 GB schijven kostten toentertijd een vermogen. Hij werd standaard geleverd met een 80, 120 of 160 GB schijf.

My gear: Laptop, camera en telefoon. Me happy ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mick1990
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Umbrah schreef op zondag 23 februari 2014 @ 11:29:

En wat bedoel je met "heel veel software"? Probeer je er gameboy cartridges in te steken? Dat gaat niet werken, nee. En Crysis3 ook niet.
Wat een kinderachtige reactie voor iemand van jou leeftijd en voor iemand die in de IT werkt... Je had zelf ook wel kunnen bedenken dat 10.2 nog uit het PowerPC tijdperk komt en dat de software van tegenwoordig daar allang niet meer op draait. Veel software van tegenwoordig heeft minstens 10.6 nodig vanwege 64-bit ondersteuning. De huidige Firefox heeft bijvoorbeeld 10.6 nodig. Dus als je niets of weinig van OSX af weet op dat vlak, reageer dan a.u.b. niet.

xxxmusic: je kunt bij Apple een 10.6 DVD kopen voor slechts €19: http://store.apple.com/nl...mac-os-x-106-snow-leopard je kunt dan vrijwel alle software gewoon draaien.

WP: Mitsubishi SUZ-SWM40 VA + EHST20D-VM2D | WTW: Zehnder E300

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

De vraag "wat voor software" is al eerder gesteld, en was oprecht, samen met de hardware vraag. 64-bit of niet, de software-vraag staat nog steeds. Ik heb de laatste vier jaar geen OSX meer aan hoeven te raken, maar ik werk dagelijks met BSD's, *NIX-en, en Windows, en de diversiteit in software is erg breed. De naam van TS suggereerd een muziek achtergrond, wat een noodzaak voor ALSA-drivers etc. suggereerd, en/of een hoeveelheid I/O met mogelijk wat super-specifieke hardware. Als we dan alleen dingen zien als "2108 OS versie" en niet veel over >WAT< voor software, dan is er niet veel duidelijk. Gezien de schrijfstijl en manier van vragen stellen van de TS, is er tevens natuurlijk wat voorzichtigheid geboden (en daar geef ik je gelijk in, daar had ik subtieler in kunnen zijn) over wat de TS probeert te doen. Alleen had ik gameboy cartridges/crysis misschien beter kunnen vervangen door ArcGIS en Office 2013. Beiden stukken software zul je niet zo snel op MacOS kunnen laten draaien, en het zal je verbazen hoe vaak ik mensen zien die dat nog niet snappen als ze een Mac aanschaffen: w32/64 software zal doorgaans niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb toch duidelijk vermeld dat het om bepaalde foto bewerking programma's, eventueel Photoshop om web aplicaties te ontwerpen ging en ook dat er geen games op gespeeld worden ;-)
Maar om een paar voorbeelden te noemen: Great Photo Pro, Adobe Light room en nog een aantal.
In photoshop maak ik alleen webtemplates en gebruik ik voor nabewerking met pluggins van o.a. Topaz Labs, dus nogmaals geen zwaar werk, maar vragen allemaal meer dan ik heb.

Die 800 was een foutje , is gewoon een 80 gig schijf.
Dus het kan dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Tsja, het kan, maar het is en blijft een zeven jaar oud beestje. Heb je iets van een game PC of een modernere machine voor handen? Hoeft geeneens een mac te zijn, dikke kans dat het daar namelijk beter op gaat. De €500 budget bak van de maand zal je meer performance bieden.

Photoshop is overigens een afbeeldingsbewerker, bedoel je niet dreamweaver voor web applicaties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hem gekregen en wilde eens proberen met een mac, of dat soepeler gaat. maar blijkt dus dat ik hem even een nieuwere versie mee moet geven eerst. Ga het morgen even fixen en kijken wat het doet.

Ik werk ook op een snelle game pc, dat werkt prima, zelfs grote bestanden van 150 mb zet tie in nog geen 2 sec op het scherm. Ik gebruik photoshop voor foto manipulatie, retouchering en bouw er web templates mee voor o.a. joomla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ93
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11:51

JJ93

Error 418

De grootste snelheid breker is de harde schijf. Je pc trekt hem er sowieso uit qua snelheid. Maar wel een leuk multimedia kastje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fusajiro
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08-02-2022
Verwijderd schreef op zondag 23 februari 2014 @ 23:41:
Ik heb hem gekregen en wilde eens proberen met een mac, of dat soepeler gaat. maar blijkt dus dat ik hem even een nieuwere versie mee moet geven eerst. Ga het morgen even fixen en kijken wat het doet.

Ik werk ook op een snelle game pc, dat werkt prima, zelfs grote bestanden van 150 mb zet tie in nog geen 2 sec op het scherm. Ik gebruik photoshop voor foto manipulatie, retouchering en bouw er web templates mee voor o.a. joomla
Kijken of een Mac soepeler draait dan je gamepc zou ik niet proberen met een Mac van 7 jaar oud :p

XBOX One: Agonis

Verwijderd

Topicstarter
Heb er de nieuwe versie opzitten, maar inderdaad.... Wat is die laks ;-)
Zelfs het laden van een 10 mb bestandje in Photoshop doet hij er een minuut bijna over.
Op de game pc laad ik een 200 mb bestand in nog geen 10 sec.

Jammer dacht dat hij wel een leuke aanvulling zou zijn, zoals ik al zij had er geen verstand van, maar was leuk even uit te proberen.;-)

Kijken wat ik ermee ga doen, misschien voor de kids met wat geinige Apps.

Thanks voor de reacties in ieder geval. d:)b

Groet
Charles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:49
Goedkoop SSDtje erin? Eentje van 128GB kost ook nog maar 60 euro tweedehands.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterPanda
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13-05 16:21
ThinkPadd schreef op zondag 02 maart 2014 @ 18:05:
Goedkoop SSDtje erin? Eentje van 128GB kost ook nog maar 60 euro tweedehands.
pricewatch: Crucial 2.5" M500 120GB
Uiteraard blijft het een 7 jaar oude mac en zal de prestatiewinst niet enorm zijn.
Ook vind ik niet dat je een deze mini kunt gaan vergelijken met een up-to-date game pc.

[ Voor 22% gewijzigd door PeterPanda op 02-03-2014 19:08 ]

Mijn naam is niet Peter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hazewinkel1989
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 05-10 18:09
Jammer dat ik dit topic niet eerder heb gezien, maar misschien dat ik nog kan inhaken met een vraag.

Mij vader heeft de zelfde mac mini, de standaard configuratie: 1,8 ghz core2duo, intel GMA950, 1gig ram en een 80gig HDD. Half jaartje geleden -op mijn advies- heeft hij toch maar een upgrade gemaakt van OSX10.5 naar 10.6 alleen nu loopt hij te klagen dat dat ding ontzettend traag is (voor de update ook al). Gezien hij voorlopig nog niet van plan is een nieuwe mac mini aan te schaffen wil ik hem adviseren om er meer geheugen in te zetten samen met een goedkope SSD. De SATA150 aansluiting in de mac mini zal voor de SDD wel een aardige bottleneck vormen maar dat ding loopt dan wel sneller dat een nieuwe 5400 of 7200 rpm schijf, toch?

Daarnaast vroeg ik mij af wat de beste geheugen combo is. 1x 1gig samen met 1x 2gig of 2x 1gig ram in dual channel? Of te wel: meer of sneller geheugen? Zeker gezien een eventuele update naar OSX10.7 in het verschiet ligt.

Kan ik een combinatie hiervan aanraden of heeft iemand een betere oplossing?

Edit: typo
Pagina: 1