MSI R9 270x incompatibel met moederbord

Pagina: 1
Acties:

• GotG
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 04-02 16:26
Na 2 jaar wou ik mij gisteren eens trakteren op een nieuwe grafische kaart.
mijn huidige setup bestond uit:
  • intel i5-2500k
  • msi p67a-gd65
  • gigabyte HD6870
  • 600 watt voeding
Na wat zoeken had ik mijn zinnen gezet op de MSI R9 270X Gaming 2G.
Ik ging naar de winkel en kom blij buiten met een exemplaar.
bij het thuiskomen deinstalleer en demonteer ik de oude kaart en zet er de nieuwe in.
druk op de powerknop en alles schiet aan, fans beginnen draaien. dus ik denk, succes.
spijtig genoeg geen beeld, alles draait maar er komt niets op het scherm. hij geraakt zelfs niet tot in het bios.
alles aansluitingen gedubbelcheckt, nog is geprobeerd, zelfde resultaat.

ik terug naar de winkel (is telkens een half uur rijden) en krijg te horen dat er waarschijnlijk iets me de kaart is. Krijg dus een nieuwe mee.

Met vernieuwde hoop kom ik thuis, plof de kaart er in...
en zelfde resultaat als de vorige keer 8)7
voor de 3de keer ga ik naar de winkel, nu met pc erbij.
daar kijken ze alles na, geen problemen te vinden
alleen.. de kaart werkt niet.
na wat rondvraag wordt het uiteindelijk op "incompatibiliteit" met het moederbord gehouden. :|

moraal van dit alles
heb veel in auto gezeten, heb mijn geld terug gekregen en gebruik nu nog steeds mijn oude kaart.

nu probeer mij steeds af te vragen waarom dit kan.
  1. pci express is normaal backwards compatible
  2. voeding was voldoende zwaar
  3. bios was up to date
  4. het was een msi kaart op een msi moederbord :9
Hebben jullie een idee waaraan het zou liggen?
En kan ik eigenlijk dan mijn gpu nog vervangen, heb ik gewoon pech gehad en moet ik misschien uitkijken naar een ander type/merk?

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02 10:05

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Incompatible met je mobo, lol.
wat voor merk voeding heb je?

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

• GotG
de voeding is een zalman

• Pataar
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-01 12:04
Dit weet ik niet zeker maar is het proberen waard: deïnstaleer de drivers van je 6870. Misschien (hopelijk) werkt dit.

Stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.

• GotG
Pataar schreef op zondag 23 februari 2014 @ 11:45:
Dit weet ik niet zeker maar is het proberen waard: deïnstaleer de drivers van je 6870. Misschien (hopelijk) werkt dit.
spijtig genoeg niet. was het eerste wat ik gedaan had.
probleem was dat hij niet eens in windows geraakte.

ik denk dat hij ergens bij POST bleef vastzitten ofzo

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 07:54

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Had je beide dvi aansluitingen geprobeerd? Wellicht dat dit het probleem oplost. Had hetzelfde probleem met mn GTX 660.

Anders eventueel een cmos reset?

[ Voor 13% gewijzigd door Harmen op 23-02-2014 11:56 ]

Whatever.

• GotG
Harmen schreef op zondag 23 februari 2014 @ 11:55:
Had je beide dvi aansluitingen geprobeerd? Wellicht dat dit het probleem oplost. Had hetzelfde probleem met mn GTX 660.

Anders eventueel een cmos reset?
ook allemaal geprobeerd, mocht niet baten

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 07:54

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

GotG schreef op zondag 23 februari 2014 @ 13:39:
[...]

ook allemaal geprobeerd, mocht niet baten
Spijtig, misschien mem en alle kabeltjes lostrekken en vastzetten? Komt wel eens voor dat het moederbord inzakt bij het plaatsen van een videokaart. Heb je al een andere voeding geprobeerd?

Whatever.

• GotG
Harmen schreef op zondag 23 februari 2014 @ 17:38:
[...]

Spijtig, misschien mem en alle kabeltjes lostrekken en vastzetten? Komt wel eens voor dat het moederbord inzakt bij het plaatsen van een videokaart. Heb je al een andere voeding geprobeerd?
had geen andere voeding. heb dat niet kunnen uitproberen.

• bbblije
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16-12-2025

bbblije

Riiiiight

Jammer dat je de kaart niet meer in je bezit hebt, het blijft nu gissen naar wat het probleem heeft kunnen zijn. Ik kan me niet voorstellen dat dit een geval "incompatibiliteit" is. Zo oud is je bord namelijk niet. Mijn vermoedens gaan eerder naar kortsluiting of memory issues.

Kortsluiting: het zou zo kunnen zijn dat het moederbord door een bepaalde raiser en de kaart kortsluiting maakte, dit kan je uitsluiten door het geheel even op je mobo doos op te bouwen ipv in de kast.

Uefi/bios: Sapphire heeft dit op hun website staan, ik weet dat je een MSI kaart had maar veel gebruiken er wel de zelfde technologie:
The SAPPHIRE HD 7730 UEFI edition/UEFI ready products are compatible with motherboards that comply with UEFI Specification 2.3.1 or after. It is also compatible with motherboards that do not have UEFI feature. Motherboards that contain earlier version of UEFI must be updated to the latest version or have the UEFI option turned off, otherwise, the graphics card will boot in legacy mode, or in some cases, not boot at all. Please refer to your motherboard userguide for BIOS update instruction.
Dit is dus wel een vorm van incompatibiliteit, maar of dit werkelijk het geval is blijft gissen.

Het zou overigens ook aan je RAM kunnen hebben gelegen, nieuwe componenten kunnen er voor zorgen dat je RAM moeilijkheden geeft. Dit had ik ook bij mijn SSD. M'n pc vertikte het tot ik 1 RAM module had verwijderd en m'n bios had gereset.

Mocht je er achter willen komen wat het probleem is dan moet je echt gaan trouble shooten, het kan aan zoveel dingen liggen. Mocht je het er voor over hebben dan zou ik de pc ergens inleveren (mycom, alternate, cdromland, azerty) en de nieuwe kaart (die je daar dan koopt) daar laten inbouwen, dan zoeken zij uit wat het probleem is en heb jij een hoop zorgen minder.

[ Voor 11% gewijzigd door bbblije op 24-02-2014 14:05 ]

• A87
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

A87

kan OOK aan je voeding liggen........... want geen beeld hoort er gewoon bij,., ok al is je voeding 10 miljard watt en kan het een stad voorzien van licht.... dit zegt helemaal niets.
Dit heb ik ook zo vaak meegemaakt met verschillende voedingen.. wel 3x
/
Ik heb het ook wel is gehad met een GTX470 die niet werkte.... door de netwerkkaart driver... -_-
maar het blijven pcs en alles is mogelijk.. de meest rare dingen zul je een keer tegenkomen.
daarom is zelf bouwen toch wel zwaar ingewikkeld als er wat tegenzit ..... vooral met IRQ conflicten etc..

Ik heb daarom ook een nieuwe 2TB schijf in de kast liggen en 2 extra videokaarten ... geluidskaart... etc...
je moet alles kunnen testen..

[ Voor 100% gewijzigd door A87 op 24-02-2014 14:18 ]

https://www.youtube.com/channel/UCl2XLRJ3VgCspwNG4_XCrkQ

• Axewi
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 04-02 09:43
Update je bios eerst eens naar de laatste versie als je dit nog niet gedaan had.
Vervolgens alleen moederbord - cpu - memory - en videokaart aansluiten en dan nog eens proberen.

Ik heb het zelden mee gemaakt dat een video kaart niet werkte op een moederbord waar wel de juiste aansluiting op aanwezig was.

Je voeding zou voldoende moeten zijn, mits deze niet brak is op de een of andere manier.
je nieuwe kaart verbruikt minder dan je oude
HD6870 247 watt load
R9 270X 180 watt load

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

• Imprezzion
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 17-01 14:14

Imprezzion

E92 320i & 307CC

bbblije schreef op maandag 24 februari 2014 @ 13:59:
Jammer dat je de kaart niet meer in je bezit hebt, het blijft nu gissen naar wat het probleem heeft kunnen zijn. Ik kan me niet voorstellen dat dit een geval "incompatibiliteit" is. Zo oud is je bord namelijk niet. Mijn vermoedens gaan eerder naar kortsluiting of memory issues.

Kortsluiting: het zou zo kunnen zijn dat het moederbord door een bepaalde raiser en de kaart kortsluiting maakte, dit kan je uitsluiten door het geheel even op je mobo doos op te bouwen ipv in de kast.

Uefi/bios: Sapphire heeft dit op hun website staan, ik weet dat je een MSI kaart had maar veel gebruiken er wel de zelfde technologie:

[...]

Dit is dus wel een vorm van incompatibiliteit, maar of dit werkelijk het geval is blijft gissen.

Het zou overigens ook aan je RAM kunnen hebben gelegen, nieuwe componenten kunnen er voor zorgen dat je RAM moeilijkheden geeft. Dit had ik ook bij mijn SSD. M'n pc vertikte het tot ik 1 RAM module had verwijderd en m'n bios had gereset.

Mocht je er achter willen komen wat het probleem is dan moet je echt gaan trouble shooten, het kan aan zoveel dingen liggen. Mocht je het er voor over hebben dan zou ik de pc ergens inleveren (mycom, alternate, cdromland, azerty) en de nieuwe kaart (die je daar dan koopt) daar laten inbouwen, dan zoeken zij uit wat het probleem is en heb jij een hoop zorgen minder.
Dit. Met je oude kaart even de PCI-E Option ROM op Disabled / Compatibility / Legacy of hoe het in je BIOS ook maar heet zetten.

Dat had waarschijnlijk gewerkt.

~ 9800X3D @ 5.5Ghz eCLK + PBO ~ Arctic LF2 240 CPU ~ Crosshair X670E Gene ~ 32GB Dominator Titanium @ 6400C26 FCLK 2200 ~ Zotac RTX 5080 SOLID OC @ 3285 core 18000 VRAM ~ Corsair 2500X ~ Dark Power Pro 11 1000w ~

• GotG
wist ik niet.
bedankt voor de input.

ik ga dit uitzoeken hoe ik het kan doen
en misschien haal ik mij opnieuw die kaart.
Pagina: 1