Na 2 jaar wou ik mij gisteren eens trakteren op een nieuwe grafische kaart.
mijn huidige setup bestond uit:
Ik ging naar de winkel en kom blij buiten met een exemplaar.
bij het thuiskomen deinstalleer en demonteer ik de oude kaart en zet er de nieuwe in.
druk op de powerknop en alles schiet aan, fans beginnen draaien. dus ik denk, succes.
spijtig genoeg geen beeld, alles draait maar er komt niets op het scherm. hij geraakt zelfs niet tot in het bios.
alles aansluitingen gedubbelcheckt, nog is geprobeerd, zelfde resultaat.
ik terug naar de winkel (is telkens een half uur rijden) en krijg te horen dat er waarschijnlijk iets me de kaart is. Krijg dus een nieuwe mee.
Met vernieuwde hoop kom ik thuis, plof de kaart er in...
en zelfde resultaat als de vorige keer
voor de 3de keer ga ik naar de winkel, nu met pc erbij.
daar kijken ze alles na, geen problemen te vinden
alleen.. de kaart werkt niet.
na wat rondvraag wordt het uiteindelijk op "incompatibiliteit" met het moederbord gehouden.
moraal van dit alles
heb veel in auto gezeten, heb mijn geld terug gekregen en gebruik nu nog steeds mijn oude kaart.
nu probeer mij steeds af te vragen waarom dit kan.
En kan ik eigenlijk dan mijn gpu nog vervangen, heb ik gewoon pech gehad en moet ik misschien uitkijken naar een ander type/merk?
mijn huidige setup bestond uit:
- intel i5-2500k
- msi p67a-gd65
- gigabyte HD6870
- 600 watt voeding
Ik ging naar de winkel en kom blij buiten met een exemplaar.
bij het thuiskomen deinstalleer en demonteer ik de oude kaart en zet er de nieuwe in.
druk op de powerknop en alles schiet aan, fans beginnen draaien. dus ik denk, succes.
spijtig genoeg geen beeld, alles draait maar er komt niets op het scherm. hij geraakt zelfs niet tot in het bios.
alles aansluitingen gedubbelcheckt, nog is geprobeerd, zelfde resultaat.
ik terug naar de winkel (is telkens een half uur rijden) en krijg te horen dat er waarschijnlijk iets me de kaart is. Krijg dus een nieuwe mee.
Met vernieuwde hoop kom ik thuis, plof de kaart er in...
en zelfde resultaat als de vorige keer
voor de 3de keer ga ik naar de winkel, nu met pc erbij.
daar kijken ze alles na, geen problemen te vinden
alleen.. de kaart werkt niet.
na wat rondvraag wordt het uiteindelijk op "incompatibiliteit" met het moederbord gehouden.
moraal van dit alles
heb veel in auto gezeten, heb mijn geld terug gekregen en gebruik nu nog steeds mijn oude kaart.
nu probeer mij steeds af te vragen waarom dit kan.
- pci express is normaal backwards compatible
- voeding was voldoende zwaar
- bios was up to date
- het was een msi kaart op een msi moederbord
En kan ik eigenlijk dan mijn gpu nog vervangen, heb ik gewoon pech gehad en moet ik misschien uitkijken naar een ander type/merk?