Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizkid_niels
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07-09 23:30
Hi,

Ik ben bezig met het oprichten van een eigen bedrijf dat zich gaat richten op het verhuren van VoIP-servers (mumble e.d.). De website is in het engels en de afnemers kunnen dus wereldwijd zijn, er wordt niet gericht op Nederland. Het is voor mij daarom erg onduidelijk aan welke belastingregels we ons moeten houden.

De vragen concreet zijn:
1. Moet ik BTW afdragen voor klanten buiten de EU? En hoe moet ik berekenen hoeveel?
2. Mag de fysieke serverlocatie gebruikt worden als de plaats van afname van de dienst en is dat het land waar de BTW naar toe moet worden afgedragen? Of moet het naar het land van de eigenaar van die servers?

Alvast bedankt,
Niels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:31

Fiber

Beaches are for storming.

Wat zeiden ze bij de belastingtelefoon toen je ze met deze vraag belde...? En wat zeiden ze bij de KvK toen je het vroeg...?

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizkid_niels
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07-09 23:30
Ik had de vraag nog niet specifiek bij de KvK neergelegd, maar wel bij de belastingdienst.

Daar gaven ze aan dat ze het ook niet precies wisten- de vraag was te specifiek en omdat het over telecommunicatie ging konden ze mij daarop geen antwoord geven omdat de regels daarvoor in sommige gevallen anders zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Het beste kan je je vragen schriftelijk voorleggen aan de belastingdienst, een complicerende factor is natuurlijk dat je eventueel ook te maken kan hebben met de belastingdiensten van de herkomstlanden van afnemers....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-08 23:52
Onder voorbehoud:
1. Dat hangt af van het belastingverdrag tussen Nederland en dat specifieke land.
2. Het land waar de facturerende partij is gevestigd moet in principe BTW afdragen. Dus als jij met je Nederlandse onderneming gaat factureren dan reken je BTW volgens de Nederlandse wetgeving, en dien je een BTW aangifte in bij de Nederlandse belastingdienst. Factureer je vanuit een Duitse onderneming dan reken je BTW volgens de Duitse wetgeving enz.enz.
Echter, soms vindt een belastingdienst dat de activiteit plaatsvindt in hun jurisdictie en dus dat je ook aan hun belastingregels moet voldoen. Dat verschilt natuurlijk per land.

Het werkt zeker niet overal als in Nederland. Ik heb ooit gewerkt met een Iers bedrijf met Engels BTW nummer, dat was gevestigd in Luxemburg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:37
Free rider schreef op zondag 23 februari 2014 @ 12:19:
Onder voorbehoud:
1. Dat hangt af van het belastingverdrag tussen Nederland en dat specifieke land.
2. Het land waar de facturerende partij is gevestigd moet in principe BTW afdragen. Dus als jij met je Nederlandse onderneming gaat factureren dan reken je BTW volgens de Nederlandse wetgeving, en dien je een BTW aangifte in bij de Nederlandse belastingdienst. Factureer je vanuit een Duitse onderneming dan reken je BTW volgens de Duitse wetgeving enz.enz.
Echter, soms vindt een belastingdienst dat de activiteit plaatsvindt in hun jurisdictie en dus dat je ook aan hun belastingregels moet voldoen. Dat verschilt natuurlijk per land.

Het werkt zeker niet overal als in Nederland. Ik heb ooit gewerkt met een Iers bedrijf met Engels BTW nummer, dat was gevestigd in Luxemburg!
Dat klopt dus niet voor elektronische diensten. De Belastingdienst heeft hiervoor een mooi tooltje: http://www.belastingdiens...in_en_uit_het_buitenland/ De conclusie van dat tooltje is:
  • Klanten binnen EU: 21% Nederlandse BTW rekenen.
  • Klanten buiten EU: BTW rekenen volgens land waarin de afnemer woont (in de praktijk: geen BTW).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:33

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Ook niet helemaal, TimC. :)

Het hangt er namelijk ook vanaf of de klant een particulier of een bedrijf is!

Alle klanten binnen Nederland: 21% BTW rekenen.

Particuliere klanten binnen EU: 21% BTW rekenen.

Zakelijke klanten binnen EU: Geen BTW rekenen, vermelding "BTW verlegd" op de factuur zetten.

Alle klanten buiten EU: Geen BTW rekenen.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koetjeboe
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:36

Koetjeboe

Boe, zegt de koe

Ja, en in geval van BTW verlegd moet er dus ook een (gecontroleerd ;) in de praktijk vaak goed vertrouwen) BTW nummer van de klant op staan.
Pagina: 1