Ja, je ziet wat dingen over het hoofd omdat je waarschijnlijk nog niet het fijne van het bitcoin protocol en netwerk af weet.
Als er een bitcoinbot komt dan verandert er niks aan het huidige moderatie systeem. Er komt alleen een account op tweakers.net van een bot. Net zoals we al een paar botjes hebben die af en toe iets doen. Ik denk dat we ook een soort bot's op het forum hebben zoals de BCV accounts (Big Crash Victim .. 1,2 en 3)
Enfin ... dus in het begin is het absoluut geen stimulans want de meerderheid van mensen die reacties schrijft weet op dat moment dus niet dat het het überhaupt mogelijk is.
Pas wanneer mensen de bitcoinbot in actie zien .... weten ze opeens dat het mogelijk is. En waarom zou het daarna geen goede stimulans kunnen zijn? Misschien maakt het het verschil tussen een informatieve post vol spelfouten of iemand die denk: Ik besteed nog even 15 minuten werk aan mijn post om de formattering aangenaam te maken en de spelfouten eruit te halen. Misschien krijg ik wel een tip.
Wat is er mis met deze denkwijze? De FP werknemers krijgen toch ook betaald voor hun werk? Ik heb al wel eens meer dan een uur besteed aan een reactie. Daarna krijg je dan 80 keer +3 en dat voelt best wel goed. Dat is een mooie beloning. Maar wat is er op tegen om tweakers in ieder geval de mogelijkheid te geven om online te tippen met een paar drukken op de knop? Tijd kost geld en een inzet verdient soms vrijblijvend een beloning.
Als je in een restaurant zo'n goede en aangename bediening krijgt dan zeg je toch soms ook tegen je zelf: dit was exceptioneel ... ik ga een mooie fooi geven. Ze of hij heeft het gewoon verdient!
Momenteel is btc super exclusief want het is niet gemakkelijk om eraan te komen.
Er zijn echter best wel een aantal tweakers die een vrij aanzienlijke hoeveelheid btc hebben. Ik ben daar een van. Ik heb al eens 11 btc weggegeven in 2011.
Deze btc, als deze kleine groep tweakers daar voor openstaat , kan via de bitcointip bot in kleine hoeveelheden verdeelt worden onder de tweakers. Maar natuurlijk alleen wanneer iemand een mooie inzet toont zonder daarvoor een andere beloning te verwachten dan een +3 of iemand die reageert met :dankje wel voor deze reactie.
Dan is een bitcoin tip een extra iets waar je tweakers gewoon blij mee maakt. Tweakers is een vrijgevige community. Wanneer ik iemand een DM stuur met een exclusieve vraag naar hulp of informatie dan krijg ik bijna altijd binnen de week een antwoord terug,. Iemand neemt de tijd en moeite om een vreemdeling te helpen.
Ik kan het je nog sterker zeggen. Een jaar geleden zat ik in financiële problemen. Net naar Canada geëmigreerd en ik had na verlies van baan niet eens geld meer voor eten.
Coltrui poste op een topic in de HK dat hij een hele goedgevige mens was, hij zou bij wijzen van spreken zijn onderbroek nog afstaan aan iemand die dit nodig heeft.
Ik besloot daar gebruik van te maken en stuurde hem een gedurfde DM met de vraag mij 100 euro over te storten. Binnen 48 uur had ik 100 euro op mijn voorheen lege Belgische KBC rekening en kon ik in Canada 120 cad uit de muur halen met mijn KBC kaart.
Dat geld heeft mij toen gigantisch uit de brand geholpen. En het voelde zo goed dat iemand die ik nog nooit in het echte leven heb ontmoet mij vetrouwde (dat ik eerlijk was) en besloot de helpen met 100 euro. Wat voor mij best veel geld is.
Wanneer we een bitcointip bot hebben en hij begint meer en meer gebruikt te worden dan zal btc steeds minder exclusief worden. Tweakers krijgen dan ... zonder dat ze het willen of weten opeens een bericht van de bot dat er 0.001 btc voor hun klaar staat. Da's dan misschien maar een paar eurocent waard ... maar in ieder geval HEBBEN ze nu btc ... zonder dat ze die moeste kopen of moesten minen.
Dat maakt de drempel om met crypto te experimenteren een stuk laagdrempeliger en dat is exact wat crypto nodig heeft om de wereld zijn sterke kanten te laten zien.
Ook vraag ik me af hoe je regels in het gebruik van zo'n bot wil gaan handhaven. Een systeem met goedkeuren/bevestigen van tips lijkt me erg arbeidsintensief. En het direct uitvoeren van een transactie/tip kun je denk ik niet ongedaan maken (correct me if i'm wrong), dus kun je 'misbruik' niet voorkomen maar enkel achteraf constateren.
Ok dat zal ik je vertellen.
Bitcoin werkt met een geheime sleutel en een publieke sleutel. De publieke sleutel is je bitcoin adres en de geheime sleutel moet je geheim houden. Bitcoins worden niet verzonden tussen computers. Nee, alle bitcoins staan in de blockchain en blijven daar en alle computers die meedoen hebben een kopie van deze blockchain. De blockchain is gewoon een groot boekhoud bestand dat bij houdt hoeveel btc er op elk adres staan. Als jij 5 btc op jou adres hebt staan en je wilt het netwerk opdracht geven deze te verplaatsten naar een ander adres dan moet jij deze opdracht ondertekenen met je geheime sleutel zodat je het netwerk kunt bewijzen dat jij de eigenaar bent van de publieke sleutel. Via cryptografie kan dit op zo'n manier dat je de geheime sleutel NOOIT over het internet hoeft te versturen.
En nu komt het. Bitcoin adressen kunnen gemaakt worden zodat er handtekeningen nodig zijn van twee geheime sleutels voor het netwerk de nodige authenticatie heeft gekregen en wijzigingen aanbrengt in het logboek. Of drie .... of eentje waar A en B en C aan mee doen. Geld is nu opeens programmeerbaar en wiskunde bied het nodige vertrouwen.
Laten we het onderteken van een transactie met een geheime sleutel voor het gemak een handtekening noemen. Zo werkt het bij huidige banken ook, ook al kun je soms je bank een opdracht geven en het ondertekenen met "sterf bank!" en het kan best zijn dat niemand dat opmerkt ...
Kijk:
2-of-3: Buyer-seller escrow: buyer commits money into a 2-of-3 transaction with the seller and a third-party arbitrator. If transaction goes smoothly, then both buyer and seller sign the transaction to forward the money to the seller. If something goes wrong, they can sign a transaction to refund the buyer. If they cannot agree, they both appeal to the third-party who will arbitrate and provide a second signature to the party that it deems deserves it.No Bitcoin programs currently support multi-signature transactions, because it is challenging to design an interface that allows non-expert users to navigate the complexities of executing multi-signature transactions. Armory aims to be the first program to do so, but it is not available yet.
Dit is wat we nodig hebben of het komt dicht in de buurt. Ik zal serieus wat onderzoek moeten doen ... voor ik hier iets zinnigs over kan zeggen want mijn technische kennis van het bicoin protocol is beperkt.
Neem nu de volgende situatie waar de bitcoin bot als escrow zou fungeren. :
Alice is een tweakers met btc en een btc adres. Charlie heeft nog geen idee wat hem gaan overkomen. Bob is de Tweakers.net Bitcoinbot en heeft ook een btc adres maar geen btc.
Of een 2 van de 3 transactie op te zetten heeft het netwerk het btc adres van Alice en van Charlie nodig. Maar Charlie heeft nog geen adres. En dus zou Bob tijdelijk vertrouwd moeten worden met btc .... tot dat Charlie via DM Bob een commando kan geven wanneer Charlie een adres heeft aangemaakt. Charlie krijgt natuurlijk eerst een DM van Bob dat Bob btc voor hem heeft met de vraag om een adres aan te maken. Charlie kan dit adres veilig binnen 10 minuten aanmaken op blockchain.info .. .alles word hier clientside gedaan en gencrypteerd verstuurd over internet en vervolgens op de blockchain.info website opgeslagen.
2 van de 3 transacties ... nu ik er op dit moment voor het eerst over nadenk zal dus waarschijnlijk niet gaan.
Eens kijken of een andere vorm ook mogelijk is.
2-of-2: Husband and wife savings account — both signatures are required to spend the funds, preventing one spouse from spending the money without the approval of the other
Ok, dit lijkt al aantrekkelijker.
Alice heeft een btc adres A met geheime sleutel die op de computer van Alice staat
Bob heeft een btc adres B met geheime sleutel die op de server van tweakers staat.
Alice geeft het bitcoin netwerk de volgende opdracht:
Verstuur 1 btc van adres A naar adres B en sta alleen toe dat een volgende transactie met deze 1 btc word uitgevoerd als ze word ondertekend met de handtekening van zowel Alice als Bob.
De btc staat nu vast op adres B van Bob. Bob kan er alleen iets mee doen als ook Alice de volgende transactie ondertekend met haar handtekening.
Bob verstuurd nu een DM naar Charlie. Charlie, Alice wil je 0.1 btc sturen ... maak een btc adres aan als je ze wilt ontvangen en rapporteer terug.
We kunnen hier een timeout instellen. Als deze timeout word behaalt dan zal Bob een transactie opstellen om de btc terug naar het adres van Alice te sturen en Alice via DM te vragen om deze transactie te ondertekenen met haar btc software. Iets wat momenteel trouwens nog niet goed door software word bitcoin software word ondersteunt. Maar voordat Bob geschreven is zal het wel mogelijk zijn in de main bitcoin clients.
Charlie maakt nu een btc adres C aan want hij wil graag deze 1 btc ontvangen.
Wanneer Bob dit btc adres heeft ontvangen kan hij een transactie naar het netwerk versturen om de 1 btc naar adres C te sturen en verstuurd een DM naar Alice met de vraag deze transactie te ondertekenen. Anders kan ze niet uitgevoerd worden.
Probleem is nu hoe weet Alice dat Bob niet stiekem de eigenaar is van het adres waar Bob de btc naar toe wilt sturen?
Ik ga hier op houden. Het zal aan de tweakers zijn die een goed inzicht hebben in het bitcoin protocol om hier mee te gaan brainstormen. Ik geef gewoon een voorzetje en zal mijn hoofd er nog wel over gaan breken hoe de principes er uit moeten zien om dit werkbaar te krijgen in een bitcoin tweakers bot.
Het zal ook erg afhangen van de dev's. We kunnen wel een goed systeem verzinnen .... of het in de praktijk mogelijk is met de forum software en FP sofware is nog maar de vraag natuurlijk.
Maar een idee uitgewerkt in pseudo code kan natuurlijk altijd geimplementeerd worden in echte software. Waar een wil is is een weg!
Tweakers die hier iets zinnigs willen zeggen over wat veilig is en wat niet zullen eerst het bitcoin protocol een beetje moeten bestuderen. Anders praat je vanuit wat jij denkt dat bitcoin precies allemaal inhoudt en dat is niet noodzakelijk de volledige waarheid.
Deze video is een heel goed begin. 22 minuten in vrij hoog tempo -->
N to M transacties zijn mogelijk in het protocol ... maar er is nog GEEN bitcoin software die hier een goede implemenatie voor geschreven heeft die gebruikt kan worden in de main bitcoin clients of in elke mogelijke bitcoin client gestopt kan worden.
Daarom hebben de tweakers programmeurs een ontzettende mooi uitdaging. De Bitcointip bot op Reddit werkt goed maar ik weet niet hoe deze beveiligt is tegen misbruik. Kan de schrijver van deze bot er met de bitcoins vandoor die de bot heeft staan op adresen die de bot beheert? Ik weet het niet. Ik zal me daar eerst in moeten verdiepen.
De meerwaarde is dus meer dan alleen een extra functie bieden aan het tweakers publiek. Nee, de ervaring en de ideeen en de software uitwerking kan gedeeld worden met de gehele wereldwijde bitcoin community.
Er is absoluut niks dat de community van Tweakers tegen houdt om te gaan werken aan bitcoin applicaties. In het begin specifiek met tweakers en gebruik op tweakers in het achterhoofd .... maar het moet allemaal open source zijn met een transparant proces dat eerst op Tweakers word gestart en waar later ook programmeurs buiten tweakers aan kunnen mee werken.
Dit is wat bitcoin nodig heeft. Meer en betere toepassingen. Met onze community en Tweakers als centrale plek hebben we alles wat nodig is om hier aan te gaan werken. Het zal niet gemakkelijk zijn en bloed zweet en tranen kosten. En ja ik weet het .. het is makkelijk voor mij om dit te zeggen omdat ik geen programmeur ben en het dus niet zelf ga programmeren. Maar mijn btc staan ter beschikking als motivatie, de laatste keer dat ik btc ter beschikking stelde als motivatie is er niks mee gedaan in de HK. Ik hoop dat het deze keer anders zal zijn. En ik beloof dat ik hard mijn best zal doen om mee te denken in wat mogelijk is en niet mogelijk. Ook al heb ik geen programmeer kennis ... ik ken wel iets van cryptografie en begrijp de wiskunde redelijk.