scheidingsfilter plaatsen in speaker systeem

Pagina: 1
Acties:

• LGunit
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 25-10 22:01
Beste forum,

ik weet niet precies of dit onder de juiste categorie valt:
Ik wil graag het geluid verbeteren van mijn auto hifi. omdat het lastig is de tweeter te vervangen in de dashboard wil Ik een scheidingsfilter plaatsen en de tweeter met condensator zo laten. Kan dat zo of verandert daarmee de weerstand van het systeem?

• Killer
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-02 16:45

Killer

Hatseflats!

De weerstand van het systeem zal in principe niet veranderen, de impedantie karakteristiek wel maar dat verschilt per scheidingsfilter dat je gebruikt. Maak je er zelf 1, of heb je een scheidingsfilter van de plank?
Bij de meeste kant en klare scheidingsfilters, verkrijgbaar voor de automarkt, heb je geen problemen. De condensator beïnvloed weliswaar de werking van het filter, maar die is bij kant en klare filters zo algemeen en niet specifiek afgestemd op de gebruikte drivers/luidsprekers, dat die variatie niet echt veel uitmaakt.

Als je er zelf een maakt kun je gewoon rekening houden met de condensator.

[ Voor 12% gewijzigd door Killer op 22-02-2014 23:55 ]

Always be yourself! Unless you can be Batman, then always be Batman!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-12 20:14

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Wat is precies het probleem met het geluid?
Waar wil je het filter tussen zetten? (tweeter heeft toch al een filter als ik het zo lees?)
Ga je ook speakers vervangen of wat is de bedoeling?

Leesvoer: http://sound.westhost.com/lr-passive.htm

[ Voor 12% gewijzigd door AtomicShockwave op 23-02-2014 15:34 ]

• LGunit
Bedankt voor de reacties!

Ik ben van plan een scheidingsfilter van de plank te gebruiken

Het probleem is dat er nauwelijks Hoge tonen hoorbaar zijn.

Ik wil de woofer vervangen in de deur, maar niet de tweeter omdat anders de hele dashboard losgemaakt dient te worden. Er is bij de tweeter een condensator gebruikt, dus wil ik een scheidingsfilter gebruiken en de tweeter met condensator zo laten. De speakers worden dus verder niet vervangen.

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:26
Als je amper hoog hoort kan dat ook komen door de positie en richting van de tweeter. Een aanpassing in het filter gaat dat niet verhelpen.
Of je tweeters zijn overleden, dat kan natuurlijk ook nog.

Een andere mogelijke quick fix is de treble in je radio wat hoger zetten.

[ Voor 16% gewijzigd door MewBie op 23-02-2014 19:02 ]

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

AvK

Ready Set Go

Met het vervangen van je woofers of het aanpassen van een scheidingsfilter bij de woofers ga je niet meer hoge tonen krijgen. Lijkt erop dat je tweeters inderdaad overleden zijn.

[ Voor 27% gewijzigd door AvK op 23-02-2014 19:07 ]

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

• LGunit
De tweeters zijn gericht op de voorruit(omhoog) en komen via reflectie bij de luisteraar

De tweeter werkt wel, maar de hoge tonen zijn weinig gedetailleerd (bijvoorbeeld een viooltjes die je niet goed hoort, of een tweede stem die wegvalt)

Geeft een scheidingsfilter wel een gedetailleerder geluid dan weer dan een condensator?

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14:16
Over wat voor auto hebben we het hier als ik vragen mag?

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-12 20:14

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Eén condensator in serie met een tweeter is al 1e orde scheidingsfilter. Alleen met een langzame roll off van als ik het goed heb 6db per octaaf.
Ik denk dat jij verwijst naar een filter met meer componenten van een hogere "orde". Het grote verschil hierin is, is de steilere frequentie afval naarmate de frequentie lager wordt.

Om een lang verhaal kort te maken: dit lost je probleem niet op, het zorgt er alleen maar voor dat er nog minder frequenties naar je tweeters gaan.

Als je geen zin hebt om de tweeters te vervangen, kun je overwegen om twee kant en klare fullrange (met ingebouwde tweeter) speakers in de deur te zetten, deze hebben evt. filter al ingebouwd en stuur je dus direct aan.

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

AvK

Ready Set Go

LGunit schreef op zondag 23 februari 2014 @ 22:58:

De tweeter werkt wel, maar de hoge tonen zijn weinig gedetailleerd (bijvoorbeeld een viooltjes die je niet goed hoort, of een tweede stem die wegvalt)
Zoals jij dit beschrijft lijkt het toch echt dat je tweeters overleden zijn of op zijn minst beschadigd....

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Pagina: 1