Barbone PC

Pagina: 1
Acties:

• Dunta
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 09-04 09:10
Hallo Tweakers,

Afgezien van het feit dat ik ook veel in deze forum rondhang wil ik toch even wat dingen vragen. Ik wil graag een Barbone in elkaar zetten die in de woonkamer bij de tv komt waarmee we films en basis dingen op kunnen doen. Ik heb ook nog zitten denken over een kleine computerkast/tower maar dan kom je wel duurder uit.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Basis kantoorsoftware (office), Youtube filmpjes, 1080p (3D) films streamen vanaf een NAS.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Er is niet echt een limiet, gewoon het goedkoopste mogelijk waar je toch de basis dingen mee kan doen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Een TV met HDMI Aansluiting, verder nog totaal niets.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een complete Barbone met draadlose toetsenbord en muis, ook heb ik nog een HDMI kabel nodig, maar dit kan ik ook eventueel bij de Media Markt halen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Ik hoor goede dingen over de Intel NUC's, dus daar zit ik wel naar te kijken. Ook zou ik graag een systeem willen waar Windows op kan, dus geen Raspberry e.d.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Hij moet uiteraard niet veel geluid maken, maar dat maken ze toch over het algemeen niet? Hij moet ook niet veel energie verbruiken aangezien deze hoogstwaarschijnlijk 24/7 aan komt te staan.

Ga je overklokken?
Dit is niet helemaal van toepassing, Ik zal het ook zeker niet gaan doen.

Ik heb even een Barbone in elkaar gezet met wat randapparatuur, ik denk hier al een heel eind mee te kunnen komen. Het toetsenbord/muis setje kan ik makkelijk aan komen, maar heb deze er toch bijgezet.
#ProductPrijsSubtotaal
1König HDMI 1.4 Kabel, 1,5m€ 3,58€ 3,58
1Intel Centrino Advanced-N 6235€ 15,77€ 15,77
1Intel Next Unit of Computing kit (Core i3 3217U)€ 138,03€ 138,03
1Logitech MK260 Wireless Combo€ 28,95€ 28,95
1Crucial CT2C2G3S1339MCEU€ 36,41€ 36,41
1Crucial mSata M500 120GB€ 63,20€ 63,20
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 285,94

Alvast zeer badankt!

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-01 08:40

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

hoezo zeg je duurder te zijn met een kleine tower?

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G1820 Boxed€ 32,90€ 32,90
1ASRock Intel H81 H81M-HDS€ 39,49€ 39,49
1Fractal Design Core 1000 USB 2.0€ 28,89€ 28,89
1TP-Link TL-WN881ND€ 11,45€ 11,45
1Crucial CT51264BA160BJ€ 30,25€ 30,25
1be quiet! System Power 7 300W€ 32,-€ 32,-
1Crucial 2.5" M500 120GB€ 59,-€ 59,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 233,98

als je inderdaad ook hierin een i3 wilt ben je duurder uit ja; maar vergeet niet dat een i3 3217U van de vorige generatie én een ultrabook-CPU is, deze Celeron heeft bijvoorbeeld een hogere Passmarkscore aldus http://www.cpubenchmark.net/cpu_list.php

dit zegt natuurlijk niet alles; maar het geeft wel aan dat 't goedkoper kan. teven houd je hiermee ruimte op eventuele uitbreiding.
de basisdingen die jij noemt kunnen hier prima mee uitgevoerd worden,

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

• Dunta
Ben je qua prestaties uiteindelijk niet beter uit met de NAC? Ik denk dat de I3 uiteindelijk toch beter is, of is dat totaal niet zo? Ook vind ik kwaliteit wel een belangrijk iets en in de NAC zal dat wel zo het geval zijn, ik weet nou niet zo zeker of dat ook het geval is met de kast en moederbord die jij aanbeveelt.

Qua uitbreidingsmogelijkheden heb je wel gelijk, in de NAC kan je alleen het geheugen en SSD uitbreiden en in de kast zou je bijvoorbeeld nog een andere processor in kunnen zetten (is dit ook het geval in een NAC?).

Ook vind ik het formaat wel makkelijk, zeker voor de doeleinden waar het voor gebruikt zal worden, is het daar wel voor geschikt. Kan het Wifi kaartje 1080p streamen of zal ik daar toch kabel/betere wifi voor nodig moeten hebben.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

FD heeft prima kasten en alle slechte mobobakkers zijn ondertussen overleden, of hebben hun leven gebeterd , zoals Asrock en MSI hebben gedaan.

Waarom zou een NUC eigenlijk een beter mobo hebben?

Overigens zou ik je bijna een raspi of iets wat daarop lijkt aanbevelen, maar volgens mij kun je daar geen office op draaien.

People as things, that’s where it starts.

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Even tussendoor, het is NUC (met een U) en barebone (met een e achter de r). Afgezien daarvan kan je een Fractal Design Core 1000 natuurlijk niet vergelijken met een NUC, je kan namelijk wel 9 (als het er niet meer zijn) NUC's neerzetten in dezelfde ruimte als die de Fractal Design inneemt! Dat gezegd hebbende, ik zou ook voor een NUC gaan met Haswell CPU.

[ Voor 4% gewijzigd door Ramon op 22-02-2014 23:37 ]

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Pepehv
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14-04 15:26
Ik ben zelf in het bezit van een Intel NUC i3 Haswell en ben er zeer tevreden over. Voldoet zeker aan jouw eisen.

Verwijderd

Enige waar je rekening mee moet houden is dat deze NUC geen USB 3.0 heeft en ook geen ethernet aansluiting dat moet je verhelpen met een USB to ethernet verloopje :). Puur als Office PC zou ik zoals eerder gezegd gaan voor een normale computer omdat die goedkoper is en meer mogelijkheden heeft. De NUC heeft als voordeel dat de HD Graphics hierin in principe alles aankunnen waaronder 3D, dit kan enkel bij Intel vanaf de i3.

Je wilt de NUC aansluiten op de TV en een monitor? Daar ligt wel een probleem want de NUC heeft maar 1 video uitgang.

Wil je wel USB 3.0 en meerdere uitgangen dan kun je beter kiezen voor een zelfbouw. De processor is krachtiger maar kan zoals ik eerder al zei geen 3D weergeven. Zoiets als dit:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G3420€ 53,-€ 53,-
1ASRock Intel H81 H81M-ITX€ 54,-€ 54,-
1LC-Power LC-1320mi€ 38,85€ 38,85
1Crucial 2.5" M500 120GB€ 59,50€ 59,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 235,60

• Dunta
Ik hoef de NUC alleen maar via HDMI op mijn tv aan te sluiten. USB 3.0 is geen probleem, aangezien we een NAS willen gebruiken. Ik zou bij wijze van spreken al genoeg hebben aan een 64gb SSD maar door de goede ervaringen met Crucial en wat extra ruimte ga ik toch voor 120GB.

3D zou nog wel eens een eis kunnen zijn, ik heb dit systeem gemaakt voor mijn oom die net verhuisd is en alles nieuw moet kopen, dus ook een nieuwe tv. Aangezien 3D tv's niet zo heel erg duur zijn wil ik hier wel naar kijken.

@VasZaitsev: Ik heb nergens gezegd dat het moederbord van de NUC goed of slecht is, alhoewel ik wel bijna zeker weet dat deze niet van slechte kwaliteit zijn.

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Verwijderd schreef op zondag 23 februari 2014 @ 01:16:
Enige waar je rekening mee moet houden is dat deze NUC geen USB 3.0 heeft en ook geen ethernet aansluiting dat moet je verhelpen met een USB to ethernet verloopje :). Puur als Office PC zou ik zoals eerder gezegd gaan voor een normale computer omdat die goedkoper is en meer mogelijkheden heeft. De NUC heeft als voordeel dat de HD Graphics hierin in principe alles aankunnen waaronder 3D, dit kan enkel bij Intel vanaf de i3.

Je wilt de NUC aansluiten op de TV en een monitor? Daar ligt wel een probleem want de NUC heeft maar 1 video uitgang.

Wil je wel USB 3.0 en meerdere uitgangen dan kun je beter kiezen voor een zelfbouw. De processor is krachtiger maar kan zoals ik eerder al zei geen 3D weergeven. Zoiets als dit:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G3420€ 53,-€ 53,-
1ASRock Intel H81 H81M-ITX€ 54,-€ 54,-
1LC-Power LC-1320mi€ 38,85€ 38,85
1Crucial 2.5" M500 120GB€ 59,50€ 59,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 235,60
De Haswell NUC heeft wel USB3 én HDMI/Displayport uitgangen. Plus, er kunnen ~12 NUC's in die LC-Power kast :)

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Dunta
Ik vind het verschil tussen een Ivy en Haswell alleen zo groot bij de NUC's (100 euro)

• Peetz0r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14:51
Het moet zo goedkoop mogelijk, en tussen de eisen zie ik geen Windows os x86 staan.
Dat betekent dat apparaatjes zoals de Raspberry Pi (€35) en Beaglebone Black (€45) ook een optie zijn. Op beide zou je libreoffice kunnen draaien, en 1080p video kunnen spelen. Youtube wordt iets lastiger (je hebt (waarschijnlijk) geen flashplayer) maar het kan opzich wel. Sowieso zullen de html5-video's gewoon werken.

• Dunta
Ik weet dat het niet bij de eisen staat, maar mijn oom is niet zo geavanceerd en weet gelukkig wel genoeg van Windows af, daarom wil ik een systeem waar Windows 8 op gezet kan worden

• Peetz0r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14:51
In dat geval is Windows dus wel een eis, en valt die categorie dus af. Dat neemt natuurlijk niet weg dat de Intel NUC ook leuk speelgoed is :)

• Dunta
Dat is wel zo, ik zoek gewoon een simpele barebone waar meneer simpele dingen op kan doen zonder te veel gekloot. Gamen en dergelijke hoeft er zeker niet op, daar heeft hij een game pc voor.

Maar werkt het systeem ook wat ik bij elkaar heb gezocht of mis ik nog iets, ik heb nog geen ervaring met barebones dus moest even goed kijken.

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

P.E.T.E.R. schreef op zondag 23 februari 2014 @ 01:39:
Het moet zo goedkoop mogelijk, en tussen de eisen zie ik geen Windows os x86 staan.
Dat betekent dat apparaatjes zoals de Raspberry Pi (€35) en Beaglebone Black (€45) ook een optie zijn. Op beide zou je libreoffice kunnen draaien, en 1080p video kunnen spelen. Youtube wordt iets lastiger (je hebt (waarschijnlijk) geen flashplayer) maar het kan opzich wel. Sowieso zullen de html5-video's gewoon werken.
1080p op de RPi gaat hoogstwaarschijnlijk wel, maar streaming is extra belastend (Ethernet zit ook maar op de USB-aansluiting...). En ik heb ook de BBB gehad, vergeet 1080p daarop maar. Hardwareversnelling is alleen onder bepaalde omstandigheden beschikbaar (en dan nog). Daarbij komt dat de mini-HDMI-uitgang heel kieskeurig is qua kabels.

Verder is het makkelijk om 'enthusiast' oplossingen aan te dragen die veel instellen en afstellen vereisen maar niks kosten (buiten tijd) - maar de vraagstelling suggereert dat de achtergrond daarvoor ontbreekt. De TS heeft volgens mij Windows niet vermeld omdat het voor hem vanzelfsprekend is.

@topicstarter: 1080p wireless streamen is een dubbeltje op zijn kant, er zijn teveel variabelen bij draadloos om daar garanties over te geven. Als je zekerheid wil trek je een kabel. Het alternatief is alles in één systeem, uit je verhaal lijkt het niet om 'grootverbruikers' te gaan die een 10TB+ aan opslag nodig hebben. Je hebt al tot 4TB in één schijf, genoeg kleine kasten waar je meerdere schijven in kwijt kan.

Je TV-scherm als desktop gebruiken lijkt me ook geen goed idee... Maar goed ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Borromini op 23-02-2014 02:02 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Verwijderd

Als het budget er is zou ik gaan voor een NUC of andere krachtige HTPC in plaats van een Raspberry Pi.

[ Voor 72% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2014 02:15 ]

• Dunta
Met office gebruik noem ik meer gewoon een documentje kunnen openen en mail in outlook kunnen bekijken etc. Maar dat kunnen alle computers van tegenwoordig al zonder moeite. Ik denk toch dat ik een kleine SSD naast mijn tv wilt hebben en een NAS ernaast of bij de router. Ik denk inderdaad dat een internetkabel beter zou zijn bij het streamen van 1080p (3D) films. Welke USB to Ethernet kabel raden jullie aan, gewoon de goedkoopste of zijn er nog speciale dingen waar ik op moet gaan letten?

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Je kan beter investeren in een nieuwe model NUC of een Gigabyte BRIX imo.

pricewatch: Gigabyte BRIX GB-BXCE-2955

Wel Ethernet, gewoon HDMI, en USB 3. En volgens mij niet veel duurder dan die NUC die je in gedachten had.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:33

D4NG3R

kiwi

:)

Borromini schreef op zondag 23 februari 2014 @ 02:25:

Wel Ethernet, gewoon HDMI, en USB 3. En volgens mij niet veel duurder dan die NUC die je in gedachten had.
En geen 3D wat de TS vereist.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Pagina: 1