Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProQuizmaster
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09-12-2024
Ik heb een brom op mijn geluidskaart zitten.

Mijn moederbord is een FM2A88M Extreme4+
en mijn psu is een Be quiet! System Power 7 300W.

De brom is niet aanwezig bij een andere geluidsdrager en de brom wordt ook aanzienlijk minder als ik de aarde van mijn versterker loskoppel.

naar mijn idee heb ik geen rare dingen gedaan met het inbouwen van het moederbord, de backplate van de aansluitingen zit er ook goed op en de pinnetjes maken contact.

nou heb ik gelezen dat een moederbord altijd geaard is via de atx stekker, maar zijn er ook andere maatregelen te nemen?

mijn stopcontact lijkt iig geaard, anders zou de brom toch niet toenemen als ik mijn versterker via het zelfde stopcontact aansluit aan de aarde?

wie o wie heeft er ideeën?
bij voorbaat dank!

Een Newby :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 05-09 16:01
De aarde op de printplaat verbinden met de metalen bekasting ?
Ander stopcontact ? Evt. aarde doorverbinden aan de cv-waterleiding ?
Beste is misschien diverse opstellingen uit te proberen totdat iemand met een meer gefundeerde oplossing komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tita_tovenaar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-09 08:25
Je hebt last van een ground loop en dit is op te lossen door de boel galvanisch te scheiden dmv een ground loop filter/isolator of door een spdif(toslink) te gebruiken!

Soms weet ik het ook niet meer.........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11-08 11:15

Infant

It's a floating Dino!

kitao schreef op zondag 23 februari 2014 @ 11:45:
Evt. aarde doorverbinden aan de cv-waterleiding?
Don't ever do this!

Anders krijgen we straks forum posts van je buren:
Lieve tweakers,
Elke keer als ik douche ga ik dood. Hoe kan dat?
Groetjes,
De Buren.

Een digitale link zou een makkelijke oplossing zijn. Heb je hele lange kabels naar je versterker lopen? Wat voor eentje is dat eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProQuizmaster
bedankt voor jullie reacties!
kitao schreef op zondag 23 februari 2014 @ 11:45:
De aarde op de printplaat verbinden met de metalen bekasting ?
Ander stopcontact ? Evt. aarde doorverbinden aan de cv-waterleiding ?
Beste is misschien diverse opstellingen uit te proberen totdat iemand met een meer gefundeerde oplossing komt.
ik heb en aardedraadverbonden aan de aarde van het stopcontact en ben verschillende onderdelen af gegaan maar er is geen verandering waarneembaar, idem voor de cv leiding.
tita_tovenaar schreef op zondag 23 februari 2014 @ 12:06:
Je hebt last van een ground loop en dit is op te lossen door de boel galvanisch te scheiden dmv een ground loop filter/isolator of door een spdif(toslink) te gebruiken!
dat zou inderdaad een oplossing zijn voor de gevolgen, maar zou ik me niet zorgen moeten maken m.b.t. veiligheid?

dood gaan onder de douche is niet leuk, maar als je een usb stick inprikt ook niet lijkt me zo :+

ik heb wel een mooie tussenoplossing gevonden, de frontpanel jack is de ruis aanzienlijk minder aanwezig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Infant schreef op zondag 23 februari 2014 @ 13:50:
Don't ever do this!

Anders krijgen we straks forum posts van je buren:
Lieve tweakers,
Elke keer als ik douche ga ik dood. Hoe kan dat?
Groetjes,
De Buren.

Een digitale link zou een makkelijke oplossing zijn. Heb je hele lange kabels naar je versterker lopen? Wat voor eentje is dat eigenlijk?
Ik weet dat jij behoorlijk wat elektronicakennis bezit Infant dus alvast excuus als ik een levensgevaarlijk advies heb gegeven. Ik wil wel even duidelijk maken hoe ik aan dit advies ben gekomen.
De lijn doortrekkend zou het dus ook zeer gevaarlijk zijn om de aarde aan de bekasting door te verbinden nietwaar ? Enige verschil is dan dat je buren buiten schot blijven; voor de rest zou je jezelf dan ook een flinke opdonder kunnen geven indien er spanning op de aarde komt te staan.

Dan vind ik het maar vreemd dat in dit bouwpakket wordt voorgeschreven dat de aarde van de print met de bekasting moet worden doorverbonden om brom te voorkomen. Zie hieronder tekst en afbeelding.

Afbeeldingslocatie: http://s23.postimg.org/6z3rv9807/K8084.jpg Afbeeldingslocatie: http://s9.postimg.org/6hxujgimz/K8084a.jpg
(klikbaar)
Bewuste aarde is linksboven getekend aan R12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 03-09 19:42

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

kitao schreef op zondag 23 februari 2014 @ 15:45:
[...]

Ik weet dat jij behoorlijk wat elektronicakennis bezit Infant dus alvast excuus als ik een levensgevaarlijk advies heb gegeven. Ik wil wel even duidelijk maken hoe ik aan dit advies ben gekomen.
De lijn doortrekkend zou het dus ook zeer gevaarlijk zijn om de aarde aan de bekasting door te verbinden nietwaar ? Enige verschil is dan dat je buren buiten schot blijven; voor de rest zou je jezelf dan ook een flinke opdonder kunnen geven indien er spanning op de aarde komt te staan.
Een metalen behuizing MOET je zelfs aarden. Het probleem zit hem erin dat een cv- of waterleiding NIET geschikt is als aarde. Door het gebruik van kunststof leidingen is er geen enkele garantie dat er daadwerkelijk een verbinding met aarde is. Dus als er een lekstroom is, dan vloeit die niet naar aarde, maar zet je de cv-installatie en / of waterleiding onder spanning.

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Ok, even niet aan gedacht.
Maar mijn stereo en video hebben bijvoorbeeld geen geaard stopcontact dus hoe kan de kast dan geaard zijn als dat verplicht is ??
Bovendien lijkt me ook sterk als je de lage kant van de trafo doorverbindt dat dan je buren bij bosjes dood neer vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

kitao schreef op zondag 23 februari 2014 @ 16:21:
Ok, even niet aan gedacht.
Maar mijn stereo en video hebben bijvoorbeeld geen geaard stopcontact dus hoe kan de kast dan geaard zijn als dat verplicht is ??
De kast is geaard, doordattie verbonden is met de 0 van je voeding
Bovendien lijkt me ook sterk als je de lage kant van de trafo doorverbindt dat dan je buren bij bosjes dood neer vallen.
real[B]art zegt dat als jij je CV- of waterleiding als aarde gebruikt, de kans bestaat dat een gedeelte van die leidingen onder spanning kan komen te staan (doordat er op een gegeven moment koperen buizen vervangen zijn door kunststof). Als je een trafo gebruikt is dat niet zo'n issue, maar een PC heeft een schakelende voeding en daar wordt de aarddraad middels twee condensatoren op de halve netspanning gehouden. Steek je PC maar eens in een ongeaard stopcontact en voel dan aan de kast; dat prikt. Loop je niks van op, totdat één van die twee condensatoren doorslaat. Dan staat er ineens de volledige netspanning op. En als je dan keurig randaarde hebt gebruikt is er nog steeds niks aan de hand (behalve een doorgeslagen zekering). Maar als jij de waterleiding hebt gebruikt als aarde, vloeit de stroom niet weg, blijft de zekering heel en je buurman zou inderdaad dood kunnen neervallen op het moment dattie de kraan aanraakt

offtopic:
'k ben normaal ook niet zo van "10000 lemmings can't all be wrong" maar als je in een topic drie keer wordt verteld dat je werkwijze levensgevaarlijk is, moet je misschien toch ophouden met bijdehand proberen te zijn en die mensen gewoon geloven

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11-08 11:15

Infant

It's a floating Dino!

De aarde aan de behuizing van een kast vast maken is prima, sterker nog, zo hoort het. (Er staat nergens in die handleiding dat je hem daarna ook in je verwarming moet prikken.)

Als er per ongeluk door het falen van een component, zoals Brahiewahieha beschrijft, een spanning op de behuizing komt te staan, lekt er stroom via de aarde weg en schakelt je aardlek schakelaar uit.

De aarde draad doet in een normale situatie helemaal niks, hij zit er puurt voor het geval er iets fout gaat. Je buren gaan dus ook niet meteen dood...

Stel nou dat jou aardlek schakelaar niet werkt om wat voor een reden dan ook, en er een los 220V draadje tegen de behuizing aan komt. Als jij die dan aan een willekeurig stuk koper heb vast gehangen waar je buren toevallig het douchewater van af tappen (In deze flat zit de cv-en waterleiding ergens aan elkaar zegt mijn multimeter.), dan ja... dan doet dat pijn.

In 99.9% van de gevallen kan het geen kwaad, maar het zou maar net zo samen vallen.

Deze hele discussie heeft nog niet TS' probleem opgelost, hij heeft ook nog niet verteld of hij een hele lange kabel heeft gebruikt...
Wat ook simpel is en soms wonderen doet, is de stekker van een van die apparaten andersom in het stopcontact steken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Infant schreef op zondag 23 februari 2014 @ 22:22:
Deze hele discussie heeft nog niet TS' probleem opgelost...
Klopt en excuus voor de onderbreking. Toch heb ik er iets van opgestoken en iedereen bedankt voor de correctie en de uitleg. TS schreef wel dat de brom inmiddels al sterk verminderd was

• ProQuizmaster
ja duidelijk, maar ik vroeg me nog wel af of het kwaad kan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Als je beide apparaten in een goed werkend rand-aarde stopcontact hebt aangesloten, is er niets om je druk over te maken. En de kans is groot dat je versterker niet eens met een randaarde stopcontact is uitgerust; nog minder om je druk over te maken.

Als je je verzekeren wilt van een goed werkend randaarde stopcontact, kun je voor een paar tientjes een stopcontact tester aanschaffen. Of misschien wil er iemand je een lenen

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Infant schreef op zondag 23 februari 2014 @ 22:22:
De aarde aan de behuizing van een kast vast maken is prima, sterker nog, zo hoort het. (Er staat nergens in die handleiding dat je hem daarna ook in je verwarming moet prikken.)
Stel je voor dat het er wel zou staan! Maar je weet maar nooit welke (gevaarlijke) onzin sommige prutsers kunnen schrijven. En al helemaal als leken dit nog voor zoete koek slikken ook. Soms moet je om iets duidelijk te maken wel eens wat overdrijven zoals met die bosjes doden onder de douche. Met een beetje gevoel voor humor is de bedoeling duidelijk.
Als er per ongeluk door het falen van een component, zoals Brahiewahieha beschrijft, een spanning op de behuizing komt te staan, lekt er stroom via de aarde weg en schakelt je aardlek schakelaar uit.

De aarde draad doet in een normale situatie helemaal niks, ........
Nou helemaal niks, dat is niet helemaal waar. Reden dat je een computer eigenlijk altijd hoort te aarden. Het is hier al meerdere keren (zelfs al tig keer) eerder gememoreerd, door het ontstoringsfilter in de voeding staat er als je de aarding achterwege laat altijd prik op de kast. Door de relatief vrij kleine condensatoren in dat filter weliswaar laag energetisch en daardoor ongevaarlijk, maar wel de helft van de netspanning. Die aarding neutraliseert die spanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Jammer dit dat ondanks uitleg en met de opmerking erbij dat het geen gefundeerde oplossing is dat ik dan toch scheldwoorden als prutser naar m'n hoofd krijg geslingerd. Leek me toch vrij duidelijk dat er nergens stond dat de 220V stekker dat daar de aarde met de cv kon worden verbonden.
Ik heb thuis zelf een voor- en versterker in elkaar gezet echter zonder metalen kast. En ACHTER de trafo zit dan een koperen veldje dat bedoeld is de aarde om met de bekasting te verbinden. Die kan je gewoon aanraken en beetpakken en dan vermindert de brom met stukken.
Momenteel zit die gewoon doorverbonden met de metalen tafelpoot maar was er een waterleiding in de buurt geweest dan had ik die gewoon daarop aangesloten. Wie dan kan bewijzen dat daar een buurman dood door kan neervallen dan lees ik dat graag. Want dat zou dan ook betekenen dat volgens de bouwinstructie de bekasting gevaarlijke stroom kan dragen.

Dat het geen goed advies was had ik inmiddels zelf al gelezen; lijkt me dan onnodig om dan nog een keer hoog van de toren te gaan blazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Nee ik noemde jou geen prutser, integendeel. Dat lees je ook niet in mijn bericht, dat scheldwoord is bedoeld voor de schrijver van dat advies. Voor die persoon geldt gewoon het advies van "schoenmaker hou je bij je leest", m.a.w. beweer geen dingen over zaken waar je geen verstand van hebt. Laat even duidelijk zijn dat dit toch wel een heel groot verschil is met wat jij uit mijn bericht denkt te lezen. Ik neem hier dan ook geen woord van terug, want je reactie bevestigt mijn constatering dat er mensen zijn die zulke dingen gewoon argeloos slikken. Begrijp me goed dat het voor die mensen die geen technische opleiding hebben gehad geen schande is dat ze dit niet weten. Daarom is het zo triest dat er dan toch lieden zijn die denken dit te weten of doen alsof.

En ach, zoals ik in mijn vorige bericht al aanroerde, Die bosjes doden onder de douche, zo'n vaart zal het niet lopen, ik zei ook dat je soms een beetje moet overdrijven om iets duidelijk te maken. Maar niettemin, de waterleiding is gewoon niet gebouwd om te dienen als aarding. Vroeger in het tijdperk dat er nog geen kunststofleidingen waren wel, maar ook toen was het alleen toegestaan om de hoofd-aarddraad in de buurt van de hoofdkraan/watermeter aan te sluiten en die met een aparte aarddraad te overbruggen. Ergens in huis zomaar de waterleiding als aarding gebruiken mocht ook toen al niet.
Waarom niet, wel ik kan een heel verhaal houden, maar dit vind ik overbodig want op het internet is legio uitleg hierover te vinden. Daarom volsta ik met even een gedachte aan een klusje aan de waterleiding. Stel dit ergens en huis een buis moet worden doorgezaagd en je hiermee je "geweldige" aarding al dan niet tijdelijk onderbreekt. Denk eens na wat er dan kan gebeuren. En hier zijn in het verleden wel enkele keren dodelijke ongelukken door gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Schrijver van advies verbind "aarde aan cv" en ik zijn dezelfde.
Dat was trouwens een voorstel om te proberen.
Dat er dan isolerende strommonderbrekende kunstofleidingen aan vast zitten had ik niet aan gedacht.
Heb ik ook toegegeven.
Maar dan nog is me nog steeds niet duidelijk hoe een trafo die van 220 naar 12 V AC transformeert dat in de 12V schakeling op de aarde daarvan er een levensgevaarlijke spanning kan ontstaan.
En al helemaal niet als dan de bouwbeschijving van een bedrijf met honderden bouwkitjes aanraadt om de aarde met de bekasting te gaan verbinden.
Als dat zo levensgevaarlijk zou zijn dan zou je toch mogen concluderen dat de bekasting uitermate goed geisoleerd moet zijn van de print ipv daarmme doorverbonden te moeten worden.
En ok, het gaat hier om een geluidskaart en niet om een velleman bouwkitje maar lijkt mij dat er daar ook een trafo inzit dat de computerprint op een lagere spanning laat werken als 220V.
Verder heb je wel gelijk, zomaar klakkeloos overnemen van adviezen op een forum is geen goed idee.
Ook al was dat dan goed bedoeld en zat het in ieder geval in de goede richting dat de brom mogelijk door een aardingsfout werd veroorzaakt.
Ik zou me hier verder niet zo druk om maken maar de bewering dat er door mij dooien zouden kunnen vallen uit een 12V spanningsbron kan ik niet zo waarderen.
Ook al mag ik mijn buurman dan niet echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T1psY
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07-09 18:26

T1psY

Dumo-Technics

Ik wil ook even een vraag stellen hierover,
waarom raden ze dan aan bij actieve luidsprekers dat je deze moet voeden met ongeaarde stekkers, wij hebben zelfs kabels hiervoor aangepast door de aardingsdraad over te knippen, en de brom is weg tegenover bij gebruik als ze wel geaard zijn. Zelfde situatie denk ik dan?

http://www.dumo-technics.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Twee vliegen in één klap als antwoord op de laatste twee berichten.
Zodra je achter een transformator zit (niet een spaartrafo!) heb je geen veiligheidsaarding meer nodig en heb je dus ook niet met de daarmee verbonden eisen te maken en ook niet met de risico's die kleven aan het verkeerd doen. Het blijft rommelig geknoei, maar de eventuele gevolgen zijn er qua veiligheid niet.
Toch aarden gebeurt dan om andere redenen. Blijkbaar onderdrukt kitao hiermee die brom uit de speakers.

En dat leidt automatisch naar T1psY die juist positief resultaat constateert bij het onderbreken van die aarddraad. De oorzaak is heel duidelijk, want brom ontstaat meestal door aardlussen. Zelfde situatie dus maar blijkbaar met tegengesteld resultaat. Zou kunnen, denk aan de impedantie van zo'n lus. In de meeste gevallen is evenwel het onderbreken van zo'n aardlus de oplossing.
Pagina: 1