Standaard sessie opeens veranderd van Xfce naar Gnome

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Campo di Casa
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01-10 18:48
Ik heb geen idee hoe het kan, of wat ik heb gedaan, maar sinds vanmorgen start mijn Debian niet meer standaard op in Xfce maar in Gnome.

Ik kan bij het inloggen wel kiezen uit Standaard (wat dus nu in eens Gnome is geworden), Gnome en Xfce. Maar waar kan ik instellen dat ik alleen maar Xfce wil gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-10 21:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Kijk even wat er in /usr/share/xsessions staat. Daar staat als 't goed is lightdm-xsession.desktop, welke de default sessie start. Die default is weer afhankelijk van wat er als laatst is geselecteerd. Welke dat is, staat als 't goed is in $HOME/.dmrc.

Het kan ook zijn dat een recente update wat heeft aangepast. In lightdm.conf staat bijvoorbeeld user-session=[waarde], waarbij [waarde] standaard 'default' is. Maar die kan ook anders zijn. Kijk dus even hier en daar wat er nou gebeurt is.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Debian heeft Gnome als standaard DE. Als je net packages bijgewerkt hebt of een dist-upgrade gedaan hebt kan het zijn dat sommige defaults hersteld zijn (als er bijvoorbeeld een breaking change in config is en ie dus vervangen moet worden). Daar zou het dus door kunnen komen.

Om te vinden waar de configuratie scheef gegaan is ben ik met ^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Campo di Casa
In de map /usr/share/xsessions staat het volgende;
code:
1
2
3
housekamp@debian:~$ ls /usr/share/xsessions
gnome.desktop  gnome-fallback.desktop  lightdm-xsession.desktop  xfce.desktop
housekamp@debian:~$

Hij staat er dus wel tussen.

en in $HOME/.dmrc staat;
code:
1
2
[Desktop]
Session=xfce

En ik zou dan denken dat Xfce de standaard is. Alleen is hij dat niet. Net nog een reboot gedaan etc. Maar wat ik ook probeer, Xfce wordt niet onthouden als standaard.

Als laatste nog ff gekeken naar de lightdm.conf
volgens whereis zou hij zitten in /etc/lightdm/
ff zoeken in het .conf bestand en gevonden. Alleen was deze uit ge-hashed
code:
1
#user-session=default

#, ff weggehaald... nu ff rebooten en kijken wat er gebeurt....

same prob.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Normaal gesproken zou de laatste sessie gebruikt moeten worden. Maar omdat ik maar 1 omgeving heb (Xfce4), durf ik niet te zeggen of Last Session en Default dezelfde zijn. Ik heb iig in mijn lightdm.conf een entry toegevoegd onder de standaard "#user-session" met "user-session=xfce". Als voorzorgmaatregel, al zou 't systeem toch wel een Xfce sessie starten omdat dat de enige is die er is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Campo di Casa
Het rare is ook dat ik bij mijn weten geen andere DE heb geinstalleerd. Misschien is dit per ongeluk gebeurt... ben nog een noob en xfce heeft toch echt wel mijn voorkeur boven Gnome :)

Maar ik heb het al opgelost op een lompe manier. Gewoon ff de inhoud van lightdm-xsession.desktop aangepast naar onderstaande en dit werkt nu ook. Handjes in de lucht voor de openheid van Linux :*)
code:
1
2
3
4
5
6
[Desktop Entry]
Version=1.0
Name=Default Xsession
Exec=startxfce4
Icon=
Type=Application

[ Voor 4% gewijzigd door Campo di Casa op 22-02-2014 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als je trouwens wel gewoon een Gnome omgeving kreeg, zou ik als ik jou was toch maar eens in je package management systeem gaan kijken waarom Gnome er opeens op is gekomen en verwijderen als je 't toch niet gebruikt. In /var/log/apt/history.log vind je trouwens alles wat je hebt geïnstalleerd. Als je aptitude gebruikt, staat het logischerwijs in /var/log/aptitude.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Campo di Casa
Het enigste wat ik eergisteren geinstalleerd heb was Choqok via synaptic.
En daar is het ook waarschijnlijk fout gegaan. als ik /var/log/dpkg.log nakijk zie ik een hele lang lijst bij het installeren van Choqok. En daar komt op een gegeven moment ook een aantal keer meldingen voorbij die gnome gerelateerd zijn.

Tijdens het installeren vond ik al wel dat de lijst aan libs etc wel erg lang was i.v.m. het soort programma. Het is maar een simpele twitter-client. Het verwijderen van Choqok ging ook veel sneller en werd alleen Choqok verwijderd. Niet de lange lijst aan libs etc.

Waarschijnlijk ligt mijn fout dus daar. Of ik heb per ongeluk iets aangevinkt, wat me sterk lijkt, of Synaptic heeft een fout gemaakt...

Opzich is het geen ramp. Ik kan nu weer standaard in Xfce opstarten. En ik kan nog proberen om gnome te verwijderen. En ook al verkloot ik deze install, Debian zal ik toch nog wel een paar keer een clean-install geven. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-10 22:34

Super_ik

haklust!

waarschijnlijk kun je de, nu onnodige, dependencies ook verwijderen met een apt-get autoremove

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-10 15:01
Je hoeft niks te verwijderen, maakt niks uit dat gnome geinstalleerd is, ook voor de snelheid niet.
Je software heeft bepaalde gnome dependicies nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Campo di Casa
apt-get autoremove kende ik nog niet. Net ff gedaan, maar zag alleen dat er libs verwijderd werden die niet langer meer nodig waren. Zat geen gnome-gerelateerde bestanden tussen voor zover ik kon zien.

Ik heb nog even gekeken bij Synaptic. Kan wel wat wat lomp gaan verwijderen maar misschien breng ik alleen maar schade hierdoor toe. Dus denk dat ik zoals Jan99999 al vermeld het gewoon zo laat. Ik heb er geen last van en oorspronkelijk probleem is opgelost :)

[ Voor 8% gewijzigd door Campo di Casa op 23-02-2014 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Het programma wat je wilde installeren, choqok, is een KDE programma. Je hebt dus een hele zwik aan KDE libraries op je systeem staan. Hoe je dan aan Gnome sessie komt, is mij een raadsel want je zou eerder KDE moeten krijgen. In mijn installatie van Sid krijg ik overigens 108! extra dependencies erbij. Jij zal er nog meer hebben gekregen omdat in Synaptic (en apt en aptitude) standaard staat ingesteld om Recommends als Depends te zien, waardoor je die er ook nog eens bij krijgt. Al valt het op mijn systeem mee, maar een paar dus misschien is dat toch ook niet het probleem.

Hoe dan ook, je kan altijd nog door het lijstje "Geïnstalleerd" bladeren en kijken of je iets ziet wat je niet nodig hebt. Als je 'm markeert voor verwijderen en het haalt meer weg dan je wilt, zie je dat al in 't overzicht voordat je 't toepast. Ook breakage merk je gelijk.

Pagina: 1