Computer samengesteld, een aantal vragen

Pagina: 1
Acties:

• bassonn
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 28-06-2024
Beste Tweakers,

Een jaar geleden heb ik een budget gaming pc gekocht, deze heeft het aardig gedaan maar ik kan de meest simpele spellen niet op 60 FPS spelen. Nu ben ik van plan een geheel nieuw systeem samen te stellen.
Het enige wat ik gebruik van mijn oude PC:
  1. Cooler Master K380 (rood) behuizing
    http://www.coolermaster.nl/product.php?product_id=6857
  2. 1TB harde schijf
Ik wil rond de 800-1000 euro blijven. Zelf heb ik wat hulp gevraagd en heb ik het volgende samengesteld:
  1. CPU: Intel i5-4670k € 189,00
  2. Geheugen: G.Skill Ripjaws X F3-12800CL9D-8GBXL € 71,39
  3. Moederbord: Asus z87-k Moederbord € 96,25
  4. Videokaart: MSI GTX 770 € 275
  5. PSU: Corsair CX600M € 62,90
  6. SSD: Samsung EVO 120GB € 76,98
  7. CPU cooler: Cooler Master hyper 212 evo € 27,99
  8. ( artic silver 5 ) € 7
totaal € 806,51

Vragen:
  • Mijn behuizing geeft aan een CPU cooler van maximaal 155mm te supporten, nu is de CM hyper 212 159mm. In een review over deze cooler werd een behuizing gebruikt dat 154mm en dit paste net.
  • Kan ik het proberen of zal ik een nieuwe behuizing/cooler moeten zoeken.
  • Ik was van plan een setje 1866 ghz geheugen te halen alleen deze processor geeft aan 1600 te ondersteunen. Dus 1866 halen zal overkill zijn of valt dit te clocken?
  • Ik twijfel nog tussen deze PSU: corsair CX600M of door € 30,- meer te betalen de Cooler master silent pro M2 620W te kopen, suggesties?
Alvast bedankt voor de hulp!

• rickboy333
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14-01 23:04
Ga je overklokken ? Als je niet gaat overklokken is een K CPU onzin. En moet je gewoon een non K i5 pakken. Maar aan je lijstje te zien ga je overklokken.

De Asus heeft een slechtere geluidskaart en maar 3standaard poorten ipv 1.5/1.7 Alternatieven zijn de Gigabyte GA-Z87-HD3 of de MSI Z87-G45 Gaming, Maar de Asus is ook goed.

Voor de videokaart is een
AMD is een R9 280 een alternatief voor de gtx 770

PSU: Seasonic is denk ik het beste, ik denk dat 600 W een beetje overskill is, (als je online tools gebruikt die zijn niet echt betrouwbaar) Bijvoorbeeld Seasonic S12II-Bronze 520W, zekers als je voor Nvidia gaat is de Seasonic goed, maar de corsair is ook goed.

CPU koeler is niet nodig als je niet gaat overklokken, maar is natuurlijk wel stiller. De cooler master is dan ook perfect. Koelpasta hetzelfde, Is vooral voor overklokken, als je niet gaat overklokken kan je beter een goedkopere of geen koelpasta pakken, maar wat is €7 nou ter vergelijking met zo'n systeem :9

TIME TO UPGRADE !!!

• SmokingCrop
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
rickboy333 schreef op zaterdag 22 februari 2014 @ 15:27:
PSU: Seasonic is denk ik het beste, ik denk dat 600 W een beetje overskill is, (als je online tools gebruikt die zijn niet echt betrouwbaar) Bijvoorbeeld Seasonic S12II-Bronze 520W, zekers als je voor Nvidia gaat is de Seasonic goed, maar de corsair is ook goed.
De Corsair heeft secundaire caps van CapXon, die heb je liever niet in je voeding :>
http://www.techpowerup.com/reviews/Corsair/CX600M/4.html

• rickboy333
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14-01 23:04
Capxon rotzooi in een 80 + bronze voeding :?

Het beste is Seasonic, die maken hun eigen voedingen zelf en hebben goede kwaltijd.

De Coolermaster Silent heeft condensatoren van Panasonic en Teapo, dus dat moet ook geen probleem zijn. Maar wat ik al zei 600 W is een beetje overskill. Cooler master heeft slechte en goede voedingen van vershillende OEM's dus bij cooler master sowieso googelen.

http://www.silentpcreview.com/article1304-page3.html

Ik zelf gebruik nu een Spire BlackEagle, die had ik in het begin voor iemand anders besteld maar toen ik door het fannetje keek zag ik dat de OEM niet GTT was maar CWT (dacht ik, kan me ook vergissen maar een GTT) En de condensatoren waren van Rubycon en van Eldra (wat ik zo ver kon zien, het kan ook Panasonic zijn) IPV Capxon. Dus ik gebruik hem nu zelf ook. Maar het OEM is onduidelijk nu, ik zou je gewoon Seasonic aanraden.

TIME TO UPGRADE !!!

• noguru
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08-2019
rickboy333 schreef op zondag 23 februari 2014 @ 00:13:
En de condensatoren waren van Rubycon en van Eldra (wat ik zo ver kon zien, het kan ook Panasonic zijn) IPV Capxon.
Dat is leuk maar zegt natuurlijk ook niet alles. Op hardware.info viel deze voeding behoorlijk door de mand, de 550W uitvoering zat op 11.4 volt bij 500W belasting. Verder is deze voeding niet 80+ gecertificeerd, dus je moet Spire maar geloven als ze beweren dat er 82% gehaald wordt. Hardware.info komt met 74% bij 400W belasting en bij 500W is dat nog maar 67%!
De goede kwaliteit van de condensatoren verlengt wel de levensduur van deze voeding maar je kunt je afvragen of je daar nou zo blij mee moet zijn.....

Dit is een slechte voeding gecamoufleerd met een paar condensators van goede naam. De Corsair CX serie presteert een stuk beter en heeft een jaar langer garantie. Ik ben het met je eens dat de concurrentie voor een vergelijkbare prijs misschien betere aanbiedingen heeft dan deze Corsair. Maar het is geen keiharde afrader omdat er een paar mindere caps in zitten. De Spire is dat met dure caps wel.

• SmokingCrop
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Alles dat slechte interne componenten heeft en slechte performance levert, moet je eigenlijk gewoon niet kopen.
Het is alsof je een nieuw stel longen nodig hebt, maar dat je genoegen neemt met longen die mankementen heeft terwijl de concurrentie voor quasi dezelfde prijs veel betere verkoopt. Voeding is belangrijk voor de stabiliteit van je systeem eigenlijk, en dit meestal ook binnen 5+ jaar.

Paar goede voedingen die ik en andere hier vaak aanraad:
bronze:
pricewatch: Seasonic S12II-Bronze 520W (modulaire versie is EOL en te duur)
pricewatch: XFX Pro 550W
pricewatch: Seasonic M12II 620W
pricewatch: Seasonic M12II Evo 620W
pricewatch: XFX PRO650W

gold:
pricewatch: Seasonic S12G 550W
pricewatch: Cooler Master VS V550S

[ Voor 67% gewijzigd door SmokingCrop op 23-02-2014 12:54 ]

Pagina: 1