Time-Machine back-up op NAS openen met windows PC

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 576475

Topicstarter
Goedemiddag allen,

Ik ben van plan om een MBP aan te schaffen. Middels time-machine zou ik graag een back-up willen maken op een NAS zodat mijn data altijd ''veilig'' staat, mocht er wat gebeuren met de MBP(gestolen/verloren etc.). Naast de back-up wil ik op de NAS ook bestanden zetten die ik niet meer dagelijks gebruik en dus niet op de MacBook hoeven te staan. Deze bestanden kunnen zowel van de MBP als windows machines in het netwerk afkomstig zijn.

De vraag is of ik met mijn windows machines ook in de back-up op de NAS kan en hier bestanden uit kan halen? Hoe zit dit met bestandsformaten (FAT etc.), dient de NAS nog op een bepaalde manier te worden geformatteerd?

Bijvoorbeeld:
Ik moet wat werk doen op een windows machine (verbonden met mijn netwerk), maar heb een bestandje nodig die op de MBP staat. Kan ik deze dan via de back-up op de NAS op mijn windows machine krijgen?

Een vrij eenvoudige vraag op het eerste oog, maar helaas na wat zoekwerk nog geen eenduidig antwoord kunnen vinden.

Ik hoor graag van jullie,
Henk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:55
Hoi Henk,

Voor een TimeMachine back-up moet de desbetreffende partitie geformatteerd zijn als Mac OS uitgebreid (journaled HFS+). Deze partitie is door een Windows niet standaard uit te lezen. Hier zijn wel programma's voor, maar daar ben ik verder niet mee bekend.

Synology gebruikt zijn eigen methode om een TimeMachine back-up te virtualiseren, want volgens mij zijn deze schijven niet standaard als HFS+ geformatteerd, maar daar weet ik het precieze niet van, alleen dat het werkt :P.

Maar out-of-the-box gaat het in ieder geval niet werken.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

klopt,een synology doet dat op zijn eigen manier. waardoor de schijf voor alle gebruikers (windows/mac) toegankelijk blijft. Dat heet geloof ik het AFP protocol? Iets in die richting. draait als een zonnetje hier thuis.

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09:04
AFP is inderdaad het Apple Filing Protocol, wat vereist is voor Time Machine over het netwerk. De schijf zelf hoeft niet HFS+ geformateerd te zijn, want AFP lost dat op :) Net zoals een Windows netwerkshare niet in FAT32, NTFS of ExFAT geformateerd hoeft te zijn.

Het nadeel van Time Machine over het netwerk is dat de map alleen te lezen is door Mac OS X. Map? Ja, map. Het geheel word namelijk opgeslagen als een sparsebundle, wat een map is met een bepaalde structuur. Er zitten een aantal bestandjes in die de structuur aangeven, en alle daadwerkelijke data zit in een map genaamd bundles. Dit zijn bestanden van ~5MB groot die je kunt vergelijken met een ZIP archief dat is opgesplitst in verschillende stukken. Alleen is het geen ZIP archief, maar een schijfimage die als HFS+ geformateerd is.

De bestanden die je verder op de NAS zet kun je natuurlijk wel gewoon bij vanuit zowel Windows als OS X. Het protocol dat daarvoor gebruikt word (SMB/CIFS) zorgt ervoor dat het niet uitmaakt hoe de schijf geformateerd is :)

TL;DR: Time Machine backup kun je niet vanuit Windows openen, andere bestanden die je los op de NAS zet kun je wel gewoon openen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07:40
Ehm, volgens mij worden er 2 zaken door elkaar gehaald:

- Time Machine backup: hier kan Windows niet bij
- Windows kan gewoon bij andere bestanden die op de NAS als "backup" staan (dus de bestanden die je wel wilt bewaren, niet dagelijks nodig hebt en niet op de Macbook staan)
Anoniem: 576475 schreef op zaterdag 22 februari 2014 @ 12:26:
De vraag is of ik met mijn windows machines ook in de back-up op de NAS kan en hier bestanden uit kan halen? Hoe zit dit met bestandsformaten (FAT etc.), dient de NAS nog op een bepaalde manier te worden geformatteerd?
De NAS zorgt er zelf voor dat zowel jouw Windows systeem als de Macbook toegang hebben (m.u.v. de Time Machine backup). Daar hoef jij je geen zorgen over te maken.

Bijvoorbeeld:
Ik moet wat werk doen op een windows machine (verbonden met mijn netwerk), maar heb een bestandje nodig die op de MBP staat. Kan ik deze dan via de back-up op de NAS op mijn windows machine krijgen?
Het bovenstaande is lastiger. Zoals gezegd maakt Time Machine een backup van dit bestand naar jouw NAS. Maar daar kan je Wondows PC niet bij. Een oplossing zou zijn om deze bestanden te backuppen naar jouw NAS met een sync programma, bv Bittorent Sync of Chronosync. Deze bestanden zijn dan gewoon te lezen op jouw Windows PC.

Let er wel op: je hebt (in jouw geval) geen bacnkup de bestanden die enkel op de NAS staan. Ook die kan defect raken, gestolen worden, je huis afbranden, etc.

[ Voor 63% gewijzigd door L.N. op 24-02-2014 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 05-05 11:50

Grin

Ride si sapis.

[...]
De vraag is of ik met mijn windows machines ook in de back-up op de NAS kan en hier bestanden uit kan halen?
[...]
Nee.
De Time Machine files zijn niet leesbaar op een standaard Windows machine.
[...]
Hoe zit dit met bestandsformaten (FAT etc.), dient de NAS nog op een bepaalde manier te worden geformatteerd?
[...]
Geen eenduidig antwoord mogelijk, afhankelijk van je NAS.
Doorgaans regelt je NAS dit zelf, activeer de Time Machine optie van je NAS en de rest gaat -in mijn ervaring- vanzelf.

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 576475

Topicstarter
Bedankt voor jullie antwoorden. TOP!

Even samenvattend.....
- Omdat een NAS met een bepaald protocol werkt hoeft deze niet op een bepaalde manier te worden geformatteerd om te kunnen gebruiken met zowel OS X als Windows.
- De time-machine back-up op de NAS is niet zomaar uit te lezen met een Windows machine

Een mogelijkheid zou kunnen zijn om mbv bepaalde software de time-machine back-up uit te lezen, via Google kwam ik Paragon tegen(HFS+ uitlezen en schrijven voor Windows). Iemand ervaring hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09:04
Gaat zeer waarschijnlijk niet werken vanwege de opbouw van de sparsebundle. Maar je kunt altijd hun support even mailen voor de zekerheid ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 05-05 11:50

Grin

Ride si sapis.

Anoniem: 576475 schreef op maandag 24 februari 2014 @ 19:13:
Bedankt voor jullie antwoorden. TOP!
Even samenvattend.....
- Omdat een NAS met een bepaald protocol werkt hoeft deze niet op een bepaalde manier te worden geformatteerd om te kunnen gebruiken met zowel OS X als Windows.
- De time-machine back-up op de NAS is niet zomaar uit te lezen met een Windows machine
Klopt
Anoniem: 576475 schreef op maandag 24 februari 2014 @ 19:13:
Een mogelijkheid zou kunnen zijn om mbv bepaalde software de time-machine back-up uit te lezen, via Google kwam ik Paragon tegen(HFS+ uitlezen en schrijven voor Windows). Iemand ervaring hiermee?
Paragon HFS+ for Windows is een Windows driver voor het HFS bestandssysteem. Time Machine(TM) werkt inderdaad met een HFS bestandssysteem, TM plaatst daarop een zgn. sparse image(SI). Dit SI is een soort container binnen HFS, de SI is voor zover ik weet niet leesbaar onder Windows. Daar zit dus je 'probleem'.
Zelfs als je software vindt om deze SI te lezen dan nog zou ik daar ver van blijven. Kom niet aan je SI, voor je het weet is TM over de zeik; i.e. je back-up kapot.

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:20
Misschien is Crashplan een optie?

Ik kan vanaf mijn PC iig zo de backups van andere PC's openen. Lijkt me vreemd als dat met PC<>Mac niet zo zou werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 322649

Bij Synology kun je bestandsservices aanzetten dus ik kan zowel met OS X als Windows gewoon alle bestanden benaderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leut
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:34
Ik gebruik op mijn Synology cloudstation. Zo heb ik overal direct de laatste versies beschikbaar.
TimeMachine backups worden ook op de nas weggeschreven.

Queen - the champions of the world
"...if you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver" - Ayrton Senna
PVOutput 23x Longi 365Wp + SMA TriPower 5.0

Pagina: 1