CAD Desktop systeem gezocht

Pagina: 1
Acties:

• filthy rich
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13:32
Hallo ik zoek voor mijn oom een CAD (zware 3d pakketen als tekla strucad) computer voor zijn constructiebedrijf van ongeveer (tot) 1400 euro.

(zijn huidige systeem met een core2duo e4500, 2gb 667mhz ram en nvidia quadro fx1700 512mb is te oud aan het worden).

Het liefst koop ik een bestaand systeem, omdat ik zelf geen ervaring heb met onderdelen kopen en in elkaar zetten of ik moet t ergens kunnen laten doen.
.
Nu vond ik het onderstaande (game?) systeem kant en klaar voor 1400 euro:

Processor: Intel i7 4770 4x3.4-3.9Ghz
Geheugen: 16GB DDR3-1600 (2x8GB)
Opslag: 3000GB
Samsung 840 EVO: 120GB SSD
Videokaart: nVidia Geforce GTX770 2GB
Moederbord: Gigabyte GA-Z87P-D3
Voeding: CoolerMaster 85+ 700Watt
Behuizing: Zalman Z9 Plus
Overig: Waterkoeling

Wat vinden jullie hier van?

Overigens als er echt betere componenten zijn (bijvoorbeeld een andere videokaart voor CAD) zou ik eventueel aan de persoon waar ik dit bestaande systeem koop kunnen vragen of hij er andere component in kan zetten, dit is een mogelijkheid.

(Tips voor computerzaken die CAD systemen verkopen in de omgeving twente zijn ook welkom).

en aans löpt wa vast

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Een i7 4770 is eigenlijk al wat overkill. Je kunt ook wat zoeken met bijv. een i5 4670. Zo lang het maar een hoge frequentie heeft. Die gtx 770 lijkt me ook overkill.

Voor CAD heb je vaak feitelijk niet zo veel nodig. Voor 2D CAD is de videokaart ook niet heel relevant. Bedrijven nemen daar vaak een quaro of firepro voor maar eigenlijk werkt de meeste CAD software overal wel op. Maar voor een bedrijf die toch alleen maar er op werkt is een instap quadro wel een o.k. keuze en niet zo duur.

De huide pc is traag door de cpu en het beperkte geheugen. Kans dat die fx1700 het nog prima kan doen in een nieuwe pc, behalve als je er misschien heul veul 3D tegen aan gooit.

Dus iets met een i5 4670, 8Gb ram en een instap SSD als ie EVO is al prima. Je zou voor bijv. een betaalbare quadro 600 kunnen gaan, maar een gamekaartje als een gtx 650 zal ook prima werken.

Doet hij heel veel 3D werk in Autocad, of vooral 2D tekeningen?

Je kunt natuurlijk ook een simpele precision workstation bij Dell bestellen met dit soort specs.

[ Voor 23% gewijzigd door maratropa op 21-02-2014 20:03 ]

specs

• filthy rich
maratropa schreef op vrijdag 21 februari 2014 @ 19:56:
Een i7 4770 is eigenlijk al wat overkill. Je kunt ook wat zoeken met bijv. een i5 4670. Zo lang het maar een hoge frequentie heeft. Die gtx 770 lijkt me ook overkill.

Voor CAD heb je vaak feitelijk niet zo veel nodig. Voor 2D CAD is de videokaart ook niet heel relevant. Bedrijven nemen daar vaak een quaro of firepro voor maar eigenlijk werkt de meeste CAD software overal wel op. Maar voor een bedrijf die toch alleen maar er op werkt is een instap quadro wel een o.k. keuze en niet zo duur.

Dus iets met een i5 4670, 8Gb ram en een instap SSD als ie EVO is al prima. Je zou voor bijv. een betaalbare quadro 600 kunnen gaan, maar een gamekaartje als een gtx 650 zal ook prima werken.

Je kunt natuurlijk ook een simpele precision workstation bij Dell bestellen met dit soort specs.
En met oog op de toekomst is dit ook verstandig, nu de programma's steeds meer 3D en zwaarder worden, vind je uberhaupt dat ie toe is aan een nieuw systeem?

[ Voor 9% gewijzigd door filthy rich op 21-02-2014 20:15 ]

en aans löpt wa vast

• maratropa
  • Niet online
Die core2duo en 2GB zijn iig erg beperkend, ik zou onderhand wel wat nieuws nemen ja :)

Maar een i7 en 16GB en een zware videokaart zal niet heel snel goed gebruikt worden, vandaar dat ik het wat overkill vond.

Stomme bij dell is dat je wel in prijs omhoog moet om een beetje de cpu's met veel mhz te krijgen:

http://configure.euro.del...=nl&l=nl&s=bsd&cs=nlbsdt1

Als ik jou zou zijn, maar dat ben ik niet :) , zou ik een lokale computer winkel opzoeken (want dan heeft ie een plek om naar toe te gaan mochten er issues zijn) en dit netjes in elkaar laten zetten: (harde schijf, behuizing etc naar keuze)

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670 Boxed€ 179,99€ 179,99
1Asus B85-PLUS€ 74,95€ 74,95
1PNY Quadro K600€ 152,50€ 152,50
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 60,94€ 60,94
1Seasonic G-Serie 360Watt€ 51,-€ 51,-
1Crucial 2.5" M500 240GB€ 99,99€ 99,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 619,37

Dat is een degelijke basis met veel mhz, genoeg ram en een CAD kaart.

specs

• filthy rich
maratropa schreef op vrijdag 21 februari 2014 @ 19:56:

Doet hij heel veel 3D werk in Autocad, of vooral 2D tekeningen?
Hij zegt zelf dat ie zware 3d pakketen als tekla, autocad en strucad gebruikt. Dat ding moet natuurlijk wel fijn lopen en niet stotteren of dat ie moet wachten
maratropa schreef op vrijdag 21 februari 2014 @ 20:14:
Maar een i7 en 16GB en een zware videokaart zal niet heel snel goed gebruikt worden, vandaar dat ik het wat overkill vond.

Stomme bij dell is dat je wel in prijs omhoog moet om een beetje de cpu's met veel mhz te krijgen:

http://configure.euro.del...=nl&l=nl&s=bsd&cs=nlbsdt1

Als ik jou zou zijn, maar dat ben ik niet :) , zou ik een lokale computer winkel opzoeken (want dan heeft ie een plek om naar toe te gaan mochten er issues zijn) en dit netjes in elkaar laten zetten: (harde schijf, behuizing etc naar keuze)

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670 Boxed€ 179,99€ 179,99
1Asus B85-PLUS€ 74,95€ 74,95
1PNY Quadro K600€ 152,50€ 152,50
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 60,94€ 60,94
1Seasonic G-Serie 360Watt€ 51,-€ 51,-
1Crucial 2.5" M500 240GB€ 99,99€ 99,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 619,37

Dat is een degelijke basis met veel mhz, genoeg ram en een CAD kaart.
Ik laat t ook liever door een fysieke winkel in de buurt doen, dan op internet bestellen en niet alleen om de prijs.

Zou dit systeem wel weer 5 jaar vooruit kunnen denk je?

[ Voor 85% gewijzigd door filthy rich op 21-02-2014 20:19 ]

en aans löpt wa vast

• maratropa
  • Niet online
Het zijn niet zo zeer de paketten die zwaar zijn als wat hij er mee doet. (en dat is altijd lastig gissen)

Als hij nu pas begint te miepen over z'n core2duo systeem met 2GB dan heb ik het idee dat hij met bovenstaande basis al een stuk opschiet. Die basis is goed, dus er kan altijd meer ram of een zwaardere videokaart in. Veel sneller dan een i5 4670 qua mhz wordt het niet, en met meer cores of hyperthreading (wat een i7 heeft) schieten de meeste CAD apps zoals Autocad niet zo op.

Ik zou niet meteen die 1400 euro uitgeven want dat hoeft denk ik niet.

Wel is een goed 2560x1440 scherm een goeie investering.

[ Voor 35% gewijzigd door maratropa op 21-02-2014 20:21 ]

specs

• filthy rich
maratropa schreef op vrijdag 21 februari 2014 @ 20:18:
Het zijn niet zo zeer de paketten die zwaar zijn als wat hij er mee doet.

Als hij nu pas begint te miepen over z'n core2duo systeem met 2GB dan heb ik het idee dat hij met bovenstaande basis al een stuk opschiet. Die basis is goed, dus er kan altijd meer ram of een zwaardere videokaart in. Veel sneller dan een i5 4670 qua mhz wordt het niet, en met meer cores of hyperthreading (wat een i7 heeft) schieten de meeste CAD apps zoals Autocad niet zo op.

Ik zou niet meteen die 1400 euro uitgeven want dat hoeft denk ik niet.

Wel is een goed 2560x1440 scherm een goeie investering.
Oke, dat is waar. Maar ik ben bang dat 't niet genoeg is en dat ie gaat stotteren. Ik heb voor mijn studie ook ooit een laptop aangeschaft met een quadro kaart via de uni (winkelwaarde 1600). Die zou solidworks goed moeten draaien.
Nu werkt t wel, maar ik ergerde me altijd dood aan de haperingen.

Dan leek het mij beter dat ie dan nu iets meer betaalt (misschien geen 1400) en dat ie er zeker van is dat het wat langer mee kan en zonder gestotter werkt. Wellicht dat het met jouw systeem het geval is, maar het klinkt zo goedkoop;)

Hij tekent overigens grote constructies.

en aans löpt wa vast

• maratropa
  • Niet online
Die videokaart is een instapper, dus je kunt er wat bij leggen en een quadro K2000 nemen. Die gaat echt snel zat zijn, in 2D CAD is het helemaal overkill en voor 3D CAD is het heel geschikt. Hij zit ook in die Dell Precision die ik boven noemde van 1260 euro ex. Je zou ook bij de winkel waar je hem koopt kunnen afspreken dat je mogelijk de k600 terugbrengt en er een k2000 in laat zetten.

Globaal gaat het systeem wat ik opperde met een k2000 evensnel zijn als die DELL die ik noemde, en het systeem wat je noemt in je eerste post. De i5 4670 is een high end processor qua mhz.

Die Dell heeft trouwens standaard geen SSD, wat echt een must is. Veel OEM workstations hebben standaard geen SSD.

Wat je ook doet, een paar dingen zijn echt belangrijk: Een kwalitatief goede voeding, een intel cpu met een turbo rond de 3,7ghz en een SSD.

specs

• filthy rich
maratropa schreef op vrijdag 21 februari 2014 @ 20:39:
Die videokaart is een instapper, dus je kunt er wat bij leggen en een quadro K2000 nemen. Die gaat echt snel zat zijn, in 2D CAD is het helemaal overkill en voor 3D CAD is het heel geschikt. Hij zit ook in die Dell Precision die ik boven noemde van 1260 euro ex. Je zou ook bij de winkel waar je hem koopt kunnen afspreken dat je mogelijk de k600 terugbrengt en er een k2000 in laat zetten.

Globaal gaat het systeem wat ik opperde met een k2000 evensnel zijn als die DELL die ik noemde. De i5 4670 is een high end processor qua mhz.

Die Dell heeft trouwens standaard geen SSD, wat echt een must is. Veel workstations hebben standaard geen SSD.

Wat je ook doet, een paar dingen zijn echt belangrijk: Een kwalitatief goede voeding, een intel cpu met een turbo rond de 3,7ghz en een SSD.
Ja, die ssd gaat sowieso al een groot verschil maken.
Als ik er een K2000 in zet dan wordt de pc zo rond de 900 euro en die dell is dan nog 300 euro duurder dat is wel een groot verschil. Het zijn dus wel grote 3D Teken programma's, dus dan zou ga ik denk ik toch voor een k2000 (of eventueel eerst de k600 proberen zoals jij zegt).

Zou je overigens windows 8.1 aanraden of windows 7. Ik ben zelf geen fan van de nieuwe interface (en mijn oom al helemaal niet). Maar ik weet niet in hoeverre dat is teruggedraaid met 8.1

[ Voor 12% gewijzigd door filthy rich op 22-02-2014 17:01 ]

en aans löpt wa vast

• filthy rich
Nog meer mensen met eventuele aanvullingen?

en aans löpt wa vast

Pagina: 1