• Mark23
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 04-02 18:04
Hi allen,

Ik zit met een probleem dat me lichtelijk wanhopig maakt... Hopelijk is hier iemand die me duidelijkheid kan geven.

Afgelopen december heb ik een nieuwe pc gekocht en deze in elkaar gezet. De configuratie is zoals beschreven in de BBG van november, mainstream game systeem .Na installatie werkte de pc ongeveer twee week goed, vervolgens volgde een vastloper, blauw scherm en vele reboots. Omdat ik vermoede dat dit aan de windows 8 installatie lag, heb ik de handel geformatteerd en windowns 8.1 geïnstalleerd. Dit had hetzelfde resultaat, 2 weken probleemloos, en vervolgens de blauwe schermen. Opvallend is dat de blauwe schermen met steeds korte tussenpozen komen.

Op dit moment heb ik Windows 7 lopen en ook hier hetzelfde verhaal. De foutcodes verschillen per keer. Deze zijn langskomen in mijn huidige windows 7:

Stop: 0x0000008e
Stop: 0x00000050 (met de melding: fbwf.sys)
Stop: 0x0000007f
Stop: 0x00000019
Stop: 0x0000000a
Stop: 0x0000001a

In Windows 8 waren het vooral 'Kernel Mode Not Accepted' meldingen

Wat heb ik al gedaan?

* Diverse nieuwe instalaties
* Memtes86 uitgevoerd, geen fouten gevonden
* Meerdere keren herstelpunten gemaakt, en gebruikt. De eerste paar keer kan ik dan een dag vooruit, maar al snel volgende de foutmeldingen elkaar op.
* Alle mogelijke driver updates

Ik hoop heel erg dat iemand mij verder kan helpen, alle foutmeldingen en nieuwe installaties beginnen op mijn humeur te werken.

Alvast bedankt voor het meedenken.

[ Voor 3% gewijzigd door Mark23 op 21-02-2014 19:17 ]

Verwijderd

Als ik het me goed herinner heeft dit met je RAM geheugen te maken. Heb je misschien een andere pc ter beschikking om het RAM geheugen te testen? Of misschien een paar oude geheugen bankjes om even te testen of die het wel doen.

• Mark23
Verwijderd schreef op vrijdag 21 februari 2014 @ 20:41:
Als ik het me goed herinner heeft dit met je RAM geheugen te maken. Heb je misschien een andere pc ter beschikking om het RAM geheugen te testen? Of misschien een paar oude geheugen bankjes om even te testen of die het wel doen.
Dat zou ik idd nog eens kunnen proberen.

Wat ik ondertussen gedaan heb na wat zoeken op internet, is de cpu snelheid verlagen. Van 100 nu naar 95. Op dit moment draait hij weer stabiel. Even afwachten of dit zo blijft, en dan kan ik in elk geval weer aan de slag.

Toch blijft het vreemd en niet zoals het zou moeten werken...

• master_viper
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:33

master_viper

Attack Of The Bunnies!!!

Temps? Hoe lang memtest ?

-= Very annoying forum person =-

Verwijderd

Het verlagen van de CPU zou niet nodig hoeven zijn. Misschien iets met de voeding?

• Mark23
De temperaturen zijn goed, geen extreme waardes.

Memtest laten lopen tot de melding dat alles OK was te voorschijn kwam, klein halfuurtje was dat

Ben het helemaal met je een dat het CPU verlagen niet nodig moet zijn.... Wat verder vreemd is, op de momenten dat hij eerder vastliep, wordt het beeld nu een paar seconden zwart en geeft hij de melding dat het beeldscherm stuurprogramma niet meer werk, en herstelt is.

Is er een manier om de voeding te controleren zonder er een andere aan te hangen? Die heb ik niet 123 liggen namelijk.

Verwijderd

Niet dat ik weet, al lijkt het me sterk dat het aan je voeding ligt omdat je pc wel doorstart.

• Mark23
Wat ik zo vreemd vind... dat het een hardware probleem lijk te zijn, maar dat hij het wel de eerste twee weken van na een schone installatie werkt.

Verwijderd

Is inderdaad vreemd. Ik kan niet 1 2 3 een oplossing bedenken, al contact gehad met de leverancier?

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 04:32

F.West98

Alweer 17 jaar hier

Mark23 schreef op vrijdag 21 februari 2014 @ 21:56:
De temperaturen zijn goed, geen extreme waardes.

Memtest laten lopen tot de melding dat alles OK was te voorschijn kwam, klein halfuurtje was dat

Ben het helemaal met je een dat het CPU verlagen niet nodig moet zijn.... Wat verder vreemd is, op de momenten dat hij eerder vastliep, wordt het beeld nu een paar seconden zwart en geeft hij de melding dat het beeldscherm stuurprogramma niet meer werk, en herstelt is.

Is er een manier om de voeding te controleren zonder er een andere aan te hangen? Die heb ik niet 123 liggen namelijk.
Een half uur is te kort. Je moet memtest een nachtje laten draaien is altijd het advies.

2x ViewSonic VP-27885K | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

• SpiriTNL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:52
Kijk ook eens naar de HDD. Die kan namelijk ook de boosdoener zijn.

Ik heb namelijk eens een computer ter reparatie gehad en daar kon ik in eerste instantie ook niks vinden.
Disk check gedaan en toen kwam het naar boven. Bij een bepaalde sector kwam de reboot.
Andere disk erin en nergens meer last van gehad.

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08:41
Dit lijkt op een probleem dat ik jaren geleden eens gehad heb.
Ook een zelfbouw pc en die ging voor reparatie terug naar de handelaar, had namelijk vaak geen beeld met opstarten (bios test ontbrak al). Leverancier wilde geen nieuwe videokaart geven en wilde de hele pc terug hebben.
Na hun onderzoek was de videokaart en het moederbord vervangen. Thuis bleken ze ook nog een snellere processor geplaatst te hebben. Na 1 jaar bleek dat ze de bestaande processor geplaatst hadden, maar overgeklokt. En dat was hetzelfde fenomeen, reinstall, tijdje goed en dan na wat tijd bsod. Paar keer terug naar de winkel en steeds kort getest, half uurtje ofzo. "Kunnen niks vinden, meneer. Kijk het stopcontact thuis maar eens na!". Toen toch maar zelf gekeken en ontdekt dat zij de processor overklokt hadden. Achteraf bleken ze nergens van te weten....
Maar dus zelfde fenomeen, nieuwe install, tijdje goed en daarna bsod. Bsod kreeg ik ook pas na een klein uurtje goed belasten. Processor werd bij mij ook niet alarmerend warm.

• Mark23
oke, ik heb weer een aantal opties. Bedankt daarvoor.

Zal een kijken wat er gebeurd, met ander RAM geheugen, en zal de memtest een nachtje aanzetten.

Wat zijn opties om de HDD te testen?

Overigens heb ik gisteren nog even de CPU snelheid terug gezet op 100, en meteen weer het zelfde probleem. Alles liep vast. Ook tijdens het weer verlagen van de CPU snelheid, heeft met 1.5 uur gekost om dit weer op 95 te zetten. Hij werkt nu wel weer, zonder vastlopers vooralsnog

• dodo79
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06-02 09:58

dodo79

witte dikke tonnie

al een bios update gedaan van je mobo?

omdat het kan!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-02 21:33
Als je nu eens de hele pc eens gaat testen.
Zie hoe de mensen hier op het forum pc testen, zie andere storingen, zie overclock forum daar vind je veel software om te testen.

Zoek specificatie van je hardware,
cpu, hoe snel moet deze draaien, wat voor geheugen wilt deze hebben(de snelheid),
dan geheugen wat jij hebt, wat is de specificatie van de maker,
harde schijf smart uitlezen dan zie je direct fouten.
stroom meten,
stroom meten tijdens belasting,
temps meten,
temps meten tijdens belasting,
videokaart
moederbord
bios
etc.
etc.

• Mark23
dodo79 schreef op zaterdag 22 februari 2014 @ 08:48:
al een bios update gedaan van je mobo?
Ik heb mn mobo bijgewerkt naar de nieuwste versie idd. Helaas, zonder het gewenste resultaat

Verwijderd

Probleem met de HDD lijkt me sterk aangezien hij de computer voor 2 weken heeft gebruikt zonder problemen.

• noguru
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08-2019
Verwijderd schreef op zaterdag 22 februari 2014 @ 09:48:
Probleem met de HDD lijkt me sterk aangezien hij de computer voor 2 weken heeft gebruikt zonder problemen.
Tja, met dat argument kun je iedere oorzaak uitsluiten.

Het herstarten van de videodriver wijst naar de videokaart maar een diepere oorzaak in het moederbord of de voeding is zeker niet uitgesloten. Hoe je oorzaken systematisch uitsluit tot je het probleem te pakken hebt staat in de hangen en opstarten troubleshooter:

http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/705492

• Mark23
Het aanpassen van CPU snelheid leidt ook tot dezelfde foutmeldingen en is dus ook geen optie.

Heb nu 1 blokje RAM verwijderd, zodat er nog 1 blokje inzit. Voor nu draait hij weer als een zonnetje..

Verwijderd

Misschien heb je aan deze info iets voor je probleem

lijkt toch iets van mem probleempje

https://www.google.nl/#q=Stop%3A+0x0000008e

Succes

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23-12-2025

MrMonkE

★ EXTRA ★

Ja, troubleshooten. Dingen elimineren. Kijken of hij crashed met dat ene blokje ram. Zo niet, dan die andere er alleen in doen in hetzelfde slot als die ene in zat. enz enz enz. elke stick in elke sleuf proberen. Leuk is anders, vooral als je niet de beschikking hebt over allerlei spul om mee te experimenteren.

En kan ook nog he moederbord zijn en daar is bijna niet achter te komen behalve door alle andere dingen uit te sluiten of een ander moederbord te proberen. De truc(mazzel) is het reproduceerbaar te krijgen.
Ik zou in elk geval als je dat al niet hebt een monitor porgramma installeren dat aangeeft hoe heet je CPU, Moederbord, drives en GPU worden. En wat de spanningen zijn op je moederbord. (openhardwaremonitor bv maar er zijn er wel meer.)

Vraagje aan kenners:
Kan het zijn dat hij op een of andere manier toevallig teveel vermogen op 1 rail van zijn voeding heeft probeert af te nemen?

Het is helaas zo dat het kan echt van alles kan zijn.

Probeer ook nog even met cpu burnin te draaien en ondertussen je cijfers in openhardwaremonitor bekijken. Burnin laat je CPU lekker zweten, als het een hitte of voltage probleem is van de CPU dan ga je hem met cpu burnin waarschijnlijk laten BSOD'n.
Als dat niet klapt dan vette 3D benchmark doen en nog eens hetzelfde doen.

edit: Prime95 is ook goed om je cpu te laten zweten. >:)

★ What does that mean? ★

• Mark23
Update:

Heb de koeler uit de kast gehaald, dit was nodig om bij het 2e ramblok te komen. Vervolgens de standaardprocessor koeler erin gezet, zodat ik net telkens alles eruit hoef te halen. Dit lijkt me niet van invloed op de foutmeldingen... zolang de temps niet te hoog worden (ze zijn niet boven de 75 c gekomen)

Getest met 1 RAM plaatje:

HDDscan, geen problemen gevonden op hdd of SDD
Furmark benchmark, geen problemen en score van 3012
Prima95 heeft een paar uur gedraaid, hier ook geen problemen.

Getest met 2e RAM plaatje:

Prima95 heeft een paar uur gedraaid, hier ook geen problemen.

Gestest met beide RAMs:

8 uur memtest, geen problemen gevonden.

Op dit moment lijkt alles gewoon te werken, al heb ik er geen vertrouwen in dat dit zo blijft. Misschien volstaat het om bij een foutmelding de RAM blokjes in een andere gleuf te doen.

Iemand die kan verklaren waarom dit zou werken? Ik kan me hier niets bij voorstellen namelijk

[ Voor 66% gewijzigd door Mark23 op 23-02-2014 09:04 ]

• MrMonkE

MrMonkE

★ EXTRA ★

Maar, doet ie het -5 dagen later- nog goed nu?

Misschien was je non-stock cooler niet goed ge-coolpasta'ed.
Misschien is een van die sockets voor memory niet tof.
Who knows..

★ What does that mean? ★

• Mark23
Dat was inderdaad de vraag... hij heeft weer tot gisteren goed gewerkt. Toen kwam, meteen na het opstarten het eerste blauwe scherm. Na een reset werkte alles weer...

Vandaag bij het opstarten leek de pc in een noodlooptoestand te staan. Steeds 2 seconden opstarten, en meteen weer uit... Dit verholpen door een reset in de 2 opstart seconden.

Vervolgens werkte hij weer even, maar toen ik na het eten terug kwam, bleek de pc weer vastgelopen te zijn. Zwart scherm met onderin A2 (een melding van mijn moederbord?)

Tijdens het typen van dit bericht weer blauw scherm gehad. begin van het einde dus. Hoop heel erg dat iemand nog een gouden tip voor me heeft!

• sinasappel-mw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22-02-2025
ik heb ooit een vergelijkbaar probleem gehad toen bleek dat niet alle hardware goed was ingesteld in de bios (bijvoorbeeld geheugen van 1600mgh op 1333)
en raar genoeg heeft die van mij het eerst ook gedaan en naar enkele dagen kreeg ik pas problemen

• Mark23
sinasappel-mw schreef op donderdag 27 februari 2014 @ 20:41:
ik heb ooit een vergelijkbaar probleem gehad toen bleek dat niet alle hardware goed was ingesteld in de bios (bijvoorbeeld geheugen van 1600mgh op 1333)
en raar genoeg heeft die van mij het eerst ook gedaan en naar enkele dagen kreeg ik pas problemen
hoe ben je hier achter gekomen en belangrijker nog... Hoe heb je het opgelost?

• Dogaer
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 25-01 15:18
Misschien heb je wat aan dit toppic bij onze buren Hardware info. Hier schijnt het persoon in kwestie ook problemen te hebben met het geheugen.

http://nl.hardware.info/f...-wil-RAM-niet-terug-geven

Hoop dat je er wat aan hebt.

• sinasappel-mw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22-02-2025
Mark23 schreef op donderdag 27 februari 2014 @ 21:52:
[...]

hoe ben je hier achter gekomen en belangrijker nog... Hoe heb je het opgelost?
nou ik hat win8 alles aan softwaar net schoon er op dus dacht ik daar zal het vast niet aan liggen en ben ik in de bios gaan kijken
als je dan wat raars ziet aanpassen (wel eerst een backup gemaakt van de bios)

• Mark23
Bedankt voor de tips. Met name de link van Dogear, het probleem daar lijkt inderdaad op mijn probleem.

Het lijkt er ook steeds meer op dat de RAM het probleem is.

Vandaag waren de bcod's weer vollop aanwezig. Totaan vandaag was het nog redelijk te doen met af en toe een reboot. Vandaag om de minuten problemen. Zelf memtest liep vast, of kreeg na een poosje zwart scherm.

Toen heb ik beide blokjes RAM in een andere gleuf gedaan, dit hielp niet. Nu 1 blokje eruit gehaald en het werkt weer zonder problemen. Deze wil ik een nu een week laten zitten om te kijken of het dan nog steeds goed blijft.

Wat ik me nog afvraag, kan het zo zijn dat een RAM probleem al tijdens memtest voor vastlopers zorgt? ook in de failsafe mode loopt hij vast trouwens.

• tvAddict
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 03-01 14:09
Krijg je soms bluescreens bij het afspelen van videos in je browser: youtube etc? Want ik kreeg bluescreens of death als ik hardwareversnelling aan had staan voor youtube. Als ik dan bijvoorbeeld 5 videos tegelijk had aanstaan ging het snel mis (4 op pauze en 1 speelde af).

Als het hieraal ligt, kun je het uitzetten door naar een youtube video te gaan en daar rechtermuisknop te drukken en te browsen door de menuutjes tot je hardwarematige versnelling uit kunt vinken.

• Mark23
tvAddict schreef op zondag 02 maart 2014 @ 08:16:
Krijg je soms bluescreens bij het afspelen van videos in je browser: youtube etc? Want ik kreeg bluescreens of death als ik hardwareversnelling aan had staan voor youtube. Als ik dan bijvoorbeeld 5 videos tegelijk had aanstaan ging het snel mis (4 op pauze en 1 speelde af).

Als het hieraal ligt, kun je het uitzetten door naar een youtube video te gaan en daar rechtermuisknop te drukken en te browsen door de menuutjes tot je hardwarematige versnelling uit kunt vinken.
Nee, dit is geen probleem. De bsod's lijken random te komen. Soms bij het openen van internet, soms na 1 minut na opstarten, soms na 15 min na opstarten, soms bij overzetten van bestanden en soms al in het bios menu.. geen peil op te trekken dus!

• MrMonkE

MrMonkE

★ EXTRA ★

Wellicht overbodige opmerking:
BSOD heb je alleen in windows en niet in je BIOS menu.

★ What does that mean? ★

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-02 21:33
Misschien voeding die problemen heeft.
Leen een voeding om te testen.

Sommige biossen testen hardware tijdens booten, en stellen je hardware gevarieerd in, dus kan elke boot anders zijn.
Zet alle instellingen die gevarieerd zijn vast, zodat je pc altijd dezelfde waarde heeft.

[ Voor 61% gewijzigd door jan99999 op 03-03-2014 06:55 ]

• piethoogland
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06-02 12:01
als t aan een driver zou liggen kun je met het commanda start --> run "verifier" je drivers testen bij een foute driver krijg je een BSOD en via de veilige modus kan je het commando weer uitschakelen.

• Mark23
piethoogland schreef op maandag 03 maart 2014 @ 00:14:
als t aan een driver zou liggen kun je met het commanda start --> run "verifier" je drivers testen bij een foute driver krijg je een BSOD en via de veilige modus kan je het commando weer uitschakelen.
Ik begrijp nog niet helemaal hoe het verifier werkt. Ik doorloop wel het menu maar er lijkt niets te gebeurden. Wat moet ik hier instellen?

• Mark23
Nu bijna een week op 1 RAM blokje, en tot nu toe probleemloos!
Pagina: 1