Toon posts:

Waarom goud op de Zalman CNPS3100G?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier al veel meningen over gezien, en de site van Zalman heeft hier ook niet echt een antwoord op...

Sommige mensen zeggen dat het koper de warmte goed geleid, maar niet goed afstaat aan lucht. Dus daarom een laagje goud eroverheen aangezien goud warmte wel goed afstaat aan lucht. Ik heb zelf nooit geweten dat verschillende materialen meer of minder goed warmte aan lucht afstaan, dus hier twijfel ik een beetje aan.
En nu was ik een beetje reviews aan het lezen, kom ik op Frostytech een review tegen waar men de volgende uitspraken doet over het goud:
The CNPS3100 and CNPS3100G are virtually the identical. Except for the gold plating on the latter. Of the two it would seem that there is a slight performance increase using the unplated heatsink, but the results are so close together there really isn't much of a difference.
The gold edition of what is essentially the CNPS3100 is a solid performer like its fellow model. Whether or not the added expense of the gold plating is worth the price is up to you. Granted, there will be no concerns of the the copper tarnishing over time, but those effects would probably become most prevalent after the computer became obsolete.
Hun denken dus dat het is om het roesten tegen te houden. En de testresultaten laten zien dat de Zalman met goud iets minder goed presteert... De site heeft verder wel een hele mooie testopstelling, en het lijkt me dus wel een betrouwbare bron.

Verder lijkt de Zalman me dus wel een goede keus voor mijn superstille server die ik aan het bouwen ben. Maar ik vraag me af: is het zelfs mogelijk om helemaal geen fan boven die Zalman te hangen? Ik heb al speciaal een processor die weinig warmte produceert: een k6-3+ 450@600 op 2.0 volt. Die genereert maximaal 25 watt onder full load op 600 Mhz.
En hij komt in een kast die nu nog 30/31 graden is, maar dat zal denk ik nog wel wat koeler kunnen zonder ten koste te gaan van het geluid.

En welke Zalman moet ik dan nemen? De geheel koperen, of die met wat goud eroverheen? Van eventuele roest lig ik niet wakker, want dat zie ik niet zo gauw gebeuren. Het gaat mij puur om de performance.

Verwijderd

koper roest niet maar gaat oxyderen als je het aanraakt met je handen, het vet dat je handen produceerd is dus de boosdoener.schoon koper blijft zonder aanraking erg mooi

Verwijderd

Zelf geven ze een iets betere waarde voor de vergulde versie op, maar of dat wat waard is..

Ik denk dat ze echt die gouden voor de mensen hebben die erop kicken.

Aan de andere kant zal het best oxydatie van het koper tegengaan. Tsjah..

Wat scheelt het ? Een tientje, twintig piek ? Dan zou ik die gouden nemen, zodat je er ook geen vette ingebrande vingerafdrukken op krijgt.

Overigens, howel aluminium minder goed warmte geleidt dan koper, staat het dat wel beter af. Helaas kun je aluminium niet opdampen op koper :)

Of zelfs maar solderen of lassen, althans niet makkelijk.

Greetz,
Hooi. :Y)

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 08 juni 2001 18:34 schreef maxi het volgende:
koper roest niet maar gaat oxyderen als je het aanraakt met je handen, het vet dat je handen produceerd is dus de boosdoener.schoon koper blijft zonder aanraking erg mooi
ehhh... oxideren is toch roesten?
Enne, ik denk niet dat het vet de boosdoener is. Eerder het zuur wat op je huid zit om bacterien tegen te houden. Dat zuur gaat dan als ik het goed heb samen met zuurstof een redoxreactie (roesten) met het koper aan (8>

Maar daar ging het me niet echt om... jij denkt dus ook dat het goud is om het oxideren tegen te gaan? Ik vraag me dan toch weer af of dat oxideren wel zo snel gaat... volges mij valt dat best nog wel wat mee. Ik zou namelijk toch wel graag de koperen willen kopen vanwege de performance.

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 08 juni 2001 18:35 schreef Hooi het volgende:
Wat scheelt het ? Een tientje, twintig piek ? Dan zou ik die gouden nemen, zodat je er ook geen vette ingebrande vingerafdrukken op krijgt.
Prijs maakt me nix uit... van die 15 piek xtra lig ik niet wakker :)
Het ziet er trouwes inderdaad wel :P uit!
Overigens, howel aluminium minder goed warmte geleidt dan koper, staat het dat wel beter af. Helaas kun je aluminium niet opdampen op koper :)
dat klopt dus wel? Bepaalde materialen staan hun warmte weer beter af aan lucht als andere materialen? En goud staat z'n warmte dus ook beter af aan lucht als koper?

En heeft iemand misschien nog een mening over het passief koelen van die processor?

Verwijderd

Topicstarter
Niemand meer?

• Kvn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-08 12:54

Kvn

Op vrijdag 08 juni 2001 18:40 schreef PsyFlux het volgende:

[..]

ehhh... oxideren is toch roesten?
Nee, roesten is een vorm van oxideren
Aluminium roest niet, maar oxideert wel, duz

Verwijderd

Mmmm, op www.tomshardware.com komen die Zalmannetjes er anders helemaal niet zo goed vanaf......

Verwijderd

die gouden was naar mijn weten in de tests ook niet beter dan de koperen maar juist iets minder

Verwijderd

Op vrijdag 08 juni 2001 20:30 schreef LeveL_42 het volgende:
Mmmm, op www.tomshardware.com komen die Zalmannetjes er anders helemaal niet zo goed vanaf......
idd, zelfs ronduit slecht, en geen verschil tussen die vergulde en de gewone!

• Paitor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-05 23:14

Paitor

rages doen :P

[..]

Hun denken dus dat het is om het roesten tegen te houden.
Dit deed gewoon pijn :'(

Live Life to the Max | Kom op konijntje doe maar huppele wiebele

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 08 juni 2001 20:29 schreef X-Tweaker het volgende:
Nee, roesten is een vorm van oxideren
Aluminium roest niet, maar oxideert wel, duz
hmmm, got a point there...
Op vrijdag 08 juni 2001 20:30 schreef LeveL_42 het volgende:
yep, en daar waren ze bij Zalman niet zo blij mee :)
Dit is de brief die ze terug hebben geschreven. En ik moet zeggen ze hebben op een aantal punten zeker gelijk hebben. THC is onzorgvuldig geweest met het meten van het aantal dB (ze zijn vergeten silent en passive mode te testen), en ze lijken inderdaad erg hoge waardes te hebben... Verder zeggen alle sites juist dat ze zo mooi afgewerkt zijn terwijl THC dit tegenspreekt. En zo hebben ze wel meer foutjes gemaakt (beetje miereneuken, dat wel)...
Op vrijdag 08 juni 2001 20:42 schreef Hiro Shima het volgende:
die gouden was naar mijn weten in de tests ook niet beter dan de koperen maar juist iets minder
Tsja, de meeste reviews zeggen toch dat de gouden inderdaad een graad of 2 koeler is... Dus het lijkt erop dat het goud is bedoeld om de warmte beter af te staan aan de lucht.
Op vrijdag 08 juni 2001 20:57 schreef Paitor het volgende:
Dit deed gewoon pijn :'(
boeie >:)
Ik let nog wel aardig op spelling, interpunctie en begrijpelijke zinnen.
Maar ik zie echt niet eens wat hier fout aan is!

Verwijderd

Hun denken ?? :D Maak er dan meteen maar hullie van ja.. :o

Wat zij denken doet er niet zo toe. De tests varieren een beetje maar een fan van 60 cfm of meer laat de gouden of koperen leuk presteren. Hang er een 100 cfm 120mm bij....

Over oxyderen en roesten is al een uitgebreide posting geweest, die halen we niet op.

CONCLUSIE WAS :
1) Roesten doet alleen ijzer
2) Roest is Fe2O3 en ontstaat onder invloed van water en is rood bruin
3) FeO is zwart en is ijzeroxyde.
4) Bij koper gebeurt iets dergelijks zodat het groen wordt, maar koperoxyde is ook zwart

Maar goed,
ik zou alleen passief koelen overwegen als je een Duron hebt die ca. 500/600 foutloos kan lopen op Vcore = 1,350 o.i.d.
Hoger geef ik je weinig kans op succes.

Hooi.
8-)

Verwijderd

PS O, het mag natuurlijk ook een Tbird zijn op 600/1,350 volt :9

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 08 juni 2001 23:01 schreef Hooi het volgende:
Maar goed,
ik zou alleen passief koelen overwegen als je een Duron hebt die ca. 500/600 foutloos kan lopen op Vcore = 1,350 o.i.d.
Hoger geef ik je weinig kans op succes.
Hmmm, een Duron op 600 Mhz met een voltage van 1,350 gebruikt volgens het proggie radiate 18 watt. Maar een k6-3+ op 600 Mhz met 2.0 volt gebruikt volgens de datasheets van AMD ook maar 21 watt. Dat ligt nog niet eens zo ver van elkaar af. Dat zou passief gekoeld toch ook nog wel moeten lukken? Want als het passief niet wil met een Zalman, dan kies ik gelijk ook een hele andere koeler...

edit: ik ben nog ff de datasheets van de Duron nagegaan en daar staat zelfs dat op 600 Mhz en een voltage van 1,350 volt hij 23 watt verbruikt! Dan zou het helemaal mogelijk moeten zijn met mijn huidige systeem....

Verwijderd

Nou,
het punt is dat die Duron vrolijk door gaat bij 80 graden, maar die K6 ligt al in de stress bij 60/65 graden.

Vandaar dus :)

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 08 juni 2001 23:54 schreef Hooi het volgende:
Nou,
het punt is dat die Duron vrolijk door gaat bij 80 graden, maar die K6 ligt al in de stress bij 60/65 graden.

Vandaar dus :)
Daar heb je gelijk in :'(
Ik heb op 't moment mijn k6-3+ ff softwarematig op 200 Mhz gezet, en de fan van mijn Spire MA324-15B3 deruit getrokken. Ik moet namelijk ff 19 gigabyte downen, dus m'n computer moet een paar daagjes aanblijven en ik wil ook graag nog slapen... En opzich lukt dat prima: temperatuur=47 graden idle, 52 als ik een beetje ga surfen en mp3tjes luisteren. Maar zodra ik het aantal Mhz wat opschroef en de processor in de buurt van de 60 graden begint te komen word hij instabiel...

Verwijderd

Dat is het jammere van de K6-2 en -3 serie ja, ze worden best wel heet, en hebben een max bedrijfstemp in de buurt van de 55/60.

Mhh daarentegen,
volgens mij hebben ze een Thermische overload protectie oid er in zitten. Ik heb vroeger gemerkt dat de CPU (K6-2 400 en 500 ) na het vastlopen weer terug ging in temp.

Een vastgelopen Duron echter wordt meestal net zo heet als superstressed.

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 09 juni 2001 00:15 schreef Hooi het volgende:
Dat is het jammere van de K6-2 en -3 serie ja, ze worden best wel heet, en hebben een max bedrijfstemp in de buurt van de 55/60.
Ik heb wel een k6-3PLUS! De mobiele versie die gemaakt is met 0.18micron technologie. Daarom kan ik die 450 Mhz ook zo makkelijk overklokken naar 600 Mhz op 2.0 volt....
Mhh daarentegen,
volgens mij hebben ze een Thermische overload protectie oid er in zitten. Ik heb vroeger gemerkt dat de CPU (K6-2 400 en 500 ) na het vastlopen weer terug ging in temp.
yeah, die bescherming ligt als ik het goed heb bij 80 graden... maar dan is het al te laat. Mijn k6-2 450 Mhz is ooit een keer per ongeluk 73 graden geworden (zonder vast te lopen) bij een potje UT!!!
Pagina: 1