Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
'S Lands meest geweldadige knuffelmarokaan is dan toch eindelijk veroordeelt voor zijn geweldadige karakter.

Hij is veroordeelt tot 1,5 jaar cel voor o.a. de mishandeling van Koen Everink en de eigenaar van Club Air. De medeverdachte is vrijgesproken.
Van die 1,5 jaar zijn 6 maanden voorwaardelijk, heeft hij al 7 maanden gezeten en moet hij dus nog 5 maanden de cel in.
Het OM had 4 jaar geeist waarvan 1 voorwaardelijk.

http://nos.nl/artikel/614412-15-jaar-cel-voor-badr-hari.html

Wat vinden jullie van deze veroordeling?

Ikzelf zie hem over 5 maanden op tv komen bij tenminste college-tour. En had liever een veroordeling van 4 jaar gezien zodat zijn carriere als misselijke (with great power comes great responsibility, die hij compleet ontbeert) topsporter doei kon zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12:16
terecht dat hij de bak in draait. Het is ongeoorloofd om als topsporter (met deels een voorbeeldfunctie) je zo te gedragen. Vechtsport is ook nog eens de sport die hij uitoefent en dat heeft hij ten tijde van de mishandeling toegepast op zijn slachtoffers... Hij als echte topsporter had beter moeten weten....

kan wel zeggen door de media aandacht komt hij in aanmerking voor strafvermindering.. maar dat is niet het geval. Hij dient zich gewoon te gedragen als elk ander en moet daar de consequenties van ondervinden... in dit geval een celstraf.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-08 20:54
Ik denk dat er weinig van de veroordeling te vinden is zonder het dossier te kennen. Ik ben in ieder geval blij dat de rechter naar de feiten en omstandigheden heeft gekeken en niet een straf heeft uitgedeeld op basis van de mate waarin hij vond dat Badr Hari zijn carrière doei moest zeggen.

[ Voor 4% gewijzigd door argro op 21-02-2014 14:41 ]

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zware mishandeling kan worden bestraft met een celstraf tot acht jaar, terwijl zware mishandeling met voorbedachten rade zelfs twaalf jaar kan opleveren. Ik vind het dan ook onbegrijpelijk dat een volledig bewezen geachte mishandeling van een 'ongewapend' slachtoffer door een zwaargewicht topniveau kickbokser anderhalf jaar oplevert. Als Hari een willekeurige persoon goed raak mept, kan één klap een coma veroorzaken of misschien wel doden. Dat lijkt mij nu echt het soort geval dat de wetgever op het oog had bij zware mishandeling. Waarom de straf nog geen kwart is van de maximale, ontgaat mij dan ook volledig, zeker omdat er nog meer mishandelingen door hem bewezen zijn geacht.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2014 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
argro schreef op vrijdag 21 februari 2014 @ 14:32:
Ik denk dat er weinig van de veroordeling te vinden is zonder het dossier te kennen. Ik ben in ieder geval blij dat de rechter naar de feiten en omstandigheden heeft gekeken en niet een straf heeft uitgedeeld op basis van de mate waarin hij vond dat Badr Hari zijn carrière doei moest zeggen.
Je kan altijd een mening ergens over hebben, hoe gefundeerder hoe beter natuurlijk.
offtopic:
Leer voor jezelf te denken en een eigen mening te vormen op basis van de input van anderen en de op dat moment beschikbare informatie, neem een mening nooit klakkeloos over *knip*. Een slecht gefundeerde eigen mening is nog altijd beter dan de mening van iemand anders hersenloos nadreunen

Ik ben van mening dat machtmisbruik vanuit functie zwaarder bestraft moet worden (een corrupte vuilnisman is in essentie minder gevaarlijk dan een corrupte minister-president). En in dit geval heeft deze hardhandige knuffelmarokaan dat precies gedaan, hij heeft namelijk vanuit zijn functie als K1 fighter een overwicht op zijn slachtoffers, van dit overwicht heet hij meermaals heftig misbruik gemaakt.

Dat het strafrecht in Nederland niet ingaat op dynamische de onderbuikgevoelens van de populus is een goede zaak, maar dat bepaalde misdaden zwaarder bestraft mogen worden, daar is de meerderheid (kratos) van het gepeupel (demos) het wel mee eens. (zolang ons gevangeniswezen maar gericht blijft op reintegratie in de maatschappij)

[ Voor 28% gewijzigd door argro op 22-02-2014 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-08 20:54
Verwijderd schreef op vrijdag 21 februari 2014 @ 15:58:
Zware mishandeling kan worden bestraft met een celstraf tot acht jaar, terwijl zware mishandeling met voorbedachten rade zelfs twaalf jaar kan opleveren. Ik vind het dan ook onbegrijpelijk dat een volledig bewezen geachte mishandeling van een 'ongewapend' slachtoffer door een zwaargewicht topniveau kickbokser anderhalf jaar oplevert. Als Hari een willekeurige persoon goed raak mept, kan één klap een coma veroorzaken of misschien wel doden. Dat lijkt mij nu echt het soort geval dat de wetgever op het oog had bij zware mishandeling. Waarom de straf nog geen kwart is van de maximale, ontgaat mij dan ook volledig, zeker omdat er nog meer mishandelingen door hem bewezen zijn geacht.
Er zijn blijkbaar diverse feiten en omstandigheden die een maximale straf niet rechtvaardigen. Dit blijkt overigens ook al uit de eis. Het OM gaat bij voorbaat al op 50% van het maximum zitten namelijk (waarvan ook nog eens 1 jaar voorwaardelijk).

Overigens wel opvallend dat Hari tot op heden altijd strak in het pak verscheen en vandaag, nu de race (voorlopig) gelopen was, opeens een trainingspak aanhad.
eL_Jay schreef op vrijdag 21 februari 2014 @ 15:58:
Dat het strafrecht in Nederland niet ingaat op dynamische de onderbuikgevoelens van de populus is een goede zaak, maar dat bepaalde misdaden zwaarder bestraft mogen worden, daar is de meerderheid (kratos) van het gepeupel (demos) het wel mee eens. (zolang ons gevangeniswezen maar gericht blijft op reintegratie in de maatschappij)
Dat zijn ook vooral onderbuikgevoelens. In vergelijking met andere landen straft Nederland behoorlijk fors. De standaard is dat ongeveer de helft van een opgelegde straf uitgezeten wordt. In Nederland is dat doorgaans tenminste 2/3. E.e.a. vaak wegens een cellentekort overigens. In België is < 3 jaar cel bijvoorbeeld standaard geen cel, maar een enkelbandje. Ook is het strafklimaat in Nederland behoorlijk streng vanwege het fenomeen voorarrest. Dat is iets wat veel andere landen niet kennen. Ook wordt vaak lacherig gedaan over TBS, maar ook dat is geen pretje. In feite is het een vrijheidsstraf voor onbepaalde tijd. Menigeen zou daar niet vrolijk van worden.

[ Voor 39% gewijzigd door argro op 21-02-2014 17:03 ]

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

argro schreef op vrijdag 21 februari 2014 @ 16:43:
[...]
Er zijn blijkbaar diverse feiten en omstandigheden die een maximale straf niet rechtvaardigen. Dit blijkt overigens ook al uit de eis. Het OM gaat bij voorbaat al op 50% van het maximum zitten namelijk (waarvan ook nog eens 1 jaar voorwaardelijk).
Ik heb het gedeelte van het vonnis waar de straftoemeting wordt gemotiveerd, even snel doorgescand (het vonnis zelf is nogal lang). Er is volgens de rechtbank geen sprake van trial by media. Wel is er sprake van overschrijding van de redelijke termijn, waardoor de straf 15% lager uitvalt. Daartegenover staan ook strafverzwarende omstandigheden, zoals het risico op recidive en de houding van Hari na de feiten (geen enkele blijk van spijt, hij heeft zelfs nog geprobeerd slachtoffers af te kopen en getuigen te beïnvloeden). Voor het overige komt de rechtbank gewoon weer uit bij de zgn. oriëntatiepunten van het Landelijk Overleg Vakinhoud Strafrecht (LOVS) voor de straftoemeting. Dat vind ik dan wel weer teleurstellend. Door deze uitspraak ontstaat naar mijn mening echt het beeld dat je dus als professioneel kickbokser over een periode van meerdere jaren verschillende mensen het ziekenhuis in mag trappen en dat je daar vervolgens een (in feite) mini-strafje voor krijgt. Ik vind dat echt onbevredigend en het doet geen recht aan mijn rechtsgevoel.

Voor de geïnteresseerden: http://uitspraken.rechtsp...id=ECLI:NL:RBAMS:2014:735

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2014 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 04-10 17:53
Hoho! Hij heeft ook nog even een bestraffend vingertje gekregen! Een adelaar vangt geen vliegen... :')

En die reacties uit Marokko en de Marokkaanse jongeren..gast wordt gezien als een held.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
Uiteraard. Hij werd gezien als een winnaar, en dat is hij dit keer weer. Veel beter dan dit vonnis kon hij niet verwachten - een taakstraf zat er echt niet in.

Het is dit soort berichten waardoor ik twijfel aan de claims dat we in Nederland zo streng straffen. Sowieso is de gewoonte om lichter te straffen voor het plegen van meerdere misdrijven bedenkelijk. Twee keer zo vaak mensen mishandelen verdubbelt je straf niet. De politiek zou er verstandig aan doen om rechters te verplichten in elke zaak afzonderlijk een straf op te leggen, daarbij rekening houdend met het feit dat er bij herhaling geen sprake meer kan zijn van een incident.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Ik vond het buitengewoon onhandig van de Rb om dat 'een adelaar vangt geen vliegen' verhaal te houden, schandalig eigenlijk richting alle slachtoffers. Na alle processen die voor het oog van de camera misliepen, wat gaat er door je heen om in een zaak als deze zoiets te zeggen. Doe. Het. Gewoon. Niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
1,5 jaar voor een beschrijving onder r.o. 14.3 onder het kopje: algemeen + r.o. 19 "het bewezen verklaarde levert op: eendaadse samenloop van medeplegen van zware mishandeling en openlijke geweldpleging, poging tot zware mishandeling, mishandeling, meermalen gepleegd, openlijke geweldpleging en overtreding van artikel 5 van de Wegenverkeerswet 1994" doet evenmin recht aan mijn rechtsgevoel. Als zoveel bewezen verklaard wordt en daar maar 18 maanden op staat - voorarrest voor zulk gedrag :X Badr zal blij wezen met zulke oriëntatiepunten :+ Iets wat richtinggevend zou moeten zijn maar niet doorslaggevend lijkt mij. Toch worden ze klakkeloos overgenomen en de strafeis v/h OM terzijde geschoven.

Dan zou ik niet zo eerder opteren voor een herziening van het Sr maar van die gehanteerde oriëntatiepunten. Word tijd dat de rechters niet zo eenvoudig de strafeis kunnen pareren. En dat ze meer voor een eigen visie kunnen gaan waarin het veronachtzamen v/d voorbeeldfunctie die de verdachte heeft tot een zwaardere strafverzwarende omstandigheid kan leiden, althans zwaarder dan deze nu Badr wordt toegerekend gezien dit verdisconteerd is in de uiteindelijke strafmaat.

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 04-10 19:25

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Da's wel slecht om zo'n vergelijking te trekken.

Hari = adelaar
Slachtoffers = vliegen

Ik zie niet in hoe je zijn daden beter kan rechtvaardigen dan door dit te stellen.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

• heidem1
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18-02-2021
Verwijderd schreef op vrijdag 21 februari 2014 @ 17:04:
Voor het overige komt de rechtbank gewoon weer uit bij de zgn. oriëntatiepunten van het Landelijk Overleg Vakinhoud Strafrecht (LOVS) voor de straftoemeting. Dat vind ik dan wel weer teleurstellend. Door deze uitspraak ontstaat naar mijn mening echt het beeld dat je dus als professioneel kickbokser over een periode van meerdere jaren verschillende mensen het ziekenhuis in mag trappen en dat je daar vervolgens een (in feite) mini-strafje voor krijgt. Ik vind dat echt onbevredigend en het doet geen recht aan mijn rechtsgevoel.
Eens. Voor mijn gevoel is hier veel te veel aansluiting gezocht bij de oriëntatiepunten, terwijl er toch voldoende bijzondere omstandigheden zijn om de straf toch een aardig eindje op te plussen.
Pagina: 1