Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dominicr
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-11-2020
Hallo

Ik ben sinds begin januari in dienst bij mijn huidige werkgever.
Een paar weken geleden is mijn green card toegewezen, ik ben van plan om binnen nu en tegen het einde van het jaar naar de vs (verenigde staten) te verhuizen.

Begin april wil ik naar de vs voor sollicitaties, nu kwam mijn baas met het voorstel om mij per 1 april uit dienst te laten gaan, vanuit zijn initatief waardoor ik recht op ww behoud.
(Verder geen vergoeding enz)

Nu lijkt mij dit voor mij gezien geen slimme keuze, maar ik wist al wel tijdens de sollicitatie dat ik mogelijk (was toen nog niet zeker of ik de greencard toegewezen zou krijgen) naar de vs zou verhuizen.

Als ik nee zeg tegen de baas, kan hij dan alsnog simpel van mij af ? Ik wil graag tot het einde van het jaar doorwerken maar omdat ik er pas sinds kort werk (wel al door proeftijd heen), moet ik nog ingewerkt worden en lever ik dus eigenlijk niks op.

Wat zou de beste optie voor mij zijn, ik wil niet het risico lopen om in de vs begin april niks te vinden en dan ook hier zonder inkomsten te zitten.
Ik las iets over dat werkgevers de ww moesten gaan betalen :
http://www.ncphrm.nl/lent...ij-ontslag-hr-advies.html

Ik heb vorig jaar ergens anders gewerkt en heb dus recht op minstens 3 maanden ww (nog van de wekeneis)
Wat moet ik nu volgende week zeggen tegen de baas ? iemand een advies ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Als ik het goed begrijp heb je nu dus een jaarcontract en ben je door je proeftijd heen? In dat geval kan je arbeidscontract dan alleen op jouw initiatief of met jouw goedkeuring vroegtijdig worden beeïndigd - en dus geen ontslag. Let wel op je opzegtermijn.

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dominicr
Nee ik heb een contract voor onbepaalde tijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:54

St@m

@ Your Service

dominicr schreef op vrijdag 21 februari 2014 @ 12:13:
Nee ik heb een contract voor onbepaalde tijd
Dan kan die niet zomaar van je af. Maar goed, jij moet doen waar je jezelf het beste bij voelt. Tuurlijk kun je op je strepen gaan staan, je kunt zelf wel bedenken of je dit eerlijk vindt en of je het eerlijk hebt gespeeld.

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dominicr
Nouja, het alternatief was werkloos thuis zitten en dan maar hopen dat ik de greencard zou krijgen, ik ben een persoon die graag aan het werk is dus voor mij was dat geen echt alternatief.

Ik heb het feit dat ik mogelijk een greencard zou ontvangen al eerder gemeld, eind januari (dus nog in mijn proeftijd) ben ik al op medische keuring geweest.

Vraag is ook wat ik nu moet doen, zou ik (ook gelet op het feit dat de baas minstens 3 maanden ww moet betalen) kunnen vragen om 2 maanden salaris ? (dat zou voor de baas dan ongeveer 300 euro goedkoper zijn)

[ Voor 5% gewijzigd door dominicr op 21-02-2014 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

dominicr schreef op vrijdag 21 februari 2014 @ 12:24:
Nouja, het alternatief was werkloos thuis zitten en dan maar hopen dat ik de greencard zou krijgen, ik ben een persoon die graag aan het werk is dus voor mij was dat geen echt alternatief.

Ik heb het feit dat ik mogelijk een greencard zou ontvangen al eerder gemeld, eind januari (dus nog in mijn proeftijd) ben ik al op medische keuring geweest.

Vraag is ook wat ik nu moet doen, zou ik (ook gelet op het feit dat de baas minstens 3 maanden ww moet betalen) kunnen vragen om 2 maanden salaris ? (dat zou voor de baas dan ongeveer 300 euro goedkoper zijn)
Nogmaals.. waar je jezelf het beste bij voelt. De baas kan je niet ontslaan en jij kan in september/oktober zonder problemen ontslag nemen. Je kan blijven zitten, vraag is of dat de sfeer ten goede komt.
Hoe het precies zit met het doorbetalen van de WW en wie daarvoor verantwoordelijk is weet ik niet. Maar je links spreekt van een waarschijnlijkheid dat dit per 1-1-2014 doorgevoerd zou worden. Ik zit redelijk in het personeelswezen maar heb niet gehoord dat het definitief is.

Voordat je gaat voorstellen dat je morgen niet meer komt en de baas je 2 maanden meegeeft zou ik mezelf even heel goed laten voorlichten door iemand die er echt verstand van heeft.

[ Voor 7% gewijzigd door St@m op 21-02-2014 12:34 ]

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-09 11:31

ATS

Ik zou niet akkoord gaan. Je reis naar de VS is gewoon een vakantie. Wat je daar gaat doen is niet relevant. Als je "ergens in het jaar" naar de VS wil verhuizen, dan is het tegen de tijd dat je dat zeker weet vroeg genoeg om je overeenkomst te beëindigen toch? Ik snap het vanuit het perspectief van de werkgever ook wel ergens trouwens: die wil gewoon zo snel mogelijk een vervanger op jouw plek die hij kan inwerken, aangezien hij weet dat jouw werk daar een aflopende zaak is.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cytherea
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 25-09 10:57
St@m schreef op vrijdag 21 februari 2014 @ 12:31:
[...]

Nogmaals.. waar je jezelf het beste bij voelt. De baas kan je niet ontslaan en jij kan in september/oktober zonder problemen ontslag nemen. Je kan blijven zitten, vraag is of dat de sfeer ten goede komt.
Hoe het precies zit met het doorbetalen van de WW en wie daarvoor verantwoordelijk is weet ik niet. Maar je links spreekt van een waarschijnlijkheid dat dit per 1-1-2014 doorgevoerd zou worden. Ik zit redelijk in het personeelswezen maar heb niet gehoord dat het definitief is.
Zijn baas kan wel het dienstverband opzeggen hoor, het is iets meer werk maar wel mogelijk. Er zijn bepaalde ontslagverboden maar die lijken mij niet van toepassing. Een ontslagvergunning krijgen is niet zo heel moeilijk.

Je kan het beste kijken of je er op een nette manier uit kan komen met werkgever. Maar je zult begrijpen dat een werkgever niet echt blij is om iemand nu in te werken die al weggaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:18
ATS schreef op vrijdag 21 februari 2014 @ 12:32:
Ik zou niet akkoord gaan. Je reis naar de VS is gewoon een vakantie. Wat je daar gaat doen is niet relevant.
Als je daar gaat werken is het zeker wel relevant. Je mag niet zomaar nevenactiviteiten hebben.

Dus: Doe alles in overleg met je werkgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

jongetje schreef op vrijdag 21 februari 2014 @ 12:36:
[...]

Als je daar gaat werken is het zeker wel relevant. Je mag niet zomaar nevenactiviteiten hebben.
Solliciteren is geen "nevenactiviteit", en dan nog dat mag prima mits je contract met je huidige werkgever dat niet verbiedt. (En 't staat me bij dat solliciteren altijd mag, ongeacht dergelijke contracten.)

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

cytherea schreef op vrijdag 21 februari 2014 @ 12:35:
[...]

Zijn baas kan wel het dienstverband opzeggen hoor, het is iets meer werk maar wel mogelijk. Er zijn bepaalde ontslagverboden maar die lijken mij niet van toepassing. Een ontslagvergunning krijgen is niet zo heel moeilijk.
Dat durf ik tegen te spreken :P
Welke goede reden kan het bedrijf hebben om een ontslagvergunning aan te vragen (en ook nog eens toegekend te krijgen)?
Dat de werknemer aan het einde van het jaar/begin volgend jaar gaat verhuizen gaat er niet in, dat kan ik je al wel verklappen.

Hier wat meer informatie over het aanvragen van een ontslagvergunning: https://www.werk.nl/werk_...tslagtoestemmingcwi#ID342

[ Voor 23% gewijzigd door St@m op 21-02-2014 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cytherea
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 25-09 10:57
St@m schreef op vrijdag 21 februari 2014 @ 12:42:
[...]

Dat durf ik tegen te spreken :P
Welke goede reden kan het bedrijf hebben om een ontslagvergunning aan te vragen (en ook nog eens toegekend te krijgen)?
Dat de werknemer aan het einde van het jaar/begin volgend jaar gaat verhuizen gaat er niet in, dat kan ik je al wel verklappen.
Even zitten lezen en het is toch lastiger dan ik dacht, I stand corrected. Stukje met redenen over het hoofd gezien. Gelukkig is mijn enige personeelslid met wederzijdsgoedvinden weggegaan.. En heb ik nu niks meer met personeel te maken.

In dat geval moet TS nee zeggen en zo lang mogelijk blijven zitten :) komt de sfeer niet ten goede alleen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:25

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Is het nu sinds begin januari dit jaar dat je in dienst ben en 'enkele weken' (wat of eind januari of begin februari zou moeten zijn geweest) je greencard toch kreeg?

Je zit gelukkig 'goed' qua regeltjes/wet, maar als ik het vanuit werkgevers perspectief zou bekijken, zie ik het als flinke naaistreek. Je kan nee zeggen, maar verwacht dan niet dat je 'een leuke tijd' tegemoet gaat de komende maanden.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mythio
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 27-09 18:24
Sluit me helemaal bij hierboven aan.
Maar je hebt het niet gemeld bij het solliciteren, terwijl een green card procecure al veel eerder dan januari moet zijn ingezet aangezien zoiets lang duurt. Ik denk dat je blij mag zijn dat je baas nog redelijk sportief reageerd, dat had ik persoonlijk niet gedaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Mythio schreef op vrijdag 21 februari 2014 @ 13:38:
Sluit me helemaal bij hierboven aan.

[...]

Maar je hebt het niet gemeld bij het solliciteren, terwijl een green card procecure al veel eerder dan januari moet zijn ingezet aangezien zoiets lang duurt. Ik denk dat je blij mag zijn dat je baas nog redelijk sportief reageerd, dat had ik persoonlijk niet gedaan...
Nou en? Een zwangerschap hoef je bijvoorbeeld ook niet te melden, en ook dat weet je meestal gewoon. Dit is gewoon het risico van een werkgever, dat personeel weer vertrekt. Ook een werknemer die niet naar de VS wil vertrekken kan morgen tegen een leukere/uitdagendere/beter betalende/dichter-bij-huis-zijnde baan aan lopen en je vervolgens mededelen dat hij vertrekt per <opzegtermijn>.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-10 17:47

Basszje

Reisvaap!]

De relevente keuze lijkt mij hier meer 'recht op WW' . Als je zelf je contract beeindigd heb je dat namelijk niet, dus op zich lijkt het een vriendelijk aanbod van je werkgever. Het is alleen de gok of je gelijk werk vindt verderop of dat je verwacht dat het nog een half jaar gaat duren.

Zoek trouwens ook uit hoeveel WW je mogelijk recht op hebt, dat is afhankelijk van factoren als arbeidsverleden etc.

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dominicr
Op het moment van solliciteren moest ik nog een medisch onderzoek ondergaan en op interview
bij het consulaat (waar ze kijken of je echt in aanmerking komt)
Ik had dus of niet kunnen solliciteren of bij sollicitatie al aangeven dat ik mogelijk verhuis naar
de vs, met als risico dat als ik de greencard niet toegewezen zou krijgen ik dus een paar maanden
'voor niks' werkloos was geweest (minder inkomsten, gat op cv enz).
Het is niet zo dat ik iets verzwegen heb waardoor ik dit werk (software ontwikkelaar) niet kan doen,
ik heb geen RSI of andere zaken die rechtstreeks van belang zijn bij het werk.

Ik zal informeren hoe het zit met het feit dat de werkgever WW moet betalen (stond in het
lenteakkoord), het feit dat ik
voor sollicitatie ga is al mondeling goedgekeurd (heb een retour reis geboekt).
Vandaag kwamen ze er dus mee dat ze het contract
wilden opzeggen (als ik akkoord zou gaan) want dat was 'handiger', dan kon ik meteen beginnen daar als ik
iets zou vinden. Natuurlijk niet vermeld het risico voor mij dat als ik niks vind ik
dus zonder inkomsten zit.

Overigens had mijn vorige werkgever er geen moeite mee mij weg te sturen bij een reorganisatie
(volgens het afspiegelingsbeginsel moest ik er helaas uit) en toen heb ik ook vrijstelling van werk gekregen
(dus nog onder contract maar hoefde niet meer te werken).

Ik werk pas sinds juni vorig jaar (vorig jaar afgestudeerd) dus heb ook maar maximaal recht op 3 maanden
ww volgens mij.
Een ontslagvergunning zal dus niet/lastig worden toegewezen ? Er werken hier maar weinig mensen en we
hebben net 4 nieuwe klanten binnen, dus van reorganisatie kan geen sprake zijn lijkt mij.
Het heeft natuurlijk geen zin om een voorstel te doen als de baas toch zo 123 een ontslagvergunning kan
krijgen, dan rek ik het misschien een paar maanden.

Hij zal het dan wel gooien op het feit dat er geen werk voor mij is oid. Hij zit er nu niet op te wachten
mij nog verder in te werken, wat ik natuurlijk goed snap maar ik moet mij eigen (financieel)belang natuurlijk wel
voorop stellen.

Iniedergeval alvast heel erg bedankt voor al jullie reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 02-10 15:40

Barrycade

Through the...

Als ze willen kunnen ze je wel voortijdig op straat zetten, want verstoorde arbeidsverhoudingen zijn zo geschapen. Of ze gebruiken je verzwijgen van de greencard procedure tegen je. Ze kunnen je zelfs je sollicitatiereis gaan verbieden omdat je niet voldoende dagen hebt of dat het bedrijfsbelang daardoor wordt geschaad. Dus het kan nasty worden.

Maar waarom zou je met een bak ruzie / scheve gezichten weg gaan. Je wlt ze dus gebruiken om je periode voor vertrek te bekostigen. En dat heb je niet echt aangegeven tijdens je sollicitatie. Zeker als ik lees dat je bij een klein bedrijf werkt zadel je ze onevenredig op met kosten, zeker omdat je aangeeft dat je nog moet worden ingewerkt.

Dus ik zou eerlijk zijn naar je werkgever en je verlies nemen en dus per 1 April ze verlaten, of probeer 1 Mei (krijg je dus 2 maanden van ze kado).
Heb je daarna nog 3 maanden ww (krijg je dus kado van mij en mede werkenden ;) ) en kan je daarvan je verblijf in de US bekostigen.

[ Voor 9% gewijzigd door Barrycade op 21-02-2014 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dominicr
Ik ga begin april 2 weken weg voor sollicitatie, voorstel van de werkgever was om per
1 april het dienstverband op te zeggen (dus gewoon werken t/m 31 maart, mits ik geen vakantiedag opneem)
Dat snap ik heel goed, en wat mij betreft kan dat maar dan wil ik wel graag wat euro's mee.
Ik had vorige week al aangegeven dat het mijn plan was om eerst te gaan voor een sollicitatie en later echt de stap te maken, dat was toen goed bevonden. Ik heb inerdaad niet genoeg vakantiedagen maar kan onbetaald verlof opnemen, mijn hoofddoel is solliciteren en daar moet ik volgens mij verplicht voor vrij krijgen, in mijn geval is het echter niet bij een bedrijf om de hoek.

Ik zie het punt (van mij uit) van verstoorde arbeidsverhoudingen niet, ik heb geen ruzie met iemand hier,
doe mij werk goed en houd mezelf aan alle huisregels, er is geen reden om (als ik niet zou willen verhuizen)
het dienstverband met mij op te zeggen.

Ik heb gezien hoe weinig medelijden een baas soms heeft met personeel dat weg moet, dus waarom zou ik wel
medelijden hebben met de baas ? Hij kan er ook voor kiezen om mij te laten werken tot het moment dat ik
zelf aangeef dat ik weg wil. Oke, misschien doe ik dan wat langer over mijn werk, maar voor hetzelfde geld
word ik morgen ernstig ziek (afkloppen) en ben ik niet meer in staat te werken. Mijn werk wordt voor het
x voudige verkocht aan de klant, klinkt als wel de lusten niet de lasten.

als ik een baan vind in de US ga ik natuurlijk geen ww trekken in Nederland, dan schrijf ik mij gewoon uit bij de GBA

[ Voor 19% gewijzigd door dominicr op 21-02-2014 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Houdt je er rekening mee dat als je WW aanvraagt, je ook beschikbaar moet zijn voor arbeid en dus niet zomaar even weg kan naar de VS? Tenminste: AFAIK.

Ik zou er inderdaad gewoon zakelijk mee om gaan. Jammer voor je werkgever, maar het is zijn risico dat personeel niet zo lang blijft als ze soms hopen of andersom: niet zomaar weg willen gaan als dat beter uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dominicr
Dat klopt, dus daarom wil ik graag met wederzijds goedvinden stoppen, alleen dan niet zonder een bedrag mee te krijgen.
Een paar maanden klinkt veel, maar als hij echt graag van mij af wil dan zou dat geen probleem moeten zijn toch ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mythio
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 27-09 18:24
dominicr schreef op vrijdag 21 februari 2014 @ 14:55:
Ik zie het punt (van mij uit) van verstoorde arbeidsverhoudingen niet, ik heb geen ruzie met iemand hier,
doe mij werk goed en houd mezelf aan alle huisregels, er is geen reden om (als ik niet zou willen verhuizen)
het dienstverband met mij op te zeggen.
Omdat een werkgever, als hij dat wil, heel erg vervelend naar jou toe kan gaan spelen. Een paar voorbeelden zijn al in eerdere posts genoemd.
Het is niet zo dat ik iets verzwegen heb waardoor ik dit werk (software ontwikkelaar) niet kan doen,
ik heb geen RSI of andere zaken die rechtstreeks van belang zijn bij het werk.
Sorry, maar die volg ik niet. Naar het buitenland vertrekken om te gaan werken lijkt mij nogal veel impact te hebben op jou mogelijkheden om je huidige werk te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02-10 09:07

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Mythio schreef op vrijdag 21 februari 2014 @ 15:47:
[...]

[...]
Sorry, maar die volg ik niet. Naar het buitenland vertrekken om te gaan werken lijkt mij nogal veel impact te hebben op jou mogelijkheden om je huidige werk te doen.
Want? Wellicht kan hij nu ook al thuiswerken.....
En kan hij vanuit de USA nog een aantal maanden of zelfs langer (part-time) off-shore bezig zijn....

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dominicr
Over het 'verzwijgen':
[quote]De kantonrechter oordeelt dat het tijdens een sollicitatiegesprek verzwijgen van een kwaal alleen als een dringende reden voor ontslag op staande voet kan worden beschouwd als de werknemer wist of moest begrijpen, dat hij de kwaal had en dat hij als gevolg van die kwaal niet in staat zou zijn tot het verrichten van de overeengekomen werkzaamheden.[quote]

Ik ben gewoon in staat om te werken, plus ik ben tijdens mijn proeftijd op medisch onderzoek geweest.
Toen ook aangegeven dat het voor een greencard was.
Tijdens mijn proeftijd had de werkgever dus al de kans om mij gewoon te ontslaan, is niet gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:25

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Dat is ziekte waardoor je je eigenlijke werk helemaal niet zou kunnen uitvoeren, dat is inderdaad niet van toepassing.

Dit zou meer van toepassing zijn:
https://www.jurofoon.nl/n...ie-nieuwe-baan-verzwijgen

(aangezien je in april de sollicatie hebt, zou je dus al een baan kunnen krijgen, redelijk duidelijk toekomstperspectief).

Ik zeg niet dat je blind de regeltjes kan volgens en genoeg kunnen zeggen dat het 'volgens de regeltjes' niet mag, maar ik weet of je het risico wil lopen dat een rechter dus anders gaat beslissen, in dat geval zwaar in je nadeel.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dominicr
Als de werknemer nog tijdens de ontslagonderhandelingen of ontslagprocedure een nieuwe baan aanvaardt, zijn kantonrechters geneigd om een lagere ontslagvergoeding toe te kennen. Dat is op zich begrijpelijk, want voor de betreffende werknemer zijn de nadelige gevolgen dan minder groot.
Is in mijn geval niet van toepassing, ik ga om te solliciteren niet om een contract te ondertekenen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-10 17:47

Basszje

Reisvaap!]

dominicr schreef op vrijdag 21 februari 2014 @ 15:44:
Dat klopt, dus daarom wil ik graag met wederzijds goedvinden stoppen, alleen dan niet zonder een bedrag mee te krijgen.
Een paar maanden klinkt veel, maar als hij echt graag van mij af wil dan zou dat geen probleem moeten zijn toch ?
Of je het kan krijgen is een tweede maar het is wel bijzonder onfatsoenlijk moet ik zeggen. De baas geeft je een vinger en je wilt niet alleen de hand, maar ook nog de arm erbij. Als ik baas zou zijn zou je een schol onder je hol krijgen en zelf nooit meer direct personeel in vaste dienst nemen.

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dominicr
Ik krijg geen vinger, ik krijg de mogelijkheid om ontslag te nemen zonder iets ervoor te krijgen. Wat betekent dat als ik geen werk vindt in de 2 weken dat ik in de vs ben, ik ook in nederland niks meer heb.
Daar mag wel wat voor tegenover staan dacht ik zo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeVortex
  • Registratie: Augustus 2006
  • Nu online
Nee je krijgt WW cadeau. Je kunt moeilijk verwachten dat ze je gaan inwerken als jij een paar maanden later vertrekt. Je had gewoon iets tijdelijks moeten zoeken ivm je green card.

Als jij tegen een bedrijf zegt bij je sollicitatie dat het kan dat je maar tijdelijk werkt ivm dat je naar de VS wilt, was je echt niet aangenomen (en terecht). Dit is gewoon misbruik maken van werkgevers want dit kost ze handen vol geld. Want jij moet ingewerkt worden levert niks op en op het moment dat je ingewerkt word vertrek je. Kunnen hun weer een nieuwe medewerker zoeken die ingewerkt moet worden.

[ Voor 1% gewijzigd door LeVortex op 21-02-2014 19:51 . Reden: typos door telefoon ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

dominicr schreef op vrijdag 21 februari 2014 @ 19:14:
Ik krijg geen vinger, ik krijg de mogelijkheid om ontslag te nemen zonder iets ervoor te krijgen. Wat betekent dat als ik geen werk vindt in de 2 weken dat ik in de vs ben, ik ook in nederland niks meer heb.
Daar mag wel wat voor tegenover staan dacht ik zo
Veel succes dan in de US met zo'n instelling. 8)7

Als je dit bij een Amerikaanse werkgever probeert sta je dezelfde dag nog buiten met een kartonnendoos en je laatste paycheck.

JIJ bent diegene die dit avontuur aangaat toch? Daar heeft je werkgever alleen maar last van. Je behandeld nu net je werkgever op de manier dat je zelf niet door je werkgever behandeld wilt worden.....

[ Voor 15% gewijzigd door Barrycade op 21-02-2014 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthas
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01-09 11:14
Bekijk het eens van de werkgever zijn kant: Hij biedt je een contract voor onbepaalde tijd aan. Jij gaat hierop in, terwijl je wist dat je mogelijk zeer binnenkort weg zou gaan. Vervolgens kom je doodleuk anderhalve maand later melden dat je een andere baan gaat zoeken. Nog niet eens hebt, maar gaat zoeken. Ik had je waarschijnlijk gevraagd om dan ook direct je spullen te pakken.

De werkgever weet dat je weg gaat en dan ben je eigenlijk een blok aan het been. Je kunt je niet opwerken binnen het bedrijf, het bedrijf kan je niet inzetten voor iets moeilijkere klussen of klussen die meer tijd vergen. De werkgever steekt geen energie meer in jou. Ik denk dus ook dat jouw werkgever nu heel schappelijk is met zijn voorstel om je tot 1 april door te laten werken.

Op je vraag wat je zou moeten doen: Schrijf je maar vast in bij een uitzendbureau

[ Voor 5% gewijzigd door Arthas op 21-02-2014 19:59 ]

"A person ignorant of the possibility of failure can be a halfbrick in the path of the bicycle of history" - Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dominicr
Nou, dan ga ik de volgende keer in plaats van te solliciteren wel een uitkering aanvragen. Zelfs voor een bijbaan willen ze tegenwoordig dat je voor langere tijd beschikbaar bent (voor DHL uiteindelijk anderhalf jaar gewerkt en dat was toen al een eis).
Als ik dan alles vertel op sollicitatie en daarom niet wordt aangenomen dan ben ik zeker die luie uitkeringstrekker die alleen maar solliciteert omdat het van het uwv moet.

Ik heb even gekeken en dat verhaal van ww door werkgever betalen is afgeschaft in kabinet rutte-asscher.
Opzich goed want het zou de doodsteek zijn voor kleine bedrijven.

Toen bij mijn vorige werkgever op een dinsdagochtend het management team samen kwam en besloot dat de ontwikkeling van een oud deelsysteem toch maar stopgezet zou worden (ondanks dat we daar de meeste actieve licenties in hadden) zaten de ontslagaanvragen dezelfde dag nog op de post.
Daar sta je (collega in dit geval) dan na 10 jaar goed dienstverband, tegen de rest het personeel vertellen dat er goed voor je gezorgd wordt maar in realiteit krijg je 2 maanden uitwerktijd en een ontslagvergoeding waar je amper een redelijke 2e hands auto van kan kopen.
En succes met je verdere carriere he.

Er is genoeg werk wat ik kan doen waarvoor ik niet veel hulp nodig heb, en bedenk, als je zelf plannen zou hebben om te verhuizen naar de andere kant van het land en je baas zegt dat je alvast mag vertrekken als je wilt, zonder dat je nog iets anders hebt, zou je dan gewoon volmondig ja zeggen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebastiaan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-09 21:48

Sebastiaan

....

dominicr schreef op vrijdag 21 februari 2014 @ 14:55:
Ik heb inerdaad niet genoeg vakantiedagen maar kan onbetaald verlof opnemen, mijn hoofddoel is solliciteren en daar moet ik volgens mij verplicht voor vrij krijgen, in mijn geval is het echter niet bij een bedrijf om de hoek.
Als je niet geoneg dagen hebt, dan kan je baas gewoon weigeren om je op vakantie te laten gaan. Verlof aanvragen doe je normaal gesproken in overleg en als er te weinig uren zijn heb je pech. Er is verder geen verplichting om iemand vrij te geven voor een sollicitatie, dit gaat gewoon van de normale verlofuren/vakantiedagen.

De mogelijkheid om onbetaald verlof te nemen, is ook enkel mogelijk in overleg en na goedkeuring van je werkgever, dus ik hoop voor je dat je dat goed hebt afgesproken met je werkgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

laat ook maar... vreemd verhaal vind ik het, maar je moet maar kijken

[ Voor 82% gewijzigd door Zoijar op 22-02-2014 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is heel erg dringend aan te raden om niet al je bruggen achter je te verbranden en bijv. van je werk eerst onbetaald verlof te nemen en je appartement in Nederland eerst nog aan te houden. Ongeacht in welke sector je zit, de kans om in de VS (hoog opgeleid) werk in iets te vinden is nihil in vergelijking met Nederland. Er is geen enkele sector die daar een uitzondering op is, met name ook de IT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 02-10 07:19
Ik snap de tijdslijn niet helemaal. Als je in april naar USA gaat dan is dat voor twee weken toch? Maar wanneer zou je dan permanent nr de USA willen vertrekken?
Kan je tot die tijd van meerwaarde zijn voor de huidige werkgever? Hoe lang is zo'n inwerk periode? Als je je werkgever ervan kan overtuigen dat hij tot je weggaat veel aan je heeft, dan zie ik het probleem niet zo.
Heeft je werkgever eigenlijk niks aan je tot die tijd, hou dan de eer aan jezelf neem zijn aanbod aan en werk tot die tijd lekker in de horeca ofzo..

Dat met meerdere maandsalarissen willen hebben vind ik echt niet kunnen, is een beetje misbruik maken van het systeem. Dergelijke ontslagvergoedingen zijn er voor mensen die jaren voor dezelfde werkgever hebben gewerkt en wie in weze onrecht wordt aangedaan bij ontslag.

Bottom line: Houdt je huidige werkgever te vriend en ga voor een win win situatie. Of neem gewoon je eigen verlies

[ Voor 6% gewijzigd door analogworm op 22-02-2014 11:15 . Reden: bottom line toegevoegd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthas
dominicr schreef op vrijdag 21 februari 2014 @ 23:26:
Nou, dan ga ik de volgende keer in plaats van te solliciteren wel een uitkering aanvragen. Zelfs voor een bijbaan willen ze tegenwoordig dat je voor langere tijd beschikbaar bent (voor DHL uiteindelijk anderhalf jaar gewerkt en dat was toen al een eis).
...

...
Tijdelijke contracten zijn juist daarvoor. Iemand met een jaarcontract is in dat opzicht een vastere kracht dan iemand met een contract voor onbepaalde tijd. Laatstgenoemde kan namelijk ten alle tijde vertrekken met een opzegtermijn. De tijdelijke kracht (en de werkgever) zit vast aan zijn tijdelijke contract.
dominicr schreef op vrijdag 21 februari 2014 @ 23:26:
...
Er is genoeg werk wat ik kan doen waarvoor ik niet veel hulp nodig heb, en bedenk, als je zelf plannen zou hebben om te verhuizen naar de andere kant van het land en je baas zegt dat je alvast mag vertrekken als je wilt, zonder dat je nog iets anders hebt, zou je dan gewoon volmondig ja zeggen ?
Ik zou de verhuisplannen niet melden, totdat alles in kannen en kruiken is. En dat is inclusief nieuwe baan en onderkomen.
Je werkgever zal niet blij zijn als je in Maastricht woont en werkt en besluit om naar Den Helder te verhuizen, maar hij kan je niet tegenhouden of ontslaan. Als jij tenminste gewoon je uren kunt blijven maken in Maastricht en ook je werk naar behoren doet. Je kunt echter niet eventjes iedere dag op en neer naar New York om dan ook nog je dagelijkse 8 tot 17 op kantoor in Maastricht te draaien.

Zie het als een leermoment. De volgende keer, dat je van plan bent om te gaan solliciteren of naar een plek ver weg te verhuizen maar dat dit nog niet zeker is, meld je dat niet aan je huidige werkgever.

"A person ignorant of the possibility of failure can be a halfbrick in the path of the bicycle of history" - Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Arthas schreef op zaterdag 22 februari 2014 @ 14:38:
[...]

Tijdelijke contracten zijn juist daarvoor. Iemand met een jaarcontract is in dat opzicht een vastere kracht dan iemand met een contract voor onbepaalde tijd. Laatstgenoemde kan namelijk ten alle tijde vertrekken met een opzegtermijn. De tijdelijke kracht (en de werkgever) zit vast aan zijn tijdelijke contract.

[..]
Genoeg werkgevers die gewoon een opzegtermijn in een contract voor bepaalde tijd zetten. Waarom zou je iemand na de proeftijd die liever weg wil, nog 11 maanden moeten aanhouden... Dat is voor beide partijen niet echt handig.

Ik heb zelf nog geen enkel contract voor bepaalde tijd gehad waar geen opzegtermijn in stond.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthas
RaZ schreef op zaterdag 22 februari 2014 @ 14:44:
[...]

Genoeg werkgevers die gewoon een opzegtermijn in een contract voor bepaalde tijd zetten. Waarom zou je iemand na de proeftijd die liever weg wil, nog 11 maanden moeten aanhouden... Dat is voor beide partijen niet echt handig.

Ik heb zelf nog geen enkel contract voor bepaalde tijd gehad waar geen opzegtermijn in stond.
Waarom zou je iemand, die na de proeftijd liever weg wil, nog aan willen houden? De proeftijd is juist daarvoor bedoeld, om de wegen te scheiden zonder dat één van beide daar moeite voor moet doen.

Zo'n opzegtermijn in een tijdelijk contract is leuk voor de werknemer, maar de werkgever kan er niks mee. Als de werkgever jouw tijdelijke contract probeert te ontbinden door met een opzegtermijn aan de gang te gaan en die opzegtermijn loopt eerder af dan het tijdelijke contract, dan zal de werkgever langs het UWV/de kantonrechter moeten om je contract te ontbinden.
Wel kan een opzegtermijn genoemd worden, met als doel duidelijk te zijn naar een werknemer of zijn tijdelijke contract verlengd wordt. Bijvoorbeeld minimaal een maand voor het einde van het tijdelijke contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeeDzi
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-10 12:29
Ik wil me niet direct mengen in de discussie of je acties nu netjes zijn of niet..... Maar hoe groot acht je de kans dat je in USA direct wordt aangenomen. Heb je daar connecties of ga je er op de bonnefooi heen en hopen op wat moois. De arbeidsomstandigheden in de USA zijn nu eenmaal behoorlijk anders dan hier en daar sta je zo op straat.

En wat ook al eerder is genoemd, hoe lang is die inwerkperiode? is dat een week of wat of hebben we het over een half jaar? Dat kan namelijk wel invloed hebben op het hele verhaal. Ik ga er gemakshalve vanuit dat je misschien wat vindt, hoe ziet je plan er uit om daar aan de slag te gaan dan. Je zult nogal wat dingen moeten regelen dunkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

@Arthas:
Niet voor elke functie is een opleiding. Een interne opleiding van 3 maanden heb je aan 1 maand proeftijd dus niet zo veel. Als dan na 6 maanden de werknemer toch niet zo blij is met het geen wat ie moet doen, dan is het toch echt in het voordeel van de werkgever dat deze elders gaat werken..

Er is meer dan enkel werk waar men direct vanaf dag 1 100% inzetbaar is waar je inderdaad met een proeftijd genoeg weet.

Nu moet ik wel zeggen dat als je om de 3 maanden een nieuwe collega krijgt om in te werken dat best irritant is. De eerste maand loop je alleenmaar mee, daarna kom je pas op het punt dat je daadwerkelijk de kennis moet gaan opdoen om iets te kunnen gaan. Daarna duurt het ook nog even om de nodige ervaring op te doen.

Dus niet overal is een proeftijd van 1 maand genoeg om te bepalen of iemand wel of niet geschikt is. Mijn oude werkgever zei dan ook altijd, als iemand het werk niet wil doen, dan zorgt de opzegtermijn er wel voor dat ie elders aan de slag kan, en niet pas na 10 maanden pas kan soliciteren.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
Barrycade schreef op vrijdag 21 februari 2014 @ 14:39:. Ze kunnen je zelfs je sollicitatiereis gaan verbieden omdat je niet voldoende dagen hebt of dat het bedrijfsbelang daardoor wordt geschaad. Dus het kan nasty worden.
Nee. Sollicitaties mogen altijd. Zelfs als je geen vakantiedagen hebt, dan nog moet de baas je (onbetaald) verlof geven. Expliciet wettelijk recht.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Ja maar als TS dan vrolijk 2-3 weken naar de USA vertrekt is iets anders dan een dagje/ middagje vrijgeven. Ik denk dat de werkgever dit aandraagt als onevenredig zware belasting voor de werkuitvoering in de ontslag aanvraag dat hij gelijk gaat krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebastiaan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-09 21:48

Sebastiaan

....

MSalters schreef op maandag 24 februari 2014 @ 14:57:
[...]

Nee. Sollicitaties mogen altijd. Zelfs als je geen vakantiedagen hebt, dan nog moet de baas je (onbetaald) verlof geven. Expliciet wettelijk recht.
De overheid denkt daar toch echt anders over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-09 12:46
Idd, waarschijnlijk heb je dat recht alleen als je reeds ontslagen bent - en je nog in de opzegperiode zit.

In Belgie heb je dan recht op 2 halve dagen / week om te solliciteren.
Pagina: 1