Razwer schreef op zaterdag 22 februari 2014 @ 22:16:
mooi, heb ik ook wat geleerd.
Ben benieuwd of zoiets ook kan blijven staan in een licentie rechtzaak. User cal verbinden aan fysieke gebruikers is bijna niet te doen in bijvoorbeeld grote bedrijven. Dat er meer betaald moet worden voor account sharing vind ik belachelijk.
Ik zie niet waarom dit een probleem is. Je bent niet verplicht de software van MS te gebruiken (er zijn altijd al dan niet even goed werkende alternatieven) en MS kan natuurlijk zelf de voorwaarden voor gebruik van haar software opstellen, tenzij deze uiteraard de wet breken, maar daar is mijn inziens in dit geval geen sprake van. Tevens zijn de voorwaarden vooor gebruik van de software van te voren in te zien, MS heeft in alle gevallen waar ik ervaring heb met licening PDF's die per product de voorwaarden uitleggen (al zijn deze voor een leek op dit gebied niet altijd even duidelijk, maarja een leek hoort dit soort (soms) gecompliceerde zaken ook niet te regelen). Daarnaast wordt je ook eigenlijk altijd geadviseerd een gecertificeerde expert in de hand te nemen bij het bepalen van de licentie benodigdheden bij deployments. Juist hierom heeft bijna iedere ICT dienstverlener/automatiseerder wel een of meerdere licentie experts in dienst die gecertificeerd zijn op deze vlakken.
Daarnaast hebben de echt grote jongens qua bedrijven altijd wel een of meerdere personen die binnen de organisatie verantwoordelijk is voor SAM. Bij kleinere bedrijven zal dit natuurlijk minder of niet voorkomen, dus deze zijn vaker afhankelijk van het (juiste) advies van de eigen ICT afdeling, of een externe automatiseerder.
Voor grote bedrijven zijn licenties ook vaak niet echt het issue is mijn ervaring. Deze hebben vaak voldoende licenties in Open Licence (in het geval van MS) om alle gebruikers of devices af te dekken is mijn ervaring, maar bij dit soort bedrijven zie je ook vaak dat alles goed geadministreerd is (al zullen ook hier vast wel voorbeelden zijn aan te halen waar het niet klopt). Het zijn juist vaker de middelgrote tot kleine bedrijven (bijv. situatie TS) waar ik het vaakst licentie issues tegen ben gekomen (te weinig licenties, verkeerde licenties, dat soort zaken).
In het geval van TS kan het vrij simpel opgelost worden. RDS licentie verkrijgen voor alle gebruikers die van de server gebruikmaken (wanneer ze allemaal ook een of meerdere eigen devices gebruiken). Of wanneer het bijv. enkel 3 PC's op kantoor betreft waar bijv ieder half uur iemand anders gebruik maakt van de PC's RDS licenties verkrijgen voor het minimaal aantal Devices (ik geloof 5) en per device calls gebruiken. Deze laatste optie is natuurlijk in dit geval een stuk voordeliger om compliant te zijn wanneer mogelijk.
Van meer betalen bij account sharing is dan ook in de meeste gevallen geen sprake als je van te voren goed uitzoekt of User of Device Cals voordeliger zijn in de situatie waarin ze gebruikt gaan worden. Bij kantoor omgevingen met bijv. veel thuiswerkers zal in veel gevallen per user voordeliger zijn, terwijl in bijv. productie omgevingen waar misschien 10 medewerkers van 1 werkplek gebruik maken per device vaak voordeliger uit zal pakken.
[
Voor 7% gewijzigd door
Dennism op 22-02-2014 22:51
]